Hoe kun je checken of je een link moet ruilen?

Zodra je met je website een beetje vindbaar wordt in Google, ontvang je het ene linkruilvoorstel na het andere. Je krijgt dan een mail zoals deze:

Beste heer/ mevrouw,

Allereerst mijn complimenten voor uw mooie website. Tijdens het zoeken naar nieuwe linkmogelijkheden kwam ik uw website namelijk tegen op een startpagina. Ik mail u omdat u waarschijnlijk ook bezig bent met het verbeteren van de online vindbaarheid van uw website. Ik zou daarom willen voorstellen om een linkruil op te zetten. In ruil voor het plaatsen van een link op uw website kan ik voor u één of meerdere links plaatsen op de pagina’s die ik beheer.

Door het linkruilen kunnen we de vindbaarheid in Google van beide websites verbeteren. Het betreft dus een (gratis) uitwisseling van vermeldingen waarbij uw website op een voor Google waardevolle pagina komt te staan.

Graag hoor ik of u hiervoor open staat.

Met vriendelijke groet,

Dominique

Je zult vast wel eens een mail met een soortgelijke strekking hebben ontvangen. Maar hoe bepaal je nou of je op het voorstel moet ingaan of niet? In dit artikel vind je een aantal checks die je kunt doen om te bepalen of je het linkruil voorstel wilt accepteren.

1. Check de Domain Authority

Domain Authority(DA) is een getal van 0 (slecht) tot 100 (kan niet beter) dat de autoriteit van een domein in Google weerspiegelt. Hoe hoger de DA van een domein, hoe beter dat is voor de vindbaarheid in Google. De DA van een website kan je eenvoudig checken door bijvoorbeeld de MOZbar in Chrome te installeren. Een link van een domein met een hoge DA, verhoogt de DA van jouw website.

Veel linkruil voorstellen omvatten een link van een website met een lage DA, in ruil voor een link van jouw website (met een hogere DA). Per saldo vermindert daardoor de DA van jouw website. Verder is de Page Authority (PA) ook van belang. Een domein kan bijvoorbeeld wel een hoge DA hebben, maar als je een linkje krijgt van een onbelangrijke pagina binnen die website, heb je er nog niets aan. Links met een DA en of PA van minder dan 15, kan je beter ‘links’ laten liggen.

2. Analyseer het linkprofiel van de voorgestelde link

Je kan de kwaliteit van de link vrij eenvoudig checken met een Linkbuilding tool als Majestic. Onderstaand voorbeeld geeft het resultaat van een linkruil voorstel dat wij ontvingen voor één van onze klanten. Wat kan je hieruit afleiden?

  • De trust flow is 8 (van een maximum van 100). Dit is gebaseerd op de hoeveelheid betrouwbare inkomende links van dit domein. Hoe groter het aantal goede links, des te hoger de trust flow.
  • De citation flow is 11 (van een maximum van 100). Dit is gebaseerd op de hoeveelheid inkomende links van het domein. Hoe groter het aantal links, des te hoger de citation flow. Met maar 9 inkomende links, is het logisch dat het domein een lage citation flow heeft.

Deze website heeft dus een lage betrouwbaarheid en biedt maar weinig linkwaarde. Een link van deze website naar jouw website, draagt helemaal niets bij aan de waarde van jouw domein.

Check de kwaliteit van je linkruil voorstel

3. Check de Anchorteksten van de links

Maar zelfs als de trust en citation flow hoog zijn, kan je maar beter op je hoede zijn. Een hoge citation flow kan worden verkregen door een website hack of door andere manieren van linkspam. Dat blijkt uit onderstaand voorbeeld. In eerste instantie biedt de hoge citation en trust flow (afbeelding links) aanleiding om op het voorstel in te gaan. Bij nader onderzoek van de anchor teksten (rechts) blijkt echter dat alle inkomende links Chinese Anchorteksten bevatten. Mijn Chinees is wat roestig, maar veel waarde zal een link van deze website niet toevoegen. Sterker nog, het gevaar van een Google Penalty ligt om de hoek als je deze link wel accepteert.

Spammy links ruilen? Toch maar niet

4. Controleer de zichtbaarheid van de website in Google

Als de inhoud van het domein waarvan je een link krijgt aangeboden, niet zichtbaar is in Google dan zal een link naar jouw website de zichtbaarheid van jouw website ook niet verbeteren. Dat klink logisch en dat is het ook. Controleer de zichtbaarheid door de titel van een pagina of blog van de website te zoeken in Google. Als de website bij deze zoekopdracht niet bovenaan verschijnt in Google of tenminste in de top 10, is de zichtbaarheid niet zo groot. Een linkje ontvangen van dit domein, is dus niet zo’n goed idee. Je krijgt niet zoveel linkwaarde en je moet wel wat weggegeven. Niet doen dus.

