De beste 4 copywriting formules voor converterende teksten | Saleswizard
Content Marketing, Tools & tips

De beste 4 copywriting formules voor converterende teksten

De beste 4 copywriting formules voor converterende teksten

Geschreven door
Dennis

Bijgewerkt op
4 maart, 2024

Copywriting formules om het succes van je tekst te vergroten

Je wil een goede tekst voor je website schrijven, zodat je meer bezoek voor je website genereert en zo meer verkoopt. Hoe doe je dat? Zo’n tekst schrijven kan best lastig zijn. Gelukkig hoef je zelf het wiel niet uit te vinden. Er zijn verschillende copywriting formules die je kunt gebruiken om met jouw tekst de doelen te bereiken die jij wil. Bij SalesWizard maken we hier vanzelfsprekend ook gebruik van. In dit blog vertel ik je meer over de vier beste copywriting formules voor converterende teksten!

Vier effectieve copywriting formules

Er zijn diverse marketingmodellen waarmee je kunt werken om een goede tekst te schrijven. Veel bedrijven hebben deze modellen al succesvol ingezet om teksten te schrijven die meer conversies opleveren. Ik licht hier vier van de meest succesvolle copywriting formules voor je uit:

  • Golden Circle
  • AIDA
  • PAS
  • QUEST

Wat is het Golden Circle model?

Goldeb Circle Model

Begin je net met teksten schrijven? Dan is het handig om te beginnen met het Golden Circle model van Simon Sinek. Deze copywriting formule helpt je vooral wanneer je geneigd bent om direct te beginnen met typen. Begrijpelijk, maar helaas wordt je tekst daar niet beter van. Wanneer je het Golden Circle model gebruikt, schrijf je met een plan. Zo schrijf je beter en effectiever. Dit copywriting model bestaat uit de volgende vragen:

  • Waarom?
  • Hoe?
  • Wat?

Waarom schrijf je een tekst?

De eerste vraag van het Golden Circle model is: waarom deze tekst? Voordat je gaat schrijven denk je na over waarom je de tekst schrijft. Wat is het doel? Wat is de boodschap? Waarom wil ik de lezer dit laten weten? Door jezelf deze vragen te stellen, geef je de tekst een duidelijk doel. De lezer zal je tekst beter begrijpen en daardoor eerder in actie komen. Wees je dus van tevoren bewust van waarom je een tekst schrijft.

Hoe schrijf je een goede tekst?

De tweede vraag van de Golden Circle is de vraag hoe je schrijft. Voordat je begint met schrijven, maak je een schrijfplan. Zo’n plan geeft structuur en helpt je tijdens het schrijven om hoofd- en bijzaken van elkaar te onderscheiden. Zo kunnen de lezers je verhaal goed volgen. Je bedenkt welke informatie je in de inleiding, de kern en het slot zet. Verder denk je na over het doel en het onderwerp van je tekst. Welke vragen kunnen je lezers hebben over het onderwerp? Een plan maken kost even tijd, maar het levert je uiteindelijk meer tijd op. Oefen met deze copywriting formule en je zult zien dat het schrijven je steeds makkelijker afgaat.

Wat schrijf je?

Je begint pas met schrijven bij de laatste vraag van de Golden Circle copywriting formule: wat? Je kunt je nu richten op de inhoud. Realiseer je dat jij meer kennis op jouw vakgebied hebt dan je lezers. Gebruik dus geen jargon en schrijf eenvoudige zinnen. Zo kan elke lezer jouw tekst in één keer begrijpen. Hij waardeert je tekst beter waardoor de kans op een conversie toeneemt.

Voorbeeldtekst Golden Circle model

Het Golden Circle model van Simon Sinek is te gebruiken als copywriting formule voor elke tekst. Gebruik de vragen ‘Waarom?’ (doel en boodschap), ‘Hoe?’ (structuur) en ‘Wat?’ (inhoud) en schrijf effectievere teksten. Vind jij de antwoorden terug in dit korte voorbeeld?

Wil je bijdragen aan een eerlijke, duurzame wereld én de lekkerste chocola eten? Koop dan chocolade van CacaoFair. Wij geven cacaoboeren een eerlijke prijs en streven naar een klimaatneutrale productieketen. Hoe wij dit voor elkaar gaan krijgen? Je leest het op onze site. Hier kun je meteen jouw CacaoFair online bestellen!

Wat is het AIDA model?

AIDA Model

Een andere populaire copywriting formule voor het schrijven van een converterende tekst is het AIDA model van E.K. Strong. Dit is een klassiek, maar nog steeds actueel, marketingmodel dat ook uitstekend gebruikt kan worden voor copywriting. Hiermee schrijf je effectieve promotie- en marketingteksten. Dit doe je aan de hand van vier stappen die in je reclame-uiting moeten voorkomen. Deze vier stappen staan voor het beslissingsproces dat de consument doorloopt, voordat deze overgaat tot de koop of het gebruik van een product of dienst. AIDA staat voor:

  • Attention (aandacht)
  • Interest (interesse)
  • Desire (verlangen)
  • Action (actie)

Attention: vang de aandacht

In de eerste stap van het AIDA model – Attention – vang je de aandacht van de lezer. Dit is een heel belangrijke stap. Je wil immers zoveel mogelijk lezers overtuigen om je tekst te lezen en je producten onder de aandacht brengen. Mensen van wie je de aandacht niet hebt, kun je niet overtuigen om je product te kopen. Gemiddeld heb je maar drie seconden om de aandacht van een bezoeker op je website te grijpen. Zorg dus dat je tekst een goede kop heeft die de aandacht trekt. Lees in ons blog meer tips over het schrijven van een pakkende titel.

