Wat is TikTok en waarom is het zo populair?
TikTok is de nieuwste Social Media trend en dat biedt kansen aan ondernemers. Het platform staat bekend om het maken van korte creatieve videoclips van 15 seconden die je kan delen met anderen. Je maakt en filmpje, voegt effecten toe en kiest een muzieknummer. De mogelijkheden lijken eindeloos: filters, versnellen, vertragen en het toevoegen van tekst. Hiermee delen met name tieners en jongeren hun digitale creativiteit. Hoe je als ondernemer gebruik maakt van dit populaire sociale medium lees je hieronder.
Waarom TikTok interessant is voor jou als ondernemer
TikTok heette in 2017 nog Musical.ly en had toen al een enorm aantal gebruikers. Ondertussen wordt het geschat dat maandelijks meer dan 760 miljoen mensen actief zijn op TikTok. Van alle gebruikers op TikTok is ongeveer 60% tussen de 16 en 24 jaar. Een jong publiek dus.
Voor jou als ondernemer een kans om deze doelgroep te bereiken die op andere platforms zoals Facebook minder actief is. Dit kan je doen door goede content te maken, te adverteren of door TikTok influencers in te zetten. Reden genoeg om daarom even serieus naar TikTok te kijken. Hierna helpen we je op weg. Van het maken van een account tot je eerste post.
Aan de slag met TikTok!
Hoe je een TikTok account maakt en gebruikt lees je hieronder stap voor stap.
Stap 1: download de app en maak je Tiktok account
Installeer TikTok via de iOS store of Playstore van Google. Nadat deze geïnstalleerd is kan je direct een eigen account aanmaken. Volg de instructies op het scherm. Eerst wordt naar je leeftijd gevraagd. Vul je telefoonnummer in, zodat jouw verificatienummer kan worden doorgestuurd. Heb je dit doorlopen dan bevind je je op je eigen pagina.
Stap 2: Stel je Tiktok profiel in
Op je eigen pagina kan je drukken op “profiel bewerken”. Ben je niet op je eigen pagina, druk dan op het icoontje “Ik” rechts onderin je scherm om hier weer terug te komen. Vervolgens kan je je eigen naam instellen, profielfoto of logo instellen en een biografie toevoegen. Ga weer terug naar je pagina en kijk of alle veranderingen zijn doorgevoerd.
Stap 3: Verken de omgeving
Nu je op je eigen pagina bent zie je een wit vlak onderin je scherm. Hier komen al je toekomstige “TikToks” te staan. Klik nu op het “Home” icoontje links onderin je scherm. Hier vind je de actuele nieuws feed. Je kan hier schakelen tussen de “voor jou” feed (zie plaatje 1) en de feed van kanalen die je eventueel al volgt.
Door omlaag te “swipen” ga je naar het volgende filmpje. Je kan het filmpje liken, er commentaar op geven of volgen aan de rechterkant van het scherm. Wil je zoeken op een bepaald onderwerp of hashtag. Klik dan op het vergrootglas links onderin. Nu ben je op de explore page (zie plaatje 2). Trending hashtags zul je direct onder de zoekbalk te zien krijgen. Suggestie: zoek eens op #petsoftiktok.
Stap 4: Maak je eerste TikTok
Eindelijk kunnen we beginnen met waar TikTok om draait: het maken van een eigen filmpje. Klik op “+” midden onderin je scherm. Door de rode knop in te houden neem je op en wanneer je loslaat stopt de opname. Je kan de opname ook starten en stopzetten door twee keer te tikken. Vertragen of versnellen doe je met het 0,5x, 1x, 2x enz.
Bovenin het scherm zie je een blauwe balk die zich steeds meer vult wanneer je opneemt. Je kan korte clips achter elkaar schieten tot de balk gevuld is. Effecten voeg je toe door op het knopje links onderin te drukken. Selecteer het gewenste effect (zie plaatje 2) en druk op je scherm. Je kan nu gaan filmen. Filters en speciale functies, zoals timers, kun je instellen met behulp van het balkje aan de rechterkant van het scherm. Speel eens met de mogelijkheden! Wanneer je klaar bent met de TikTok druk je op het vinkje.
