22 Online Marketing Trends 2019
De feestdagen zitten er weer op en je hebt meer dan voldoende tijd met familie en vrienden doorgebracht. Je bent heerlijk uitgerust en je hebt er weer ongelofelijk veel zin in om er tegenaan te gaan. Tijd voor veel nieuwe plannen en ideeën om ook van 2019 een onvergetelijk jaar te maken.
Om je daarbij te helpen, zetten we alvast de belangrijkste online marketing trends voor 2019 op een rij. In 1 keer ben je weer helemaal op de hoogte en weet je wat je dit jaar te doen staat om je concurrentie een stapje voor te blijven. Wij hebben maar liefst 22 online marketing trends voor je verzameld.
Trend #1: We zitten steeds langer op onze smartphone
Het is niet enorm verrassend maar het gebruik van onze smartphone nam de afgelopen twee jaar wederom toe tot twee uur per dag (Bron: SIDN). De afgelopen twee jaar steeg het smartphonegebruik met maar liefst 50%. Met zo’n 60 uur per maand is dat inmiddels ook veel meer dan de 38,5 uur die wij maandelijks op onze pc, laptop of tablet doorbrengen.
Er is wel een kleine tegenbeweging op gang gekomen. Telefoon- en App makers maken ons tegenwoordig bewust van onze dagelijks schermtijd. Met name ouderen kiezen er steeds vaker voor even bewust offline te zijn. Onder jongeren is deze strijd verloren. Ruim de helft van de jongeren wordt zelfs onrustig als er geen WiFi is…Herkenbaar? De tijd die we gemiddeld doorbrengen op onze Smartphone zal dus nog wel even toenemen.
Trend #2: Google en Facebook domineren onze smartphone
Alhoewel we onze smartphone ook steeds vaker gebruiken om te winkelen, besteden wij het merendeel van onze mobiele tijd aan Facebook en Google.
Facebook heeft daarbij 4 belangrijke ijzers in het vuur: WhatsApp, Facebook, Instagram en Messenger. Google domineert met 3 Apps: Google Maps, Youtube en Google Search. Het gebruik van Google Maps is tegenwoordig zelfs belangrijker dan Google Search. Voor alle cijfers lees het onderzoek “Trends in Internetgebruik 2018” op SIDN.
Trend #3: Stories zijn hot
Stories zijn de verticale video’s bovenin de newsfeed van Instagram, Facebook, Whatsapp en Snapchat die binnen 24 uur vanzelf verdwijnen. Snapchat heeft Stories oorspronkelijk bedacht en de functie is door alle belangrijke kanalen inmiddels gekopieerd. Zelfs Linkedin experimenteert met Stories.
Het aantal Stories groeide 15x harder dan het aantal nieuwsfeeds tussen 2016 en 2017. Facebook voorspelt zelfs dat Stories in 2019 meer bekeken en gedeeld gaan worden dan berichten.
Stories stelt gebruikers in staat om ‘live’ ervaringen vast te leggen en te delen. Verhalen zijn echt, onmiddellijk en intens. Voor bedrijven betekent deze belangrijke online marketing trend een verschuiving van posts en updates naar stories.
Trend #4 Alle Social Media Platformen groeien naar elkaar toe
Zoals de snelle overname van Stories al heeft aangetoond, kopiëren social media platformen elkaar genadeloos. Het advertentieplatform van Bing lijkt als twee druppels water op dat van Google Ads. Linkedin kopieert de belangrijkste functies van de Facebook Bedrijfspagina. Facebook kijkt het succes van vacatures op Linkedin weer af.
Het heeft dan ook weinig zin om te gokken op 1 platform. Omdat elk platform een eigen doelgroep en bereik heeft, wordt de noodzaak tot een alomvattende social marketing strategie alleen maar groter.
Trend #5: Iedereen wordt influencer
Nog nooit was het zo eenvoudig om je eigen schare met fans op te bouwen via social media of je website. Dat wordt dan ook volop gedaan door creatief Nederland. Bloggers, Vloggers, Youtubers, Instagrammers en Local Guides op Google Maps. Het belang van influencers neemt alleen maar toe. Via marktplaatsen zoals Hulc en Linkpizza ligt aandacht van deze influencers ook binnen jouw handbereik. In elk geval behoort een strategie gericht op influencers onderdeel te zijn van jouw online marketing plan.