Interest: wek interesse

Met stap twee van het AIDA model – Interest – wek je de interesse van de lezer van wie je zojuist de aandacht hebt gevangen. Je kunt bijvoorbeeld een probleem benoemen waarin de lezer zich herkent. Hierdoor kun je verderop in de tekst de oplossing voor het probleem introduceren, namelijk jouw product of dienst. Houd bij het schrijven rekening met je doelgroep of schrijf met een persona in je achterhoofd.

Desire: creëer behoefte voor jouw product

Wanneer je de aandacht van je lezer/potentiële klant hebt gevangen en de interesse hebt gewekt, is het tijd voor stap drie van de AIDA copywriting formule – Desire. In deze stap leg je de basis voor wat je met de tekst wil bereiken. Meestal is dat het verkopen van je producten of diensten. Je creëert een behoefte aan je product, dat het eerdergenoemde, herkenbare probleem oplost. Maar je kunt ook de voordelen van je product of dienst noemen. Deze springen direct in het oog wanneer je gebruik maakt van bulletpoints. Het voordeel van bulletpoints gebruiken is:

  • Aandacht trekken
  • Overzichtelijk
  • Snel de essentie weergeven
  • Eenvoudig leesbaar
  • Tekst breken

Action: zet aan tot actie

Nu je gezorgd hebt dat je lezer behoefte aan je product of dienst heeft, is het tijd voor het laatste punt van het AIDA model – Action! Je lezer heeft interesse in je product en kent de voordelen. Nu kan hij overgaan tot handelen. Het is de bedoeling dat hij je product koopt, dus zorg dat hij daar direct de mogelijkheid toe heeft met bijvoorbeeld een link naar de webshop. Maak het zo gemakkelijk mogelijk. Met een goede call-to-action zet je de lezer aan tot het nemen van de benodigde actie.

Voorbeeldtekst AIDA model

In onderstaande tekst met de AIDA copywriting formule komen aandacht vangen, interesse wekken, verlangen oproepen en tot actie overgaan voorbij:

  • Attention: Gratis dakinspectie voor uw woning!
  • Interest: Uw dak heeft heel wat te lijden. Storm, hitte, kou en ouderdom zorgen dat uw dak zomaar kan gaan lekken. Wees die ellende voor en laat uw dak deskundig inspecteren.
  • Desire: Deze service ter waarde van € 80,- kost u deze maand helemaal niets!
  • Action: Bel nu voor een afspraak en ontvang € 80 voordeel!

Wat is het PAS model?

PAS Model

Nog een succesvolle copywriting formule waarin online marketing veel gebruik van wordt gemaakt is het PAS model. Bij dit model benoem je een probleem dat je vervolgens extra benadrukt en ten slotte oplost. De afkorting staat dan ook voor:

  • Problem (probleem)
  • Agitate (benadrukken)
  • Solve (oplossen)

Problem: benoem het probleem

Begin bij het toepassen van het PAS-model met het benoemen van het probleem. Zorg ervoor dat de lezer het probleem herkent dat je benoemt. Zoals: ‘Help! Ik moet morgen naar een feestje en ik heb helemaal niets leuks om aan te trekken.’ Identificeer je met het probleem van je lezer en zorg dat je weet wat er binnen je doelgroep speelt.

Agitate: benadruk het probleem

In de tweede stap van het PAS-model benadruk je het probleem van de lezer. Laat zien dat je begrijpt waar hij zich zorgen over maakt en speel in op zijn emotie. Maak het probleem gerust een stapje erger en geef hem het gevoel dat er direct hulp of een oplossing moet komen voor het probleem. Zoals: ‘Waar haal je zo snel nog een leuke jurk vandaan? Straks val je helemaal uit de toon of erger; je loopt de man van je dromen mis!’

Solve: los het probleem op met jouw product

Na stap twee van het PAS-model heeft de lezer inmiddels echt hulp nodig. Gelukkig dient zich in stap drie van deze copywriting formule de oplossing aan: jouw product of dienst! ‘Gelukkig heeft Dresses4You feestelijke jurken in alle stijlen, van gala tot boho. Jouw perfecte jurk wordt binnen 24 uur bezorgd. Zeker weten dat je opvalt!’ Het enige dat de lezer nu nog hoeft te doen is overgaan tot actie. Zorg dat de lezer dit gelijk kan doen.

