8 Tips om hoger te scoren in Google Maps | Saleswizard
Linkbuilding, Zoekmachine Marketing

8 Tips om hoger te scoren in Google Maps

Hoger in Google maps

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
21 februari, 2024

8 Tips om hoger te ranken in Google Maps

Nu Google steeds beter in staat is lokaal relevante resultaten te tonen, wordt het voor jou als bedrijf ook steeds belangrijker om lokaal zichtbaar te zijn. Direct zichtbaar is je positie in Google Maps. De eerste 3 posities profiteren het meeste. Je website staat dan niet alleen bovenaan in Google Maps, maar wordt ook als eerste getoond op de eerste pagina van Google. Als lokaal bedrijf heb je er ook direct baat bij als je bedrijf hoger scoort in Google Maps. Maar hoe krijg jij je website hoger in Google Maps? Hierna geven wij je 8 tips om beter gevonden te worden in Google Maps.

 

Tip 1: Begrijp hoe Google de positie in Google Maps bepaalt

Google geeft in Google Mijn Bedrijf Help aan dat de positie van jouw bedrijfsvermelding afhangt van de:

  • relevantie;
  • afstand;
  • prominentie.

De relevatie en de afstand hangt af van de informatie die je zelf in geeft bij Google Mijn Bedrijf.  Heb je nog geen Bedrijfsmelding in Google, begin daar dus als eerste mee!

Wat is prominentie?

Tip 2: Maak een vermelding aan in Google Mijn Bedrijf

Maak als eerste een vermelding aan voor je bedrijf met behulp van Google Mijn bedrijf. Het kan best zijn dat je al een bedrijfsvermelding hebt gemaakt. Vroeger heette dit namelijk Google Places en ook via Google Plus kon je bedrijfspagina’s aanmaken.  Zoek daarom eerst in Google op de naam van jouw bedrijf. Er kunnen zich nu 4 situaties voordoen:

Meld je bedrijf aan bij Google Maps

Je Google Mijn Bedrijfsvermelding claimen

Zie je de vraag staan “Bent u de eigenaar van dit bedrijf?”. Als je deze vermelding ziet staan, kan je de vermelding claimen. Dat doe je door een verificatieproces door te lopen. Soms kan je een SMS ontvangen of je moet achten totdat je de verificatiecode van Google per post ontvangt.

Je Google Mijn Bedrijfsvermelding aanmaken

Is je bedrijf nieuw, dan kan het zijn dat Google nog geen vermelding van je bedrijf heeft. Een vermelding aanmaken kan eenvoudig door je bedrijfsnaam toe te voegen met adres, website en telefoonnummer. Je kunt nu aangeven of je locatie in Google Maps moet worden opgenomen of niet. Het verificatieproces verloopt altijd via post. Via de post krijg je code van Google waarmee jij je vermelding activeren.

De Google Mijn Bedrijfsvermelding is bij iemand in beheer maar je weet niet bij wie

Het komt nog wel eens voor, dat een bedrijf niet meer weet wie er toegang heeft tot Google Mijn Bedrijf. Om daarachter te komen kan je het normale proces doorlopen voor het aanmaken van een nieuwe vermelding. Aan het einde van dit proces meldt Google dat de vermelding al in beheer is en toont een gedeelte van het e-mailadres van de beheerder. Gaan er dan nog geen belletjes rinkelen, dan ben helaas genoodzaakt het escalatieproces te doorlopen. Dat kan enkele weken duren.

Je bedrijfsvermelding op Google bewerken

Door in te loggen in Google mijn bedrijf, kan je alle gegevens over jouw bedrijf bewerken:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Telefoon
  • Categorie
  • Openingstijden
  • Website
  • Kenmerken
  • Foto’s

NB: Zorg ervoor dat je gegevens overeenkomen met je andere vermeldingen zoals in de telefoongids of andere bedrijvengidsen. Kies de juiste categorie waar jouw klanten je in zoeken en voeg indien mogelijk meerdere relevante extra categorieën toe.

