Linkbuilding: Hoe je met linkbuilden hoger in Google komt!

Linkbuilding is, na goede content, de belangrijkste SEO activiteit om je website hoger in Google te krijgen.  Sinds het bestaan van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo gelden links als een soort stemmen op je website. Eenvoudig gezegd, hoe meer stemmen (links) op je website, hoe hoger de positie van je website.

Tot 2013 bepaalden links zelfs nog voor het merendeel (60-70%) de positie van je website. Alhoewel belang wel is afgenomen tot 30-40%, blijft linkbuilden nog steeds een zeer belangrijke rankingfactor.

Linkbuilding? Niet zonder strategie

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding ook wel linkbuilden genoemd, is het verkrijgen van relevante links op andere websites zoals startpagina’s, blogs of andere websites, die naar je eigen site verwijzen. Als je op een link klikt, beland je op een andere pagina van dezelfde of een andere website. Links zijn te herkennen aan een andere kleur of een streepje onder de tekst. Deze tekst waarmee jouw website dus linkt heet ‘anchortekst’.

Gratis Linkbuilding Analyse

Wil je weten met welke links jouw concurrent je een stapje voorblijft? Vraag dan onze gratis concurrentie analyse aan. Ook analyseren wij dan het backlinkprofiel van jouw website. Versla je concurrent en vraag deze scan gratis aan!

ik heb interesse

Waarom zou je gaan linkbuilden en wat zijn de do’s en don’ts?

Regelmatig wordt er onderzoek gedaan naar de rankingfactoren van Google. Dit onderzoek wordt regelmatig herhaald en samengevat zijn de belangrijkste rankingfactoren de inhoud van je website, technische website optimalisatie en linkbuilding. Iedereen is het erover eens dat er een belangrijke correlatie is tussen het aantal links en de positie in Google. Onderstaande grafiek maakt dat duidelijk. De bovenste 3 resultaten in Google hebben tezamen 70-80% van de links.

Hoeveel backlinks voor een top 3 positie in Google

Goede links bepalen voor circa 42% je positie in Google

google ranking factoren

In de afbeelding hiernaast kan je zien dat linkbuilding voor circa 42% bijdraagt aan goede rankings. Daarbij zijn de aantallen, kwaliteit en inhoud van je links bepalend. Vooral de kwaliteit van een link is belangrijk. Zo wegen 10 startpaginalinks niet op tegen 1 link in een artikel op een website die in jouw branche een echte autoriteit vormt.

Slechte links kunnen je positie in Google beschadigen

Sinds Google in mei 2013 Penguin 2.0 heeft uitgerold, kan een link afkomstig van een slechte pagina of website ook je rankings beschadigen. Dit zijn bijvoorbeeld links op pagina’s waarvoor duidelijk betaald is of te maken hebben met spam. Bijvoorbeeld een site wide link zoals in de footer van een website of in de sidebar. Deze manier van linkbuilding valt in de categorie van Blackhat SEO en wordt door Google vrij snel opgemerkt. Probeer deze links te verwijderen.

Het gevaar van overoptimalisatie

Een ander gevaar van slechte linkbuilding is overoptimalisatie. Sinds Penguin 1.0 kan een eenzijdig linkprofiel tegen je werken. Als je te veel linkjes plaatst met daarin het woord waarop je goed gevonden wil worden, zak je juist in de rankings. Soms verdwijn je zelfs helemaal. Je hebt dan te maken met een Penguin Penalty. Je website rankt dan altijd 10, 50 of 100 plaatsen lager dan wat je zou verwachten op basis van de concurrentie analyse. Ga dus zeker niet overenthousiast linkbuilden met de zoekterm waarop je wilt worden gevonden.

Penguin proof linkbuilden

Google ‘verbiedt’ linkbuilden in haar webmaster guidelines, maar helemaal tegengaan kan ze het ook niet. Google gebruikt links namelijk nog steeds om de onderlinge ‘belangrijkheid’ van websites te kunnen beoordelen. De kunst is om met een zo natuurlijk als mogelijke manier je website te promoten. Als linkbuilding ‘natuurlijk’ oogt dan heeft het vrijwel direct effect.

Linkbuilding resulteert in Domein Autoriteit (DA)

Als je op de juiste manier blijft linkbuilden, dan resulteert dat in een hogere Domein Autoriteit. Domein Autoriteit is de score van een domein waarmee je de waarschijnlijkheid van een hoge positie van je website of een pagina in Google kunt bepalen. De score loopt van 1 tot 100 waarbij 100 de hoogst haalbare score is. Hoe hoger de DA hoe haalbaarder het is om op relevante inhoud een hoge positie in Google te bereiken.

