Online marketing 2020: de 24 belangrijkste trends! | Saleswizard
Online Marketing

Online marketing 2020: de 24 belangrijkste trends!

online Marketing trends 2020

Geschreven door
Dion Jeurissen

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

24 Online marketing trends voor 2020

De marketing trends volgen elkaar steeds sneller op.

Daarom is het tijd om vooruit te kijken naar de zaken van 2020. Om je concurrentie een stapje voor te blijven op het gebied van online marketing is het daarom handig om je alvast in te lezen in de nieuwe online marketing trends.

Om dat zo makkelijk mogelijk te maken hebben wij net als vorig jaar weer een lijst samengesteld waar we maar liefst 24 online marketing trends toelichten!

Zo ben je in één keer weer helemaal bij met met de online marketing trends van 2020 en kun je het nieuwe jaar goed beginnen.

Schema.org voorbeeld

Trend 1. Schema.org

Wil jij meer opvallen tussen de zoekresultaten van Google?

Een nieuwe trend die in 2020 erg populair gaat worden is het gebruik van Schema.org.

Door een speciaal soort html code op je website te zetten kan je informatie doorgeven aan zoekmachines. Hierdoor kan Google jouw content beter begrijpen.

Heb jij bijvoorbeeld een site vol met lekkere recepten, dan kun je aan de zoekmachines vertellen welk stukje informatie gerelateerd is aan de bereidingstijd, de beoordelingen of het aantal calorieën. Zoekmachines kunnen de resultaten dan beter begrijpen en vervolgens ook zo weergeven.

Momenteel heeft dit (nog) geen directe invloed op de rankings van je zoekwoorden. Wel kan je schema.org gebruiken om je website op een professionele manier te presenteren in de zoekresultaten en zodoende een hogere CTR realiseren.

Trend 2. Interactieve content

Wil jij op een interactieve wijze Amsterdam verkennen? Dat kan zo!

Een groot deel van de consumenten is op zoek naar meer interactieve content, en dat is goed nieuws voor online marketeers.

Interactieve content zorgt er namelijk voor dat klanten langer op jouw pagina blijven en vergroot ook de kans dat je content gedeeld wordt.

Mooi meegenomen toch?

Naast het gebruik van al die leuke enquêtes en quizjes die je al verzonnen hebt, komen er steeds meer innovatieve manieren van interactieve content.

Denk bijvoorbeeld aan de Netflix film Bandersnatch en de talloze interactieve video’s op Youtube.

In 2020 zullen marketeers steeds meer gebruik maken van interactieve content. Ben jij creatief genoeg?

featured-snippe

Trend 3. Positie 0

Wat is er nog beter dan op de 1e positie staan voor een bepaald zoekwoord?

Positie 0!

Door middel van Featured snippets kan je met jouw bedrijf bovenaan de organische resultaten op Google tevoorschijn komen.

Maar hoe kom je bovenaan op Google?

Zorg ervoor dat je content duidelijk gestructureerd is. Gebruik bijvoorbeeld de vraag van bezoekers als kopje (In het voorbeeld hierboven de vraag: “what is a featured snippet?”) en schrijf het antwoord dan in het kort eronder.

Uit onderzoek van SEMrush blijkt dat de meeste content Featured Snippets tussen de 40 en 60 woorden zijn.

Ook zijn er andere soorten Featured Snippets zoals lijsten, tabellen en stappenplannen.

Bekijk hier een voorbeeld waar Saleswizard bovenaan staat in Google voor de zoekopdracht instagram bedrijfsprofiel aanmaken.

featured-snippet-saleswizard

E-mail-marketing

Trend 4. E-mail automatisatie

Staat jouw e-mail inbox ook helemaal vol met kortingen, nieuwsbrieven en andere reclame?

Dat is niet zonder reden, zo blijft e-mail marketing een van de effectiefste online marketing tools. Hoewel deze trend zelf niet nieuw is komen er door nieuwe marketing automatisation tools steeds meer mogelijkheden voor slimme e-mail targeting. Met deze slimme persoonlijke targeting kun jij klanten die nog aan het twijfelen zijn toch nog binnenhalen.

Wil jij bijvoorbeeld korting op online producten?

Probeer dan eens om bij een grote e-commerce website wat producten in je winkelmandje te doen en vervolgens een dag te wachten. Dan komt er vanzelf een leuke korting je inbox binnenvliegen.

