Begin bij het begin: de Zoekwoorden Analyse!

De basis van zoekmachine marketing is een goed en uitgebreid zoekwoorden onderzoek. Dit onderzoek naar zoekwoorden of zoektermen is zo belangrijk omdat je daarmee te weten komt:

  • welke woorden in relatie tot jouw bedrijf worden gezocht in Google;
  • hoe vaak deze woorden worden gezocht;
  • wat de eventuele kosten zouden zijn als je op deze woorden zou adverteren;
  • en welke woorden jou de meeste conversie op kunnen leveren.

De zoekwoorden analyse geeft antwoord op deze vragen en vormt daarmee de basis voor de inhoud van je website en het startpunt voor de SEO en SEA campagne. In dit artikel kom je te weten wat het zoekwoorden onderzoek is, hoe je de zoekwoorden analyse kunt uitvoeren en welke tools je daarvoor kunt gebruiken.

Wat is het zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden analyse is de activiteit waarbij je gebruikmakend van verschillende tools alle relevante zoektermen achterhaalt. Relevante zoekopdrachten zijn die zoektermen die klanten gebruiken in Google om producten of diensten van jouw bedrijf te zoeken. Het resultaat van de zoekwoorden analyse is de bepaling van de moeilijkheidsgraad enerzijds en de waarde van een hoge ranking op het betreffende zoekwoord anderzijds. Zo kun je de juiste prioriteiten stellen voor zowel je SEO als je SEA activiteiten.

Wat is het resultaat van een goed zoekwoorden onderzoek?

Het uiteindelijke resultaat van het zoekwoorden onderzoek is een volledige lijst met alle relevante zoekopdrachten. De lijst is geordend in woordgroepen aan de hand van soortelijke betekenissen en onderwerpen en gerangschikt aan de hand van moeilijkheidsgraad/kosten enerzijds en zoekvolume/conversiekans anderzijds. Deze lijst kan vervolgens gebruikt worden voor de contentstrategie van je website en de SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimalisation) campagne. Het spreekt voor zich dat als de zoekwoorden analyse niet goed wordt uitgevoerd, de resultaten van je campagnes ook niet goed zullen zijn. Besteed hier dus altijd veel tijd aan en begin als eerste met je zoektermen onderzoek.

Voordat je aan de slag gaat met met het opstellen van de lijst, volgt hier eerst een kleine introductie van de verschillende soorten zoektermen.

Ik weet voldoende, laat Saleswizard mijn zoekwoorden onderzoek gratis uitvoeren

Wil je weten welke zoektermen voor jouw bedrijf van belang zijn? Wil je een goede basis voor je betaalde en organische Google campagnes? Laat ons weten hoe we contact met je kunnen opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvend en volledig zoekwoorden onderzoek.

Ja, ik heb interesse

Short tail versus long tail zoektermen

Zoekwoorden of zoektermen zijn de woorden die mensen gebruiken in Google om een specifiek product of een dienst te vinden. Een zoekterm kan bestaan uit één of twee woorden of uit een langere combinatie van woorden. Dit verschil in korte versus langere zoekwoorden wordt ook wel genoemd “Short Tail” versus “Long Tail” zoektermen.

Short Tail zoektermen

De afbeelding hierna maakt het duidelijk. Short tail zoektermen zijn enkelvoudige woorden zoals ‘schoenen’ en ‘mannen schoenen’. Short tail zoektermen hebben een hoog volume, hoge kosten en hoge concurrentie en lagere kans op conversie (informatie aanvraag of bestelling). Het zwarte stuk van de curve omvat de short tail zoektermen. Short tail staat voor het kleine stukje van de ‘staart’ van deze grafiek.Short tail versus long tail

Long Tail zoektermen

Op de afzonderlijke long tail zoektermen wordt minder gezocht dan op een short tail zoekterm. Maar gezamenlijk staan deze zoektermen wel voor 70% van alle zoekopdrachten voor een product of dienst. Daar komt nog eens bij dat een long tail zoekterm meer kans heeft op conversie. Hoe specifieker de zoekterm, hoe hoger de kans op conversie. Daarnaast is er meestal minder concurrentie op long tail zoektermen omdat er minder zoekvolume op zit. Het is dus verstandig om je te richten op veel verschillende long tail zoektermen.

Wat is de zoekintentie?

