Google’s grootste algoritme update sinds tijden
Op 1 augustus 2018 heeft Google één van de grootse algoritme wijzigingen uitgerold sinds tijden. Google wijzigt het algoritme bijna dagelijks, maar slechts enkele Google Updates hebben zo’n enorm effect als deze Google Update. Dit keer worden vanuit de SEO community uit de hele wereld meldingen gedaan van enorme dalingen van posities en bezoekers. Bij sommige websites is er zelfs sprake van 70% terugloop aan bezoekers. Er lijkt dus echt wel wat meer aan de hand dan gebruikelijk.
Het Google Algoritme bestaat uit honderden verschillende factoren die de positie van een website bepalen. Belangrijke Google core updates hebben daarom nooit betrekking op maar één element maar op meerdere factoren. Zo ook deze Google update. Omdat Google je op zijn best alleen informeert dat er een update is geweest maar niet wat er precies is geupdate, kan je de veranderingen alleen maar afleiden uit de websites die getroffen zijn en kenmerken daarvan.
Google Medic Update? Of is er toch meer aan de hand?
Veel getroffen websites gaan over medische onderwerpen, over gezondheid of voeding. Vandaar dat Barry Schwartz (één van de meest vooraanstaande SEO Specialisten ter wereld) deze Google Update als de Medic Update heeft bestempeld.
Dat er zoveel medische- en gezondheidswebsites zijn getroffen door deze Google Update, komt door de belangrijkheid van deze informatie. Steeds meer mensen nemen gewoon aan dat wat ze lezen op internet ook waar is. Als de verkeerde medische informatie bovenaan staat, met mogelijk verleidelijke maar weinig frisse aanbiedingen, dan is Google daar dus min of meer voor verantwoordelijk. Dit soort websites heten ook wel YMYL websites (Your Money or Your Life…) en staan dus volop in de aandacht van Google. Vooral Medische websites met expertise en autoriteit blijken te zijn gestegen ten koste van websites van lagere kwaliteit.
De grondbeginselen van deze Google augustus 2018 Update treffen echter meer websites dan alleen de YMYL websites, zo blijkt uit onderzoek van dezelfde Barry Schwartz. Ook dienstverleners, webwinkels en financiële websites zijn getroffen door de update. Omdat ook andere branches zijn getroffen is de benaming Medic Update onjuist en lijken oorzaak en gevolg verwisseld te zijn. De Google Update heeft vooral betrekking op lange termijn, consistentie, relevantie, autoriteit en kwaliteit. Vandaar dat sommigen liever spreken van de EAT update (expertise, authority en trust). Daarover later meer.
Google focust op lange termijn consistente relevante autoriteit en kwaliteit
Alhoewel Google wel heeft bevestigd dat er sprake is van een belangrijke update, geeft Google ook aan dat je er niet 1-2-3 wat aan kunt
doen om te herstellen. Er is, zo geven ze aan, ‘no fix’. Er hoeft niets mis te zijn met je website, maar het kan wel zijn dat andere eerder ondergewaardeerde websites met een betere reputatie nu hoger ranken.
Als je website is getroffen door de laatste Google Update, dan is het enige wat je kunt doen blijven werken aan een betere website.
Je kunt daarbij denken aan het voortdurend verbeteren van:
- techniek bijvoorbeeld sneller en veiliger;
- inhoud die relevanter en betekenisvol is;
- consistentie en structuur van je website;
- merkbekendheid of reputatie;
- kwaliteit in de breedste zin van het woord.
Er is dus zogezegd niet 1 quick fix. Maar als je over een langere termijn bezig bent met het verbeteren van de kwaliteit en relevantie van je website, dan moet het vanzelf weer goed komen. Kwaliteit komt dus vanzelf boven drijven. Mooi toch?! Maar wat zijn nou de praktische handvaten? Wat betekent een lange termijn consistente relevante autoriteit en kwaliteit?
