Hoe bepaal je de ideale lengte van een SEO tekst?
SEO teksten worden gebruikt om gevonden te worden in zoekmachines, zoals Google. SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Hoe beter je SEO tekst, hoe hoger je zal ranken in de zoekmachines en hoe meer mensen je website bezoeken. De lengte van je SEO tekst speelt hierbij een rol. In dit artikel zoek ik uit of er een ideale lengte voor een SEO tekst is vast te stellen, wat de invloed van de zoekintentie is op de lengte van je SEO tekst en hoe je het meeste uit je SEO tekst haalt, zodat jij hoger rankt in de zoekmachines.
De inhoud
Hoe lang moet een SEO tekst zijn? In dit blog komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Wat zegt Google over de lengte van een SEO tekst?
- Is meer wel beter?
- Focus op relevantie
- Hoe zorg je voor relevante content?
- Match je SEO tekst aan de zoekintentie
- Plaats relevante keywords in de tekst die aansluiten bij de zoekopdracht
- Voeg semantische zoekwoorden toe aan je SEO tekst
- Verbeter je pagina-autoriteit met backlinks
- De lengte van je SEO tekst speelt indirect een rol
- Speel in op de aandachtsspanne van je bezoekers
- Minimum aantal woorden voor een SEO tekst
- Genoeg is genoeg!
- Te lange SEO teksten
- Tips om een lange SEO tekst overzichtelijk te houden
- Onderzoek van Ahrefs
- Eigen bevindingen
- Is er een ideale lengte voor een SEO tekst vast te stellen?
- SEO teksten laten schrijven door Saleswizard?
Wat zegt Google over de lengte van een SEO tekst?
Hoe lang een SEO tekst moet zijn om hoog in de zoekmachines te komen, kun je natuurlijk het beste aan de zoekmachine zelf vragen. Helaas heeft Google nog nooit een duidelijk antwoord gegeven op de vraag hoe lang een SEO tekst moet zijn om in de top 3 van de zoekresultaten te komen. Google geeft je dus niet een ideaal aantal woorden per pagina om je aan vast te houden. Hoe bepaal je dan hoeveel woorden je SEO tekst moet zijn?
Is meer wel beter?
John Mueller van Google zei wel: “Hoe meer content, hoe meer informatie erin kan staan en hoe interessanter dit voor een zoeker is.” Maar meer is niet altijd beter. Als je een lange SEO tekst schrijft en de bezoekers van je pagina snel afhaken en wegklikken, zal Google je pagina slechter beoordelen. Hierdoor zul je minder hoog ranken in de zoekresultaten. Je bent weer terug bij af.
Focus op relevantie
Voor Google geldt dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. De content op je website moet relevant zijn voor de bezoeker. Als je gevonden wil worden, moet je dus zorgen voor relevante informatie. Je moet het beste antwoord geven op de vraag in de zoekopdracht.
Hoe zorg je voor relevante content?
Het is dus belangrijker dat je goede content schrijft dan dat je je focust op de lengte van je SEO tekst. Relevante content is content voor mensen, niet voor zoekmachines. Het is dus belangrijk dat bezoekers in je SEO tekst vinden waar ze naar zoeken. De zoekintentie van gebruikers speelt dan ook een belangrijke rol bij het bepalen van de optimale lengte van je SEO tekst en het creëren van relevante content. Verder zijn er ook andere factoren die bepalen hoe goed je SEO tekst beoordeeld wordt. Die verschillende factoren zijn het aantal zoekwoorden, het aantal semantische woorden en het aantal backlinks.
Match je SEO tekst aan de zoekintentie
We zoeken met een bepaalde intentie. Als je zonnepanelen op je dak wil, vraag je je af waar je de zonnepanelen het beste kunt kopen, wat het rendement van de zonnepanelen is, door wie je de zonnepanelen het beste kunt laten plaatsen, wat de zonnepanelen kosten etc. Een relevante SEO tekst is een tekst waarop een antwoord te vinden is op deze vragen. Als je wil dat je SEO tekst hoog rankt in Google, zul je dus rekening moeten houden met de zoekintentie van gebruikers. Geef jij het beste antwoord op hun vragen? Dan ben je al een stap dichterbij de top 3!
Plaats relevante keywords in de tekst die aansluiten bij de zoekopdracht
Als je wilt weten wat zonnepanelen kosten, zoek je waarschijnlijk in de zoekmachine op ‘kosten zonnepanelen’ of ‘wat kosten zonnepanelen?’. Wanneer een SEO tekst je zoekwoord bevat, zal Google de tekst als relevant zien voor je zoekopdracht. Het is dus aan te raden om het zoekwoord dat past bij de zoekintentie te verwerken in je SEO tekst. Gebruik het zoekwoord in de titel, in de eerste zin, in minstens 1 tussenkopje en in elke alinea. Laat het zoekwoord ook altijd terugkomen in de meta description.
