Negen gemeenschappelijke kenmerken van websites met een toppositie in Google

Op de valreep van 2016 wil ik graag het onderzoek delen van Matthew Barby. In dit onderzoek heeft hij ruim 100.000 zoekopdrachten in Google gecheckt op gemeenschappelijke kenmerken. Uit dit onderzoek komen 9 factoren naar voren die websites met een toppositie in Google met elkaar gemeen hebben. Ik zet ze hierna voor je op een rij:

Negen belangrijkste kenmerken op een rij:

  1. Websites die het hoogste ranken hebben ook de meeste links;
  2. Websites met hoge posities hebben ook de meeste links van verschillende domeinen;
  3. Websites met een SSL Certificaat (HTTPS://) hebben vaker dan gemiddeld een topposities;
  4. Websites hebben vaker links met daarin het zoekwoord als anchortekst (naam van de link);
  5. Website Pagina’s die hoog ranken hebben gemiddeld maximaal 8 woorden in de paginatitel;
  6. URL’s waarin het zoekwoord is opgenomen ranken vaker hoger in Google;
  7. Websites die hoog staan in Google, gebruiken het zoekwoord in de paginatitel;
  8. Gemiddeld zijn er links van 37 verschillende domeinen nodig voor een top 10 posities;
  9. Goed scorende pagina’s hebben korte URL’s (gemiddeld 59 tekens).

Linkbuilding blijft toch cruciaal voor een toppositie in Google

Ondanks alle updates die Google op dit gebied heeft gedaan, blijven links of backlinks een grote rol spelen. Dat zijn bijvoorbeeld links op startpagina’s, websites van derden, weblogs en artikel- of perswebsites. Een toppositie in Google kan niet bereikt worden zonder enige vorm van linkbuilding. Belangrijke lessen uit dit onderzoek zijn:

  1. Diversiteit loont. Let er dus op dat je links afkomstig zijn van verschillende domeinen en websites
  2. Gedoseerd gebruik van het getargette zoekwoord in anchor tekst van je links is zeer effectief.
  3. Versla je concurrent door meer en beter links te verkrijgen.

De onderstaande grafiek maakt dat duidelijk. De eerste 4 topposities in Google verdelen met elkaar 57% van de backlinks.

SSL certificaat voor je vindbaarheid een must

Google gaat binnenkort waarschuwen voor onveilige websites (websites zonder https:// of SSL certificaat). Geen goed teken als klanten je website willen bezoeken en ze zien een groot rood kruis. Maar het is ook overduidelijk een ranking factor. Een derde van de websites met een toppositie in Google beschikt over een SSL Certificaat. Het percentage websites met een SSL Certificaat is veel lager, dus wel duidelijk is dat veilige websites hoger scoren. Wacht dus niet langer en installeer een SSL Certificaat op je website! Bekijk hier onze aanbieding.

Gebruik je zoekwoord op je pagina

Het zoekwoord waarop je graag gevonden wil worden moet je echt laten terugkomen in je pagina URL, Titel, Kopteksten en Bodytekst van je pagina. Het is lastig een toppositie in Google te behalen als het zoekwoord niet terugkomt in de titel en URL. Afhankelijk van de branche adviseren wij een keyword density (zoekwoorden dichtheid) van tussen de 1,5 en 3%. Het zoekwoord waarop jij je richt, moet dus om de 33 of 66 woorden terugkomen in je tekst. En dus sowieso in je paginatitel en URL.

Geef je website een Kickstart in 2017!

Gebruik de resultaten van dit onderzoek in jouw voordeel. Wees je concurrenten een stap voor en versla hen met deze speciale oudjaarsaanbieding:

  1. Installatie van het SSL Certificaat op je website inclusief 3 jaar support: waarde € 200,-
  2. 10 extra pagina’s met voor Google geoptimaliseerde teksten: waarde € 500,-
  3. 40 relevante links van verschillende domeinen: waarde € 300,-Totale waarde van dit pakket € 1000,-.

Bij bestelling voor 31 december 2016 ontvang je nu 25% korting. Je besparing is €250 en je maakt een vliegende start in 2017! Vul het formulier om je aanbieding te claimen!

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.