Content Marketing, Social Media

De 7 belangrijkste social media trends van 2024

header blog social media trends 2024

Geschreven door
Michelle Ellis

Bijgewerkt op
31 mei, 2024

Leestijd
5 minuten

Wat zijn de belangrijkste social media trends van 2024?

Korte video’s, de groeiende invloed van AI en User Generated Content zijn allemaal trends waar je in 2024 niet meer omheen kunt. Je zult merken dat ze voortdurend in beweging zijn. Daarom is het belangrijk om de hoogte te blijven met wat er op dit moment speelt. Social media kanalen zijn in de afgelopen jaren flink gegroeid met platforms als Instagram, Facebook en TikTok die miljoenen gebruikers over de hele wereld aan zich hebben gebonden.

Ook in 2024 zijn er weer allerlei ontwikkelingen op het gebied van social media. Wat blijft hetzelfde en wat verandert er? Niets is zo veranderlijk en wisselvallig als social media waarbij de trends elkaar in rap tempo opvolgen. Facebook verliest bijvoorbeeld gebruikers, terwijl Instagram een indrukwekkende groei doormaakt. En laten we Pinterest niet vergeten; ook dat is een krachtig middel om verkeer naar je website te leiden. Nieuwsgierig naar alle trends? Lees hier in onze blog post over de 5 belangrijkste social media trends van 2024.

Social media Trend 1: korte video’s (Instagram Reels)

Op dit moment is het gebruik van korte video’s, ook wel Short Form video’s, een van de grootste trends op social media platforms. De populariteit van videocontent is de afgelopen jaren sowieso sterk gestegen en deze trend zet onverminderd door. Dankzij de enorme populariteit van TikTok is de Short Form video trend in 2023 opgebloeid. Niet alleen TikTok, maar ook platforms zoals Facebook en nu zelfs YouTube Shorts maken gebruik van deze trend.

meeste betrokkenheid social media content

Korte video’s zijn een snelle en gemakkelijke manier om informatie te delen, verhalen te vertellen en entertainment te bieden aan jouw potentiële klanten en/of volgers. Doordat deze video’s dus kort zijn, houden ze de aandacht van de volgers vast en is het mogelijk om in korte tijd veel informatie of vermaak over te brengen. Omdat een video met beweging meer de aandacht trekt dan een ‘statische’ afbeelding, maken bedrijven en influencers hier steeds meer gebruik van.

korte videos

Short video’s dankzij TikTok

Platforms als TikTok waren echte pioniers in het populariseren van korte video’s. TikTok heeft gebruikers in staat gesteld om creatieve, grappige en virale video’s te maken. Het heeft zelfs een compleet nieuwe generatie van contentmakers geïnspireerd en bijgedragen aan het ontstaan van nieuwe internet influencers.

Maar ook andere social mediakanalen hebben de trend van korte video’s omarmd. Insta bijvoorbeeld, heeft de functie Instagram reels geïntroduceerd, die gebruikers in staat stelt om korte, creatieve video’s te maken en te delen. Dit heeft geleid tot een forse toename van het aantal influencers en contentmakers op het platform.

Short Form video’s door kortere spanningsboog

Doordat de huidige generatie een korte spanningsboog heeft, zijn video’s steeds korter geworden. Als de video niet meteen start en boeit binnen de tijdspanne waarin iemand ademhaalt, ben je de kijker kwijt. Na ongeveer 3 seconden verliezen kijkers hun aandacht, ongeacht laadtijden en advertenties. Als je ze niet binnen deze tijd weet te pakken, is het te laat.

Kortom, het gebruik van korte video’s is een social media trend die de manier heeft veranderd waarop mensen met elkaar communiceren en informatie delen. Het is fascinerend om te zien hoe deze trend zich verder zal ontwikkelen en welke nieuwe mogelijkheden het zal bieden.

blog social media trends scaled

Social media trend 2: Artificial Intelligence (AI) heeft een steeds grotere rol

De opkomst van artificial intelligence (AI) heeft een grote invloed op diverse aspecten van ons leven, en social media ontsnappen niet aan deze trend. In recente jaren heeft artificial intelligence een steeds grotere rol gekregen in het beheren en optimaliseren van sociale mediaplatforms. Dankzij geavanceerde algoritmen kan AI nauwkeurig voorspellen welke content gebruikers waarschijnlijk interessant zullen vinden, wat resulteert in een meer gepersonaliseerde gebruikerservaring.