Bij het bepalen van de juiste zoektermen is het van belang om de zoekintentie vast te stellen van een zoekopdracht. De zoekintentie is de achterliggende reden dat iemand een vraag intypt in Google. Bij een short tail zoekopdracht is deze moeilijker vast te stellen. Als iemand “dakbedekking” intypt kan diegene op zoek zijn naar het product of een dekdekker of gewoon naar meer informatie. Als iemand “EPDM dakbedekking kopen” intypt, is de zoekintentie overduidelijk. Die is erop gericht om EPDM dakbedekking te kopen.

Bij long tail zoektermen kun je onderscheid maken tussen de volgende zoekintenties:

  1. Transactionele Intentie: zoektermen aangevuld met woorden als bestellen, kopen, huren, aanvragen, verkopen, offerte;
  2. Commerciële Intentie: zeer gedetailleerde zoekopdrachten die precies aansluiten op je aanbod zoals “infrarood verwarmingsfolie vloer” als je infrarood folie aanbiedt;
  3. Lokale Intentie: het vinden van winkels, horeca of dienstverleners in de regio zoals “loodgieter Arnhem”;
  4. Informatie intentie: zoekopdrachten gericht op het vergaren van informatie zoals “hoe kan ik”, “wat is” en “voorbeeld”.

 

Zoekwoorden gericht op het vinden van informatie leveren meestal geen directe omzet op. Mogelijk wel op de langere termijn omdat je daardoor als autoriteit wordt gezien. Of met behulp van remarketing. Met remarketing kun je de oriënterende bezoeker verder in het koopproces laten terugkeren door gerichte advertenties. Zoekopdrachten uit de categorieën 1, 2 en 3 zullen sneller omzet opleveren. Bedenk dus bij het vinden van de juiste zoektermen vooraf wat de zoekintentie is.

Wat is de zoekintentie?

Nieuwe soorten zoekopdrachten

De wereld en dus Google staat niet stil. Google weet steeds beter de betekenis van teksten te begrijpen. Deze ontwikkeling heet Semantic Search en heeft een enorme invloed op te gebruiken zoektermen. De andere belangrijke ontwikkeling is Voice Search; ingesproken zoekopdrachten.

De invloed van Semantic Search

Bij semantisch zoeken kijkt Google verder dan de zoekwoorden op je pagina. Google begrijpt de zoekintentie van de zoekopdracht door rekening te houden met de locatie, het tijdstip, het gebruikte apparaat en tracht de telkens de beste zoekresultaten te presenteren. Dat is ook ook de reden dat de top 10 in Google in elke plaats van elkaar verschilt. Google weet ook steeds beter de betekenis van de tekst te begrijpen en gebruikt daarvoor structured data en de context. Daarom is het ook goed je af te vragen wat gerelateerde zoekopdrachten zijn.

Wat zijn gerelateerde zoekopdrachten?

Gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten onderaan de pagina in Google. Als je bijvoorbeeld zoekt op “infrarood folie verwarming”, dan weet Google dat deze zoekopdrachten direct gerelateerd zijn aan het rijtje blauwe woorden. Deze woorden behoren tot dezelfde Latentic Semantic Index Keywords (LSI). Het is verstandig om ook deze zoekopdrachten in je webteksten te verwerken.

Gerelateerde zoekopdrachten

Wat zijn Google suggesties?

Naast de gerelateerde zoekopdrachten, toont Google ook zoekwoorden suggesties. Als je bijvoorbeeld “infrarood” begint te typen toont Google je direct meerdere suggesties. Als deze te maken hebben met jouw product of dienst, dan doe je er goed aan ook deze woorden te verwerken op je website.

Zoekwoorden suggesties in Google

Wat is Voice Search?

Door de verbetering van spraakherkenning wordt Apple’s Siri en Google Assistant steeds vaker gebruikt. Inmiddels gebruikt 40% van de gebruikers voice search 1 of meerdere keren per dag. Dit percentage neemt snel toe! Getypte zoekopdrachten verschillen van gesproken zoekopdrachten. In het voorbeeld van de infrarood verwarmingsfolie typt met men bijvoorbeeld “infrarood verwarmingsfolie” en een gesproken zoekopdracht zou dan luiden “Waar kan ik infrarood verwarmingsfolie kopen?”. Voice search wijkt dus nauwelijks af van gewone spreektaal. Als je meer door voice search gevonden wilt worden, vermijd je schrijftaal en gebruik je spreektaal op je website. Ook kun je de veel voorkomende vragen rondom jouw product of dienst verwerken in de teksten en natuurlijk de antwoorden daarop.

