Waarom worden Like & Win acties gehouden?
Bedrijven houden Like-Deel-Tag en Win acties om snel veel mensen te bereiken en meer volgers en Likes op hun Facebookpagina te verkrijgen. De achterliggende gedachte is dat je op deze manier meer mensen kan bereiken en tegelijk ook naamsbekendheid kan opbouwen. Maar is dat ook zo? Ik denk van niet en geef je daarom 5 redenen waarom je echt nooit meer een Like en Win actie moet houden:
1. Mensen geven vooral je prijs een like, niet je bedrijf
Als je een Like, Share en Winactie post krijgen je bericht en je pagina snel likes. Zeker als je het bericht deelt in een aantal groepen, treedt al snel een sneeuwbaleffect in werking. Je actie bereikt soms wel tienduizenden mensen en je pagina krijgt er zomaar honderden likes erbij. Mooi toch? Ik denk van niet.
Winacties kunnen in korte tijd meer volgers van je Facebookpagina opleveren. Alleen blijken deze likers vooral geïnteresseerd in je prijs en niet zozeer in jouw bedrijf of wat je eigenlijk te bieden hebt. Als je de profielen van de likers bezoekt, zie je dat ze vaak aan allerlei verschillende Winacties meedoen. Sommigen maken er zelfs een apart Facebookprofiel voor aan. Of je daar nou op zit te wachten…
2. Facebook likers zijn geen kopers
Als iemand je bericht een Like geeft of erop reageert, wil dat nog niet zeggen dat ze iets bij je gaan kopen. Uit verschillende testen blijkt zelfs het tegenovergestelde: Reaguurders blijken veel minder te kopen dan andere doelgroepen in Facebook! Kennelijk geldt voor hen de uitdrukking ‘Kijken, kijken maar niet kopen!’. Het lijkt er dus op dat je met een winactie vooral mensen aantrekt die gek op gratis zijn, maar afhaken als het op betalen aankomt.
3. Winactie is tegen de regels van Facebook
Facebook vindt dat Like-Share-Win acties spam veroorzaken en heeft daarom regels opgesteld wat wel en niet mag. Als een prijs van enige geldelijke waarde wordt weggegeven op basis van een handeling (liken, taggen, delen, reageren) of toeval (bij 500 likes verloten wij…), kan jouw Facebookpagina zonder enige waarschuwing worden afgesloten.
Voorbeelden van wat niet mag:
- Deel dit bericht om mee te doen..
- Like onze pagina en maak kans op…
- Tag je vrienden en win…
Stel dat je desondanks toch een winactie wilt organiseren, zorg dan dat je:
- duidelijk communiceert wat de actie inhoudt en wat de voorwaarden zijn;
- Facebook 100% vrijwaart. Dus dat je aangeeft dat Facebook op geen enkele manier verantwoordelijk is voor jouw actie;
- duidelijk aangeeft wat de wettelijke regels zijn (wet op kansspelen);
- rekening houdt met de AVG en dus niets anders doet met de persoonsgegevens als mag.
Op zo’n manier word je er natuurlijk niet vrolijk van…… Op het moment dat je Facebookpagina overigens wordt afgesloten, is er geen manier om in ‘beroep’ te gaan. Contact krijgen kan bijna niet dus zeg maar bye-bye naar al je volgers en zorgvuldig opgebouwde content.
4. Je gratis bereik daalt tot bijna nul na een like-share & winactie
Nog steeds denken veel mensen dat je berichten worden getoond aan al je Facebook Volgers. Dat is echter allang niet meer zo. In de praktijk zullen van de 100 fans nog 3-5 volgers je post zien. Afhankelijk van de betrokkenheid (kijken naar, liken van of reageren op) bij jouw bericht wordt dit aan meer volgers en hun vrienden getoond. Na een Like-Share-Win actie zal het bereik om drie redenen flink dalen:
1. Negatieve Feedback
Facebook gebruikers zien je winactie als spam en zullen actie ondernemen door negatieve feedback te geven door bijvoorbeeld:
- je bericht te verbergen;
- al je berichten te verbergen;
- je bericht te rapporteren als spam;
- je pagina niet meer leuk te vinden.
Als je de statistieken van een bericht nader bekijkt, zie je rechts onderin hoeveel negatieve feedback jouw bericht heeft ontvangen.