Hoe wordt de DA berekend?

Vereenvoudigd is DA het saldo van de waarde van inkomende links min de waarde van uitgaande links. Daarnaast wordt de DA bepaald door andere factoren zoals:

  • ouderdom van het domein;
  • social mentions (hoe vaak wordt er op social media naar verwezen);
  • spam scores van inkomende links;
  • de kwaliteit van de inhoud;
  • de kwaliteit van de website.

Je kan de DA van een domein bepalen met de gratis tool op MOZ.com. Het is ook mogelijk om in je webbrowser een DA tool te koppelen met de MOZ toolbar. Hierna is de Moz Toolbar voor Saleswizard weergegeven. De DA van Saleswizard is dus 34.

Domein Autoriteit Saleswizard

Wat is een goede DA?

Domeinen die net nieuw zijn zullen hooguit een DA van 1 hebben. De meeste domeinen van bedrijven hebben een DA van rond de 15. Als je een hogere DA hebt dan 30 ben je al redelijk op weg een autoriteit te worden op internet. Veel van je content zal goed gevonden worden. Als je eerste of tweede landelijke posities in Google wilt behalen, is een DA van meer dan 40 nodig. In het artikel “5 stappen om de DA van je website te verbeteren” kan je lezen wat je kunt doen om de DA te verhogen.

Vergelijkbare linkbuilding metrieken

Er zijn nog andere en vergelijkbare metrieken die min of meer hetzelfde meten:

  • Pagerank (PR). Deze score varieert van 1-10 en is afkomstig van Google maar wordt tegenwoordig niet meer vrijgegeven.
  • Trustflow (TF). Deze score is afkomstig van Majestic.com en zegt iets over de reputatie van je domein.
  • Domain Rank (DR). Deze score is afkomstig van Ahrefs.com en geeft het ‘gewicht’ in Google aan.

Beginnen met linkbuilden

Het startpunt van een goede linkbuildingstrategie is het uitvoeren van een backlinkprofiel analyse van je eigen website. De volgende stap is het uitvoeren van een gedegen concurrentie analyse. Voor deze analyses zijn verschillende linkbuilding tools beschikbaar. Wij maken zelf gebruik van professionele en prijzige tools zoals Ahrefs.com, Moz.com, Majestic.com en Linkassistant.com. Aan de hand van deze analyses krijg je een goed inzicht in wat er nodig is om een toppositie in Google te bereiken.

Uit welke onderdelen bestaat de linkprofiel analyse?

Als je eigen website wilt vergelijk met de top 3 belangrijkste concurrenten, dan zijn de volgende factoren van belang, namelijk de:

  • aantallen links en domeinen waarop deze links staan (Citation Score);
  • kwaliteit van de links (DA, DR of Trustflow);
  • anchortekstverdeling (zoekterm, bedrijfsnaam, overige tekst);
  • verdeling van inkomende dofollow en nofollow links;
  • verhouding tussen links naar de homepagina en de overige pagina’s van je website;
  • toe en afname van links door de tijd heen;
  • spamscore van de links.

Op basis van deze analyses weet je wat je te doen staat en welke links je moet verkrijgen om beter te ranken in Google. Je eigen backlinkprofiel en dat van je concurrenten, vormt de basis van je linkbuilding strategie.Linkprofiel analyse

Hoe kom je aan meer links naar je website?

Hoe kom je aan links voor je website
In de basis zijn er een aantal verschillende soorten linkbuilding namelijk het:

  1. aanmelden op startpagina’s, bedrijvengidsen en marktplaatsen;
  2. publiceren van persberichten en het schrijven van guestblogs;
  3. schrijven van super goede content die werkt als een linkmagneet;
  4. ruilen van links met anderen.

Startpagina linkbuilding

Startpagina’s zijn pagina’s waarop over een bepaald onderwerp relevante links zijn verzameld. De bekendste voorbeelden zijn startpagina.nl en startkabel.nl. Maar daarnaast zijn er nog tientallen andere startpaginaklonen zoals uwpagina.nl en beginthier.nl. Gebruik je concurrentie analyse om te zien welke startpagina’s voor jouw website van toegevoegde waarde kunnen zijn. Let wel op de spamscore, domein autoriteit en de verhouding nofollow/dofollow.