Voeg semantische zoekwoorden toe aan je SEO tekst
Gebruik ook semantische zoekwoorden in je tekst. Semantische zoekwoorden, ook wel LSI zoekwoorden genoemd, zijn specifieke woorden die een relevante connectie hebben met het primaire zoekwoord. Ze liggen dus in het verlengde van je hoofdzoekwoord. Het zijn aanvullende zoektermen die vaak samen voorkomen of iets met elkaar te maken hebben. Semantische zoekwoorden worden ook door je bezoekers gebruikt wanneer ze hun zoekopdracht in Google intypen. Door een aantal aanvullende zoektermen in je SEO tekst te gebruiken die sterk in verband staan met het hoofdzoekwoord, weet Google dat jij op je website een uitgebreide uitleg hebt staan over het onderwerp. Hierdoor wordt je SEO tekst als relevant gezien en stijgt je plek in de zoekmachines.
Verbeter je pagina-autoriteit met backlinks
Ook het aantal backlinks bepaalt hoe hoog je in de zoekresultaten scoort. Backlinks zijn linkjes op andere websites die naar je website verwijzen. Hoe meer websites naar je website verwijzen, hoe beter Google je website waardeert en hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan.
De lengte van je SEO tekst speelt indirect een rol
Je SEO tekst verschijnt dus niet automatisch hoger in de zoekresultaten als je tekst langer is. Je pagina verschijnt hoger als deze relevanter en populairder is. Dat zijn uitgebreide pagina’s vaker, omdat hier de informatie in staat waar bezoekers naar op zoek zijn. Daarbij hebben veel langere pagina’s meer backlinks, waardoor ze ook hoger in de zoekresultaten terecht komen.
Maar het gaat er dus vooral om dat je tekst een goed antwoord geeft op de zoekvraag van bezoekers. De lengte van je SEO tekst is dus slechts indirect een onderdeel van Google’s algoritme. De lengte van de content moet passend zijn voor de boodschap die je wilt overbrengen. Zijn er veel subonderwerpen voor het onderwerp? Dan is een tekst al snel wat langer om alle subonderwerpen af te dekken. Daarom is een SEO blog vaak langer dan een SEO landingspagina. Een blog bevat vaak namelijk meerdere subonderwerpen die relevant zijn voor de zoekintentie.
Probeer een tekst nooit op te vullen met onnodige woorden, waardoor de tekst onleesbaar wordt. Dit zal je positie in de zoekmachines verslechteren. Ook is het risico dat je tekst op keywordspam gaat lijken dan vrij groot. En ook dat zal Google meenemen bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten.
Speel in op de aandachtsspanne van je bezoekers
Ook al is er niet een ideaal woordenaantal voor SEO teksten, met logisch nadenken kom je al een heel eind. Je wilt dat je tekst de aandacht van de bezoeker grijpt en deze vasthoudt op je pagina, zodat je de bezoeker kan overtuigen om bij jou een product of dienst af te nemen. Hiervoor kun je copywriting formules gebruiken, zoals de PAS-formule of het AIDA model.
Maar iemands aandacht vasthouden, is moeilijker dan het klinkt. We hebben een vluchtige aandacht van maximaal 7 minuten bij één stuk. In die 7 minuten kijken we ook nog naar de afbeeldingen om de tekst heen, wat betekent dat de lezer je SEO tekst zo’n 3 tot 4 minuten aandacht gunt. Dit is van invloed op het aantal woorden van je SEO tekst. In 3 tot 4 minuten lees je zo’n 400 tot 500 woorden. Een goede SEO tekst bestaat dus uit minder dan 500 woorden. Heb je al 800 woorden geschreven en ben je nog niet klaar? Overweeg dan het onderwerp van je SEO tekst op te splitsen in meerdere pagina’s om het je lezers makkelijker te maken.
Minimum aantal woorden voor een SEO tekst
Hoe minder woorden nodig zijn om een goed antwoord te geven op de vraag van je bezoekers, hoe beter. Dan is de kans groter dat je de aandacht van de bezoeker vasthoudt. Maar maak je SEO tekst niet te kort. Korte teksten zijn volgens Google teksten met minder dan 200 woorden. Deze korte teksten worden door Google extra kritisch bekeken. Hierdoor wordt je tekst minder goed vindbaar.