2. Vervuiling van je fanbase
Mensen die je pagina zijn gaan volgen vanwege de winactie zijn helemaal niet geïnteresseerd in je bericht, jouw posts of je bedrijf. Ze waren alleen maar geïnteresseerd in de winactie. Ze geven dus al snel negatieve feedback. Ze zullen ook niet gaan reageren op je berichten waardoor de betrokkenheid op je pagina afneemt. Je berichten worden daardoor aan veel minder mensen getoond. Natuurlijk wil iedereen meer volgers, maar dan wel volgers die interessant zijn voor je bedrijf!
3. Lagere Edgerank na een winactie
Facebook ziet jouw winactie ook als spam en draait het aantal gratis weergaven van je pagina en berichten fors terug. Dat gebeurt helemaal automatisch. Facebook gebruikt namelijk voor de weergave van berichten haar eigen algoritme. Dit wordt ook wel Edgerank genoemd. Een lagere Edgerank vermindert het aantal gratis weergaven. Een hogere Edgerank vergroot het aantal gratis weergaven. Na een op het eerste gezicht succesvolle winactie op Facebook, volgt de teleurstelling. Al je berichten worden plots veel minder weergegeven.
5. Winacties hebben een slecht imago
Like, Share & Winacties hebben een slecht imago. Facebook Pagina’s met veel volgers zijn geld waard. Winacties met grote prijzen bleken de manier om snel veel volgers te krijgen. De prijzen worden echter nooit uitgeloofd en vlak voor de verkoop wordt de naam en het onderwerp van de pagina voor de potentiële koper veranderd. Tros Opgelicht besteedde hier al aandacht aan met het item “Pas op met winacties op Facebook”. Kortom, hoe goed jouw winactie ook is bedoeld, het draagt niet direct bij aan een goed imago.
Hoe vergroot je dan wel je bereik op Facebook?
Zeker sinds de update die Facebook begin 2018 uitrolde, is het steeds moeilijker om gratis bereik te verkrijgen. We raden je ook aan je niet meer blind te staren op het aantal likes op je bericht, je pagina of het aantal reacties. Leuk al die aandacht maar daar doe je het toch niet voor?
Koppel daarom duidelijke bedrijfsdoelstellingen aan je Facebook Marketing. Vraag je dus vooral af:
- hoeveel extra omzet heb ik via Facebook verkregen?
- heb ik extra bezoekers op mijn website en komen die via Facebook?
- in hoeverre levert mijn Facebookpagina social proof waardoor mensen sneller bij mij kopen?
- dragen mijn facebook posts bij aan hetgeen dat ik wil uitstralen? Bevestig ik mijn kennis? Word ik als bedrijf meer likable? Helpt het om de interactie met mijn klanten aan te gaan?
Word relevant op Facebook
Voordat je inlogt op Facebook helpt Facebook je al op weg. “Met Facebook ben je verbonden en deel je alles met iedereen in je leven”. Zorg dus voor zinvolle connecties (volgers) en biedt hen zinvolle content. Een Winactie houden om even snel meer volgers te krijgen, hoort daar niet bij. Je zou het niet moeten willen.
Als je dit duidelijk voor ogen hebt, zorg dan dat je:
- niet alleen mikt op gratis weergaven. Adverteer doelgericht om de juiste doelgroep te bereiken naast je tante Annie en je vrienden Kees en Piet.
- investeert in goede updates en zorg dat je regelmatig evalueert. Welke posts deden het goed en welke niet?
- gebruikmaakt van video. Video wordt minimaal 20 keer meer vertoond op Facebook dan een foto- of link post.
- authentiek en herkenbaar bent. Ga dus niet doen wat je reclamebureau adviseert, maar blijf dicht bij jezelf. Je bent zover gekomen door jezelf te zijn, dus ben dat ook op Facebook.
- ga het gesprek aan met je volgers door hun mening te vragen op zaken die binnen je bedrijf spelen. Maak je klanten deelgenoot en maak van je volgers een community.
Help je hulp nodig met Facebook? Laat het ons weten en start een chat! Of neem gewoon eens vrijblijvend deel aan 1 van onze Facebook Workshops.
1-op1 Facebook Coaching
Wil je weten welke Facebook kansen jij nu laat liggen? Speciaal voor ondernemers hebben wij een praktisch 1-op-1 Facebook coachingsprogramma opgezet, waarbij je leert hoe meer uit Facebook kunt halen.