Voice search ontwikkelt zich razendsnel
Sinds de introductie van de Nederlandstalige Google Assistant in de zomer van 2018 en de Google Home speakers in december 2018, is het snel gegaan met voice search.
Meer dan 56% van de Nederlandse huishoudens is al bekend met de slimme speakers en assistenten van Google (Google Assistant), Amazon(Alexa), Apple(Siri). En volgens onderzoek door onderzoeksbureau Kantar maakt 29% van de Nederlanders inmiddels al dagelijks gebruik van Voice Search via de smartphone.
Maar voordat 7 belangrijke vragen beantwoord over Voice Search en je uitleg hoe je jouw website kan optimaliseren voor Voice Search, eerst nog een introductie.
Hey Google, wat is voice search?
Voice search is de technologie waarmee je met spraak kan zoeken op Internet. Het zijn vragen. opdrachten of bediening van apparaten met behulp van spraak zonder dat je het scherm hoeft aan te raken.
Voice Search is niet nieuw. Apple introduceerde Siri in 2011 en Google volgde in 2012 met conversational search. Maar met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie weten de Algoritmes onze vragen steeds beter te beantwoorden. Voice search wordt beter en beter en daarom ook populairder.
Voorbeelden van voice search vragen in Google zijn:
“Hoe koud is het buiten?”
“Wat is het laatste nieuws?”
“Hoe maak ik fudge?”
“Wat is het beste restaurant in de buurt?”
Voorbeelden voice search opdrachten aan apps zijn:
“Bel mama”
“Speel klassieke muziek”
“Herinner mij over 5 minuten”
“Maak mij morgen om zeven uur wakker”
Voorbeelden van bediening van apparatuur:
“Doe het licht uit”
“Zet mijn TV aan”
“Zet de thermostaat hoger”
Commercieel wordt het echt interessant zodra je met je digitale assistent ook kan afrekenen. Nu kan je alleen nog shoppen via Amazon en Albert Heijn draait een test met Google Assistant. Als meer hun voorbeeld volgen dan zullen meer vragen volgen als:
“Reken mijn AH boodschappenlijstje af”
“Koop Adidas schoenen”
Hoe werkt Voice search?
Zonder al te diep in te gaan op de techniek van Voice Search, werkt voice als volgt:
- Spraak wordt herkend en omgezet in tekst
- De tekst wordt geanalyseerd en geïnterpreteerd
- In de zoekmachines wordt gezocht naar de relevante informatie
- De informatie wordt samengevat en omgezet naar spraak
- Eventueel wordt een App (zoals Spotify) opgestart op je opdracht uit te voeren
Kunstmatige intelligentie speelt een belangrijke rol bij Voice Search. Van elke spraak/zoekopdracht wordt Voice daardoor beter.
Voice Search op slimme speakers
Voice Search wordt op mobiele telefoons, tablets en computers gebruikt. Maar de laatste tijd vinden ook steeds meer slimme speakers hun weg naar de keuken, kantoor en woonkamer. Bijna een half miljoen mensen hebben inmiddels een slimme speaker zo blijkt uit een onderzoek van Multiscope.
De belangrijkste spelers op de markt voor slimme speakers zijn:
- Amazon Echo (35,5%)
- Google Home (30%)
- Overige zoals Sonos One, Apple Homepod, JBL Citation en Harman Kardon
In Nederland is de Google Home nog onbetwist marktleider. Maar dat kan veranderen zodra Amazon in Nederland van start gaat.
Google zoeken en Google maps bieden een microfoontje waarmee je gesproken zoekopdrachten kan ingeven. De apparaten maken echter gebruik van digitale assistenten zoals Google Assistent, Amazon Alexa, Apple Siri en Microsoft Cortana.
Voice Search statistieken, cijfers en trends
Alle online marketing trends wijzen erop dat Voice Search alleen maar verder zal toenemen. Sommige experts verwachten zelfs dat een derde tot de helft van het aantal gesproken zoekopdrachten in 2020 gesproken zal zijn. Uit Google Trends, zie de grafiek hierna, valt af te leiden dat het afgelopen jaar driemaal zoveel werd gezocht op ‘Hey Google’.
Als je website nog niet is geoptimaliseerd voor Voice Search, dan is het nu de tijd om ermee te beginnen!
Welke vragen stellen mensen via Voice?
