Wat is een contentstrategie en hoe pas je dit toe?

Als je meer of betere bezoekers op je website wenst, is een goede contentstrategie onmisbaar. Met een goede contentstrategie breng je in kaart welke doelstellingen je wilt behalen en hoe en wanneer je dat gaat doen.

Om een goede contentstrategie te formuleren, doorloop je de volgende stappen:

  1. Formuleer het doel van je contentstrategie
  2. Bepaal meetbare contentdoelstellingen
  3. Identificeer je contentkansen
  4. Maak je contentmarketingplan
  5. Vertaal het plan naar praktische werkzaamheden en keuzes
  6. Meet de voortgang van je contentstrategie, evalueer en stel bij

Klinkt eenvoudig toch? Maar hoe ga je nu in de praktijk te werk met de formulering van een effectieve contentstrategie? In dit blog gebruik ik een eenvoudig maar effectief contentmodel met daarbij voorbeelden uit de praktijk.

Stap 1: Wat is het doel van je contentstrategie?

Geen plan gaat werken zonder doel. Als je weet waarvoor je het doet, gaat het allemaal meer vanzelf. Dat geldt misschien nog wel meer voor content, want het maken van goede content vergt veel inspiratie, tijd en geld.

Bedenk daarom voordat je begint aan de uitwerking van je contentstrategie wat het doel nu eigenlijk is. Wil je ‘gewoon’ meer bezoekers op je website? Of wil jij je expertise uitdragen? Of je bestaande klanten en terugkerende websitebezoekers voorzien van handige tips en zo bijdragen aan jouw klanttevredenheid? Tal van bedrijfsdoelen kunnen worden ingevuld met een goede contentstrategie.

Customer Journey Mapping

Een goed contentstrategie model om je te helpen bij het vaststellen van je doelen, is het model van de customer journey. Dit is de route die je klant aflegt bij het bezoek aan je website. Deze is globaal in te delen in de volgende 5 fasen:

  1. Bereik, bewustzijn, awareness
  2. Overweging, Interesse
  3. Conversie, kopen, binnengaan
  4. Loyaliteit, herhalingsaankopen
  5. Aanbeveling, review, beoordelingen

Bedrijven met weinig websitebezoekers of bekendheid, hebben voornamelijk bereik als doel. Zij doen er goed aan te onderzoeken welke zoekopdrachten hun klanten intypen in Google of te bekijken waarmee hun concurrenten scoren in Google of op Social Media. Bedrijven met veel traffic, maar weinig conversies, hebben meer aan content die gericht is op ‘verkopen’ of content die de autoriteit of betrouwbaarheid onderstreept.

Stap 2: Meetbare doelstellingen contentstrategie

Zodra je weet waar je het allemaal voor doet, is de volgende essentiële stap het vaststellen van haalbare en meetbare doelstellingen. Doelstellingen voor je contentstrategie in 2020 kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • 30% meer websitebezoekers
  • Groei aantal conversies op de website met X
  • 20% meer upsell of herhalingsaankopen
  • Verbetering zichtbaarheid in Google met 40%
  • Groter aantal organische zoektermen in Google
  • Verdubbeling van het aantal bezoekers via Social Media
  • etc.

Of een doelstelling haalbaar is, hangt natuurlijk af van de tijd en middelen die je voor je contentstrategie beschikbaar hebt. Maar welk je budget je ook hebt, zorg ervoor dat je altijd meetbare doelstellingen formuleert. Een aantal voorbeelden geef ik hierna.

Doelstellingen Contentstrategie

Stap 3: Identificeer en inventariseer je Content Kansen

Nu je weet wat je wilt bereiken, moet je de vraag beantwoorden met welke content en onderwerpen je dit gaat doen. Er zijn verschillende manieren om ideeën voor blogs en social media te genereren:

  • gebruik vaak voorkomende vragen van klanten
  • vraag je collega’s naar onderwerpen
  • de zoekwoordenplanner van Google of Neil Patel
  • tools als answer the public, waarmee je alle mogelijke vragen en searches rond een onderwerp genereert
  • analyseer je concurrenten met een content gap analyse
  • neem deel aan groepen op Facebook en fora waar je klanten actief zijn
  • zijn er awards of mijlpalen om te delen?
  • scroll eens door Social Media kanalen van concurrenten

Voordat je het weet, heb je een lijst van tientallen onderwerpen. Misschien heb je er nog wel meer, wat ook prima is. Ben je klaar met de lijst, dan kun je de onderwerpen filteren en sorteren op de bijdrage aan je doelstellingen.

potentiële website traffic

Stap 4: Maak je contentmarketingplan concreet

Ambities zijn de meeste ondernemers niet vreemd, maar de praktijk is weerbarstig. De hectiek van alledag voorkomt geregeld een succesvolle uitvoering van je strategie. Een goed contentplan betekent namelijk dat je keuzes moet maken. In termen van geld, tijd en prioriteit.