De kwaliteit verbeteren van je website
Kwaliteit is natuurlijk een breed begrip. Maar in de vergelijking met de concurrentie zijn er wel zaken die je beter kunt doen. Voorbeelden van technische kwaliteit zijn het streven naar mooie code, razendsnelle laadtijd, goede beveiliging en een goede gebruikersinterface. Voorbeelden van inhoudelijke kwaliteit zijn een overzichtelijke structuur, goede teksten, veel nuttige informatie, mooie afbeeldingen en goed gebruik van video. Kortom: wie tijd en aandacht spendeert aan de techniek en inhoud van zijn website, wordt beloond met hogere rankings in Google.
Relevantie en autoriteit
Het hebben van een kwalitatieve website is één, maar relevantie en autoriteit van je website zijn net zo belangrijk. Het verhogen van de autoriteit kan door het verhogen van je merkbekendheid, bijvoorbeeld met behulp van social media marketing. Door veel te posten op social media word jij of je bedrijf bekender en wordt er meer over je gepraat. Dat resulteert weer in meer links naar je website, meer zoekopdrachten op je bedrijfsnaam en meer bedrijfsvermeldingen op websites van derden. Dit zijn meetbare zaken die Google prima kan gebruiken om je website te ranken. Uiteraard kan je zelf de autoriteit ook verhogen door meer te doen aan aan linkbuilding.
Werken aan E.A.T.
E.A.T. staat voor Expert, Authority en Trust. Een handige checklist die je kunt gebruiken voor zowel on page als off page SEO.
Expert
Je moet een specialist of expert zijn in jouw vakgebied. Ondersteund door certificaten, erkenningen, opleidingen wordt de inhoud van je website natuurlijk betrouwbaarder. Zo is Saleswizard Google Premier Partner en heeft meerdere malen Awards gewonnen zoals FD Gazellen Award 2014, 2015, 2016 en 2017 en heeft onlangs nog de Emerce Top 100 vermelding behaald. Zijn er in jouw branche certificaten en erkenningen? Vermeld deze duidelijk op je website en onderstreep jouw expertise.
Authority
Reviews en beoordelingen op Facebook, Google en andere onafhankelijke websites vormen een andere belangrijke pijler onder reputatie. Voor klanten vormen deze een goede bron van informatie. Reviews en beoordelingen vormen een belangrijke pijler onder je relevantie, autoriteit en betrouwbaarheid. Reviewmarketing mag dus bij geen enkel bedrijf meer ontbreken.
Trust
Je hele website moet vertrouwen uitstralen. Zeker als je persoonlijke gegevens uitwisselt, zoals bij de eerdere genoemde YMYL websites, is het belangrijk te weten dat er met jouw gegevens zorgvuldig wordt omgegaan. Beveiligingscertficaten, privacystatement, cookiemeldingen zijn allen essentieel. Voorkom fouten op je website zoals een afbeelding die niet kan worden geladen. Controleer dus regelmatig je hele website en als je een webwinkel hebt, doorloop het bestelproces en check alles voor de volle 100%.
Lange termijn consistentie
Als ondernemers willen we natuurlijk allemaal snel resultaat. Dus je probeert zaken uit en kijkt of het werkt. Maar let op: Google kijkt nu naar de lange termijn ontwikkeling van je website. Meer beleid en visie is dus nodig.
Even snel een nieuw webdesign om te kijken wat er gebeurt met de posities van je website? Uhh, beter van niet. Even de interne linkstructuur veranderen om de belangrijkste pagina van je website te boosten? Ook maar niet. Grote ondoordachte wijzigingen aan je website uitproberen en na korte tijd weer terugdraaien, is een praktijk die je vanaf heden maar beter kunt laten. Wat dan wel? Kleine stapjes nemen om je website beetje bij beetje te verbeteren. Instrumenten als Google Optimize gebruiken om zaken uit te testen alvorens deze te implementeren. Goed je Google webmastertools controleren en eventuele fouten corrigeren. Ga dus voor een consistente aanpak die over de langere termijn verbetering oplevert.
Inspelen op de meest recente Google Update 2018?
Wil je weten wat jij aan je website kunt doen om beter te ranken in Google? Wil je weten op welke vlakken je website te kort schiet en wat je kunt verbeteren? Vraag dan nu vrijblijvend een Website Check aan!