AI inzetten voor advertentiecampagnes

Bovendien wordt AI ingezet voor het beheren van advertentiecampagnes op sociale mediaplatforms, waarbij enorme hoeveelheden gegevens geanalyseerd worden om betaalde advertenties te richten op specifieke doelgroepen en de prestaties te optimaliseren. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat AI een belangrijk onderdeel wordt van social media marketing. Het zorgt voor mogelijkheden, zoals het genereren van inspiratie voor captions, het opstellen van contentkalenders en zelfs het vormgeven van visuals visuals.

Social media trend 3: nieuwe platformen Threads en X

In de wereld van sociale media lijken er altijd wel nieuwe kanalen op te duiken die de aandacht trekken.

Het nieuwe platform Threads

Een recent voorbeeld van zo’n nieuw platform is Threads. Threads is een nieuwe functie die je misschien al hebt gezien op platforms zoals Twitter (X) en Instagram. Ze laten je een gesprek voeren door verschillende berichten aan elkaar te koppelen. Het maakt het makkelijker om lange verhalen te vertellen of diepe discussies te voeren, en het zorgt voor meer overzicht op je feed. Het is een handige toevoeging aan de sociale mediawereld die waarschijnlijk nog wel even populair blijft!

Het nieuwe platform X

Een ander platform dat de laatste tijd veel aandacht krijgt is X. Wat voorheen Twitter was, heet nu X, maar het komt nog steeds op hetzelfde neer. Met X kunnen gebruikers hun gedachten, meningen, nieuws, afbeeldingen en video’s delen en andere gebruikers volgen voor real-time updates. Het platform, bekend om zijn korte tweets van maximaal 280 tekens, wordt zowel door personen als bedrijven gebruikt, waarbij sommige accounts privé zijn en andere openbaar. Hoewel het gemakkelijk is om informatie te delen en contact te maken, brengt X ook privacy- en veiligheidsrisico’s met zich mee. Experts adviseren daarom om altijd voorzichtig te zijn met het delen van persoonlijke gegevens op X.

social media trends scaled

Social media trend 4: User Generated Content (UGC)

User Generated Content (UGC), waarbij gebruikers content creëren, vormt een essentieel onderdeel van de moderne online marketingstrategie. Deze door micro influencers gemaakte content biedt grote voordelen zoals merkbekendheid vergroten. Voor bedrijven kan UGC heel nuttig zijn, omdat de herkenbare content van klanten als veel geloofwaardiger gezien wordt dan wanneer het bedrijf zelf vertelt hoe goed hun product is. Bovendien is deze manier van influencer marketing voor een bedrijf goedkoper dan samenwerken met een influencer. Als bedrijf zou je User Generated Content in kunnen zetten voor een succesvolle influencer marketing campagne vanwege de volgende voordelen:

UGC voor authenticiteit

Klanten beschouwen door gebruikers gegenereerde inhoud als authentieker dan inhoud die door een influencer wordt gemaakt. Als een merk gebruikmaakt van door gebruikers gegenereerde inhoud, versterkt dit de geloofwaardigheid van het merk.

UGC voor vertrouwen

Goede contentmarketing staat bekend om het opbouwen van vertrouwen. Of het nu gaat om een product, dienst of ervaring; klanten willen graag weten wat ze kunnen verwachten voordat ze tot aanschaf overgaan. Het lezen van reviews is populair, met ruim 90% van de Nederlanders die hieraan de voorkeur geven. Bovendien neemt de trend toe waarbij mensen de foto’s van anderen bekijken die al gebruik hebben gemaakt van het product of de dienst. Daarom is het voor merken van belang om creatieve oplossingen te bedenken, zoals een soort community building, waar klanten ervaringen online delen. User generated content biedt hierbij een interessante optie.