Trend #6: Organic Drop
In de strijd om de gunst van de gebruiker, krijgen updates van familie, vrienden en relaties op elk kanaal veel meer aandacht dan nieuws en updates van bedrijven. Werden berichten van zakelijke Facebookpagina’s enkele jaren terug nog aan 70% van de volgers getoond, nu is dat gedaald tot 3%….Vandaar de term ‘organic drop’. Het aantal gratis (organic) weergaves op social media daalt al jaren. Als bedrijf ontkom je er dus niet aan om te adverteren!
Trend #7: Facebook is ‘uit’ en Instagram is ‘in’
Facebook heeft met nogal wat schandalen te kampen gehad. Zo heeft het Rusland laten inmengen in de Amerikaanse verkiezingen, onze privacy verkwanseld aan Cambridge Analytica en ruimte geboden aan haatgroeperingen voor Fake News. Op de beurs is het aandeel Facebook in elkaar gezakt en het aantal gebruikers (vooral onder jongeren) neemt ook af. Het afnemend gebruik van Facebook wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de toename van het gebruik van Instagram en WhatsApp. Beide ook eigendom van Facebook….Alhoewel Facebook dus wel schade heeft opgelopen, blijft het de belangrijkste factor om rekening mee te houden in je online marketing strategie.
Trend #8: Social Media van Likes naar Sales
Net als de eindgebruikers van social media, leken bedrijven de afgelopen jaren ook verslaafd aan Likes, Reacties en nieuwe Volgers. Na het aanvankelijke enthousiasme en zeker na de ‘organic drop’ is de Nederlandse koopmansgeest gelukkig teruggekeerd: “Wat (ver)kopen wij er nu eigenlijk mee?”. Alhoewel we ons nog steeds realiseren dat met Social Media bereik, weergaven en merkbekendheid valt te behalen, zijn gerealiseerde verkopen en omzet inmiddels de belangrijkste doelstellingen van social media marketing. Gelukkig maar, vinden wij….
Trend #9: Lokale vindbaarheid in Google
Google presenteert al lang niet meer dezelfde pagina aan alle gebruikers. Afhankelijk van jouw locatie toont Google telkens andere resultaten. Zeker als je een lokaal bedrijf bent zoals een loodgieter, aannemer, dakdekker of restaurant. Door lokaal relevante resultaten te tonen, blijft Google zelf ook relevant. Naast de vindbaarheid in de organische resultaten, is een hoge positie in Google Maps ook van belang. Zeker nu Google Maps langzamerhand Google zoeken overvleugelt in gebruik.
Trend #10: Hé Google, hoe zit het met Voice search?
Het lijkt er nu toch echt op dat Voice Search gaat doorbreken. Siri van Apple en Google Assistant begrijpen ons steeds beter. De Google Home speaker is nu ook in Nederland verkrijgbaar en vindt zijn weg in steeds meer huiskamers en keukens. Probeer Google Assistant zelf eens uit door de App te downloaden en kijk hoe bedrijven als Bol.com en Appie al inspelen op deze trend. Sinds kort is het zelfs mogelijk producten af te rekenen via spraak.
De verwachting is dat al in 2020 de helft van de zoekopdrachten gesproken zal zijn. Ingesproken zoekopdrachten zijn langer dan getypte zoekopdrachten. Het heeft daarom zin daar nu al bij stil te staan en mogelijke vragen, die jouw klanten kunnen hebben te verwerken op je website. Wil je ook in 2019 goed gevonden worden? Besteed dan extra veel aandacht aan je zoekwoorden analyse.
Trend #11: De macht van de platformen
Platformen zoals Uber, AirBnB, Amazon, aliExpress hebben in een korte tijd gezorgd voor een volledig andere marktbewerking door vraag en aanbod rechtstreeks bij elkaar te brengen. In Nederland doen Thuisbezorgd, Bol.com, Werkspot en Marktplaats aardig mee maar de vraag is natuurlijk wel voor hoe lang. Verkoop je via internet, zorg dan dat je klaar bent om te verkopen via een van deze websites. Is er in jouw branche nog geen dominant platform die vraag en aanbod bij elkaar brengt? Bereid je daarop voor, want is slechts een kwestie van tijd. Wat is jouw plan B?
