Wat is influencer marketing? En waarom is het zo effectief? | Saleswizard
Social Media

Wat is influencer marketing? En waarom is het zo effectief?

Wat is influencer marketing?

Geschreven door
Dennis

Bijgewerkt op
4 maart, 2024

Influencer marketing is een marketingtechniek, waarbij je een influencer betaalt om jouw merk, product of dienst bij zijn volgers te promoten. Het is een effectieve manier van marketing met een hoge ROI. In dit artikel lees je hoe influencer marketing werkt en waarom het zo effectief is.

Hoe werkt influencer marketing?

Hoe werkt influencer marketing? Heel simpel gezegd: bij influencer marketing betaal je een influencer om content te maken waarin hij jouw bedrijf, product of dienst promoot bij zijn volgers. Om te begrijpen hoe dit precies in zijn werk gaat, is het noodzakelijk om te weten wat een influencer is.

influencer banner

Wat is een influencer?

Niet iedereen met veel volgers op social media is een influencer. Influencen betekent namelijk beïnvloeden. En dat is precies wat influencers onderscheidt van mensen die gewoon veel volgers hebben. Doordat influencers content creëren vanuit een passie en hier een hoge mate van expertise in hebben, zien hun volgers ze als echt en authentiek. Dit zorgt voor een persoonlijke connectie en een geloofwaardigheid waarvan je als bedrijf vaak alleen maar kunt dromen.

Influencers ontbrekende schakel tussen bedrijf en consument

Dankzij de persoonlijke band met zijn volgers, ontdekken steeds meer bedrijven dat een influencer dankzij zijn bereik en authenticiteit de schakel kan zijn tussen het bedrijf en de consument. En daarom gaan steeds meer ondernemers op zoek naar een influencer om de verbinding te zoeken met potentiële klanten die ze tot nu toe niet – of zeer lastig – konden bereiken.

Influencer social media1

Waarom is influencer marketing zo effectief?

De effectiviteit van influencer marketing is eenvoudig te verklaren doordat influencers zowel bereik als invloed hebben. Maar er is nog een belangrijke factor: influencers bevinden zich in een niche.

Voordelen van een niche

Een niche is een klein segment van de totale markt. Op het internet ontstaan ze spontaan, doordat mensen de natuurlijke drang hebben om zich te organiseren. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een website, forum, YouTube-kanaal of Facebook-pagina voor. Door samen te werken met een influencer, krijg je toegang tot de niche waarin jouw doelgroep zich bevindt. Een grote plus is dat je dan meteen over de perfecte verkoper beschikt om jouw product of dienst aan de man te brengen.

Hoge ROI 1

Verzekerd van een hoge ROI

Elke euro die je aan marketing besteedt, kun je maar één keer uitgeven. Om je geld goed te besteden, wil je vooral mensen bereiken die je product of dienst ook daadwerkelijk willen kopen. En dit kan door je op een niche te richten. Hoe kleiner de niche is, hoe meer de focus op een bepaald onderwerp en hoe hoger het engagement en de bereidheid om tot een aankoop over te gaan. Zo besteed je jouw marketingbudget aan mensen bij wie de kans groot is dat ze ook daadwerkelijk jouw product of dienst zullen kopen. Hierdoor ligt de ROI van influencer marketing erg hoog.

Meer kans dat je boodschap aankomt

Echte influencers worden gevolgd omdat ze content maken waarin hun volgers oprecht geïnteresseerd zijn. Hun publiek kijkt reikhalzend uit naar nieuwe content en bekijkt deze van begin tot eind. Vaak zelfs meerdere keren! Wanneer de influencer jouw boodschap in de content verwerkt, ben je verzekerd van de aandacht van de kijker. De kans dat jouw boodschap aankomt, is dan ook een stuk groter dan bij een minder persoonlijke vorm van marketing.

