Social Media

Social media strategie: In 10 stappen de ultieme roadmap

In 10 stappen de ultieme social media strategie

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Hoe bepaal je de Social Media Strategie van je bedrijf?

Bijna alle ondernemers worstelen met hun social media strategie. Social Media roepen meer vragen op dan antwoorden. Welke social media kanalen zet je in? Wat moet je posten? Hoeveel tijd moet je eraan besteden? En natuurlijk: wat levert het eigenlijk op?

Zit jij ook met deze vragen? Dan heb je zeker wat aan de volgende 10 stappen om je perfecte Social Media strategie te bepalen:

  1. Bepaal jouw Social Media doelstellingen
  2. Definieer de doelgroep voor je social media strategie
  3. Claim je Social Media kanalen en richt deze in
  4. Kies de juiste Social Media tool
  5. Maak een Social Media kalender
  6. Creëer een goed gevulde bibliotheek met foto’s en filmpjes
  7. Plan voldoende tijd in voor Social Media
  8. Maak advertentiebudget vrij om je berichten te boosten
  9. Ontwerp Social Media marketing funnels
  10. Meet en evalueer de resultaten van je Social Media strategie

Maar voordat je begint, sta even stil bij de basis van je merk. Wat wil je uitstralen en wat past bij het karakter van je bedrijf?

Waarom je Brand Archetype belangrijk is voor Social Media

Voordat je aan de slag gaat me je social strategie is het raadzaam stil te staan bij je Brand Archetype. Het valt namelijk niet mee je social media een duidelijk authentiek, consistent en herkenbaar gevoel mee te geven. De twaalf brand archetypen van “wijze” tot aan “creator” helpen je daarbij. Wat jouw merkarchetype is kan je ontdekken in het blog “Wat zijn Brand Archetypes?“.

Stap 1: Social Media Doelstellingen bepalen

Het begin van elke Social Media Strategie is altijd het vaststellen van haalbare en meetbare doelen. Maar welke doelen kun je voor social media stellen? En hoe kun je dit meten?

Social Media doelstellingen kunnen het meest eenvoudig worden vastgesteld aan de hand van het customer journey model. Dit is de (digitale) reis die je klant aflegt om uit te groeien tot klant of promotor van jouw bedrijf.

De customer journey verloopt normaal gesproken in 5 fasen:

  1. Awareness (bekendheid)
  2. Consideration (interesse, overweging)
  3. Purchase (aankoop of conversie)
  4. Loyalty (loyale klant)
  5. Advocate (promotor van je bedrijf)

De afbeelding hierna vertaalt deze fasen naar doelstellingen voor de eerste 3 fasen.

Maak je Social Media Strategie meetbaar met 4 concrete KPI’s

Alle Social Media kanalen waaronder Google, Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest beschikken over uitgebreide statistieken. Zeer leerzaam uiteraard, maar focus je op de volgende KPI’s (Key Performance Indicatoren):

  1. Bereik van berichten;
  2. Betrokkenheid bij berichten;
  3. Website bezoeken;
  4. Conversies en aankopen.

Stap 2: Definieer jouw doelgroep op Social Media

Voor elke effectieve Social Media strategie is het van belang je klant te kennen en te beschrijven. Natuurlijk kun je daarbij van je gevoel uitgaan, maar Google Analytics kan je ook heel goed helpen. In Google Analytics kan je allerlei data verzamelen over leeftijd, geslacht, interesses, gedrag, gebruikte apparaten, etc.

Gebruik deze informatie om een ‘persona’ te beschrijven. Een persona is een fictief persoon die je beschrijft aan de hand van zoveel mogelijk kenmerken. Hierna vind je een voorbeeld van een persona die wij zelf gebruiken voor onze social media marketing gericht op bouwbedrijven.

Persona als basis voor je social media strategie

Je Persona als basis voor Social Media

Gebruik je Persona om te bedenken:

  • welke content interessant is;
  • op welke tijden je het beste kunt publiceren;
  • wat de tone-of-voice moet zijn.

Ook is je Persona leidend voor de invulling van de overige componenten van je Social Media strategie.

Stap 3: Claim de Social Media kanalen passend bij jouw strategie

Nu je weet wie jouw persona is, kun je de beste Social Media platformen kiezen voor jouw Social Media strategie. Er zijn inmiddels meer dan 195 social media kanalen waaruit je kunt kiezen. Natuurlijk hoef je niet op elk kanaal aanwezig te zijn, maar ik raad je wel aan de belangrijkste sowieso vast te leggen:

  1. Whatsapp for business;
  2. Facebook Bedrijfspagina;
  3. Youtube kanaal;
  4. Instagram bedrijfsprofiel;
  5. LinkedIn Bedrijfspagina;
  6. Pinterest Bedrijfsprofiel;
  7. Twitter
  8. Google Mijn Bedrijf

De hierna volgende afbeelding maakt duidelijk dat als je een jongere doelgroep hebt, jouw aanwezigheid op Instagram, Pinterest, Snapchat en tegenwoordig ook Tik Tok vereist is. Heb je een meer zakelijke doelgroep, kies dan voor Linkedin en Facebook. Whatsapp wordt nu nog vooral gebruikt voor chat’s. Binnenkort stelt Facebook (Facebook is eigenaar van Whatsapp) de App beschikbaar voor advertenties.

