17 activiteiten die niet in jouw online marketing checklist mogen ontbreken
Als je in Google zoekt op online marketing dan presenteert Google maar liefst 2.670.000.000 pagina’s boordenvol met ideeën en tips. Dat is best veel . Dus waar te beginnen?
Gewoon bij het begin. Het begin van deze online marketing checklist wel te verstaan. Ik heb daarom de meest essentiële checklist voor je verzameld op het gebied van webdesign, seo en social media. Je kunt deze downloaden door je gegevens op het formulier op deze pagina in te vullen. Je ontvangt de online marketing checklist dan automatisch in PDF via de mail.
Met 29 pagina’s is deze online marketing checklist redelijk behapbaar, maar vind je zelfs dat te veel en heb je zeker wat aan de samenvatting hierna!
1. Online Marketing Plan
“Een doel zonder plan is niets meer dan een wens” – Antoine de Saint Exupery
Er zijn talloze manieren en mogelijkheden om je bedrijf online te profileren. Te veel om op te noemen zelfs. Dat is ook de reden waarom de meeste bedrijven van mislukking naar mislukking hoppen. Ze proberen wat en als het niet lukt, werkt het niet voor hen. Hope & Failure marketing noemen wij dat.
Wil je niet van toeval afhankelijk zijn? Gebruik dan deze marketing plan checklist voor het opstellen van een online marketing plan.
2.Webdesign Checklist
“Design is thinking made visual`” – Saul Bass
Bij elk bedrijf past een ander webdesign. Webdesign is afhankelijk van je gewenste positionering, je merk, je doelgroep en natuurlijk je portemonnee. Soms is standaard goed genoeg en soms wil je gewoon wat bijzonders. Het Brand Archetype van je bedrijf kan een uitstekend hulpmiddel zijn om de gewenste uitstraling te bepalen. Meer lees je in het blog “wat zijn brand archetypes”
Hoe dan ook, voor elke website zul je een aantal stappen moeten doorlopen. In onze webdesign checklist vind je ze op een rij.
3. SEO Checklist
“SEO is een marathon geen sprint”
Search Engine Optimization (SEO) oftewel zoekmachine optimalisatie omvat de werkzaamheden die je kunt verrichten om je website te optimaliseren voor vindbaarheid in zoekmachines als Google en Bing. SEO is continu aan veranderingen onderhevig en eigenlijk ook nooit ‘af’.
Een belangrijk onderdeel van de online marketing checklist is dan ook de SEO Checklist. Daarin vind je de belangrijkste SEO taken.
4.Schema Checklist
“Schema maakt het zoekmachines websites beter te begrijpen.”
Schema.org is het gemeenschappelijke initiatief van Google, Bing, Yahoo en Yandex waarmee zaken, mensen en relaties op websites wereldwijd op dezelfde manier kunnen worden beschreven. Zoekmachines zijn daardoor in staat webcontent beter te begrijpen en sneller te verwerken.
Ook kunnen elementen van schema gebruikt worden op de inhoud van websites in de zoekresultaten uit te lichten in zogenaamde rich snippets (bijvoorbeeld reviews, FAQ, Data, etc. Alhoewel de implementatie van Schema Markup nu nog een beperkte rol speelt in de zoekmachine algoritmes, zorgt de weergave van Schema al wel voor extra kliks en meer resultaat.
In de online marketing checklist vind je de belangrijkste taken t.a.v. Schema Markup.
5. Linkbuilding Checklist
“Don’t build links, build a reputation” – Digit Pro
Links vormen nog steeds een belangrijke graadmeter voor de autoriteit van je website in Google. Anders dan enkele jaren terug gaat het echter niet meer om de kwantiteit maar om de kwaliteit van links. Linkbuilding is meer dan het vermelden van je website op een startpagina of het ruilen van een linkje.
Onderzoek daarom welke websites in jouw branche over een hoge autoriteit beschikken, en verzin een strategie om je concurrent in Google voorbij te streven. Hoe dank ook, linkbuilding blijft een arbeidsintensieve maar lucratieve activiteit. Het verschil tussen een hoge en een lage positie in Google wordt nog steeds gevormd door links.
Linkbuilding is daarom een belangrijk onderdeel van de online marketing checklist.
6. Adverteren in Zoekmachines
“De beste plaats om je website te verstoppen in Google is op pagina 2.”
Er zijn maar 10 plaatsen te verdelen op de eerste pagina van Google of Bing. Staat jouw website daar niet bij, overweeg dan om te gaan adverteren. Zelfs als je website wel op de eerste pagina rankt, levert een advertentie je nog extra kliks en klanten op.
Hoe je te werk gaat, lees je in de online marketing checklist.
7. Krachtige Google Tools
“Voordat je wist dat je dat nodig had, had Google er al een tool voor ontwikkeld.”
Google stelt een flink aantal gratis tools beschikbaar waarmee jij je aanwezigheid in Google kan verbeteren, analyseren en meten. We raden je zeker aan de volgende tools te koppelen:
- Analytics
- Search Console
- Tagmanager
- Data Studio
- Optimize
In onze online marketing checklist, lees je hoe te werk gaat.
8. Social Media Strategie
“De grootste uitdaging van Social Media is weten waar te beginnen.”
De mogelijkheden om je bedrijf op social media te positioneren zijn bijna oneindig. Maar je tijd en budget is dat ongetwijfeld niet. Een goede social media strategie vormt dus altijd de basis voor online marketing succes. Begin dus altijd met het bedenken van een uitvoerbare social media strategie.