Genoeg is genoeg!
Ben je bezig met het schrijven van een SEO tekst en ben je bij 400 woorden uitgeschreven? Klaar! Staar je niet blind op de lengte van je SEO tekst. Hoe lang je SEO tekst is, is immers minder belangrijk dan het vasthouden van de aandacht van je lezer. Dat zorgt ervoor dat je meer conversies genereert.
Te lange SEO teksten
Hoe goed je SEO tekst ook is, Google beoordeelt je tekst slechter als je pagina te lang is. Als een pagina te lang is, kan dit namelijk bezoekers afschrikken. Als de bezoeker meteen terug klikt naar de zoekresultaten, ziet Google dit als een signaal dat de pagina niet de informatie bevat die de bezoeker verwacht. Als dit te vaak gebeurt, zak je in de zoekresultaten. Dit moet je dus zien te voorkomen.
Tips om een lange SEO tekst overzichtelijk te houden
Als je een lange SEO tekst hebt, zijn er een aantal manieren om je tekst overzichtelijk te houden en de leesbaarheid van de tekst te vergroten:
- Zorg ervoor dat je je tekst goed indeelt en vormgeeft.
- Breek lange stukken tekst op in korte alinea’s van maximaal 100 woorden.
- Schrijf goede tussenkopjes, zodat de lezer direct kan zien welke informatie waar in de tekst staat.
- Zorg ervoor dat je tekst prettig leesbaar is, bijvoorbeeld door korte zinnen te gebruiken.
Onderzoek van Ahrefs
Ahrefs heeft een onderzoek gedaan naar de lengte van de SEO teksten die hoog scoren in de zoekresultaten. Hieruit bleek dat er een directe correlatie is tussen het aantal woorden op een pagina en de positie binnen Google. Het gaat hierbij dus om een correlatie, ofwel een verband, en geen causaliteit waarbij een verandering in de ene variabele een verandering in de andere variabele veroorzaakt.
Er wordt gesteld dat SEO teksten minimaal 300 woorden zouden moeten hebben. SEO teksten kunnen beter niet langer zijn dan 2000 woorden.
Eigen bevindingen
Naar aanleiding van het onderzoek van Ahrefs heb ik zelf gekeken hoeveel woorden SEO teksten in de top 10 van Google hebben. Dit heb ik gedaan voor verschillende zoekwoorden, namelijk gevelreiniging Arnhem, sportschool Arnhem, slotenmaker Arnhem, laminaat Arnhem en rijschool Arnhem. Ik heb de plaatsnaam Arnhem gecombineerd met het zoekwoord, omdat de wijze waarop Google relevante resultaten toont erg afhankelijk is van de locatie. Als je in Groningen woont en enkel zoekt op ‘gevelreiniging’, krijg je andere resultaten te zien dan iemand die in Amsterdam woont en zoekt op ‘gevelreiniging’. Daarom zoek ik inclusief plaatsnaam, voor een beter beeld. Ik heb het volgende geconstateerd:
Is er een ideale lengte voor een SEO tekst vast te stellen?
- Teksten van meer dan 2000 woorden kunnen hoog scoren in de zoekresultaten wanneer ze veel relevante zoekwoorden bevatten en de bezoeker waardevolle informatie bieden.
- Teksten van minder dan 300 woorden komen zelden voor in de top 10 van Google voor lokale landingspagina’s.
- Een tekstlengte van meer dan 300 woorden lijkt geen doorslaggevende factor te zijn in de ranking. Dit is te zien aan het feit dat er vaak kortere teksten vóór lange teksten gerankt worden. Het is wel verstandig om te kijken naar de teksten van pagina’s die in de top 3 ranken om een goed idee te krijgen van wat Google belangrijk vindt.
- Ook voor de Keyword Destiny geldt dat hoger niet per se beter is. Keyword insertion helpt Google wel een idee te krijgen van waar de pagina over gaat.
- Kwaliteit lijkt de belangrijkste factor te zijn bij het bepalen van de plaats van een SEO tekst in de zoekresultaten. Je pagina moet voldoen aan de wensen van de bezoeker en de behoefte van de bezoeker vervullen om je vindbaarheid te vergroten. Dit kan het beste bereikt worden met teksten die to-the-point geschreven zijn.
SEO teksten laten schrijven door Saleswizard?
Wil jij ook goed geschreven SEO teksten voor je website? Laat je SEO teksten schrijven door een SEO tekstschrijver van Saleswizard! Dit is een effectieve manier om je vindbaarheid te vergroten. Vraag meer informatie aan via het contactformulier.