Stap 4: Selecteer de juiste Social Media Tool voor je strategie

Social Media tools helpen je het met plannen, creëren, monitoren, reageren en beheren van je social media kanalen. Ik ben er helaas nog niet één tegengekomen waarmee je alles kunt, alhoewel Sendible er wel heel dicht bij in de buurt komt. Alle tools maken je sowieso een stuk productiever. Hierna heb ik de belangrijkste social media tools op een rij gezet:

Kies de social media tool op basis van de ondersteunde kanalen die het beste bij jouw doelgroep passen. Heb je een restaurant, dan is de social media tool Later een goede keuze. Wil je een Nederlandse tool, kies dan voor Coosto. De meest complete tool is echter Sendible. Daar kun je zelfs Google Mijn Bedrijf mee beheren.

Stap 5: Maak je social media kalender

De meeste social media tools werken met behulp van een social media kalender. Zo creëer je een goed overzicht wat, en wanneer op welke social media wordt gepost. Alhoewel social media tools je hierbij fantastisch kunnen helpen, komt het hierbij toch aan op je creativiteit en weten welke onderwerpen aanspreken bij je doelgroep. Er is hier niet één juiste manier. Voor elk bedrijf is het weer anders.

Weet je echt niet waar je moet beginnen? Stuur mij dan een mailtje en je ontvangt van mij een 30-dagen kalender met ideeën waarmee je elke dag een weer andere bericht kunt posten voor jouw bedrijf. Tegelijk stuur ik je dan een inhaakkalender met onderwerpen waarop je elke dag kunt inspelen.

Social Media Kalender Vooorbeeld

Stap 6: Zorg voor een gevulde mediabibliotheek

Zonder goede foto’s en filmpjes kom je niet zo ver met Social Media. Er zijn natuurlijk veel betaalde en gratis beeldbanken beschikbaar, maar niets werkt zo goed op Social Media dan foto’s en filmpjes van je eigen bedrijf, medewerkers en klanten. Je hoeft daarbij echt geen professionele fotograaf of filmer in te huren, tenzij je een merk (en het budget) hebt als Coca Cola. Het gaat meer om authenticiteit of echtheid. Houd je telefoon dus altijd bij de hand en selfie er lekker op los!

Social Media, waaronder Instagram en Tik Tok, beschikken over geweldige ingebouwde tools waarmee je banners en video kunt maken. Vaak is het makkelijker om gebruik te maken van extra tools om het materiaal in 1 keer geschikt te maken voor verschillende formaten.

Handige tools voor social media banners en filmpjes

Handige tools die helpen snel en eenvoudig leuk materiaal te maken zijn:

Voor foto’s en banners:

Voor video:

De meeste tools kennen een gratis variant of mogelijkheid tot free trial. Probeer ze gewoon eens uit en kijk welke jij het makkelijkst vindt. Uiteindelijk zul je wel zwichten voor een betaalde variant, dus reserveer daar ca € 25 per maand voor.

Tools voor banners en filmpjes

Stap 7: Plan voldoende tijd in voor je Social Media Content

Hoeveel tijd je nodig hebt voor Social Media, is natuurlijk afhankelijk van een heleboel factoren. Maak je bijvoorbeeld gebruik van Social Media tools? En beschik je over een uitgebreide mediabibliotheek waar je uit kunt putten. En hoe behendig en creatief ben je?

Stel dat je op alle mainstream Social Media kanalen aanwezig wilt zijn en redelijk frequent wil posten, dan kom je al snel op ongeveer 26 uur per maand. Deze tijd heb je nodig gemiddeld nodig om:

  • posts te schrijven – 2 uur per week
  • te reageren op comments en tags – 10 minuten per dag
  • eventuele advertenties te beheren – 1 uur per week
  • je Social Media kalender te bedenken en maken – 2 uur per maand
  • foto’s en filmpjes maken – 4 uur per maand

Stap 8: Reserveer advertentiebudget

Als je net begint met Social Media, is het nogal frustrerend dat vooral je familie en vrienden op je Social Media posts reageren. Maar ook als je al een grote fanbase hebt opgebouwd, valt het niet mee om gratis of organisch bereik met social media te creëren. De afgelopen jaren is namelijk het gratis bereik van alle posts van bedrijven tot circa 3% gedaald. Dat betekent dat maar 3% van je volgers jouw berichten ziet. En dat is echt veel te weinig.

Een effectieve Social Media strategie kan daarom niet zonder advertentiebudget. Als je mee wilt doen op Social Media, moet je bereid zijn om daar voor te betalen. Pay-to-Play wordt dat genoemd.