Contentmarketing plan

Zo is dit blog over contentstrategie onderdeel van de strategie van Saleswizard. Wij schrijven dit om onze kennis te delen, maar ook om nieuwe geïnteresseerde websitebezoekers te trekken. Het kost ons vier uur om te schrijven, één uur om te delen op social media en €150 voor extra promotie. Dit moet ons 1466 nieuwe websitebezoekers opleveren. Ik ben benieuwd of dat lukt!

Je kunt dit template voor een contentmarketingplan overigens gratis gebruiken door deze te downloaden.

Behalve afwachten of er iemand naar het onderwerp van je blog zoekt, kun je deze ook delen en promoten via Social Media. Berichten van zakelijk pagina’s krijgen nog maar weinig gratis weergaven, dus stel altijd een klein budget beschikbaar voor promotie. Zonde toch, wanneer je een mooie blog hebt geschreven en niemand ervan op de hoogte is?

Het kan natuurlijk ook best zijn dat je op basis van deze inzichten je doelstellingen moet bijstellen, of extra budget moet uittrekken voor promotie. Maar ja, zo werkt het nu eenmaal; zonder inzicht geen uitzicht!

Stap 5: Vertaal het contentplan naar praktische keuzes en werkzaamheden

Content komt er niet vanzelf. Meestal betekent dit dat je tijd van jezelf of van je medewerkers moet vrijmaken. Heb je die ruimte niet, maak dan voldoende budget en middelen vrij om content te laten maken en/of jouw Social Media uit te besteden.

Vragen die je kunt beantwoorden zijn bijvoorbeeld:

  • Op welke Social Media kanalen ben ik actief?
  • Schrijf ik alleen op mijn eigen website?
  • Welke websites kan ik benaderen voor een guest blog?
  • Hoeveel promotiebudget stel ik beschikbaar?
  • Wie laat ik content maken?
  • Hoe maak ik tijd vrij voor contentcreatie?
  • Welke social media tools gebruik ik om te managen?
  • Hoe kom ik aan afbeeldingen en video’s?
  • Schrijf ik een blog of een pagina?
  • Welke toon gebruik ik?
  • Hoe meet ik de resultaten?
  • Hoe worden mijn blogs beter vindbaar in Google?
  • Welk e-mailprogramma stel ik in voor mijn nieuwsbrieven?
  • Is remarketing op mijn website goed ingesteld?
  • Welke writing skills zijn nodig en hoe verbeter ik deze?

Neem zoveel mogelijk drempels weg en maak alle wegen vrij voor je content. En laat je vooral niet ontmoedigen. Misschien verloopt het begin moeizaam en zijn de resultaten niet direct zichtbaar. Op den duur legt een goede contentstrategie jou zeker geen windeieren.

Stap 6: Meet de voortgang van je contentstrategie, evalueer en stel bij

Ik hoor vaak dat de resultaten van contentmarketing niet te meten zouden zijn. Dat is natuurlijk volstrekte onzin. Contentbureaus of SEO specialisten die dit verkondigen, zijn gewoon een beetje bang om afgerekend te worden op de effectiviteit van hun werk.

Het is eenvoudig om resultaten te meten en bij te houden met:

  1. Google Analytics
  2. SEO tools als Ahrefs, Semrush, Moz
  3. Google Data Studio
  4. Social media tools
  5. Facebook Analytics

Wellicht kost het instellen van een maatwerkrapportage enig werk. Maar als je dit lastig vindt, laat je dit toch gewoon door ons doen? Laat je in elk geval niet afschepen door opmerkingen zoals ‘contentmarketing is niet meetbaar’.

Het is zelfs mogelijk om per content item te zien in hoeverre dit aan jouw doelstelling bijdraagt. Ga daarvoor naar analytics. Kies aan de linkerkant de optie [Gedrag] en vervolgens het overzicht [Alle pagina’s]. In de afbeelding hierna zie je hoeveel bezoekers het nieuwe en het oude blog over online marketing trends heeft opgeleverd in de rustige decembermaand.

Pagina overzicht Google Analytics

Voorbeeld contentstrategie downloaden?

Wil je zelf aan de slag met jouw strategie? Dan kun je dit handige contentstrategie template downloaden. Dit is een Google Drive Document. Maak via de optie [Bestand/een kopie maken] een kopie voor jezelf en begin met invullen. Natuurlijk niet voordat je de voorgaande stappen hebt doorlopen.

Contentstrategie template

Contentstrategie uitbesteden

Heb je zelf geen tijd of expertise in huis om een contentstrategie op te stellen? Mis je de tijd om al je ideeën uit te werken? Wil je ondersteuning of gewoon even sparren? Laat het me weten en binnen no-time beschik jij ook over een waardevolle content marketing strategie!

Contentstrategie laten maken?

Wil jij aan de slag met jouw content? Wil je meer halen uit jouw website en Social Media kanalen? Neem voor ondersteuning contact met ons op!

ik heb interesse

Over de auteur

Frank is online marketing specialist en heeft er veel plezier in zijn kennis te delen. Dagelijks helpt hij ondernemers met online marketing. Ook is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.