Social-media

Trend 5. Social media blijft groot

Ben jij actief bezig op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter? Of heb je alleen ooit een bedrijfsaccount laten aanmaken?

En Tik Tok, moet je daar eigenlijk wat mee doen?

Social media blijft ook in 2020 een van de belangrijkste tools voor een hogere autoriteit en een verbeterde relatie met je klanten en leveranciers.

Er wordt van je bedrijf dus ook verwacht dat je actief bezig bent op alle social media kanalen. Echter hebben veel kleinere bedrijven niet de tijd of kennis om dit zelf allemaal te regelen.

Om het je allemaal wat makkelijker te maken bieden we sinds kort het social media uitbesteden pakket aan. Met dit pakket nemen we alle social media zorgen uit je handen.

Zo kun jij je weer kunt focussen op je eigen vak.

Geofencing

Trend 6. Geofencing marketing

Mensen zijn tegenwoordig bijna letterlijk verbonden aan hun smartphone en deze gaat dus ook overal mee naartoe. De GPS en Wi-fi van deze smartphones kan gebruikt worden om locaties vast te stellen.

Een trend die in 2020 veel gebruikt gaat worden is Geofencing. In deze vorm van location-based marketing kunnen mensen benaderd worden zodra ze zich in een bepaald gebied bevinden.

Zo kun je mensen in een specifieke locatie targeten of bijvoorbeeld een doelgroep maken van mensen die zich veel in een bepaald gebied bevinden.

Heb jij een fysieke winkel? Dan kan je met geofencing dus mensen in de de buurt targeten en ze promotie berichten sturen.

Deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid

Trend 7. Deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid

Tegenwoordig kan iedereen maar wat op internet gooien, hoe weet je dan nog wat je kunt vertrouwen?

Hoewel linkbuilding en content marketing nog steeds ontzettend belangrijk zijn, is het van steeds groter belang dat er gefocust wordt op Expertise, Authority en Trustworthiness (E-A-T).

Hierbij wordt erop gelet dat de verantwoordelijke van de website, dus in dit geval Saleswizard, en de schrijver van een stuk content deskundig en betrouwbaar is.

Zo geeft Google in hun Search Quality report aan dat ze in ieder geval wat informatie verwachten van de verantwoordelijke van de website, de maker van de content en wat contactgegevens.

Zorg er dus ten minste voor dat je de volgende dingen goed op de website vermeld:

  • Geef op de pagina aan wie de content geschreven heeft, zoals onderaan deze pagina.
  • Zorg ervoor dat het duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de website, bijvoorbeeld door een over ‘ons pagina’ op je website (deze informatie hoeft niet per se op dezelfde pagina te staan).
  • Maak een duidelijk vindbare contact pagina met alle contactinformatie.

Conversie maximalisatie

Trend 8. Conversie maximalisatie

Heb jij ooit een mooie website laten maken en ben je er zo tevreden mee dat je sindsdien geen aanpassingen meer hebt gedaan?

Adverteer jij met honderden euro’s om mensen naar je website te trekken maar investeer je niet in het testen van je landingspagina’s?

Dan loop je wellicht conversies mis.

Zo is het erg belangrijk om altijd te blijven testen of de gebruikerservaring en het conversiepercentage verbeterd kan worden door middel van kleine website aanpassingen. Moet die offerte knop blauw, of toch groen?

Moet de brochure aanvraag bovenaan de website of toch als pop-up?

Zonder testen met tools zoals Google Optimize zal je het nooit zeker weten.

Conversie optimalisatie testen is eigenlijk een relatief eenvoudige online marketing tool om uit te voeren maar toch maken veel bedrijven er geen gebruik van.

Ga jij wél je website testen in 2020?

Google ads biedingen

Trend 9. Google Ads wordt nog slimmer

De biedingen van Google Ads waren al aardig slim, maar ze worden nog slimmer!

In 2020 komen er verschillende nieuwe mogelijkheden voor slimme biedingen. Zo wordt het mogelijk om binnen je advertentie campagne de focus te leggen op een bepaald conversiedoel, kan je over verschillende campagnes biedingen optimaliseren op basis van conversie prioriteit en wordt het mogelijk om rekening te houden met seizoensgebonden resultaten.

Maak jij in je SEA Campagne nog gebruik van handmatige biedstrategieën? Dan wordt het binnenkort misschien maar eens tijd om over te stappen naar een automatische bieding.