Als je adverteert op Social Media, zorg je voor extra bereik, kliks naar je website en conversies. Bijna elk Social Media platform biedt je de mogelijkheid om te adverteren. Je kan betalen per 1000 bereikte personen of per klik (CPC oftewel costs per click).

Social Media campagne kosten

Hoeveel je moet betalen hang af van:

  • het Social Mediakanaal;
  • jouw doelgroep;
  • de kwaliteit van je social media post;
  • je doelstelling (bereik, meer bezoekers van je website of conversies);
  • de concurrentie.

Als je enige indicatie wilt van de kosten om te adverteren op Social Media, vind je in de afbeelding hierna richtprijzen voor bereik, kliks naar je website en conversies. Gemiddeld kost het 3 cent om iemand op Social Media te bereiken, maar het verschil tussen kanalen is enorm. Als je 10.000 mensen wilt bereiken op Instagram kost dat op Instagram €3,-. Op Youtube kan dat zomaar €1500,- kosten.

Dat wil niet zeggen dat je Youtube links moet laten liggen. Maar wel dat je alle social media handig moet combineren voor de bijdrage in de customer journey die ze kunnen hebben. Het kan bijvoorbeeld goedkoop zijn om bereik via Instagram te kopen en geïnteresseerde mensen een video op Youtube te laten zien, om ze uiteindelijk via Facebook te laten converteren. Dit worden (Social Media) marketing funnels genoemd.

Stap 9: Ontwerp Social Media Marketing funnels

Maak handig gebruik van de fasen van de customer journey en de kracht van elk Social Media kanaal in elk van deze fasen. Instagram en Pinterest zijn bijvoorbeeld zeer sterk in de fase Awareness. Youtube, Google en Linkedin weer beter in de fase Consideration. Google Ads en Facebook blinken weer uit in Conversies.

Voor elk bedrijf, product en Social Media strategie ziet de marketing funnel er weer anders uit. Duidelijk is wel dat praktisch elke klant meerdere malen contact met je bedrijf heeft gehad voordat hij uiteindelijk klant is geworden.

Zo is het zeer goed mogelijk dat een potentiële klant via Google voor het eerst op je bedrijf is gestuit. Vervolgens één of meerdere berichten van je ziet op Facebook. Daarna besluit een whitepaper te downloaden, een nieuwsbrief van je leest, gebeld wordt door je binnendienst en tot slot akkoord gaat met een afspraak.

Voorbeeld Social Media Maretinf Funnel

Implementeer remarketing tags

Om marketing funnels te kunnen implementeren, zul je op verschillende Social Media actief moeten zijn. Ook zul je gebruik moeten maken van alle advertentiemogelijkheden die zij bieden. De belangrijkste zijn:

  1. het gebruik van remarketing tags en pixels;
  2. het vastleggen van gebeurtenissen (zoals een een klik, download of bezoek van een pagina);
  3. het maken van doelgroepen;
  4. de registratie van conversies.

Met behulp van deze tracking van bezoekers is het mogelijk potentiële klanten met interesse in een bepaald product of dienst zeer gericht advertenties te laten zien van dit product of deze dienst. Remarketing is daarom onmisbaar voor elke effectieve Social Media strategie.

Stap 10: Meet de resultaten van je Social Media Strategie

Onmisbaar maar vaak vergeten, is het meten van de resultaten van je Social Media strategie. Alhoewel vaak wordt gezegd dat het lastig om de resultaten te meten, is het tegendeel waar. De Social Media kanalen beschikken over uitstekende statistieken, waarmee de door jou gestelde doelen eenvoudig kunnen worden vergeleken met de realiteit.

Gebruik deze statistieken om de resultaten te bij te houden:

  • Google: Acquisitie Rapport. Doel Overzicht, Ads en Mijn Bedrijf;
  • Facebook Analytics, Facebookpagina Insights en Advertentiebeheer;
  • Instagram Statistieken (alleen mobiel);
  • Linkedin Analytics en Advertentiebeheer;
  • Pinterest Analytics en Advertentiebeheer.

Wil je deze statistieken in één overzicht zien, maak dan gebruik van Google Data Studio. Daarmee kan je interactieve rapporten bouwen en elk van de databronnen koppelen.

Social Media Campagne: Plan Do Check

Een goede Social Media strategie komt uiteindelijk neer op Plan-Do-Check. Bedenk wat je wilt bereiken met Social Media en hoe je dat wilt gaan doen. Begin vervolgens aan de uitvoering van je plannen en tot slot: evalueer en stel eventueel je plan bij.

Heb je hulp nodig bij het opstellen van je Social Media strategie of wil je de Social Media uitbesteden? Laat het me weten!

Vrijblijvende Social Media Scan

Wil je weten welke Social Media kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit Facebook, LinkedIn, Instagram of Remarketing? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvende en volledige Social Media Scan!

ik heb interesse

Gerelateerde artikelen

  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren