Je online zichtbaarheid vergroten met deze 9 social media tips

Misschien herken je dit probleem wel: Social Media kan je bedrijf beter op de kaart zetten, maar je weet niet hoe. Je weet wel dat social media een handig middel is om de aandacht onder potentiële klanten te vergroten, maar hoe pak je dat dan precies aan? Het is zonde om je niet in te verdiepen in social media, want daarmee loop je een hoop inkomsten mis. Maar wat nou als je geen zin of tijd hebt om je te verdiepen in social media? Of als je de kennis niet in huis hebt? Of als je de social media bomen niet meer door het bos ziet? Begin dan gewoon eens met het lezen van deze 9 social media tips!

Geen online zichtbaarheid, geen bezoekers, geen inkomsten

Als mensen niet weten dat je bedrijf bestaat, dan kunnen ze je ook niet inschakelen. Zo simpel is het. Helaas weten veel ondernemers niet hoe ze social media kanalen kunnen gebruiken om hun online zichtbaarheid te vergroten. Dat is ook wel begrijpelijk, je ziet namelijk niet altijd direct de resultaten van de tijd die je hebt gespendeerd aan het maken van een mooie Facebook post. Bovendien heb je het als ondernemer natuurlijk al druk genoeg met het runnen van je bedrijf.

Toch kan het efficiënt inzetten van sociale media voor mkb’ers veel opleveren, sociale media worden namelijk gebruikt door miljoenen gebruikers. Zo heeft Facebook bijvoorbeeld wel 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers. In de grafiek hierna zie je hoeveel procent per leeftijdsgroep een platform gebruikt. Zonde om al die kansen te laten liggen toch? De hoogste tijd dus om aan de slag te gaan om je online vindbaarheid te vergroten met social media!

Gebruik Social Media per leeftijdsgroep

Social Media Tip 1: Kies de juiste social media kanalen

Natuurlijk wil je met je social media berichten de potentiële klanten bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw diensten en producten. Maar wie zijn eigenlijk jouw klanten, wie is jouw doelgroep en welk social media kanaal hoort bij die doelgroep? Of, wie wil je dat je klanten zijn? Neem hiervoor eens een kijkje in je huidige klantenbestand en beantwoord de volgende vragen:

  • Zijn je klanten vooral mannen of vrouwen?
  • Hoe oud zijn ze gemiddeld?
  • Waar wonen ze?
  • En wat zijn hun interesses?

In het artikel over het social media onderzoek 2020 zijn de belangrijkste ontwikkelingen van de social media kanalen beschreven. Deze informatie heeft natuurlijk invloed op het sociale media kanaal dat je het best kunt kiezen. Zo gebruiken tieners vooral Snapchat en Tik Tok, terwijl jong volwassenen vooral op Instagram te vinden zijn. Het Facebook gebruik onder jongeren neemt de laatste jaren steeds meer af maar blijft onverminderd populair bij de leeftijdsgroep van boven de 30 jaar. Tik Tok groeide al flink, maar is in de Corona Crisis exponentieel gegroeid. Maar als jouw doelgroep ouder is dan 25 jaar, hoef je echt niet plots over te stappen van Facebook naar Tik Tok. Bedenk dus vooraf op welke kanalen jouw doelgroep goed vertegenwoordigd is.

Social media Tip 2: Begin met je social media strategie

Je hebt het als ondernemer waarschijnlijk de hele dag druk, gaat van klant naar klant en bent met alles tegelijk bezig. Tussendoor bedenk je nog even een leuk bericht dat je meteen op de Facebookpagina van je bedrijf plaatst. Of je bent de heel dag druk en pas om half 2 ‘s nachts kan je eindelijk je bericht posten. Herken je dit scenario? Op deze manier zullen je berichten op sociale media weinig opbrengen. Aandacht op sociale media genereer je door een consistente social media strategie toe te passen en deze planmatig en toegewijd uit te voeren en op het juiste moment te publiceren.

Dit doe je door te bedenken wie je doelgroep is en te zorgen dat ieder bericht dat je schrijft een duidelijk doel heeft en past in de stijl van je bedrijf. Een zogenaamde ‘contentkalender’ is een handig hulpmiddel om je hierbij te helpen. In een contentkalender noteer je wanneer je welke berichten gaat plaatsen op welke sociale media kanalen.

Een social media tool helpt je vervolgens om social media posts in te plannen. Daarmee kun je vooraf je berichten maken en inplannen. En er voor zorgen dat je berichten online gaan wanneer je doelgroep online is. Is er even tijd over, dan kan je hiermee weken of zelfs maanden vooruit werken. Bijvoorbeeld rondom feestdagen en evenementen en zorg je voor afwisseling in het type bericht dat je plaatst. Je volgers horen daardoor regelmatiger van je en blijven je zo beter trouw.