Voorbeeldtekst PAS model

Met Dresses4You gaf ik al een voorbeeld van deze veel toegepaste copywriting formule. Hieronder een andere tekst waarin het PAS-model gebruikt is. Opnieuw wordt het probleem benoemd, benadrukt en opgelost:

  • Problem: Maakt de hitte in uw huis ’s zomers thuiswerken onmogelijk?
  • Agitate: Dat is een vervelend vooruitzicht. Door de hitte zult u achterop raken met uw werk en belangrijke deadlines missen. Voor u het weet heeft u de baas op uw dak.
  • Solve: Met een airco van WorkCool houdt u de temperatuur van uw werkkamer het hele jaar door aangenaam. Zo weet u zeker dat u ook bij hoge temperaturen fatsoenlijk kunt werken. Bel ons vandaag en laat nog voor de zomer een airco installeren!

Wat is het QUEST model?

Quest model

Het QUEST model is een copywriting formule die zeer geschikt om een nieuw concept te introduceren. De consument moet weten dat je product bestaat, voordat hij besluit om je product te kopen. Je voorziet de lezer van de juiste context en wekt zo de interesse van de juiste doelgroep. Zo schrijf je eenvoudig copy voor blogposts, social media berichten, e-mail en (korte) advertenties. De letters in QUEST staan voor:

  • Qualify (kwalificeren)
  • Understand (begrijpen)
  • Educate (leren)
  • Stimulate (stimuleren)
  • Transition (transitie)

Qualify: zorg dat de lezer zich meteen aangesproken voelt

In deze eerste stap van het QUEST model kwalificeer je de doelgroep. Begin je tekst met een vraag of schets een herkenbaar scenario. Zo weet je lezer, zonder dat hij met je dienst of product bekend is: hé, ditzelfde probleem heb ik ook!

Understand: toon empathie

Nu de lezer zich bewust is van het feit dat hij een ‘probleem’ heeft, wil je hem overtuigen dat je precies begrijpt in welke situatie hij zich bevindt. Toon begrip en laat zien dat je hetzelfde ongemak ervaart. En benadruk hoe vervelend het is dat er maar geen geschikte oplossing lijkt te zijn. Zo kan hij zich beter met je identificeren en neemt hij sneller iets van je aan.

Tip: gebruik bij het omschrijven van het ongemak voorbeelden waar de unique selling points (USP’s) van jouw product of dienst de oplossing voor zijn. Zo kun je hier later op terugkomen.

Educate: maak duidelijk dat jij de oplossing hebt

De derde stap van het QUEST model is jouw dienst of product presenteren als dé oplossing voor het probleem! Beschrijf de kenmerken van je product, de ongemakken die het zal oplossen en onderbouw dit waar mogelijk met bewijs, zoals cijfers. Zo maak je direct korte metten met eventuele bezwaren.

Stimulate: verkoop je oplossing aan de lezer

Nu de lezer weet dat jouw dienst of product zijn probleem op kan lossen, is het tijd om jouw oplossing aan de man te brengen. Benadruk wat het de lezer oplevert wanneer hij tot aanschaf over zou gaan, maar ook de ‘pijn’ wanneer hij dat niet zou doen.

Transition: transformeer de lezer in een koper

De laatste stap van deze copywriting formule is het schrijven van een call-to-action waarin je de lezer transformeert tot koper. Nu zijn belangstelling is gewekt, vat je samen wat je aanbod precies inhoudt, wat het kost en onderstreep je dit – indien mogelijk – met testimonials.

Voorbeeldtekst QUEST model

In onderstaand voorbeeld zetten we de QUEST copywriting formule in om de voordelen van een activity tracker polshorloge te koppelen aan het risico op gezondheidsklachten bij mensen die zittend werk doen.

  • Qualify: Zit jij de hele dag stil achter een bureau?
  • Understand: Wie vaak lang stilzit, loopt meer kans om diabetes en hart- en vaatziekten te ontwikkelen. De oplossing – af en toe even opstaan om te bewegen – is eenvoudig. Helaas vergeet je dit al snel als je geconcentreerd aan het werk bent.
  • Educate: Een activity tracker geeft je een seintje wanneer je te lang stilzit. Het is een handig hulpmiddel dat je eraan herinnert om af en toe even op te staan.
  • Stimulate: Hierdoor voel je je aan het einde van de dag veel fitter en energieker en verklein je de kans op diabetes en hart- en vaatziekten.
  • Transition: Bestel nu deze activity tracker met korting en blijf vitaal!

Zelf goede teksten schrijven of uitbesteden?

De vier genoemde copywriting formules – Golden Circle, AIDA, PAS en QUEST – bieden zowel ervaren als beginnende schrijvers houvast. Je kunt ze volledig of gedeeltelijk toepassen en ze ook met elkaar combineren. Probeer ze uit, of laat het schrijven van goede teksten over aan de tekstschrijvers van SalesWizard. Wij zijn elke dag met teksten bezig en weten precies hoe we jouw online teksten nog beter kunnen maken.

Haal meer uit je website!

Wil je goede teksten laten schrijven die overtuigen en het aantal conversies verhogen? Klik op de button! Dan nemen we snel contact met je op.

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?