Interessante updates van Facebook producten aangekondigd tijdens de F8
Om de zoveel tijd (bijna jaarlijks) organiseert Facebook de F8. Tijdens dit evenement worden nieuwe producten van Facebook en updates van huidige producten gepresenteerd. In dit blog zet ik de belangrijkste marketing gerelateerde aankondigingen op een rijtje.
“The future is private”, is het uitgangspunt bij Facebook. Na verschillende privacy schandalen wil Facebook gaan werken aan het imago dat is ontstaan rondom de tech gigant. Toch had men het tijdens de conferentie vooral over de aanstaande uitbreiding van Facebook, WhatsApp en Instagram. Met name WhatsApp krijgt een flinke make-over.
WhatsApp wordt een E-commerce platform
Facebook oprichter Mark Zuckerberg gaf als keynote spreker een presentatie op de F8 conferentie. Tijdens zijn presentatie onthulde hij dat het in bezit van Facebook zijnde WhatsApp gaat veranderen.
WhatsApp wordt een E-commerce platform waar men producten van winkels kan bekijken en bestellen. De E-commerce omgeving van WhatsApp gaat ‘product catalogs’ heten.
Hoewel Mark Zuckerberg maar weinig details gaf over de aanstaande veranderingen, liet hij wel zien hoe iemand een product afrekent op WhatsApp. De verwachting is dan ook dat WhatsApp Business Product Catalogs straks de mogelijkheid biedt aan ondernemers om volledige functionerende webwinkels op te zetten. WhatsApp gebruikers kunnen op hun beurt door een assortiment bladeren en een bestelling plaatsen via WhatsApp.
Mark Zuckerberg zei het volgende:
“Er ligt veel focus op WhatsApp Business. Binnen een jaar zullen miljoenen kleine ondernemingen in de hele wereld gebruik maken van het platform om privé gesprekken te voeren met klanten.
En nu lanceren we een nieuwe functionaliteit voor WhatsApp Business, Product Catalogs. Dus jullie krijgen de mogelijkheid om gemakkelijk te bekijken wat een bedrijf aanbiedt.
Dit wordt met name belangrijk voor kleine bedrijven die nog niet online aanwezig zijn en in toenemende mate gebruik maken van sociale privé platforms als hun primaire middel om te communiceren met hun klanten.”
Betalen via WhatsApp
Mark Zuckerberg kondigde tijdens zijn presentatie ook aan dat er een nieuwe betaalservice komt waar mensen geld naar elkaar kunnen sturen. Hoewel het nog niet is bevestigd lijkt het erop dat deze functionaliteit aan WhatsApp wordt gekoppeld.
Mark Zuckerberg zei hierover het volgende:
“Laten we het hebben over betalingen, want dit onderwerp is onderdeel van de visie waar ik in het bijzonder enthousiast over ben. Als ik kijk naar de verschillende manieren waarop mensen prive contact met elkaar hebben, dan denk ik dat betalingen er een is waar we de kans hebben om het een stuk makkelijker te maken.
Ik vind dat het sturen van geld naar een ander net zo makkelijk moet zijn als het versturen van een foto. We zijn hier momenteel al mee aan het testen in India met ongeveer een miljoen mensen.
Het wordt erg veel gebruikt en de feedback is fantastisch. We zijn al bezig met het uitrollen van deze functionaliteit in een aantal landen later dit jaar.”
WhatsApp Business helpt je met klantenservice
WhatsApp Business bestaat al een tijdje maar heeft nog geen voet aan de grond gekregen in Nederland. Met WhatsApp Business kunnen bedrijven in contact staan met hun klanten. Als bedrijf kun je ook een profiel aanmaken met belangrijke informatie zoals openingstijden, locatie en een routebeschrijving.