Voice commerce

Trend 10. Voice Commerce

Waarom typen als je ook gewoon hardop kan denken?

Een steeds groter deel van de zoekopdrachten komt uit voice search, dit zorgt er al een tijdje voor dat het gebied van SEO optimalisatie veranderd omdat er gebruik wordt gemaakt van langere en natuurlijke zoekopdrachten.

In 2020 gaat het naast de ontwikkeling van voice search ook steeds makkelijker worden om aankopen te doen via voice.

Met nieuwe voice commerce platforms zoals Jetson.ai en blu.ai wordt het mogelijk om op jouw webshop producten aan te bieden via Voice, Voice commerce dus.

popup notification

Trend 11. Push notification marketing

Een push notificatie is een pop-up bericht die je naar je klanten kunt sturen zodra ze geabonneerd hebben. Een hoop websites gebruiken al Push notificaties, in 2020 zal dit het overgrote deel worden.

Waarom? Mensen zijn veel sneller geneigd om push notificaties te accepteren dan bijvoorbeeld een abonnement op een nieuwsbrief.

Wat misschien wel het mooiste is aan push notificaties is dat je updates kunt sturen naar abonnees zonder dat ze jouw specifieke website open hebben staan.

Zelfs voor mobiele apps kun je updates sturen zonder dat gebruikers je apps geopend hebben. Dit geeft dus een erg groot bereik voor je gepersonaliseerde push berichten.

Data Visualisation

Trend 12. Data Visualisation

Als jij een website hebt dan weet je al hoe belangrijk data is voor je online marketingstrategie.

Daarom maak je waarschijnlijk al gebruik van data tracking tools zoals Google Analytics.

Maar welke data is nou eigenlijk belangrijk? Er komen steeds meer touchpoints bij dus de customer journey wordt steeds ingewikkelder.

Om belangrijke data samen te voegen en overzichtelijk weer te geven gaan bedrijven in 2020 steeds meer gebruik maken van Data visualisation tools zoals Google data studio.

Met zulke business intelligence tools kun je een dashboard maken die bestaat uit data van verschillende bronnen zoals Google Analytics, Google ads en Facebook ads.

Zo kun jij je KPI’s in een overzicht bijhouden en nieuwe inzichten opdoen.

Shoppable posts

Trend 13. Shoppable posts

Met de opkomst van al die influencers komen er ook nieuwe mogelijkheden voor online marketing. Zo gaat het in 2020 steeds gebruikelijker worden om producten te promoten door er een klikbare tag aan toe te voegen. Als mensen hier dan op klikken, komen ze op de verkooppagina.

Wil jij op een visuele wijze je producten adverteren? Dan wordt het in 2020 misschien maar eens tijd om influencers in te schakelen.

Whatsapp

Trend 14. Stuur maar een appje

Kunnen jullie klanten al een appje sturen als ze vragen hebben?

In 2020 gaan steeds meer bedrijven gebruik maken van private messaging apps zoals Facebook messenger en Whatsapp. Zo is het contact lekker informeel en is er een lage drempel voor klanten om contact met je op te nemen.

Naast laagdrempelig contact komen er in 2020 ook een aantal veranderingen voor WhatsApp waardoor je een bedrijfspagina kan aanmaken en zelfs kunt adverteren. Bovendien wordt het steeds makkelijker om via de smartphone te betalen.

Zorg er dus voor dat je bedrijf ook via private messaging apps bereikbaar is!

Personalisation

Trend 15. Personalisatie

Ben jij het ook zat dat de advertenties die je te zien krijgt niks met jou te maken hebben?

Uit verschillende studies blijkt dat consumenten gefrustreerd zijn met al die onpersoonlijke marketingberichten. Om toch een groter deel van jouw bezoekers aan te spreken zul je gebruik moeten maken van personalisatie.

Door data van jouw websitebezoekers in te zetten om je marketing berichten persoonlijker te maken, kan je meer conversies binnen halen. Zo zegt 80% van de consumenten dat marketing met een persoonlijke ervaring ervoor zorgt dat ze eerder actie ondernemen.

Maak jij dus nog geen gebruik van geïndividualiseerde berichten en productaanbiedingen? Dan loop jij wellicht conversies mis.

Google Bert Update

Trend 16. Speel in op Zoekintenties

Met de Bert update die onlangs is uitgerold in Nederland gaat Google steeds beter begrijpen wat je nou echt bedoelt met je zoekopdrachten. De oude tijden van het zoekwoord zoveel mogelijk gebruiken en hopen dat je ranked zijn voorbij.

