Een zakelijk Instagram bedrijfsprofiel aanmaken is zo gepiept

Daar waar jongeren op grote schaal afhaken van Facebook, groeit Instagram nog steeds flink. Zeker onder jongeren. Ruim 4,1 miljoen Nederlanders gebruiken Instagram, waarvan 2,1 miljoen dagelijks. Het afgelopen jaar was de groei 28%. Wereldwijd worden er dagelijks 60 miljoen foto’s gepost en meer dan 1,6 miljard ‘likes’ gegeven. Instagram biedt influencers een schitterend podium en met een beetje moeite kan jij ook een begrip worden op Instagram.

Maar eerst zul je een bedrijfsaccount op Instagram moeten aanmaken. Het kost je maar 5 minuten en je bent er helemaal klaar voor. Hierna leg ik je dat stapsgewijs uit.

Stap 1: Een Instagram account aanmaken

Als je een Instagram account wilt aanmaken, installeer dan eerst de gratis Instagram App op je mobiele telefoon. Je kunt je Instagram account namelijk wel bekijken op je computer, maar de meeste functies zijn alleen beschikbaar in de App. De Instagram App kan je downloaden via de Appstore of Google Play Store.

  • Download de Instagram App;
  • Vervolgens open je de App en volg je installatiewizard;
  • Kies registreren en meld je aan met je Facebook account, telefoonnummer of e-mailadres;
  • Kies je naam (gelijk aan de naam van je bedrijf)
  • Stel je wachtwoord in;
  • Voeg je logo of profielfoto toe;
  • Je Instagram account is aangemaakt.

Hierna krijg je direct enkele tips over hoe je de Instagram app kunt gebruiken. Maar dat mag je nu even overslaan.

Stap 2: Je account omzetten naar een Instagram bedrijfsprofiel

Om je account om te zetten naar een zakelijk Instagram profiel, klik je op het menu rechtsboven (de 3 horizontale streepjes) en vervolgens op het tandwieltje onderin om je account settings te veranderen. Scroll naar beneden tot je de optie [overstappen op bedrijfsprofiel] ziet en klik hierop.

Completeer hierna je bedrijfsprofiel met je zakelijke telefoonnummer, e-mailadres en locatie. Koppel je Facebookpagina en je Instagram Business account is klaar voor gebruik.

Instagram menu

Instagram-menu

Instagram Instellingen

Instellingen-Instagram

Overstappen naar bedrijfsprofiel

Overstappen op Instagram bedrijfsprofiel

Stap 3: Voltooi je Instagram Bedrijfsprofiel

Neem nu even tijd om je Instagram bedrijfsprofiel te voltooien en voeg een ‘bio’ toe. Klik op de knop [Profiel Bewerken]. Hier kan je een link naar je website toevoegen en iets over je bedrijf vertellen, jouw Bio. Enkele tips voor het invullen van je bio:

  • Houd je Bio overzichtelijk;
  • Gebruik emoticons om wat meer op te vallen;
  • Verwerk hastags (#) om in zoekopdrachten naar voren te komen;
  • Plaats de belangrijkste link van je website in je Bio.

Stap 4: Open je Instagram TV Kanaal (IGTV)

IGTV biedt is nog redelijk nieuw en biedt veel mogelijkheden voor bedrijven op Instagram die inzetten op video. IGTV is onderdeel van je Instagram app, maar is ook verkrijgbaar als aparte app. Met de IGTV app kan je lange, verticale video’s uploaden en bekijken op je mobiel. Je Instagram TV Kanaal open je als volgt:

  • Download de IGTV App;
  • Open de App en koppel het juiste Instagram account;
  • Je kanaal is klaar om te gebruiken.

Stap 5: Gebruik je Instagram Account om personen te gaan volgen

Met je Instagram account kan je personen en bedrijven gaan volgen die interessant zijn voor jou. Dat doe je door te klikken op het vergrootglas onderin je Instagram App. Als je daarna in het zoekscherm een onderwerp intypt dat je interesseert, vind je personen en tags.

Als je klikt op een Instagram account, zie je hoeveel berichten dat profiel heeft gepost en hoeveel volgers het heeft. Is het profiel voor jou interessant, klik dan op de blauwe knop om te volgen. Als je een aantal gebruikers volgt, gaat Instagram automatisch suggesties van berichten doen op basis van de mensen die je reeds volgt. Als je meer dan honderd volgers hebt, krijg je de inzicht in statistieken. Op naar de eerste honderd volgers dus!

Zakelijk Instagram Biografie

Stap 6: Begin met posten op je zakelijke Instagram account

Om meer volgers en likes op je Instagram Bedrijfsprofiel te verkrijgen, zul je ook interessante updates in de vorm van foto’s en videos moeten gaan posten. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld denken aan het posten van media over:

  • je klanten en wat je voor hen mag doen;
  • je collega’s en het werk;
  • mijlpalen of andere belangrijke momenten;
  • behind-the-scenes om te laten zien waar je mee bezig bent;
  • tips, nieuws en humor.