Trend #12: Video gaat alle kanten op
Al langer blijkt videomarketing statische content, zoals tekst en foto’s, aan alle kanten voorbij te gaan. Video krijgt veel meer views op social media, draagt bij aan een hogere conversie op de website en verhoogt het vertrouwen in de maker van de video en zijn producten of diensten. Video is niet te stuiten.
Maar video ontwikkelt zich:
- het gebruik van Live Video (voor bijvoorbeeld stories) neemt enorm toe en blijkt engagement en het aantal reacties enorm toe te laten nemen;
- video verandert naar 360 graden wat gebruikers nog meer in staat stelt te kijken vanuit zijn of haar eigen perspectief;
- 1-op-1 videogebruik neemt toe door het gemak waarmee een video kan worden gemaakt;
- video wordt steeds meer gebruikt om te bloggen (vloggen) en als instrument voor content marketing;
- als instrument voor training en e-learning is video niet meer te stoppen;
- in elke fase van de customer journey blijkt video een uiterst krachtig middel;
- video ‘verticaliseert’ onder invloed van de verticale stories in Snapchat, Instagram en Facebook Stories;
- zoeken in video wordt steeds beter mogelijk dankzij kunstmatige intelligentie.
Trend #13: Artificial Intelligence (A.I.) verslaat de mens
Kunstmatige intelligentie ver van je bed show? Ik dacht het niet. Alle belangrijke online social media platformen maken er gebruik van. Bijvoorbeeld om te bepalen hoe ze je beter kunnen binden en boeien. Alle online advertentie platformen hebben doel ondersteunende algoritmes ontwikkeld die je helpen om beter te adverteren. Meer bereik? Facebook regelt het. Meer conversies? Google past je advertentie biedingen automatisch aan.
Trend #14: Ben jij een mens?
Ongemerkt nemen Chatbots steeds meer conversaties over. Dankzij A.I. doen ze dat zo goed dat je bijna niet merkt dat je met een chatbot praat. De acceptatie van chatbots is groot omdat je niet hoeft te wachten op een antwoord en zelfs 24 uur per dag direct antwoord krijgt. Dat is wel wat anders dan een mail sturen of een formulier invullen en hopen dat je antwoord krijgt.
Ongeveer 80% van de vragen zijn eenvoudig te beantwoorden met een chatbot. Het programmeren van zo’n chatbot is ook al geen hogere wiskunde. Met de maandelijkse tarieven vanaf €10,- komen chatbots binnen ieders handbereik. Het scheelt je tijd en je klant is blij omdat hij sneller antwoord krijgt. Chat Subscribers kan je bovendien ook nog eens proactief benaderen voor commerciële acties. Reuze aantrekkelijk want chats worden veel beter gelezen dan e-mails! Veel meer bedrijven zullen daarom gebruik gaan maken van chatbots.
Trend #15: Google snapt het echt wel
Nog maar enkele jaren terug, was het lonend om voor elke zoekterm, variatie en synoniemen een aparte pagina op je website te maken. En je pagina optimaliseerde je gewoon door die zoekopdracht exact te verwerken in je URL, paginatitel en regelmatig te gebruiken in subkopjes en pagina tekst. Nu werkt deze strategie niet meer en kan het zelfs tegen je werken. Keyword kannibalisatie wordt dat ook wel genoemd. Inhoudelijk dezelfde pagina’s concurreren met elkaar met als gevolg lagere rankings. Hoe dan wel? Maak gewoon 1 goede pagina en verwerk synoniemen en variaties op die pagina. Google begrijpt het echt wel….
Trend #16: Need for speed
Google beloont websites die beschikken over een hoge sitespeed met een hogere positie in de zoekresultaten. Advertenties in Facebook en Google zijn voordeliger als de bestemmingspagina sneller wordt geladen. Als het te lang duurt voordat je website laadt, haken mensen voordat ze de website hebben bezocht al af. Redenen te over om je website te optimaliseren voor snelheid.
