Bespaar kostbare tijd met een social media kalender
Heb jij dat ook wel eens? Dat je met je handen in het haar zit, omdat je niet weet wat je op je Facebook bedrijfspagina of Instagram moet posten? Vergeet je soms iets te posten? Of raak je af en toe compleet het overzicht kwijt? Met een social media kalender is dit voorgoed verleden tijd. Vrijwel elk bedrijf is naast op hun eigen website ook op meerdere social media kanalen actief. Door zakelijk te bloggen en regelmatig content te delen op social media, wordt jouw bedrijf beter zichtbaar op social media. Door een social media kalender te maken, weet je precies wanneer je jouw artikel of bedrijfsfilmpje online moet plaatsen. Stress door last minute een post te moeten bedenken, is vanaf nu verleden tijd. Hoe jij die ideale social media kalender creëert? Dat leggen wij je uit in dit blog!
Wat is een social media kalender?
Een social media kalender biedt jou een totaaloverzicht, waarin je precies kunt zien wanneer je die ene Facebookpost online zet, je nieuwsbrief verstuurt of je nieuwe bedrijfsfilmpje gaat posten. Hierin sla je op van welke content (artikelen, filmpjes, foto’s) je gebruik maakt, wat het onderwerp hiervan is (bijv. winterbanden) en de kanalen (Facebook, Instagram, LinkedIn, etc) die je hiervoor in wilt zetten. Je kunt ervoor kiezen per week een planning te maken, maar kunt je content ook alvast een paar maanden vooruit plannen. Door vooraf je content in te plannen, bespaar je jezelf onnodige stress. Daarbij levert dit je ook extra tijd op. Je hoeft immers niet meer telkens na te denken over welke content je gaat plaatsen en wanneer, maar hebt dit vooraf al gedaan en in een handig overzicht samengevat.
Hoe maak je een social media kalender?
Hoe maak je precies een social media kalender? Je kunt ervoor kiezen zelf een exemplaar te maken. De meest handige online tools hiervoor zijn Google spreadsheets en Excel. Deze tools zijn overal te bereiken en bieden je de mogelijkheid je social media kalender ook met anderen te delen. Zo kunnen jij en je collega’s makkelijker samenwerken. In je spreadsheet voeg je meerdere kolommen toe. Maak een kolom voor de datum, tijd, categorie, het onderwerp, kanalen, links en een extra vakje voor eventuele opmerkingen.
Social media kalender tools
Je kunt er ook voor kiezen gebruik te maken van andere tools, zoals Hootsuite en Buffer. Berichten inplannen gaat hier makkelijk en snel, maar het is niet zo’n flexibele tool als Excel. ContentCory zit qua planningstool meer tussen Hootsuite, Buffer en Excel in. Een andere optie is een social media kalender maken via de Google agenda. Hier plan je in wat je op welk moment wilt publiceren, en zet je je post in de beschrijving. Wil je toch liever je social media kalender op papier maken? Zo’n kalender is ideaal om op kantoor te hangen, zodat iedereen kan zien wat de social media doelstellingen van je bedrijf zijn voor de komende tijd.
Welke belangrijke informatie bevat een social media kalender?
Je hebt een handige tool gekozen waarin je jouw social media kalender gaat maken. Welke informatie moet hier sowieso in? Denk aan:
1) Datum en tijd: welke posts zet je wanneer online en hoe laat?
2) Categorie: bedenk welke categorieën je wekelijks of maandelijks terug wilt laten komen, zoals bijvoorbeeld #vraag&antwoord, #throwbackthursday, #fantastischefeitjes, inspirerende quotes of opiniestukken
3) Onderwerp: Bedenk een onderwerp voor de content die je gaat posten van minimaal 2 woorden. Zo kun je direct in je social media kalender zien wat er gepland staat
4) Copy: Dit betreft je uiteindelijk te publiceren bericht. Schrijf voor elk social netwerk een eigen update
5) Benodigdheden: zet hierin de link van de afbeelding of video die je voor je post wilt gebruiken.
6) Opmerkingen: Noteer hier wat je nog meer nodig hebt voor je post, zodat je het niet vergeet toe te voegen.
5 tips om handig gebruik te maken van jouw social media kalender
Je hebt zojuist je social media kalender gecategoriseerd en een handig overzicht voor jezelf gecreëerd. Top! Maar hoe maak je handig gebruik van je social media kalender? Lees snel verder voor onze 5 tips
1) Start met plannen. Kies een vast moment uit waarin je jouw content voor de volgende week of maand gaat inplannen, bijvoorbeeld op de vrijdagmiddag. Zorg vervolgens dat je je hier goed aan houd.
2) Maak je agenda up-to-date. Noteer alle belangrijke data, zoals open dagen, lanceringen van een nieuw product, en niet te vergeten de feestdagen. Bedenk hoe jouw bedrijf handig gebruik kan maken van themadagen en seizoenswisselingen.
3) Verzamel inspiratie. Kijk naar wat je concurrent zoal via social media post of ga zelf op zoek naar ideeën via het internet.
4) Werk vooruit in je updates. Schrijf je teksten uit, zoek de juiste afbeeldingen of filmpjes hierbij en zet deze in je social media kalender.
5) Plan je posts in op je social media kanalen. Zorg ervoor dat je op je Facebook bedrijfspagina precies inplant welke post wanneer online komt.
Geen tijd voor social media?
Je hebt nu kennis genomen van allerlei handige tips om zelf jouw ideale social media kalender te creëren. Vind je het lastig zelf een social media kalender te maken, of wil je liever een professioneel online marketingbureau inzetten om meer bezoekers voor je website te genereren? Saleswizard is je graag van dienst! Wij zijn jouw specialist in SEO, SEA, Facebook Marketing, Copywriting en Videomarketing. Wat kunnen wij voor jouw bedrijf betekenen? Laat het ons weten via sales@saleswizard.nl. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek de kracht van onze sterke marketing tools!