Hiermee biedt WhatsApp ondernemers de kans om klantenservice te verlenen via WhatsApp. Zo kun je het contact via WhatsApp gedeeltelijk automatiseren, afwezigheidsmeldingen instellen en contacten voorzien van een label. Op die manier zie je in één oogopslag of het bijvoorbeeld een nieuwe- of een vaste klant betreft.
WhatsApp Business biedt kansen voor ondernemers
Het is duidelijk dat ze bij Facebook voornamelijk bezig zijn met het ontwikkelen van WhatsApp. De aangekondigde veranderingen bieden nieuwe kansen voor ondernemers om producten aan de man te brengen.
Retail bedrijven krijgen er een nieuw winkel platform bij in de vorm van WhatsApp Product Catalogs. Ondernemers krijgen met WhatsApp Business een laagdrempelig communicatieplatform waar ze snel en gemakkelijk met klanten communiceren en waar voor producten en diensten kan worden betaald.
Facebook Messenger, WhatsApp en Instagram worden samengevoegd
Facebook Messenger, WhatsApp en Instagram worden aan elkaar gekoppeld. Een bericht kan dan bijvoorbeeld verstuurd worden vanuit Facebook Messenger, waarna de ontvanger reageert via WhatsApp. Dat komt goed uit, want consumenten kunnen tegenwoordig op verschillende manieren contact zoeken met bedrijven. Waar je voorheen ieder medium apart moest checken op berichten kan dat binnenkort dus allemaal op één plek.
Facebook in een nieuw jasje
Hoewel de grootste aangekondigde veranderingen gaan over WhatsApp, krijgt Facebook ook de nodige aanpassingen. Zo wordt Facebook in een nieuw jasje gestopt en wordt het logo aangepast.
De nadruk bij Facebook wordt gelegd op evenementen en groepen. Mark Zuckerberg zegt hierover dat Facebook als belangrijkste doel heeft om mensen in ‘de echte wereld’ bij elkaar te brengen. Daarnaast krijg je op basis van je interesses regelmatig interessante gemeenschappen (groepen) voorgesteld en worden evenementen in de buurt zichtbaar wanneer je inlogt in Facebook. Updates van groepen zullen vaker op de tijdlijn van groepsleden verschijnen.
Facebook Messenger op Windows en Mac
Hoewel de afgelopen jaren alleen op Iphone en Ipad kon worden gechat via Facebook Messenger, krijgen we nu ook op Mac en Windows computers de mogelijkheid gebruik te maken van Messenger. Dit maakt het mogelijk om ook via de computer verschillende kanalen te beheren waar (potentiële) klanten vragen kunnen stellen.
Belangrijkste aankondigingen van de Facebook F8 2019
Het is duidelijk dat er een aantal interessante updates aankomen voor de verschillende Apps van Facebook.
- Doordat WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram chat worden samengevoegd wordt het gemakkelijker om op verschillende platforms met je doelgroep in contact te staan.
- Met WhatsApp Product Catalogs kun je ook op WhatsApp een webwinkel opzetten waar mensen het assortiment kunnen bekijken.
- Daarbij komt er waarschijnlijk een betaalfunctie in WhatsApp waardoor mensen niet alleen naar elkaar geld kunnen overmaken maar ook kunnen betalen voor producten die in WhatsApp Product Catalogs staan.
- Facebook gaat zich meer focussen op groepen en evenementen. Dat betekent dat het voor ondernemers nog belangrijker wordt actief deel te nemen aan communities. Het zelf opzetten van een community wordt ook nóg interessanter.
Wil je goed voorbereid zijn op de aankomende veranderingen? Of wil je hulp met het effectief inzetten van Facebook, Instagram of WhatsApp? We spreken graag eens met je af om te sparren over de online marketing kansen voor jouw onderneming.
Maak jij al optimaal gebruik van Social Media?
Als je twijfelt of je wel goed gebruik maakt van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Social Media dan denken wij graag eens met je mee. Laat ons vrijblijvend een check uitvoeren op je Social Media kanalen. Vraag deze check aan via sales@saleswizard.nl.