Tools voor zoekwoorden analyse

Nu je het een en ander weet over de verschillende soorten zoektermen, is het tijd om dieper in te gaan op de tools die je kunt gebruiken voor zoekwoorden analyse en onderzoek. Op nummer 1 staat je inlevingsvermogen in je doelgroep. Denk niet vanuit je aanbod, je eigen kennis, je vakterminologie maar denk vanuit het oogpunt van de klant. Je eigen boerenverstand is uiteindelijk belangrijker dan allerlei geavanceerde tools voor zoekwoorden analyse. Maar toch kunnen deze wel enorm handig zijn. Hier beschrijf ik de belangrijkste.

Ubersuggest

Ik ben een grote fan van Neil Platel. Neil Platel is wereldwijd 1 van de belangrijkste autoriteiten op het gebied van SEO en Online marketing. Zijn blog is echt leuk om te lezen en te bekijken, want meer dan 50% van zijn blogs zijn videoblogs (vlogs). Op zijn website biedt hij meerdere tools aan waaronder Ubersuggest. Je voert je belangrijkste zoekterm in, selecteert Dutch/Nederlands en er resulteert een uitgebreide lijst met zoekwoorden ideeën. De tool maakt gebruik van de Google zoekwoorden planner en de Google suggesties zoals hiervoor al beschreven.

Ubersuggest als keyword tool

Yoast Google Suggest Expander

Yoast is de maker van de meest gebruikte SEO plugin voor WordPress websites. Op hun website is een tool beschikbaar die je helpt alle mogelijk Google suggesties te verzamelen: Yoast Google Suggest Expander. Ook deze lijst kun je vrij eenvoudig naar een bestand exporteren en gebruiken voor je Zoekwoorden Analyse.

Answer the Public

Answer the public is echt een handige tool die je helpt alle mogelijke vragen te verzamelen die mensen stellen. Dit helpt je beter in te spelen op Voice Search. De video die gebruikt wordt op de achtergrond is hilarisch en alleen al de moeite waard van een bezoekje.

Answer the public gebruiken als keyword tool

Hrefs Keywords Explorer

Er zijn enorm veel SEO tools beschikbaar die 1 of meerdere onderdelen van het zoekmachine optimalisatie proces ondersteunen. Maar van deze tools vind ik Hrefs met afstand de beste. Met behulp van de Keyword Explorer vind je op eenvoudige wijze alle zoekwoorden die je concurrenten gebruiken. Als eerste zoek je op de zoekterm waarvan je denkt dat deze het belangrijkste is in jouw branche. Als inkoper van auto’s onderzoek je bijvoorbeeld het woord “Auto Verkopen”. In een oogopslag zie je:

  • het zoekvolume in Nederland en wereldwijd;
  • de gemiddelde kosten per klik zou je adverteren in Google;
  • alle zoekwoord-ideeën gerelateerd aan jouw belangrijkste zoekopdracht;
  • zoekwoorden suggesties in Google;
  • andere woorden waar de top 10 ranking websites ook op ranken;

Als je vervolgens inzoomt op een top 10 ranking website van een concurrent, kun je inzoomen en alle gebruikte zoektermen op de ranking page achterhalen. Je kan zelfs achterhalen op welke zoektermen je concurrent adverteert. Deze concurrentie-analyse vormt natuurlijk belangrijke input voor je zoekwoorden analyse.

Hrefs Keyword explorer gebruiken voor zoekwoordenanalyse

Google Trends

Google Trends is het programma van Google waarbij je trends in zoekvolume kan achterhalen en nieuwe zoektermen kan ontdekken. Je kan stijgingen en dalingen in zoekvolume achterhalen en woorden met elkaar vergelijken. Markten veranderen enorm snel en Google Trends helpt jou om te bepalen of jij je nog op de juiste markt en zoektermen richt. Je kan met Google Trends woorden met elkaar vergelijken, de ontwikkeling in de tijd volgen en gerelateerde zoekopdrachten ontdekken die stijgen. Superhandig dus en een onmisbare tool.

Google Trends gebruiken voor zoekwoorden analyse

Google’s zoekwoorden hulpplanner

De meeste mensen zijn wel bekend met de zoekwoorden hulpplanner van Google. De zoekwoorden hulpplanner helpt adverteerders een Adwords strategie te kiezen door de aantallen kliks en gemiddelde CPC (cost per click) weer te geven. Ter illustratie heb ik wederom “auto verkopen” gebruikt. Google vertelt mij dat er 22.000 keer wordt gezocht op “auto verkopen” en dat er gemiddeld € 7,49 wordt betaald. Ook kan ik de seizoensinvloeden herkennen. In januari bijvoorbeeld is er een flinke piek. Dat is logisch omdat er in januari ook de meeste auto’s worden verkocht.