Er zijn verschillende eenvoudige maatregelen die je kunt nemen om de snelheid van je website te verhogen:
- Bespaar nooit op je webhosting, zorg dat deze top of the bill is;
- Optimaliseer al je afbeeldingen en maak deze zo klein als mogelijk;
- Maak gebruik van browsercaching zodat je website niet telkens opnieuw hoeft te laden;
- Minimaliseer het aantal bronnen van externe websites;
- Gebruik zo min mogelijk plugins (extra stukjes software) op je website.
Als je deze zaken hebt uitgevoerd, ben je er helaas nog niet. De meeste wordpress thema’s zien er best goed uit, maar zijn slecht geoptimaliseerd voor snelheid. Wil je een echt supersnelle website, dan ontkom je er niet aan te kiezen voor een minimalistisch design en deze van scratch af aan op maat te laten bouwen.
Trend #17: Mobile First indexing
In maart 2018 is Google begonnen met Mobile First Indexing. Dat betekent dat Google nu de mobiele versie van je website gebruikt voor het indexeren en rangschikken in de Google zoekresultaten. Voorheen was de desktop versie van je website de basis voor indexering. Voor het optimaliseren van je website, kan je nu dus ook beter je mobiele versie als uitgangspunt gebruiken. Zorg dus dat de website mobiel vriendelijk is en de hele inhoud van je website ook mobiel toegankelijk is voor de beste resultaten.
Trend #18: De webdesign trend in 2019: Flat Webdesign
Na jaren van experimenteren door webdesigners, zijn we gelukkig weer terug bij af. Weg met de fancy sliders, dynamische effecten en bewegende elementen. Welkom terug eenvoud, functie en navigatie. Bij de webdesign trends 2019 draait alles om:
- snelheid;
- mobiel vriendelijkheid;
- gebruiksvriendelijkheid;
- navigatie en structuur;
- toegevoegde waarde.
Wij spreken ook wel van minimalistisch en ‘flat’ webdesign waarbij alles wat niet nodig is buiten het webdesign wordt gelaten. Alle HTML, CSS, Jquery en Javascript die de website mogelijk kan vertragen en niet direct wat toevoegt, wordt verwijderd en wat overblijft is functie, eenvoud en snelheid. Eenvoudig ontworpen websites worden beloond met een hogere conversie en een betere positie in Google.
Trend #19: Visual Search en Augmented reality
Visual Search is meer dan zoeken in afbeeldingen. Pinterest en Google Lens helpen je een afbeelding te selecteren en vervolgens te zoeken en vinden op het internet. Één beeld zegt meer dan duizend woorden. We zijn als mens veel sneller in staat een beeld of afbeelding te herkennen dan een tekst. Verwacht wordt dan ook dat in 2021 ongeveer 30% van de transacties van webwinkels direct of indirect afkomstig zullen zijn van visual search.
Het verklaart ook de stormachtige opmars die Pinterest maakt. Inmiddels zijn er maandelijks al meer dan 600 miljoen visuele zoekopdrachten op Pinterest. Pinterest wordt door steeds meer mensen gebruikt om inspiratie op te doen. Heb je een afbeelding met bijvoorbeeld een lamp gevonden die je wilt kopen, dan kan je met de Pinterest Lens de lamp selecteren en visueel zoeken. Pinterest geeft je vervolgens alle informatie die je nodig hebt zoals de naam van het product en de webwinkel waar je de lamp kunt krijgen. Het heeft dus zeker zin zakelijk actief te zijn op Pinterest.
Google Lens is in maart 2018 geïntroduceerd in de Google Play Store. Op de Iphone kan je Google Lens gebruiken via Google Foto’s. Met Google Lens kun je alles in de wereld om je heen herkennen. Je richt je camera van je smartphone op een product, bijvoorbeeld een kledingstuk, en Google vertelt je waar je deze kunt kopen en wat de prijs is. Richt je de lens op een gebouw, dan vertelt Google je bijvoorbeeld wat de openingstijden zijn.
Trend #20: Content Marketing loont
Met content marketing voeg je regelmatig content toe aan je website die relevant en waardevol is voor je doelgroep, product of dienst. Bijvoorbeeld door wekelijks te bloggen over je bedrijf, tips of ontwikkelingen en dit te delen op social media.