5. Is het linkruil voorstel wel gerelateerd aan jouw website?

Als je al bereid bent een link te ruilen, check dan wel of de website wel is gerelateerd aan jouw website. Ben jij actief als DJ, dan is een link van een website van Aansprakelijkheidsexpert niet gerelateerd aan jouw branche. Het antwoord is eenvoudig: niet doen dus. Het verbaast ons elke dag weer opnieuw hoeveel linkruil voorstellen er worden verstuurd met onderwerpen en websites die in het geheel niet zijn gerelateerd aan de website van onze klanten. Veel SEO bedrijven doen kennelijk maar wat, in de hoop maar veel links te verkrijgen voor hun klanten. Een oude en achterhaalde techniek. Accepteer dus geen links van websites die niets of nauwelijks iets met jouw branche te maken hebben.

Spamcore checken in Open site explorer

6. Check de spamscore van het domein

Met Moz Open Site Explorer kan je eenvoudig de spamscore checken van een domein. De spamscore zegt iets over de waarschijnlijkheid dat een een link van dit domein tot een Google Penalty zal leiden. Deze spamscore is hoger als:

  • er (te) veel uitgaande links op de webpagina zijn gevonden. Als er op een pagina meer dan 50 uitgaande links staan, dan voegt deze pagina inhoudelijk niet zoveel toe en is het vrij aannemelijk voor Google dat deze pagina voor ongeoorloofde linkbuilding praktijken wordt gebruikt.
  • de inkomende links van het domein ook een hoge spamscore noteren of als het linkprofiel van dit domein te onnatuurlijk is opgebouwd (onnatuurlijk verhouding nofollow/dofollow, te veel sidewide links, etc.)
  • als de uitgaande links op deze pagina al verwijzen naar een of meerdere websites die zijn getroffen door een Google Penalty.

Je wilt geen links afkomstig van domeinen met een hoge spamscore. Ook al is de DA nog zo hoog en het aanbod nog zo verleidelijk, maak van dit linkruilvoorstel beter maar geen gebruik.

7. Wat is je eerste indruk van de website

Naast de voorgaande metrics kan je natuurlijk ook gebruiken maken van je boerenverstand. Hoe ziet de website eruit en voegt de website wat toe voor de internetgebruiker? Is de website verzorgd, de navigatie gebruiksvriendelijk en nog belangrijker, is de inhoud van de website goed? Websites die alleen worden gebruikt voor uitgaande links en guestbloggen herken je uit duizenden. Is je eerste indruk goed en zou je deze website als normale gebruiker interessant vinden om te volgen en te lezen, dan is een link van deze website misschien de moeite waard. Maar blijf kritisch en accepteer niet elke linkruil.

8. Is het een ABC linkruil?

Er zijn verschillende manieren van linkruil. Je krijgt een link van een website:

  • en je geeft een linkje terug;
  • A en jouw website B geeft een linkje terug naar website C (ABC Linkruil);
  • A naar jouw website B en een andere website van jou, C geeft een linkje terug naar website D (ABCD linkruil).

Als je al een linkruil voorstel accepteert, zorg dan altijd dat het een ABC of ABCD linkruil is. Gewone linkruil voorstellen kan je wel accepteren als de link een echte toegevoegde waarde vormt voor de bezoekers op je website. Bijvoorbeeld als er op die websites informatie staat die niet op jouw website staat.

Ingaan op Linkruil voorstel?

Van alle linkruil voorstellen die wij namens onze klanten ontvangen of voor hen in behandeling nemen, zijn er op basis van deze voorgaande checks maar enkele links interessant. Over het algemeen is de praktijk toch een link weggeven van lage kwaliteit. In ruil voor een link van jouw website. Die wel van goede kwaliteit is. Per saldo verlies je daardoor aan autoriteit en maak jij je website alleen maar minder goed vindbaar in Google.

Ook is het ruilen van links in strijd met de richtlijnen van Google. Pas je deze manier van linkbuilden op grote schaal toe, dan loop je de kans tegen een Google Penalty aan te lopen. Zeker omdat bij linkruilen vaak gebruikt wordt gemaakt van linkpartner pagina’s, maak je het Google vrij gemakkelijk om je ongeoorloofde manier van links ruilen te ontdekken.

Gezien het geringe rendement op het ruilen van links en het wel aanwezige risico van een Google Penalty, adviseren wij je dus niet veel aandacht te besteden aan de linkruilvoorstellen. Besteed je aandacht andere manieren van linkbuilden of vraag ons om advies. Wij helpen je graag.

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.