Linkbuilding met Guestbloggen

Het schrijven en publiceren van een artikel op de website van een ander, noemt men guestbloggen. Schrijf daarvoor een interessant artikel van 500-1500 woorden dat publicatie waardig is. Vervolgens kan je 2 dingen doen: het artikel verspreiden als persbericht of websites gericht benaderen met de vraag of zij het artikel willen publiceren.

Schrijf Super Content

De beste manier van linkbuilding (zelfs goedgekeurd door Google) is het schrijven van linkable content. Dat is content op je website in de vorm van tips, kennis of gewoon enorm interessant die werkt als een linkmagneet. Andere experts in jouw branche gebruiken jouw pagina’s of blogs als referentie. Zonder dat je wat hoeft te doen, krijg je elke week nieuwe links en als vanzelf stijgt je website in Google.

Door deze content te delen op social media krijgt je website ook meer social media mentions bijvoorbeeld op Linkedin, Facebook of Instagram. Ook social media likes, comments an shares gelden als links. Dat maakt deze vorm van linkbuilding dan ook zeer interessant en waardevol. Het is niet eenvoudig waardevolle content te creëren. Bedenk onderzoeken, tips of handleidingen die voor je doelgroep interessant zijn en besteed hier de nodige tijd aan. Illustreer deze met video en mooie afbeeldingen en voordat jij het weet heb je waardevolle content gemaakt.

Linkbuilding door linkruil

Last but not least kan je ook links ruilen met anderen. Ook weer op basis van de concurrentie analyse, kan je andere website eigenaren benaderen met de vraag of zij een linkje met je willen ruilen. Misschien heb je zelf ook wel eens zo’n verzoek ontvangen. Niet alle linkruil draagt bij aan een betere vindbaarheid. In dit artikel lees je hoe je een linkruilvoorstel op kwaliteit kan beoordelen.

Linkbuilding uitbesteden of zelf doen?

Linkbuilden is enorm arbeidsintensief en vergt wel enige kennis, maar het is zeker mogelijk om het zelf te doen. De belangrijkste reden echter om linkbuilding uit te besteden is het netwerk dat is opgebouwd door Saleswizard en de ervaring die is opgedaan. Saleswizard beschikt over ontelbare websites en mogelijkheden om guestblogs te plaatsen. Ook heeft Saleswizard een uitgebreid netwerk van krachtige startpagina’s en bedrijvengidsen. Tot slot heeft Saleswizard een omvangrijk netwerk van linkpartners waarmee links kunnen worden uitgeruild.

Linkbuilding strategie opstellen

Wij helpen je graag bij het opstellen van een goede linkbuildingstrategie. Als eerste analyseren wij je huidige linkprofiel. Vervolgens maken we een uitgebreide concurrentie analyse. Op basis van deze analyse kunnen wij goed inschatten hoeveel links, tijd en budget er nodig is om op de eerste pagina van Google te komen. Het resultaat van regelmatige linkbuilding toetsen wij aan de hand van:

  • Rankingrapportages;
  • Linkbuilding door concurrenten;
  • Bezoekersrapportages uit Google Analytics.

Vrijblijvend advies over linkbuilding?

Dankzij onze uitgebreide ervaring weten wij wat een goede linkbuilding strategie is. Dat verschilt per uiteraard per branche en per website. Daarom geven wij graag vrijblijvend advies over de te volgen linkbuildingstrategie. Bel 088-7709999 , vul het formulier in op deze pagina of vraag meer informatie over 1 van onderstaande pakketten.

Linkbuilding Starter€ 150 p/m
  • max 1,5 uur support per maand
  • 12 startpagina links per jaar
  • 3 expertblogs per jaar
  • geschikt voor regionale vindbaarheid
  • minimaal 1 top 10 positie
  • weinig concurrentie in Google
  • evaluatie & rapportage per kwartaal
ik heb interesse
Linkbuilding Pro € 250 p/m
  • max 4 uur seo per maand
  • geschikt voor regionale vindbaarheid
  • redelijke concurrentie in Google
  • minimaal 10 backlinks p/m
  • linkbuilding rapport
  • 1 nieuwsartikel op de website
  • 1 (nieuws)artikel op externe website
  • delen op social media
  • evaluatie & rapportage per maand
ik heb interesse
Linkbuilding Plus € 500 p/m
  • max 6 uur seo per maand
  • geschikt voor landelijke vindbaarheid
  • veel concurrentie in Google
  • minimaal 10 quality backlinks
  • linkbuilding rapport
  • 2 (nieuws)artikelen op website
  • delen op social media
  • 3 (nieuws)artikelen op externe websites
  • evaluatie & rapportage per maand
ik heb interesse