Maar hoe kun je nou inspelen op de Bert update?

  • Zorg ervoor dat je teksten duidelijk gestructureerd zijn.
  • Maak de content voor de lezers, niet voor de zoekmachines. Gebruik dus natuurlijk lopende zinnen en stop je zinnen ook niet vol met keywords. Het is beter om af te wisselen met synoniemen en andere woorden die bij je zoekwoorden horen. Deze kun je bijvoorbeeld vinden door je keyword te zoeken in google en te kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten.
  • Stem je content af op de zoekintentie van de bezoeker. Zoekt hij bijvoorbeeld naar een lijst met trends? Of meer naar een praktisch stappenplan voor online marketing? Op basis van de zoekintentie kun je jouw content beter structureren.

Augmented Reality

Trend 17. Augmented reality

Heb jij producten in je online webshop die mensen eigenlijk het liefst eerst even willen uitproberen in hun fysieke omgeving zoals kleding, meubels of brillen?

Dan moet je misschien eens kijken naar de online marketing trend augmented reality. Met behulp van augmented reality kun je live bepaalde elementen toevoegen aan het beeld van jouw klanten. De klant ziet dan een aangepast beeld via zijn of haar smartphone of laptop camera, denk hierbij bijvoorbeeld aan Snapchat filters.

Op deze manier kunnen klanten jouw producten eerst “even uitproberen” en vergroot je de kans op een verkoop. Ook kun je met augmented reality creatieve marketing berichten maken.

Naar verwachting zullen de mogelijkheden van augmented reality alleen maar toenemen in 2020 met ontwikkelingen zoals virtual reality brillen.

Trend 18. Micro-Moments

Gerelateerd aan zoekintenties zijn de zogenaamde Micro-moments.

Tegenwoordig zitten mensen meer tijd achter hun smartphone dan achter de TV. Micro-moments zijn momenten waarbij je iets tegenkomt en denkt: “Hey, dat moet ik opzoeken, laat ik even snel mijn mobiel pakken”, bijvoorbeeld als je iets tegenkomt wat je wilt weten of als je een product ziet die je wilt kopen. Mensen zijn dan dus op zoek naar een snelle oplossing.

Om hierop in te spelen moet je dus zorgen dat je content relevant is en aansluit bij de behoefte van de bezoeker.

Zorg er ook voor je bezoekers meteen op actie kunnen overgaan door duidelijke CTA’s, zo benut je de impuls van het micro-moment voordat het moment gepasseerd is.

Video Marketing

Trend 19. Video marketing

Video blijft nog steeds volop groeien, zo is de voorspelling dat 80% van het internetverkeer in 2021 video content zal zijn. De kracht van video is eigenlijk niet meer te negeren, al meer dan 3 kwart van de online marketeers gebruiker video marketing.

Zo hebben video’s wel 10 keer meer kans om gedeeld te worden dan gewone afbeeldingen, geven ze een hogere CTR, verhoogd conversiepercentage en een betere engagement.

Door de aanwezigheid van je bedrijf via video te benadrukken, heb jij een uniek voordeel op je concurrenten. Gebruik jij nog geen video marketing in 2020? Dan blijf je achter.

Privacy

Trend 20. Privacy

Leuk al die dataverzameling, maar hoe zit het met de privacy? Het lijkt erop dat steeds meer mensen zich bezighouden met de privacy van hun browsegedrag.

Kijk bijvoorbeeld naar de exponentiële groei van zoekmachine DuckDuckGo, een browser die zich inzet voor privacy op het internet door geen gegevens te verzamelen.

DuckDuckGo heeft dit jaar bijna 50% meer verkeer dan vorig jaar, en dit zal blijven groeien in 2020. Als bedrijf kun je hier op inspelen door bijvoorbeeld duidelijk je privacy verklaring en cookiemelding op je website te vermelden.

TransparantieTrend 21. Transparantie.

Hoe transparant ben jij in je bedrijfsvoering?

Onderzoek toont aan dat bedrijven die hun informatie transparant en in een makkelijk te begrijpen wijze aanbieden een groter deel van hun klanten behoudt.

Mensen zijn nu wel klaar met al die privacy schandalen en misleidende marketingberichten.

Het is dus erg belangrijk dat je transparant bent in je bedrijfsvoering en hoe je omgaat met de data van je klant. Mensen zoeken naar een eerlijk bedrijf die gewoon doet wat hij zegt, dit is vooral het geval voor millennials.