Social media managen

Social Media tip 3: Blijf autenthiek en herkenbaar

Natuurlijk wil je de ideale klanten werven, boeien en binden met jouw social media content. Het is daarom erg belangrijk om online duidelijk te laten zien wie je bent, hoe jij je klant kunt helpen en waarom je doet wat je doet. Wie je bent laat zich het beste definiëren aan de hand van je Brand Archetype. Is je merk bijvoorbeeld het type verzorger, leraar, gewone man of avonturier? Om de juiste toon te vinden in je social media berichten helpt brand archetyping je enorm.

Waarom je bedrijf doet wat het doet, noem je ook wel de ‘Why’ van je bedrijf. Dit helpt je om jouw unieke verhaal te vertellen en delen. Mensen zijn geïnteresseerd in echte verhalen ook wel storytelling genoemd.

Met een consistente huisstijl, woordkeuze en beeldgebruik zorg je er voor dat mensen je bedrijf gaan herkennen. Dit doe je met kleuren, vormen, logo’s en taalgebruik die passen bij jouw merk. Het helpt om gebruik te maken van een kleurenschema en je logo altijd op dezelfde positie in je social media berichten te plaatsen.

Branding (de Why, What, Who, How, Values & Promise) van je bedrijf consequent doorvertalen in je verhalen en visuals, levert je een herkenbare online identiteit. Het rendement op je social media investeringen neemt daardoor exponentieel toe!

afbeelding van alle Brand Archetypes

Social Media Tip 4: Zorg voor voldoende variatie!

Bij het maken van een bericht voor social media denk je misschien alleen aan een kort tekstje en een foto. Maar er is veel meer mogelijk.
Wat dacht je bijvoorbeeld van een:

  • video
  • link naar je website
  • story
  • fotoalbum of carroussel
  • fotobewerkingen
  • gif
  • live sharing
  • poll
  • evenement

Door het soort berichten af te wisselen, houd je je volgers geïnteresseerd. Wees dus niet bang om ‘outside the box’ te denken en probeer gewoon. Door te experimenteren ontdek je vanzelf welke content je volgers waarderen. Probeer eens wat verschillende soorten social media berichten uit en bekijk wat er goed werkt bij je volgers.

Veel van content kan je tegenwoordig zelf maken met handige apps voor foto- of filmbewerking. Vaak helemaal gratis en soms moet je een klein maandelijks bedrag betalen. Met een app als Canva.com kan je vrijwel alle soorten berichten maken en je kan het 30 dagen gratis uitproberen.

Social Media Tip 5: Betrek je publiek in je social media berichten

Gebruik je sociale media kanalen om in gesprek te komen met je bestaande en potentiële klanten. Start het gesprek op door je bericht te eindigen met een vraag. Vraag bijvoorbeeld wat je volgers vinden van je nieuwe promotie, laat ze kiezen wat je wel of niet op de menukaart moet houden, wat ze vinden van je nieuwe model auto of welke gin het beste smaakt als je een slijterij hebt. Er zijn talloze mogelijkheden om je doelgroep betrokken te krijgen bij jouw bedrijf en te laten reageren. Stel je kwetsbaar op een laat je zeker niet weerhouden de enkele zure ‘reaguurder’.

Alle social media kanalen gebruiken het aantal reacties om te bepalen of ze jouw bericht aan meer mensen laten zien. Heb je dus meer ‘gesprekken’ op social media, dan heb je ook meer bereik. Veel bedrijven starten daarom ‘reageer-deel-win-en-like’ acties. Maar dat is nou net niet zo slim. Na een schijnbaar eerste succes kom je er al snel achter dat mensen je bedrijf alleen maar leuk vinden om de prijsjes en niet om wat je te bieden hebt of waar je voor staat. Daar komt nog eens bij dat het meestal tegen de richtlijnen is van het social media kanaal en dat jouw account daarna alleen maar minder mensen bereikt (leestip: 5 redenen waarom je nooit een Facebook winactie moet houden).

Houd het dus bij leuke autenthieke en echte gesprekken met je volgers. Kwaliteit boven kwantiteit!

Waarom je nooi een Facebook winactie moet houden

Social Media Tip 6: Zonder doel geen succes!