UGC voor het beïnvloeden van de aankoopbeslissing

Bijna 80% van de consumenten geeft aan dat gebruikers gegenereerde content hun koopkeuzes beïnvloedt. Merken kunnen hiervoor verschillende strategieën inzetten, zoals het gebruik van stories. Door gebruikers posts te benadrukken in je stories, toon je direct de tevredenheid van andere klanten, wat potentiële kopers dus kan overhalen.

social media trends blog scaled

Social media trend 5: social media SEO

SEO is niet langer beperkt tot alleen Google, maar strekt zich nu ook uit tot op social media platforms. Deze kanalen worden steeds belangrijker als zoekmachine, vooral bij de jongere consumenten. De evolutie van zoekgedrag benadrukt het belang van investeren in je eigen social media kanalen voor goede zoekresultaten.

Om goed zichtbaar te worden is het essentieel om zoekoptimalisatie door te voeren op verschillende kanalen. Traditionele zoekmachines, als Google, blijven nog steeds relevant, maar het is ook voor bedrijven van belang om ook te gaan inzetten op een groeiend platform zoals TikTok. Denk dus ook goed na over het gebruik van zoekwoorden in de content op je social media kanalen.

social media trends 2024 scaled

Social media trend 6: Toename social media gebruik

Ook in 2024 is het social media gebruik in Nederland weer gegroeid. Het aantal Nederlanders dat actief is op social media platformen is dit jaar gestegen van 14,1 miljoen naar 14,3 miljoen. Vooral onder de 40 jaar is er een toename te zien, met de grootste stijging in de leeftijdsgroepen van 15-19 jaar en 20-39 jaar. Deze Nederlanders besteden gemiddeld 2 uur per dag aan social media. TikTok, LinkedIn en Instagram zijn de grootste stijgers. TikTok groeit met 6%, LinkedIn met 10% en Instagram heeft nu zo’n 8 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 5 miljoen dagelijks actief.

De big five van social media

Opvallend is dat Instagram minder populair wordt onder de tieners (door TikTok) en juist groeit in de leeftijdsgroep van 20-39 jaar. Ook verliezen Facebook en Twitter bijna een half miljoen volgers terwijl het dagelijks gebruik van Whatsapp, TikTok en Snapchat vors stijgt. De ‘big five’ onder social mediaplatformen in Nederland blijven WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn, met elk hun eigen gebruikersgroei.

Social media trend 7: social media is het advertentiekanaal

Er zijn wereldwijd ongeveer 5,17 miljard gebruikers van social media. In de komende jaren wordt verwacht dat het gebruik van sociale media nog verder zal toenemen. Social media heeft zich daarom onmiskenbaar gepositioneerd als een van de meest gebruikte advertentiekanalen.

Redenen waarom social media het advertentiekanaal is

Social media biedt toegang tot miljarden gebruikers wereldwijd. Platforms zoals Facebook en LinkedIn bieden geavanceerde targetingopties waarmee adverteerders specifieke demografische groepen kunnen aanspreken. Een van de grootste voordelen van adverteren op social media is de mogelijkheid tot directe interactie met de consument.

Vergeleken met traditionele media biedt social media een kosteneffectievere manier om te adverteren. De kosten per impressie of klik zijn vaak lager, en de ROI kan nauwkeurig worden gemeten met behulp van gedetailleerde analytics. Dit maakt social media een aantrekkelijke keuze voor zowel grote als kleine bedrijven. Social media biedt ook een uitstekend platform voor merken om hun identiteit te versterken.

Hulp nodig bij social media beheer?

Als ondernemer ben je waarschijnlijk (te) druk om de kansen van social media optimaal te benutten. Het is dus goed om te weten dat social media marketing zeer belangrijk is om effectief in te spelen op de laatste social media trends en je tijd hiervoor efficiënt te gebruiken. Wil jij ook meer uit je social media strategie halen of gebruik maken van influencer marketing? Neem dan contact op met ons online marketing bureau via info@saleswizard.nl voor een vrijblijvend advies!

Gerelateerde artikelen

  • Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
    Content Marketing, SEO
    Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]