Welke vragen mensen stellen is afhankelijk de plek waar ze voice gebruiken. Mensen gebruiken Voice Search in de auto, op kantoor en thuis. De 5 belangrijkste soorten vragen in voice zijn:
- Eenvoudige en algemene vragen
- Muziek en streaming gerelateerde vragen
- Vragen over het weer
- Timers en wekkers
- Wat is het nieuws
Wat zijn de verschillen tussen gewoon zoeken en voice search
Bij het zoeken op Internet zijn er een paar belangrijke verschillen tussen tekst en voice search:
- Gesproken zoekopdrachten zijn langer
- Alleen de eerste positie telt
- Zoekintentie is duidelijker met gesproken zoekopdrachten
- Locatie en lokale SEO is van groter belang
Gesproken zoekopdrachten zijn langer
Uit een onderzoek van Moz, blijkt dat tekstuele zoekopdrachten meer rond de drie woorden zitten. Gesproken zoekopdrachten zijn langer en natuurlijker en neigen meer naar een hele zin van 8 woorden.
Google zoeken
Instagram zakelijk
Google voice search
Hoe kan je een zakelijke instagram account maken
Alleen de eerste positie telt
Google geeft antwoord op je vraag aan de hand van het eerste zoekresultaat. Vaak is dat zelfs een samenvatting door Google van het eerste zoekresultaat (soms wordt ook wel positie 0 genoemd).
Als je bijvoorbeeld zoekt op:
“Hoe maak ik een Instagram bedrijfsprofiel?”
Dan ziet dat er zo uit in Google zoeken:
En op voice search klinkt dat zo:
Gesproken zoekopdrachten hebben een duidelijke zoekintentie
Logisch gevolg van de langere zoekopdracht is dat Google de zoekintentie ook beter kan begrijpen. Zeker na de laatste Bert update van Google.
Als ik in Google type “Instagram zakelijk”, kan ik nog alle kanten op. Misschien dat ik wil adverteren, misschien wil ik tips of wil ik een zakelijk account aanmaken. Als ik in Google Voice spreek “Hoe kan ik een zakelijk Instagram account aanmaken”, dan is er geen twijfel meer mogelijk over wat mijn zoekintentie is.
Lokale SEO is van groter belang
Veel gebruikte spraakopdrachten zijn die opdrachten waarbij je een winkel, restaurant of bedrijf in de buurt zoekt. Google weet aan de hand van je GPS jouw locatie en zoekt bedrijven in de buurt. Als Google niet weet in welke plaats je bedrijf zich bevindt, dan kom je niet snel naar voren als resultaat. Met als gevolg dat potentiële klanten je winkel of bedrijf minder zullen bezoeken. Zorg dus dat je website goed geoptimaliseerd voor de locatie waar je actief bent.
Je website optimaliseren voor Voice Search
Je kunt je website enerzijds optimaliseren om vaker op vragen als eerste resultaat te ranken en anderzijds om in navigationele zoekopdrachten hoger te ranken. Hoe je dat doet, leg ik je hierna uit.
Hoe richt je je website in voor voice search??
Als je met je website beter gevonden wil worden in voice search, moet je bedenken welke vragen je doelgroep stelt rondom jouw branche. Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te doen.
- Gebruik Google als bron
- Raadpleeg Forums en neem deel in groepen
- Genereer automatisch vragen
Gebruik Google zelf als bron
Zodra je iets intypt in Google, verschijnen er direct zoekwoorden suggesties in je zoekbalk. Als je vervolgens naar beneden scrollt, zie je zelfs de vragen die mensen in Google stellen.
Als je bijvoorbeeld zoekt op Voice Search, zie je onderaan de pagina de volgende resultaten. Mensen vragen ook…..
Raadpleeg Forums en groepen
In jouw bedrijfstak zijn er ongetwijfeld verschillende forums en Facebookgroepen. Gebruikers stellen daarin geregeld vragen. Het platform Quora is zelfs helemaal ingericht op het beantwoorden van vragen. Deze bronnen kan je gebruiken om een lijst van vragen op te stellen. In blogs, FAQ’s of servicepagina’s op je website kan je deze vragen opnemen en beantwoorden.
Genereer automatisch vragen rondom een onderwerp
Met een website als answerthepublic.com kan je automatische een lijst genereren rondom het onderwerp van jouw keuze. Als ik bijvoorbeeld “Voice Search” intyp, krijg ik de volgende vragen:
- Wat is Voice Search?
- Hoe werkt Voice search?
- Waarom is Voice Search Belangrijk?
- Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor Voice Search?