Millennial marketing

Trend 22. Millennial marketing.

In 2020 wordt het tijd om je te focussen op millennials.

Millennials zijn de grootste en meest actieve online doelgroep en heeft het de komende tijd dus ook voor het zeggen. Die mag je daarom dus niet vergeten.

Het is belangrijk dat je millennials aanspreekt door hun taal te spreken en dat je vindbaar bent op de kanalen waar zij actief zijn zoals Social Media. Ook vinden millennials het belangrijk om zich betrokken te voelen bij je bedrijf.

Zorg ervoor dat je het volgende goed voor elkaar hebt:

  • Een voor mobiel geoptimaliseerde website
  • Wees actief op Social Media
  • Maak unieke content
  • Creëer brand engagement met bijvoorbeeld interactieve content en loyaliteitsprogramma’s

Conversational marketing

Trend 23. Conversational marketing.

In 2019 waren de chatbots flink in de opkomst. Alhoewel deze chatbots een hoop werk kunnen verrichten, kunnen ze vaak niet de echte mens vervangen.

Het probleem is dat ze vaak zijn gebaseerd op zoekwoorden en daardoor ook als een robot overkomen. In de realiteit blijkt dat mensen toch de voorkeur geven aan natuurlijke ervaringen.

Sinds kort is het mogelijk om een meer natuurlijke ervaring te leveren met een intelligente versie van de chatbots, namelijk conversational AI.

In deze computergestuurde gesprekken krijgen klanten een soortgelijke ervaring zoals ze die bij een customer service hebben door een zelflerende computer die gesprekken nabootst.

Bovendien werkt Conversational AI ook met voice platformen en praat hij meerdere talen.

omnichannel marketing

Trend 24. Omnichannel Marketing

Tegenwoordig komen klanten via meerdere channels in contact met jouw bedrijf. Om op al deze touchpoints in te spelen kun je gebruik maken van Omnichannel Marketing.

Met Omnichannel Marketing stem je alle kanalen zoals Social Media, e-mail marketing, blogs en je fysieke winkel op elkaar af om één consistent marketing bericht af te leveren aan de klant.

Dit zorgt voor een groot aantal voordelen waaronder een verhoogde klanttevredenheid, CTR en een beter conversiepercentage. Bevat je marketing strategie meerdere kanalen? Zorg er dan voor dat je deze goed op elkaar hebt afgestemd.

Bonus Tip: Customer journey mapping

Om een goed idee te krijgen van de touchpoints van je bedrijf is het handig om eerst een Customer journey map te maken. Zo kun je de contactpunten met de verschillende marketing channels van je bedrijf in kaart brengen.

Door deze overzichtelijke customer journey map wordt dus makkelijker om de verschillende marketing kanalen op elkaar af te stemmen en omnichannel marketing toe te passen.

Smart TV Ad's

Weer bij met in Online Marketing Trends van 2020

Gefeliciteerd! Na dit blog van maar liefst 3000 woorden ben je weer helemaal bij met de online marketing trends van 2020! Daarmee kan je jouw concurrenten in het nieuwe jaar weer een stapje voor blijven.

Met nieuwe technologische ontwikkelingen en innovaties blijft het vak van online marketing constant veranderen, dat is ook deels wat het zo leuk maakt.

Zo komt er in 2020 bijvoorbeeld de mogelijkheid om te adverteren op Smart TV’s en gaan andere ontwikkelingen zoals het nieuwe 5G netwerk de mogelijkheden van online marketing nog verder verbreden.

Wil je op de hoogte blijven van al deze online marketing ontwikkelingen? Volg dan het online marketing blog van Saleswizard!

Ook hopen we dat je ons volgt op via:

https://www.facebook.com/Saleswizard
https://www.linkedin.com/company/saleswizard
https://www.instagram.com/saleswizard/
https://nl.pinterest.com/saleswizards/

Wil je weten welke online marketing trends toepasselijk zijn voor jouw bedrijf en waar jij misschien nog kansen laat liggen?

Neem dan contact op voor een vrijblijvende online marketing scan!

Vrijblijvende online marketing scan?

Wil je weten waar voor jou nog mogelijkheden liggen op het gebied van online marketing? Laat me weten hoe ik contact met je op kan nemen en ik voer een online marketing scan uit van je bedrijf!

ik heb interesse

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?