Met content marketing:
- bouw je aan de deskundigheid en autoriteit van je website;
- vergroot je het aantal vermeldingen in de Google zoekresultaten;
- deel je interessante content via social media en trek je meer bezoekers;
- speel je in op de verschillende fasen van de customer journey en vergroot je de kans op een conversie;
- verbeter je de positie van je website in Google op voor jou belangrijke zoektermen.
Content marketing is niet alleen maar weggelegd voor grote bedrijven met grote budgetten. Ook kleinere bedrijven boeken indrukwekkende resultaten, alleen door regelmatig relevante inhoud toe te voegen aan hun website. Groot of klein, elk bedrijf heeft baat bij een social media kalender waarin strategie, onderwerpen, media en planning zijn vastgelegd.
Trend #21: Autoriteit is alles of niets
Alleen al in Nederland zijn er minimaal 2500 miljoen webpagina’s geïndexeerd (bron worldwidewebsize.com). Dagelijks komen er pagina’s bij en worden er pagina’s verwijderd uit de index van Google. Hoe bepaalt Google uit al deze pagina’s, welke zij als eerste moet tonen? Het antwoord is ‘autoriteit’.
Webpagina’s zonder autoriteit ranken lager of worden zelfs verwijderd uit de index. Websites met autoriteit worden beloond met een hoge positie in Google. In augustus van dit jaar lanceerde Google nog de Medic Update, die het belang van autoriteit nog eens extra benadrukte. Sommige websites verloren 90% van hun website traffic….
Een betere autoriteit verkrijg je niet met 1 simpel trucje. Een hoge autoriteit bouw je stap-voor-stap op met:
- continue technische en inhoudelijke verbeteringen van je website;
- toenemende naams- en merkbekendheid (check bijv. hoeveel mensen op je bedrijfsnaam zoeken)
- kwalitatieve links naar je website ondersteund met linkbuilding;
- vermeldingen en verwijzingen op social media;
- recensies, beoordelingen en reviews;
- goede content bijvoorbeeld door regelmatig te bloggen.
We kunnen natuurlijk niet allemaal een Einstein zijn, maar iedereen kan door lang en consistent te werken aan zijn een reputatie een autoriteit worden in zijn of haar vakgebied.
Trend #22: Online Marketing Strategie noodzakelijk
Steeds meer bedrijven realiseren zich dat een online marketing strategie noodzakelijk is. Het volstaat niet meer om maar 1 online marketingactiviteit of kanaal op te pakken en uit te bouwen. Wil je de concurrentie echt voorblijven en je marketingbudget optimaal blijven inzetten, dan is een allesomvattende online marketing strategie een must. Een online marketing strategie waarin de sterke punten van elk kanaal worden benut en de zwakke punten van het ene kanaal door het andere kanaal worden opgevangen.
Customer journey mapping is een veelgebruikt en handig instrument om je online marketing strategie in kaart te brengen. De 5 fasen aandacht, overweging, actie, service en promotor helpen jou het juiste online marketing instrument op het juiste moment in te zetten. Door middel van customer journey mapping vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.
Wegwijs in Online Marketing Trends
Allereerst is een compliment op zijn plaats: Je hebt nu namelijk 2845 woorden gelezen over de allernieuwste online marketing trends! Daarmee ben je de concurrentie nu al een stukje voor! Top!! Maar…, online marketing verandert razendsnel dus denk niet dat je het er nu al bent. Geen zorgen wat we blijven ook dit jaar elke week schrijven over online marketing. We hopen dat je ons blijft volgen op:
https://www.facebook.com/Saleswizard
https://www.linkedin.com/company/saleswizard
https://www.instagram.com/saleswizard/
https://nl.pinterest.com/saleswizards/
en natuurlijk via ons online marketing blog of onze Saleswizard chatbot. Maar bellen naar 088-7709999 kan ook nog gewoon.
Update: De nieuwe lijst voor 2020 staat klaar.
Up to date zijn voor de trends van 2020? Bekijk hier de nieuwe lijst online marketing trends 2020!