Bekijk de online marketing checklist of lees in het blog “In 10 stappen de ultieme social media strategie” hoe je te werk gaat.
9. Social Media Kanalen
“Social Media is a changing world and we live watching it”
Er zijn enorm veel social media kanalen waarop je actief kunt zijn. Of dat zinvol is voor jouw bedrijf hangt af van je social media strategie. In elk geval doe je er goed aan de belangrijkste kanalen te claimen.
In de online marketing checklist vind je belangrijkste social media profielen welke je bedrijf zeker moet vastleggen en claimen.
10. Contentstrategie
“Content is king and strategy is his queen”
Voor SEO, SEA en Social Media Marketing vormt goede content de basis. Goede content is in lijn met de strategie van het bedrijf en waar het voor staat. Bij elke toegevoegde content kan jij je de vraag stellen in hoeverre het bijdraagt aan je online marketing doelstellingen. Doet het dat niet, dan is de uitvoering van je strategie of je contentstrategie niet goed genoeg.
Contentstrategie is de manier waarop je met nieuwe inhoud in de vorm van blogs, vlogs, nieuws, etc. mensen kunt bereiken en overtuigen met behulp van je website en social media. Door regelmatig content toe te voegen aan je website, kun je bovendien het aantal zoekopdrachten waarop je vindbaar bent gestaag uitbreiden.
Om met content marketing aan de slag te gaan, doorloop je alle stappen uit onze online marketing checklist.
11. LinkedIn Checklist
“LinkedIn is not an online resume, it is your reputation”
Van digitaal adresboek is LinkedIn naar een volwaardig social media kanaal met post, groepen en bedrijfsfunctionaliteiten. Geef voldoende aandacht aan:
- je persoonlijk LinkedIn profiel
- de LinkedIn bedrijfspagina
- Linkedin Adverteren
In de online marketing checklist kun je alle noodzakelijke stappen vinden.
12. Facebook Checklist
“Giving everyone the power to share anything with everyone”
Facebook is bijna niet meer weg te denken uit ons bestaan. Facebook weet ons precies te boeien en binden met de juiste berichten. Het gemiddelde gebruik van Facebook is 17 keer per dag. Op dit moment is er geen social media kanaal met een groter bereik dan Facebook.
We kunnen wel 10 pagina’s volschrijven met tips, maar we hebben de belangrijkste voor je verzameld in onze online marketing checklist.
13. Checklist Instagram
“Tell your story and engage!”
Instagram is de perfecte manier om je ‘verhaal’ te vertellen met beelden. Je merk laden met de foto’s, video en stories zorgt voor een betere merkherkenning en waardering. De engagement op Instagram is enorm hoog waardoor Instagram als geen ander geschikt is voor conversational marketing.
Instagram groeit enorm in gebruik en aantal gebruikers. Het wordt steeds meer de moeite waard voor bedrijven om actief te zijn op Instagram. Instagram mag dus zeker niet ontbreken op de online marketing checklist en dat doet het dan ook niet!
14. Checklist Pinterest
“Discover recipes, home ideas, style inspiration and other ideas to try!”
Pinterest is het social medium gericht op afbeeldingen en visueel zoeken. Steeds meer mensen maken gebruik van Pinterest vanwege de kracht van beelden. Het is inmiddels mogelijk om te adverteren op Pinterest. Vanwege de lage tarieven is dat zeker de moeite waard.
Hoe je jouw bedrijfsprofiel claimt en kunt starten met adverteren, vind je in onze online marketing checklist of dit eerde blog “Hoe kan je Pinterest zakelijk gebruiken”.
15. Google Mijn Bedrijf checklist
“Vergroot de klantbetrokkenheid op Google”
Google Mijn Bedrijf is het enige wat is overgebleven van Google Plus (inmiddels stopgezet). Met Google Mijn Bedrijf kan je de informatie beheren die wordt getoond als mensen zoeken op de naam van je bedrijf. Maar ook kun je regelmatig posten. Klanten kunnen rechtstreeks berichten sturen en, niet onbelangrijk, jouw bedrijf beoordelen.
Wil je aan de slag met Google Mijn Bedrijf? Doorloop dan alle stappen uit de online marketing checklist.
16. Youtube checklist
“Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all”
Video is hot. Video berichten worden op social media beter bekeken, hebben een hoger bereik en leiden tot veel meer interactie. Om video’s te delen start je je eigen Youtube kanaal.
Lees het blog “Hoe maak je een Youtube kanaal” of volg de stappen in de online marketing checklist.
17. Checklist Email marketing
“Inschrijven voor een nieuwsbrief is een duidelijk signaal om klant te worden. Blijf dus mailen totdat ze klant zijn!”
De resultaten van e-mailnieuwsbrieven zijn de afgelopen jaren wat verslechterd. Dat neemt niet weg dat e-mailnieuwsbrieven nog steeds een prima aanvullend marketing instrument zijn. Met persoonlijke e-mails geef je potentiële klanten het laatste zetje dat nodig is om klant te worden. Ook kan je bestaande klanten loyaal houden of meer verkopen aan bestaande klanten.
Om te starten met e-mailmarketing, volg de checklist online marketing.
Checklist Online Marketing ontvangen?
Wil de online marketing checklist downloaden, vul dan hieronder je naam en e-mailadres in en je ontvangt de online marketing checklist automatisch via in je mail. Kan je wel een beetje begeleiding gebruiken? Stuur me dan gewoon een mailtje (frank@saleswizard.nl).
Checklist Online Marketing Downloaden?
Wil je weten welke online marketing kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website met Google, Facebook of Remarketing? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons alle 17 online marketing checklists