Effectiviteit influencer marketing in cijfers

Dat de combinatie van bereik en invloed van influencer marketing zeer effectief is, bewijst ook de data van onderzoeksbureau Nielsen Catalina Solutions. Dit onderzocht het consumentenvertrouwen in verschillende marketingkanalen. Uit dit onderzoek blijkt dat 71% van de consumenten vertrouwen heeft in een influencer, terwijl slechts 33-38% de inhoud van online advertenties vertrouwt. Wat verder opvalt; het vertrouwen dat consumenten in influencers hebben, ligt bijna net zo hoog als bij tv-reclame. En dat terwijl influencer marketing een stuk goedkoper is!

Marketingkanaal en consumentenvertrouwen

Verder toont hun sales effect study aan dat de ROI van influencer marketing maar liefst elf keer effectiever is dan de gemiddelde display advertentie in een blogpost! Een direct gevolg van de juiste mensen bereiken door je op een niche te richten via iemand die ze vertrouwen.

ROI versus gemiddelde Display add

Influencer marketing succesvol inzetten

Om een zo hoog mogelijk rendement uit influencer marketing te halen, is het belangrijk dat je een influencer vindt die goed bij jouw bedrijf past.

Wat maakt een influencer geschikt?

Een geschikte influencer heeft bereik en invloed in een voor jou relevante niche. Let bij je selectie op zaken als doelgroep, engagement en de juiste content. Dus wat maakt een influencer geschikt?

Doelgroep

De niche waar de influencer zich in bevindt moet zoveel mogelijk overeen komen met jouw doelgroep, zodat je de juiste mensen bereikt. Dit vergroot de kans op interesse in je product of dienst en is dus een belangrijke voorwaarde voor een hoge ROI.

Engagement

Het engagement van de volgers moet zo hoog mogelijk zijn. Kijk dus naast het aantal volgers, ook naar het gemiddelde aantal views, likes en comments dat een post krijgt. Veel likes en comments duiden op een sterke band en een actieve community. Zo weet je of het bereik en de invloed van de influencer echt zo groot zijn als het aantal volgers doet vermoeden.

Content is king

Bij influencer marketing draait alles om de content. Vertrouw hiervoor op de expertise van de influencer. Het is hem gelukt om succesvol te worden en een groot publiek aan zich te binden. Hij weet dus precies waar zijn publiek in geïnteresseerd is en wat ze leuk vinden. Zo is de kans dat de content goed ontvangen wordt het grootst.

food influencer

Op zoek naar een geschikte influencer

Wie zelf op zoek gaat naar een geschikte influencer, speurt de social media af op zoek naar een geschikte kandidaat voor een samenwerking. Maar er zijn ook online marketplaces die vraag en aanbod bij elkaar brengen en er zijn zelfs speciale influencer marketing bureaus.

Influencer marketing bureau inschakelen

Besteed je het vinden van een goede match met een influencer liever uit aan een professional? Dat is een prima idee, maar lukraak contact opnemen met een influencer marketingbureau is dat niet. Het inschakelen van een influencer moet echt onderdeel zijn van je online strategie om hier de vruchten van te kunnen plukken. Zo zijn de effecten meetbaar en kun je je onlinestrategie steeds verder perfectioneren.

Hulp bij influencer marketing

Wil je influencer marketing in jouw online strategie integreren? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen. Dan kijken we samen hoe we je marketingdoel kunnen behalen en koppelen we je aan relevante influencers en bloggers met echte volgers.

Ja, neem contact op

Deal sluiten met een influencer

Heb je de juiste influencer gevonden? Dan moet je nog wel eerst een deal met hem of haar sluiten, want ze influencen normaal gesproken niet gratis.

Waarom betalen voor een influencer?

Een succesvol socialmediakanaal opbouwen kost veel tijd en moeite. En dit is niet voor iedereen weggelegd. Succesvolle influencers kunnen hun populariteit dan ook verkopen in ruil voor geld of goederen. Maar daar krijg je natuurlijk wel wat voor terug:

  • Snelle toegang tot potentiële klanten
  • Je bereikt een groter publiek
  • Beste marketingstrategie voor snelle groei
  • Dé manier om ook jongeren te bereiken
  • Je geeft je eigen social media kanalen een boost
  • Relatief goedkoop en een hoge ROI
  • Hoog consumentenvertrouwen
  • Ideaal om een buzz rondom je bedrijf te creëren

Wat bepaalt de prijs?