- Wat is de toekomst van Voice Search
- Welke Voice assistenten zijn er?
In het blog “Contentstrategie: In 6 stappen naar waardevolle Content” vind je de structuur waarmee je al deze content kunt ontdekken, verzamelen en plannen.
Content alleen is onvoldoende
Het opnemen van de juiste vragen en antwoorden op je website is een belangrijke voorwaarde, maar wel onvoldoende om resultaat te boeken in Voice. Je moet immers op positie nul of ėėn ranken in Google. Ik heb de proef op som genomen en gewoon eens een aantal gesproken searches gedaan. Daarna heb ik de resultaten op overeenkomsten onderzocht. Websites die op positie nul of ėėn ranken, hebben het volgende gemeen:
- De titel van de pagina bevat de betreffende vraag
- Het artikel of de pagina bevat korte antwoorden op de vraag
- Op de geserveerde pagina staan meer dan 2000 woorden
- De pagina bevat structured data
- Het SSL certificaat is correct geïmplementeerd
- De autoriteit van de website is hoog
- De website heeft een hoge laadsnelheid
Hoe wordt jouw bedrijf beter gevonden in Voice Search?
Voor winkels, restaurants, café’s en lokaal gerichte bedrijven, is het natuurlijk interessant om als eerste genoemd te worden als je met spraak zoekt in Google Maps of Google Assistant. Ook daarvoor heb ik de proef op de som genomen. Bedrijven die hoog ranken in de lokale zoekresultaten:
- Hebben een Google Mijn Bedrijfsvermelding (GMB).
- Onderhouden hun GMB met foto’s updates, posts, aanbiedingen en hebben het account volledig en juist ingevuld.
- Ontvangen veel Google Reviews met een gemiddelde hoger dan 4.
- Vermelden de locatie duidelijk op hun website
- Markeren het adres en locatie juist en volledig met Structured Data.
In dit blog geef ik je 8 tips om hoger te scoren in Google maps. Gebruik deze en je zult vaker en eerder naar voren komen als resultaat bij gesproken zoekopdrachten.
Het gebruik van Structured Data zal de komende tijd in belang toenemen. Structured Data zijn stukjes code waarmee je bepaalde informatie op je website kan markeren zoals je adres en je telefoonnummer.
Als je wilt weten of jouw website al voorzien van is van de juiste structured data, gebruik dan de speciale testing tool die Google hiervoor heeft ontwikkeld.
Voor lokale bedrijven moet het gegevenstype Local Business goed zijn ingevuld. Dat bestaat voor een restaurant bijvoorbeeld uit:
- Bedrijfsnaam
- Bedrijfstype
- Openingsuren
- Adres
- Telefoon
- Afbeelding
- Telefoon
- Prijsrange
Hierna zie je een test van restaurant Nelis West. Het merendeel is ingevuld maar het telefoonnummer en de prijsrange moet nog worden ingevuld.
Er zijn nog veel mogelijkheden om de website te voorzien. Deze kan je bekijken op schema.org. Voor het structured data type restaurant zijn er extra mogelijkheden zoals:
- reviews
- mogelijkheid tot reserveren
- type keuken
- logo
- talen
Zo’n stukje structured data code ziet er zo uit:
Er zijn verschillende manieren op structured data aan je website toe te voegen. Bijvoorbeeld via een SEO plugin als Yoast, WP SEO. Google Markup helper, Tagmanager. Elke methode heeft zijn voor- en nadelen. In een volgend blog laten we je zien hoe je dit het beste kunt doen.
Voice Search Optimalisatie: Hoe ga je te werk?
Al met al is Voice Search Optimalisatie helemaal niet zo verschillend van normale zoekmachine optimalisatie. De belangrijkste zaken waarop je bij Voice op moet letten zijn:
- Je content: Speel goed in met je teksten op vragen die je doelgroep stelt
- Structured data: Markeer de belangrijke informatie in je tekst
- Locatie: Vermeld je locatie duidelijk in tekst en footer van je website
- Autoriteit: Zorg voor extra verwijzingen (links) naar je website
Wil je weten of jouw website is geoptimaliseerd voor Voice Search? Of wil je hulp bij het optimaliseren voor Voice? Laat het me weten door je gegevens achter te laten via de onderstaande button. Of gebruik het formulier aan de bovenzijde van deze pagina.
Vrijblijvend advies over Voice Search?
Wil je weten of je website is voorbereid op voice? Wil je meer halen uit je website met voice search marketing? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvend advies!