Wat is Google Analytics?
Google analytics is de gratis webtool van Google waarmee je het verkeer op je website kunt analyseren. Je kan analyseren waar je bezoekers vandaan komen en wat ze in algemene zin doen op je website. Met Google analytics kan je te weten komen hoe je meer bezoekers naar je website kunt verkrijgen. En als ze eenmaal op je website zijn, hoe je meer resultaat uit je bezoekers kunt halen.
Hoe werkt Google Analytics?
Google analytics werkt met een trackingcode die je op je website installeert. Deze code wordt automatisch gegenereerd als je een analytics account aanmaakt. Vervolgens plak je de trackingcode tussen de <HEAD>tags van je website. Als je niet weet hoe dat moet, vraag het dan aan je webdesigner. Zodra de trackingcode juist is geïmplementeerd, verstuurt je website automatisch alle bezoekersdata naar Google Analytics. En kan je aan de slag!
Wat kun je met Google analytics?
Met Google analytics kan je veel meer dan alleen het aantal bezoekers tellen van je website. Je komt te weten via welke kanalen (Google, Bing, Facebook, etc) bezoekers jouw website weten te vinden. Wat zijn de eigenschappen en interesses zijn van je bezoekers? Hoe navigeren zij door je website en waar verlaten ze je website weer. Je kan dus enorm veel met Google Analytics. Zoveel dat menig website eigenaar al snel de bomen door het bos niet meer ziet.
Wat zijn de belangrijkste Google Analytics functies?
Als beginnende gebruiker van Google Analytics, heb je het meeste aan deze Google Analytics functies:
- Doelgroepoverzicht
- Acquisitie Rapport
- Search Console
- Gedrag
- Gebeurtenissen
- Conversies
Al deze overzichten zijn via de homepage van Google Analytics in te zien en blijven ook als je verder klikt, zichtbaar aan de linkerzijde in het menu.
Het doelgroepoverzicht
De belangrijkste statistieken van het doelgroepoverzicht zijn:
- sessies: het totale aantal website bezoeken;
- gebruikers: het totale aantal unieke bezoekers;
- paginaweergaven: het totale aantal pagina’s dat is getoond;
- pagina/sessie: het aantal pagina’s dat wordt bekeken per website bezoek;
- gemiddelde sessieduur: de gemiddelde duur van een websitebezoek;
- bouncepercentage: het percentage bezoekers dat na de eerste pagina direct weer de website verlaat;
- percentage nieuwe sessies: het percentage nieuwe unieke bezoekers.
Het is mogelijk om deze statistieken per dag, week, maand of een aangepaste periode te bekijken. Daarnaast is het mogelijk om de statistieken te vergelijken met een vorige periode of dezelfde periode vorig jaar. In het afgebeelde doelgroepoverzicht wordt het websiteverkeer van dit jaar vergeleken met dat van vorig jaar. De groene getallen geven verbetering aan en de rode achteruitgang. Zo kan je dus eenvoudig analyseren of er vooruitgang zit in je online marketing activiteiten.
Acquisitie Overzicht
Het acquisitie overzicht helpt je te begrijpen via welke kanalen mensen je website vinden. De belangrijkste kanalen zijn:
- Organic search: bezoekers die je website vinden door te zoeken in Google;
- Direct: bezoekers die je domeinnaam intypen of op een link klikken in bijvoorbeeld een e-mail;
- Social: mensen die je website bezoeken via Social media als Facebook of Linkedin;
- Referral: bezoekers afkomstig van een andere website;
- Paid Search: kliks afkomstig van zoekadvertenties in Google of Bing;
- Display: mensen die een display advertentie hebben gezien en doorklikken naar je website.
Als je op één van deze onderdelen klikt, kan je meer details zien. Doorklikken op Social geeft bijvoorbeeld inzicht in het aantal bezoekers afkomstig van Linkedin, Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en Google+.
Het acquisitie overzicht is belangrijk omdat het zo het rendement van je zoekmachine optimalisatie kunt meten, maar ook het rendement op online advertenties of zelfs advertenties in kranten of op radio en TV.
Search Console
De rapportages uit het Google Search console geven je nog meer gedetailleerde informatie. Bijvoorbeeld over de zoekopdracht die door de bezoeker is ingetypt en het aantal bezoekers per pagina binnen jouw website. Zo weet je op welke zoekterm je website goed presteert en welke pagina’s van je website het beste zijn. Als je over deze informatie wilt beschikken, moet je Google Analytics wel eerst koppelen aan het Search Console.
Sowieso is het handig om het Search Console te kunnen activeren omdat je daarmee nog veel meer inzichten verkrijgt over hoe je website presteert in Google. Bijvoorbeeld het aantal keren dat je website in Google is vertoond, op welke positie je website gemiddeld wordt vertoond en ga zo maar door.
Het verifiëren en het koppelen van het Search Console vergt maar enkele klikken en verloopt vrijwel automatisch als je de tracking code van Google analytics al hebt geïnstalleerd. Volg de volgende stappen:
- Open de homepagina van het Search Console en log in met je Google account;
- Klik op property toevoegen en voeg nu je domeinnaam toe;
- Vervolgens kies je de methode [Google Analytics] om je site te verifiëren;
- Je kunt aan de slag.
Gedrag
Met de gedragsoverzichten kan je analyseren hoe bezoekers zich bewegen binnen je website. Zo kom je te weten welke pagina’s het meeste bezocht worden. Of op welke pagina’s mensen je website het meeste verlaten. Daar kan je dan meer aandacht aan besteden.
Met de verschillende gedragsoverzichten kan je bijvoorbeeld analyseren:
- via welke pagina bezoekers je website het meeste vinden;
- hoe lang het duurt voordat een pagina is geladen;
- via welke pagina’s bezoekers je website het meeste verlaten;
- welke zoekopdrachten op je website worden uitgevoerd;
Gebeurtenissen instellen
Zeer interessant is de mogelijkheid om gebeurtenissen op je website en pagina’s bij te houden. Als gebeurtenis kan je bijvoorbeeld het invullen van een offerteformulier of het klikken op een telefoonnummer nemen. Om deze gebeurtenissen in Google Analytics in te stellen, maak je gebruik van Google Tag Manager. Lees hier meer over in onze Google Tagmanager Tutorial en leer hoe je dit kunt gebruiken voor het instellen voor belangrijke gebeurtenissen.
Conversies instellen in Google Analytics
In Google Analytics is het mogelijk doelen in te stellen. Een webshop kan een afgeronde bestelling als doel hebben. Terwijl een aannemer een offerte aanvraag als doel heeft. Het gebruik van doelen is handig omdat je zo kan achterhalen wat het rendement is van je marketingactiviteiten. Als bijvoorbeeld blijkt dat de meeste doelen via Facebook worden behaald, loont het om meer te investeren in Facebook. Als blijkt dat de meeste bestellingen uit Google Advertenties resulteren, investeer je meer in Google Ads. In ons eerdere blog is stap voor stap uitgelegd hoe je doelen kunt instellen in Google analytics.
Google Analytics Cursus
Google heeft een uitgebreid aanbod ontwikkeld van online opleidingen en zelfstudie. De cursus Google Analytics voor beginners is helemaal gratis en duurt ongeveer 4 tot 6 uur. Het is ook mogelijk deze cursus bij Saleswizard klassikaal en onder begeleiding te volgen. Klik hier om je in te schrijven voor Google Analytics voor beginners.
Google Analytics instellen
Heb je hulp nodig bij het instellen van Google Analytics? Of kunnen wij je stap-voor-stap door deze handige overzichten in Google Analytics loodsen? Neem dan contact met ons op!