Stap 5: Voeg muziek en tekst toe
Nu kun je als het goed is muziek toevoegen uit de muziekbibliotheek en tekst en stickers plaatsen. De grote muziekbibliotheek (zie plaatje 2) omvat fragmenten van bekende en minder bekende nummers en deze betreed je door op “muziek selecteren” links onderin te drukken. Druk op volgende als je klaar bent.
Stap 6: Post je eerste TikTok!
In het volgende scherm kun je een omschrijving toevoegen. Vergeet niet een pakkende tekst en hashtags te gebruiken! Verder kan je een aantal instellingen aanpassen. Tip: wanneer je aan het testen bent, zet het filmpje van openbaar om naar privé of sla het filmpje op als concept. Als je klaar bent om te delen druk je op “posten”. Het filmpje verschijnt op je persoonlijke pagina en anderen kunnen deze eventueel vinden in de openbare feed.
Stap 7: Probeer de andere features uit
Word bekend met de volgende interactie mogelijkheden:
React
Via de “share”-knop kan je een “React” opnemen. Hierin kan je je reactie filmen op een bepaald filmpje. Zo worden reacties nog persoonlijker.
Duet
Je kunt ook gebruikmaken van de “Duet” feature via dezelfde “share”-knop. Hierbij kun je met je favoriete filmpje een duet opnemen. Je kan inspelen op wat er gebeurt in een ander filmpje. Dit resulteert vaak in hilarische filmpjes.
Succesvolle marketing op TikTok
het succesvol bereiken van een doelgroep betekent interactie aangaan. Zoek op relevante hashtags, volg kanalen en plaats comments onder TikToks. Verder geven we een aantal tips om jouw kanaal op stoom te brengen:
Zorg voor waardevolle content
Waardevolle content wordt beloond op TikTok. Hoe meer mensen interactie aangaan met jouw content hoe meer deze ook wordt getoond aan anderen. Ook kleine kanalen kunnen daarom met goede content een groot bereik genereren en viraal gaan.
Claim een hashtag
Maak een hashtag aan en start je eigen challenge waar een product of merknaam in terugkomt. Maak het spannend en uniek! Zo creëert je ludieke actie (zoals de #tumbleweedchallenge) bij mensen de motivatie om deel te nemen en zich te onderscheiden van anderen.
Creëer een duet clip
Laat mensen de interactie met elkaar aangaan door jouw unieke clips. Mensen zullen daarmee aan de slag gaan en jou veel werk uit handen nemen. Bovendien creëert het ogenschijnlijke aanwezigheid. Dit wordt vaak gekoppeld met een specifieke challenge,
Inzetten van influencers
Net als elk ander platform is TikTok rijk aan influencers. Kickstart jouw campagne door hier gebruik van te maken.
Adverteren op Tiktok
Sinds kort kan je ook adverteren op Tiktok. Je moet je daarvoor eerst aanmelden via de website https://ads.tiktok.com.
De targeting werkt op basis van locatie en leeftijd. Dit zijn de soorten advertenties die je kunt inkopen:
- Pre-roll ads: 3 – 6 seconden
- Vertical Ads: 15 seconden en zijn over te slaan als gebruiker
- Billboard: Een soort van sponsored by voor een video begint
- Overlay Ads: Zijn te zien boven een TikTok video
- Branded content & product placement: een custom made campagne.
TikTok time!
TikTok heeft voor campagnes van grote en kleine bedrijven al veel kunnen betekenen. Ook voor jouw bedrijf kan TikTok potentieel veel te bieden hebben. Download daarom nu de app en check wat er allemaal mogelijk is. Bouw een aanwezigheid op het platform en verzin leuke acties.
Kom je er niet uit? Of wil je meer weten over de inzet van social media voor jouw organisatie? Onze 1-op-1 trainingen en workshops kunnen dan interessant zijn. Je kunt natuurlijk ook jouw volledige social media (waaronder TikTok) uitbesteden aan SalesWizard.
Social Media effectief inzetten?
Laat Saleswizard jouw Social Media beheren. Meer weten over Social Media uitbesteden? Bekijk dan onze pakketten.