Kies die onderwerpen die bij je bedrijf passen en belangrijk het hoeft echt niet allemaal gemaakt te worden door een designer, fotograaf of videoproducent. Authenticiteit is super belangrijk, dus probeer je niet beter of anders voor te doen dan je bent! Heb je weinig eigen foto’s, dan zijn er voldoende mogelijkheden om gratis rechtenvrije foto’s te kunnen downloaden.

Stap 7: Je bericht delen op Instagram

Om je eerste foto te posten, klik op het plusje onderin je scherm. Je kan nu kiezen om een foto of film uit de bibliotheek van je telefoon te posten of live een foto of video te maken. Als je kiest voor een foto uit je bieb, krijg je een aantal mogelijkheden:

  • Met het eerste icoontje met de 2 pijltjes, kan je de foto in- of uitzoomen en passend maken;
  • Het icoontje met het oneindigteken, biedt je mogelijkheid om een korte video te maken;
  • Het rastericoon help je een mooie fotocollage te maken;
  • Met het laatste icoon kan je (maximaal 10) foto’s selecteren.

Hierna kan je een filter kiezen om je foto ‘mooier’ te maken. Er zijn verschillende filters en stijlen beschikbaar. Ben je tevreden over je foto, klik dan op volgende.

Je kan nu extra de volgende extra opties aan de foto toevoegen:

  • begeleidende tekst al of niet commercieel;
  • hashtags (#) om bij de zoekopdracht getoond te kunnen worden;
  • personen taggen;
  • locatie toevoegen.

Ook krijg je de mogelijkheid om het bericht direct te delen op de gekoppelde Facebookpagina, Twitter of Tumblr. Ben je klaar, dan klik je op delen en je eerste zakelijke Instagram Post is een feit!

Opties Instagram bericht

Stap 8: Plaats een Instagram Story

Instagram stories is een andere manier van foto’s of video’s delen. Stories staan in rondjes bovenin je homepage van Instagram en boven dus de normale Instagram berichten. Je ziet alleen stories van personen die je volgt en je kan ze openen door op het profiel te klikken. Als iemand net een story heeft geplaatst, verschijnt er een gekleurd rondje om het profiel. Instagram stories vallen daardoor extra op en krijgen veel meer aandacht dan een normaal Instagram bericht.

Instagram stories zijn maar 24 uur zichtbaar. Gewone Instagram story video’s duren maximaal 15 seconden. Je kan alleen maar foto’s en video’s gebruiken die de afgelopen 24 uur zijn gemaakt. Het Instagram algoritme bepaalt hoeveel mensen je story zien.

Opties Instagram stories

Je kan een eigen Instagram story maken door op je eigen profiel te klikken bij de story rondjes. Kies hier een foto uit je bibliotheek of maak een nieuwe foto of video. Als je een Instagram foto of video wilt bewerken, heb je allerlei opties:

  • tekst toevoegen,
  • gifjes maken,
  • stickers plaatsen,
  • filters gebruiken,
  • emoticons invoegen.

Hoe creatiever hoe beter, dus leef je uit! Sowieso kan kan een story op meer aandacht rekenen dan een gewone post.

Voeg een story toe aan je verhaal

Als je klaar bent met het maken van je Instagram Story kan het het opslaan om later te publiceren, verzenden naar 1 of meerdere vrienden of je kan het toevoegen aan je verhaal. Als je dat laatste doet, ontvangen je volgers een notificatie dat een story hebt geplaatst en ben je bovenin zichtbaar met jouw eerste Instagram Story!

Voorbeeld Instagram Stories

De voordelen van een Instagram bedrijfsaccount

Het overstappen naar Instagram bedrijfsaccount biedt je een aantal voordelen:

  • Instagram gebruikers kunnen rechtstreeks contact met je opnemen door de contactknop in je profiel;
  • Je krijgt met Instagram analytics inzicht in het bereik en betrokkenheid van je berichten;
  • Foto en videomateriaal kan je automatisch delen op je Facebook pagina;
  • Zodra je meer dan 100 volgers hebt krijg je een gedetailleerd inzicht in je doelgroep en de mensen die je volgen;
  • Je kan Instagram advertenties aanmaken en stories en berichten promoten zonder gebruik te maken van het Facebook advertentiebeheer;
  • Met je Instagram App kan je eenvoudig switchen tussen je zakelijk en je privé profiel.

Met je zakelijke Instagram account kan je het persoonlijke gezicht van je bedrijf vorm geven. Tegelijk speel je in op het afnemend Facebook gebruik onder jongeren. Een Instagram bedrijfsaccount mag kortom niet ontbreken in jouw social media strategie en customer journey!

10 Instagram Marketing Tips die echt werken

Wil je weten welke Instagram marketing kansen jij nu laat liggen? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons het gratis white paper met 10 Instagram Tips voor bedrijven die echt werken!

Ja, stuur mij deze Instagram tips

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.