Influencers worden in de marketing naar bereik ingedeeld in verschillende categorieën. Hoe meer volgers, hoe groter hun bereik en hoe meer ze voor hun diensten (kunnen) vragen. Je hebt nano-influencers, micro-influencers, meso-influencers, macro-influencers en mega-influencers.

5 soorten influencers voor influencer marketing

Toch is het aantal volgers niet doorslaggevend voor het succes van influencer marketing. Welke influencer het beste binnen je marketingplan past, hangt verder af van je doel: is dat naamsbekendheid, meer volgers voor je eigen socialmediakanalen of wil je daadwerkelijk iets verkopen?

Zo kan een deal sluiten met een mega influencer dankzij het grote aantal volgers goed zijn voor je naamsbekendheid of je imago. Maar omdat filmsterren of topsporters bij bijna iedereen in de smaak vallen, is er geen sprake van een niche. Hierdoor is de ‘persoonlijke band’ kleiner of zelfs geheel afwezig. De invloed van een mega influencers op hun volgers is dan ook klein.

Micro influencer

Wie daadwerkelijk iets wil verkopen, is beter af met een influencer uit een niche. Deze heeft uiteraard minder volgers, maar wel de invloed die je sales een boost kan geven.

Steeds meer marketeers richten zich dan ook op de kleine specialistische accounts van micro-influencers en nano-influencers. Zij hebben een grote autoriteit binnen hun niche en dus ook veel invloed. En door meerdere micro-influencers in te zetten, kun je nog steeds een grote groep potentiële klanten bereiken.

Verschillende influencer marketing deals

Een influencer betalen om jouw bedrijf te promoten, kan op verschillende manieren. En natuurlijk is geld er één van. Influencers met veel volgers zijn vaak duurder, ook de Nederlandse! Zo weten we dankzij het televisieprogramma ‘Dragons Den’ dat modeontwerpster Nikkie Plessen 30.000 euro vraagt voor een gesponsord bericht op Instagram. Dat is voor veel bedrijven wel even slikken.

mode influencer

Gelukkig bestaan er genoeg manieren om je bedrijf op een goedkopere manier onder de aandacht te brengen via macro-influencers. Zo sturen Vedder & Vedder (van de gepersonaliseerde sieraden) op goed geluk sieraden op naar influencers in de hoop dat ze die op hun kanaal gaan promoten.

Dit zijn de meest populaire influencer deals:
  • Gesponsorde content: je betaalt de influencer om content te maken op zijn kanaal. In de gesponsorde content zit een link naar jouw website verwerkt. Zo komt er meer verkeer op je website.
  • Barterdeal: je geeft de influencer een gratis product, dat hij in ruil voor promotie op zijn kanaal mag houden. Ideaal om een product te promoten.
  • Instagram Takeover: de influencer maakt een dag content op jouw Instagram-account, waardoor zijn volgers jouw bedrijf ontdekken.
  • Prijsvragen en giveaways: het publiek moet actief deelnemen voor een gratis product. Dit zorgt voor veel exposure en een hoge engagement.
  • Kortingscodes: de influencer promoot je bedrijf met kortingscodes en krijgt betaald wanneer iemand de kortingscode gebruikt.
deal sluiten

Conclusie

Heeft jouw bedrijf zelf geen populair socialmediakanaal? Of heb je moeite om de juiste mensen te bereiken? Dan kun je dit probleem tackelen met influencermarketing. Zo profiteer je van het bereik en de invloed van de influencer én kom je snel en makkelijk in contact met je doelgroep. Dat maakt influencers een ideaal marketinginstrument voor snelle groei. En het is dankzij de hoge ROI ook nog eens een heel voordelig! Kortom: influencer marketing is een waardevolle toevoeging voor de toolbox van online marketeers.

Wil jij meer halen uit social media?

Wil je hulp bij het ontwikkelen van je social media strategie? Bij Saleswizard helpen we je hier graag bij. We maken je online vindbaar voor je doelgroep en bieden ook social media trainingen aan!

ik heb interesse

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?