Werk GRATIS aan hoge posities in de zoekmachine resultaten!

Gratis SEO toolsAls specialist op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO), maakt Saleswizard gebruik van een aantal zeer bruikbare SEO tools. Hiervoor maken wij gebruik van verschillende hulpmiddelen. Diverse tools kosten echter geld om het te kunnen gebruiken, maar er zijn ook een aantal gratis SEO tools beschikbaar waar Saleswizard dankbaar gebruik van maakt.

In dit bericht zal ik een aantal bruikbare hulpmiddelen toelichten die je zelf gratis kunt gebruiken. Deze tools zijn niet alleen interessant voor gevorderde SEO marketeers, maar ook erg handig voor onervaren website eigenaren. Door het volgen van enkele eenvoudige stappen, kun je enorm veel relevante data verzamelen, zodat je precies weet wat je kunt doen om hogere posities te behalen in zoekmachines en meer bezoekers op je website te krijgen.

Relevante zoekwoorden bepalen1. Analyseren van relevante zoekwoorden

Het is voor iedere website eigenaar belangrijk dat om bezoekers op de website te krijgen, die actief naar jouw product of dienst op zoek zijn. Vandaar dat het essentieel is dat je je focust op de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt bij het zoeken naar deze producten en diensten. Dat betekent dat je daar goed over na moet denken. Een handig hulpmiddel dat jou hierbij kan helpen, is het zoekwoorden hulpprogramma van Google. Via deze gratis tool, kun je erachter komen hoe vaak bepaalde zoektermen maandelijks ingevoerd worden in de meest gebruikte internet zoekmachine van Nederland en hoe hoog de concurrentie is voor deze zoektermen. Met deze tool, kun je dus te weten komen op welke zoektermen je kunt focussen om meer relevante bezoekers naar je website te krijgen.

SEO Quake2. Analyseren van de On-page SEO

Nu je weet welke zoekwoorden er relevant zijn voor jouw business, kun je aan de gang gaan met het optimaliseren van je website op deze zoektermen. Een belangrijk onderdeel van deze optimalisatie, is de zogenoemde On-page SEO. Dit omvat alle elementen die zich op de website zelf bevinden. Zo is het verstandig om iedere pagina op één of enkele zoektermen te optimaliseren. Vervolgens kun je de toolbar van SEO Quake installeren om de On-page SEO te analyseren. Met deze gratis SEO tool, kun je precies zien wat de zoekwoorddichtheid van een bepaalde pagina is, maar ook onderdelen zoals titel- en metatags, aantal backlinks, Social Media koppelingen en nog vele andere zaken. Deze gratis tool is erg effectief en geeft je in één oogopslag alle informatie die u nodig heeft om de SEO op je website zelf in orde te maken.

Copyscape3. Analyseren van de uniciteit van de teksten op je website

Het allerbelangrijkste voor een website, is de content die erop te vinden is. Content bestaat uit teksten, afbeeldingen, video’s en vele andere elementen. Doordat zoekmachines veel waarde hechten aan unieke teksten, is het belangrijk om er achter te komen of de teksten op je website, nergens anders op het internet te vinden zijn. Vooral als je bedenkt dat zoekmachines, zoals Google, websites met gekopieerde teksten afstraft en onvindbaar maakt in de zoekmachine resultaten. Met behulp van Copyscape kun je erachter komen of de teksten op jouw website uniek zijn en niet zijn gekopieerd. Je hoeft hiervoor alleen de URL van een webpagina in te voeren en deze gratis tool doet de rest. Mocht de tool gekopieerde teksten vinden op het internet, dan kun je precies zien waar deze teksten staan en om welke teksten het precies gaat, zodat je eenvoudig actie kunt ondernemen.

Majestic SEO4. Analyseren van het linkprofiel

Zodra je de On-page SEO op orde hebt, is het verstandig om met linkbuilden te starten. Nadat je enige tijd op een verantwoorde manier hebt gelinkbuild, is het goed om te bekijken of het linkprofiel in orde is. Een handige gratis SEO tool om het linkprofiel in kaart te brengen vind je via Majestic SEO. Via deze tool, weet je precies waar de backlinks naar jouw website vandaan komen en welke anchorteksten/ linkteksten deze bevatten. Zo kun je de percentages bekijken en vergelijken met het ‘optimale’ backlinkprofiel. Vervolgens kun je snel bepalen welke acties je kunt nemen om het linkprofiel te optimaliseren. Bekijk wat een effectieve linkbuilding strategie inhoudt.

Sheer SEO5. Analyseren van de zoekresultaten

Tot slot is het voor een website eigenaar natuurlijk erg interessant om te weten op welke posities de website terug te vinden is in de zoekresultaten van zoekmachine Google en wat de uitgevoerde acties hebben opgeleverd. Er bestaan talloze tools die je kunt gebruiken om de rankings te checken, maar veel van deze zijn zeer beperkt en zijn niet gratis. Mocht je desalniettemin, graag de rankings in Google willen weten, zonder daarvoor te betalen, dan kun je gebruik maken van de tool die Sheer SEO beschikbaar heeft gesteld. Je kunt met deze gratis tool, precies te weten komen wat de rankings zijn voor de relevante zoektermen. Het voordeel van deze tool, is dat je grote aantallen zoektermen tegelijk kunt analyseren op een zeer eenvoudige manier. De enige beperking die deze gratis tool met zich meebrengt, is dat je ieder domein slechts eenmaal per maand kunt analyseren. Wil je vaker de posities van je website analyseren? Dan kun je gebruik maken van de betaalde versie van deze SEO tool.

Meer weten?

Ik hoop dat je met behulp van dit artikel een beeld heb gekregen van de SEO tools die er zoal gebruikt kunnen worden bij het optimaliseren van een website. Mocht je er echter weinig van begrijpen en toch graag meer relevante bezoekers naar je website willen genereren, dan helpt Saleswizard je daar natuurlijk graag mee. Bel of mail ons gerust voor meer informatie en advies. Wij horen het bovendien graag als je zelf een handige (gratis) SEO tool weet voor het optimaliseren van een website. Reageer dan gerust op dit bericht.

Over de auteur

Jordy