Het inzetten van sociale media voor jouw bedrijf is natuurlijk geen doel op zich. Het is een onderdeel van jouw marketing strategie. Het is belangrijk om bij het creëren van je content na te denken over wat je met je social media berichten wilt bereiken. Voorbeelden van social media doelstellingen zijn:

  • Bereik:
    • Meer mensen bereiken
    • Het verhogen van je naamsbekendheid
    • Een betere vindbaarheid via zoekmachines
  • Overweging
    • Meer bezoekers op je site
    • Reputatie bewaking en contact met je klanten
    • Werken aan vertrouwen en reputatie
  • Meer klanten
    • Aanzetten tot verkoop
    • Genereren van meer informatie aanvragen
  • Klantenbinding
  • Klanten omzetten naar ambassadeurs

Door vooraf je doel te formuleren kun je sociale media berichten effectief inzetten om jouw doel te bereiken. Zo voorkom je dat je veel tijd verspilt aan content die niets oplevert.

Social Media Tip 7: Blijf actueel op social media maar pas op

Het gebruik van een contentkalender is ontzettend handig voor je social media strategie, maar verlies niet de actualiteiten uit het oog! Speel in op grote dingen die in het nieuws komen of op thema’s die er in televisieprogramma’s voorbij komen. Een voorbeeld: het coronavirus houdt de wereld inmiddels al enkele maanden in zijn greep en Coco Cola probeert daar met de hash tag #openlikeneverbefore op in te spelen met quotes als:

  • “Wat als jij en ik de verandering zijn. En we kiezen ervoor open te zijn”
  • “Ik zeg nooit meer leraren hebben te veel vrij”
  • “Ik zeg nooit meer dat mijn job onbelangrijk is”

Dat het ook mis kan gaan, blijkt met de gigantische spandoeken in Amsterdam met: “Ik zeg nooit meer: Er zijn te veel toeristen in mijn stad”.  Amsterdammers vonden het misplaatst en beschouwden het als een opgestoken middelvinger naar de geplaagde Amsterdammer. Coca Cola heeft de reclame in allerijl verwijderd en er op social media met geen woord over gerept. Ook dat is een gemiste kans. De door hen geclaimde hash tag lijkt dan ook volledig te mislukken.

Inspelen op de actualiteit is dus zeker geen garantie voor succes. Sta stil bij de de gevoelens en sentimenten van je doelgroep en speel daar met juist getimede berichten op in. Weet je niet helemaal zeker of jouw bericht wel aansluit bij de doelgroep? Test dan wat verschillende versies via advertentiebeheer. Je post is dan nog niet zichtbaar op je pagina en je kunt in een gecontroleerde omgeving je bericht testen onder je doelgroep.

Social Media tips: hoe het niet moet

Social Media Tip 8: Gebruik veelgestelde vragen van klanten als inspiratie

Vragen van klanten zijn natuurlijk een onuitputtelijke bron van inspiratie. Als je dus even geen onderwerp voor je social media kalender weet, vraag dan even rond welke vragen er zo al worden gesteld. Dit zijn vragen waar jouw doelgroep kennelijk mee zit.  Door vragen op je website te beantwoorden en te delen op social media, ben je relevant en zorg je mogelijk ook nog eens voor extra traffic op je website.

Social Media Tip 9: Te veel posten bestaat haast niet

Misschien heb je ook wel eens gedacht om maar niet te veel te posten, omdat je volgers je dan zouden afhaken? Vergeet het. Het is precies andersom. Post je vaker, dan blijkt met mate van betrokkenheid juist toe te nemen. Bedenk ook dat je post lang niet al je volgers bereikt. Facebook laat je post maar aan maximaal 4% van je paginavolgers zien tenzij je adverteert of killercontent hebt bedacht. Er bestaan wel bepaalde ideeën over de optimale frequentie van posten per social media kanaal, die heb ik in onderstaand schema voor je verzameld.

Hoe vaak posten op social media?

Meer Social media tips nodig?

Met bovenstaande 9 social media tips, kan je zeker vooruit met jouw social media strategie! Is jouw bedrijf er klaar voor om via social media meer aandacht te krijgen van potentiële klanten? Misschien vind je het nog lastig om te bedenken wat voor soort content je precies wilt plaatsen. Saleswizard helpt je graag met de social media strategie van je bedrijf. Wil jij graag gebruik maken van onze expertise? Kijk dan op “Social Media Uitbesteden” of laat je gegevens achter via het onderstaande formulier, of stuur een e-mail naar sales@saleswizard.nl.

Vrijblijvende Social Media Scan

Wil je weten welke social media kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit  Facebook of Instagram of Linkedin? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons vrijblijvend meer Social Media Tips!

Neem contact met mij op!

Over de auteur

Frank is online marketing specialist en heeft er veel plezier in zijn kennis te delen. Dagelijks helpt hij ondernemers met online marketing. Ook is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.