Google geeft daarnaast de gerelateerde zoekopdrachten weer. Voor de zoekterm “auto verkopen” zijn dat er bijvoorbeeld 701. Enorm handig is het tabje links waarbij Google al je zoekwoorden indeelt in advertentiegroepen. De woorden die zijn ingedeeld in dezelfde advertentiegroep kun je gebruiken als een soort leidraad voor de structuur van je website. Per advertentiegroep maak je een aparte pagina en daarin verwerk je de woorden van die advertentiegroep. Elke pagina kan je optimaliseren voor deze woorden. Hoe je dat doet, lees je in het blog “Pagina optimalisatie“.

Zoekwoorden onderzoek met behulp van Google's zoekwoorden hulpprogramma

Er is echter 1 probleem: Google heeft enige tijd geleden het exacte aantal zoekopdrachten voor kleine adverteerders (minder dan €1000,-) per maand verborgen. Kleine adverteerders krijgen alleen nog maar een range te zien, zoals van 1-10, 10-100 of 100-1000. Heb je daarmee te maken, dan kun je via een omweg nog steeds het aantal zoekopdrachten per zoekterm achterhalen. Voeg het woord toe aan je Adwords Plan en klik op planning beoordelen. Stel je budget en bod hoog in en voilà, het aantal vertoningen wordt weer getoond.

Google Search Console

Een andere tool die je kunt gebruiken is het Google Search Console van je eigen website. Door het Search Console te koppelen, krijg je een beter inzicht in de prestaties van je website in Google. Een fijne optie is de zoekanalyse waarmee je met behulp van de tool kunt zien op welke woorden je website vindbaar is en op welke positie je website gemiddeld rankt. Ook kun je het aantal vertoningen achterhalen. Let wel, het aantal vertoningen op de eerste pagina vormt 92% van het totale zoekvolume.

Aantallen vertoningen achterhalen via het search console

Tools voor zoekwoorden analyse op een rij

Zoals uit het voorgaande blijkt, heeft elke tool wel weer zijn eigen voor- en nadelen. Hier zet ik alle tools voor je op een rij:

Google Tools

Overige gratis Tools

Betaalde Tools

De basis van je website structuur

Zodra je een volledige lijst hebt opgesteld van alle voor jou relevante zoekwoorden, moet je deze lijst structureren. Dat doe je als volgt:

  1. verwijder de woorden die je geen omzet gaan opleveren, verwijder bijvoorbeeld de zoekwoorden met alleen informatie intentie;
  2. groepeer de woorden in woordgroepen, dit zijn bij elkaar horende woorden;
  3. breng per woordgroep hiërarchie aan in de bij elkaar horende zoektermen, bijvoorbeeld aan de hand van zoekvolume of CPC;
  4. breng hiërarchie aan in je woordgroepen, bijvoorbeeld 1. Fiets => 2. Damesfiets => 3. Stadsdamesfiets => 4. Rode stadsdamesfiets;

Na de voltooiing van stap 4 is je zoekwoorden onderzoek afgerond. Nu kun je aan het ontwerp van je website beginnen, haar structuur en kun je starten met het opstellen van je contentstrategie.

Zoekwoorden onderzoek laten uitvoeren

Het zoekwoorden onderzoek ligt aan de basis van elke goede SEO en SEA campagne. Zorg er daarom voor dat je hier veel aandacht aan besteedt. Als jij je richt op de verkeerde zoekwoorden, heeft een hoge positie in Google uiteindelijk geen zin. Ook zal het rendement op Adwords je flink tegenvallen. Heb je hulp of advies nodig bij jouw zoekwoorden onderzoek? Maak dan gebruik van meer dan 18 jaar ervaring, de kennis en kunde van een Google Premier Partner en 25 SEO specialisten die voor jou het vuur uit de sloffen lopen. Maak gebruik van ons volledige vrijblijvende aanbod om jouw zoekwoorden analyse te verrichten en vul het formulier in op deze website of mail naar sales@saleswizard.nl!

Gratis Zoekwoorden Onderzoek

Wil je weten welke zoektermen voor jouw bedrijf van belang zijn? Wil je een goede basis voor je betaalde en organische Google campagnes? Laat ons weten hoe we contact met je kunnen opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvend en volledig zoekwoorden onderzoek.

Ja, ik heb interesse

Over de auteur

Frank Krepel

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.

Anderen lazen ook:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *