Structured data? Schema.org? Rich snippets? Zegt dat je helemaal niks? Lees dan verder. In dit artikel lees je in begrijpelijke taal wat het is, wat je ermee kan en waarom het handig is voor je website.
Wat is structured data?
Structured data is een stukje code dat op zo’n manier geschreven is dat zoekmachines, zoals Google, het begrijpen. De zoekmachines gebruiken dit stukje code om zoekresultaten op een bepaalde manier te tonen. Eigenlijk help je ze hiermee om de informatie op je site beter te begrijpen. Zo kun je de zoekmachine vertellen waar bepaalde content voor staat. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat iets een review, prijs, telefoonnummer, adres of bedrijfsnaam is. De taal die voor structured data wordt gebruikt heet schema.org.
Rich snippets
Zoekmachines begrijpen de informatie van uw site niet alleen beter ze kunnen het ook op een bepaalde manier tonen door het toepassen van structured data. Er kan extra informatie (rich snippets) aan de zoekrsultaten worden toegevoegd zoals reviews, openingstijden, een kaart enz. Zo worden de zoekresultaten relevanter voor degene die zoekt. Google bepaalt zelf waar en wanneer de rich snippets relevant zijn. Niet voor alle pagina’s waar je structured data toevoegt worden rich snippets vertoond.
Dit is een voorbeeld voor een rich snippet bij de zoekterm “iPhone 8”. Structured data is zo toegepast dat de reviews, de prijs en de beschikbaarheid van het artikel worden getoond.
Waarom moet je structured data toevoegen aan je website?
De hoofdreden om structured data toe te voegen? Jouw potentiele klanten zoeken vanalles op Google, Google wil ze zo snel en simpel mogelijk helpen door de meest relevante pagina’s voor de zoekopdracht te laten zien. Door het toevoegen van structured data zal Google je site sneller en beter begrijpen. Daarnaast speelt mee dat er rich snippets vertoond kunnen worden als je structured data toepast. Een zoekopdracht met rich snippets valt meer op tussen de andere zoekresultaten en er zal eerder op worden geklikt.
Nog een voordeel is dat meer kliks naar je site uit Google ook helpt bij het verbeteren van de positie van je site in Google.
Structured data toevoegen aan je site via een wordpress plugin
Heb je een wordpress website? Gebruik dan de WP SEO structured data plugin om structured data aan je website toe te voegen. Met deze gratis plugin kun je per pagina of bericht structured data instellen. Je kunt o.a. structured data toevoegen voor blogs, evenementen, producten, reviews en lokale bedrijven.
Deze plugin plaatst de code voor jou, je hoeft dus niet zelf in de code te werken. Ga in de achterkant van de site naar de pagina of het bericht waar je structured data voor wilt toevoegen. Onder het tekstblok waar je de pagina content plaatst staat nu een blok “WP SEO Structured Data Schema” (zie onderstaande afbeelding). Het is aan te raden om alle velden met een * invullen, maar dit is niet verplicht. Nadat je bericht of pagina is gepubliceerd kun je in de broncode de structured data terugvinden.
Structured data toevoegen aan je site via de markup helper
Google heeft een tool ontwikkeld structured data (markup helper) om structured data toe te voegen aan je website. Hieronder lees je stap voor stap hoe je de markup helper kunt gebruiken om structured data toe te voegen.
Stap 1
Open de markup helper en kies een gegevenstype, voer de url of een stuk html code in en klik op de knop “taggen starten”.
Stap 2
Je ziet nu aan de linkerkant de site waarvan je de url hebt ingevoerd en aan de rechterkant de gegevens die je kunt toevoegen. Selecteer aan de linkerkant de gegevens die je wilt markeren. Er opent dan een menu waar je kunt aangeven of het gaat om naam, afbeelding, telefoonnummer, e-mailadres, adres enz. Klik rechtsboven op de knop “html maken”.
Stap 3
Aan de rechterkant verschijnt nu de code van de pagina die je hebt ingevoerd, met de toegevoegde code voor structured data geel gemarkeerd. Deze code kun je nu toevoegen in de html van je website.
Stap 4
Je kunt er ook voor kiezen om de code in hetgedeelte van je website te plaatsen. Klik dan op het grijze knop met de keuzes “microdata” of “JSON-LD” bovenin naast de knop “terug naar coderen”. Kies voor JSON-LD. Je krijgt dan een code met alle structured data die je hebt gemarkeerd. Plaats deze code tussen detags van jouw website.
Structured data testing tool
Wil je weten of structured data goed is ingesteld voor jouw site? Ga dan naar de Structured data testing tool van Google zelf. Vul hier de url of een stuk broncode van je site in en klik op test uitvoeren. Aan de linkerkant zie je dan de code van je site en aan de rechterkant de structured data die is gevonden met eventuele foutmeldingen en waarschuwingen.
Meer informatie over structured data?
Wil je graag meer weten over structured data of zoekmachine optimalisatie in het algemeen? Stel ons gerust al je vragen! Vul het contactformulier op deze pagina in of mail naar sales@saleswizard.nl.