Tip 3: Verhoog de bekendheid van je bedrijf op internet

Google geeft dus aan dat naarmate er meer informatie over jouw bedrijf op internet te vinden is, je positie in Google Maps hoger zal zijn. Je kan dan denken aan:

  1. links naar je website;
  2. online artikelen over je bedrijf;
  3. vermeldingen in telefoon- en bedrijvengidsen;
  4. recensies en beoordelingen.

Tip 4: Kopieer de links van je concurrenten

Als je concurrenten hoger scoren in Google Maps, dan komt dat voor een belangrijk deel door de links die zij hebben verkregen. Je kan deze links achterhalen door 1 gebruik te maken van 1 van de vele linkbuilding tools.

Vervolgens kan je proberen dezelfde links te verkrijgen naar jouw website, bijvoorbeeld door deze websites te benaderen voor een linkruil. Let daarbij wel goed op de kwaliteit. Niet alle links zijn goed voor jouw website. Lees daarvoor ook het artikel “Linkruil voorstel ontvangen? Zo check je de kwaliteit“.

Tip 5: Speur online naar mogelijkheden voor artikelen en links

Mogelijkheden voor links of artikelen die relevant zijn in jouw regio of voor jouw branche kan je eenvoudig opsporen door gebruik te maken van Google. Bijvoorbeeld door in Google te zoeken naar combinaties van:

  • Nieuws + jouw regio / jouw branche
  • Magazine + jouw regio / jouw branche
  • Gastschrijver + jouw regio / jouw branche
  • Bijdragen + jouw regio / jouw branche
  • Award + jouw regio / jouw branche

Door deze verschillende combinaties in te geven in Google kom je tot een lijst van mogelijkheden. Daarna kan je een plan opstellen hoe de mogelijkheden kan benutten. Bijvoorbeeld door rechtstreeks de webmasters te benaderen of in via je netwerk of groepen in Linkedin.

Tip 6: Hoger in Google Maps door meer vermeldingen in gidsen

Vermeldingen in bedrijvengidsen zorgen volgens Google ook voor meer ‘prominentie’ van je bedrijf. Wordt je bedrijf in meer bedrijvengidsen vermeld, dan zal je bedrijf wel bekender zijn zo is de veronderstelling van Google. Meestal is dat ook zo. Maar je kan zelf ook actief op zoek gaan naar interessante bedrijvengidsen.

Zoek dan bijvoorbeeld op de naam en het adres van je belangrijkste concullega’s en zo vormt zich al snel een bron van mogelijkheden. Of je zoekt op de combinatie “jouw branche”+ “bedrijvengidsen”.

Enkele gidsen waar jij je zo sowieso kunt aanmelden zijn:

  • De Telefoongids
  •  Yelp
  • Drimble
  • Telefoonboek
  • Nederland in bedrijf
  • Yalwa
  • Hotfrog

NB: Zorg ervoor dat je overal dezelfde notatie van je adres ingeeft. Als je bedrijf met verschillende adressen in diverse gidsen vermeld staat, leidt dat onduidelijkheid en een niet tot een hogere positie in Google Maps.

Tip 7: Meer recensies leiden tot een hogere positie in Google

Langzamerhand wordt duidelijker dan de aanwezigheid van meer en echte betrouwbare recensies in Google leiden tot een hogere positie in Google Maps. Zorg er daarom voor dat je echte klantbeoordelingen verkrijgt via je Google Mijn Bedrijf vermelding. In het artikel “Waarom je binnenkort niet meer zonder recensies kunt” werd het belang van recensies al onderstreept. Maar sinds kort verklaart Google dus ook openlijk dat meer recensies ook daadwerkelijk bijdragen aan een hogere positie in Google.

Tip 8: Werk geduldig en gestructureerd aan een hogere posities in Google Maps

Geduld, tijd en goede structuur leiden uiteindelijk tot resultaat. Verwacht dus niet direct resultaat nadat je een paar artikelen hebt gepost. Verspreid je activiteiten over een langere periode. En misschien nog wel belangrijker, houd een goede administratie bij van je werk. Onderschat zeker het werk niet dat ermee gemoeid is. En heb je weinig tijd of geduld? Besteed het werk uit. Wij verzorgen het graag voor je!

Gerelateerde artikelen

  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren