Google Analytics, Google Apps

Google Data Studio: Maak interactieve rapporten in 6 stappen

Google data studio tips

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Wat is Google Data Studio?

Google Datastudio is een handige gratis tool van Google waarmee je data uit Google Analytics, Google Ads, Facebook en bijvoorbeeld Linkedin overzichtelijk kunt presenteren met interactieve grafieken, tabellen en diagrammen. Je kan je eigen rapporten maken door gebruik te maken van drag-and-drop. Of je kunt templates gebruiken van anderen. Hoe dan ook Google Data Studio biedt je geweldige inzichten en rapportages. En het goede nieuws? Het is helemaal gratis te gebruiken.

Stap 1: Aanmelden bij Google Data Studio

Google Data Studio is een gratis App van Google. Via deze link kan je je aanmelden. Als je al bekend bent met andere Google Apps, dan komt de navigatie je vast bekend voor. Het gebruik van de App is eenvoudig en intuïtief. Het enige wat je nodig hebt om aan te melden bij Google Data Studio, is een Google Account.

Stap 2: Open het welkomstrapport

Als je bent ingelogd, opent zich de homepage van Google Data Studio. Je kan direct starten met het maken van je eigen rapport, maar we raden je aan eerst even het eerste rapport te openen, dat voor jou is klaargezet “Welcome to data Studio”. Dit interactieve rapport laat je de basisfuncties zien van Google Datastudio:

  1. Gegevensbronnen toevoegen aan je rapport
  2. Grafieken en tabellen toevoegen
  3. Je rapport aanpassen en bekijken
  4. Rapportsjablonen van anderen gebruiken
  5. Rapporten delen met anderen

Stap 3: Je eerste Google Data Studio Rapport maken

Je kunt gebruikmaken van de vele beschikbare templates. Het aanpassen van een template naar jouw wensen duurt meestal langer dan je eigen rapport te bouwen. Klik daarom op de blauwe plus om een nieuw rapport te maken. Je ziet nu een leeg rapport zonder naam, gegevensbronnen en grafieken. Zoals je gewend bent van de Google Drive Apps, wordt je bestand automatisch opgeslagen. In dit geval als “naamloos rapport”. Om je rapport later gemakkelijk terug te kunnen vinden, geef je je rapport als eerste een duidelijke naam. Als je terug wilt naar de homepage, klik je op het Google Data Studio logo. Maar eerst ga je een gegevensbron aan je rapport toevoegen.

Stap 4: Gegevensbron aan jouw Data Studiorapport toevoegen

Zodra hebt geklikt op “Gegevensbron toevoegen”, opent zich een scherm met tientallen connectors voor bijvoorbeeld Google Analytics, Facebook Advertentiebeheer, Google Ads, Bing Ads of zelfs Google Spreadsheets. Door de connector Google analytics te kiezen, kan je de gegevens uit analytics verbinden met je rapport.

Stap 5: Je rapport opbouwen met handige grafieken en tabellen

Nu begint het leuke werk. Beslis welke Key Performance Indicatoren (KPI’s) jij in je rapport wilt opnemen en begin met bouwen. En dat gaat echt super eenvoudig met een drag-and-drop systeem. Kies een object dat je wilt toevoegen en laat het los in het rapportgrid. Je kan een object vergroten, verkleinen en slepen naar de plek waar je het wilt. Ik help je met de eerste stapjes, daarna krijg je echt de smaak te pakken.

  1. Selecteer een grafiek, diagram of scorekaart die je wilt toevoegen;
  2. Kies de statistiek die je wilt toevoegen (bijvoorbeeld aantal website bezoeken of conversies);
  3. Voeg een datumkiezer en filter toe (zo wordt je rapport interactief);
  4. Bekijk je rapport in voorbeeld weergave (je kan altijd weer verder met bewerken).

Stap 6: Style je Google Data Studio Rapport

Nadat je alle gegevens hebt toegevoegd, kan je jouw rapport stylen. Ook dat gaat reuze handig. Zo kan je gebruikmaken van de volgende functies om je datastudio rapport te stylen:

  • Rangschikken: Met deze functie kan je de grafieken horizontal of verticaal uitlijnen en gelijkmatig distribueren over de beschikbare ruimte.
  • Stijl: Pas met de stijlkiezer lettertype, grootte en kleur aan. Ook de grafiek kan je zo naar jouw smaak opmaken.
  • Afbeeldingen en tekst toevoegen: Je kan je rapport verrijken met afbeeldingen zoals je logo en tekstvakken.
  • Opmaak en thema: Met een druk op de knop kan je jouw thema veranderen van licht naar donker.

In een handomdraai maak je zo mooie rapporten die je precies die informatie geven die je nodig hebt.

Visualiseer al je data tot 1 handig en interactief management overzicht

Er zijn maar liefst 160 connectors beschikbaar voor jouw rapport. Dat betekent dat je al jouw data overzichtelijk en vooral inzichtelijk kunt maken met Google Data Studio. Wil je weten wat je rendement op Google Ads is? Hoeveel mensen je website hebben bezocht? Hoe vaak je Facebook Ads hebben geleid tot een conversie? Hoe vaak je Youtube Video’s zijn bekeken? Met Google Datastudio hoef je niet meer te switchen van systeem naar systeem. Maak eenvoudig je data beschikbaar in 1 rapport!

Elk datastudio rapport kan je online delen met anderen. Met alleen lees- of ook bewerkrechten. Je kan het ook downloaden als PDF of automatisch laten versturen per e-mail. Rapporteren wordt zo wel heel eenvoudig!

Google Data Studio Training

Wil je leren omgaan met Google Data Studio? Of wil je gewoon een duidelijk Google Data Studio rapport laten maken? De kosten voor een training of maatwerkrapport zijn € 150,-.

Ja, ik heb interesse

Gerelateerde artikelen

  • Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
    Content Marketing, SEO
    Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2025]