Google verbiedt het kopen van links, maar het werkt wel

Google verbiedt het kopen van links om de positie van je website te verbeteren. Betrapt Google je op het kopen van links, dan kan dat leiden tot een flinke Google Penalty. Met als gevolg structureel lagere rankings van je website in Google. En daarmee een flinke daling van het aantal websitebezoekers. Maar zolang het onopgemerkt blijft, blijkt het kopen van links wel te werken. En een derde van de bedrijven koopt dan ook met enige regelmaat links. En heeft daar flink baat bij. Links kopen blijft dus enorm verleidelijk.

Wat is een betaalde link?

Google beschouwt elke link naar een website waarvoor geld wordt betaald of een gratis product wordt ontvangen, als een betaalde link. Dit communiceert Google daarover in de kwaliteitsrichtlijnen voor webmasters:

Het kopen of verkopen van links die PageRank overschrijden, kan de kwaliteit van zoekresultaten verminderen. Deelname aan linkuitwisselingsprogramma’s is in strijd met de richtlijnen voor webmasters van Google en kan een negatieve invloed hebben op de positie van een site in zoekresultaten.

Links in een guestblog of artikel op een website van iemand anders tegen betaling, zijn betaalde links en dus verboden. Het betalen voor vermeldingen in bedrijvengidsen of startpagina’s mag dus ook niet. Het laten reviewen van je product in ruil voor korting of het zelfs het product mag ook niet. Eigenlijk mag zelfs het ruilen van links niet. Ook al is dat gratis. Adverteren op een andere website mag alleen als je de links voorziet van een nofollow tag (door aan de link rel=”nofollow” toe te voegen). Daardoor zorg je ervoor dat de ‘linkwaarde’ van het domein(vroeger werd dat Pagerank genoemd) niet wordt doorgegeven aan jouw website.

Waarom kopen bedrijven dan toch links?

Het antwoord daarop is vrij eenvoudig: het kopen van links werkt nog steeds ondanks alle Google waarschuwingen en bangmakerij. In 20 verschillende branches hebben wij de top 3 websites onderzocht. Van de 60 bedrijven waarvan de website een toppositie heeft in Google, kopen er 47 bedrijven met enige regelmaat links. Dat valt namelijk eenvoudig na te gaan als je de backlinks van deze websites onderzoekt. Zo staat de website van Krediet Concurrent landelijk op nummer 1. De afgelopen 5 jaar heeft de website 23.136 backlinks verzameld. Dit zijn op een enkele na allemaal betaalde links…..

Aantal banklinks

Dus nu ook maar gewoon veel links kopen?

Totdat Google op 25 april 2012 de Penguin Update introduceerde, was dat inderdaad de manier om hoger te ranken. Sindsdien is Google echter beter in staat onnatuurlijke linkbuilding te herkennen en te bestraffen. Lees daarvoor ook het Artikel “Straft Google websites die Links kopen?“. In het post Penguin tijdperk is voorzichtigheid dus geboden. En het maken van een plan belangrijker. Overweeg je links te gaan kopen voor een betere vindbaarheid, bedenk dan het volgende:

Wat je wel moet doen als je links wilt kopen

  • Begin altijd met een analyse van je huidige linkprofiel. Bekijk het aantal, de kwaliteit en de gebruikte anchorteksten van je links.
  • Onderzoek het linkprofiel van de best presterende websites in jouw branche. Vergelijk je eigen linkprofiel met de links die je concurrenten hebben.
  • Stel een linkbuildingstrategie op en bouw het aantal links langzaam en gevarieerd uit. Google herkent ongebruikelijke patronen vrij eenvoudig. Bijvoorbeeld een plotselinge toename van het aantal links of een overmatig gebruik van anchorteksten.
  • Inventariseer als eerste de links die de goed scorende websites met elkaar gemeen hebben. Linkbuilding is een tijdrovend en kostbare activiteit. Je zult dus prioriteiten moeten stellen. Begin daarom bij die links die kennelijk het beste werken.

Wat je zeker niet moet doen als je links koopt

  • Koop nooit footer, sidebar of andere sidewidelinks. Sidewidelinks zijn voor Google een belangrijk signaal omdat deze links vaak gebruikt worden bij onnatuurlijke linkbuilding. Door kopen van een sidewidelink krijg je feitelijk van alle pagina’s van die website een link. Dat kunnen er dus duizenden zijn afhankelijk van de grootte van de website.
  • Koop geen links die Google als linkspam worden beschouwd. Pagina’s met veel uitgaande links of met een lage kwaliteit worden door Google eenvoudig herkend als linkspampagina’s. Met behulp van verschillende programma’s zoals Moz, Majestic kan je eenvoudig nagaan of een pagina als linkspam wordt beschouwd.
  • Pas voldoende variatie toe in het kopen van links. Het is onnatuurlijk als alle links met dezelfde anchortekst naar je website verwijzen. Of als alle links naar je homepagina en nooit naar onderliggende pagina’s verwijzen. Variatie is dus van groot belang.
  • Links die te goedkoop zijn om waar te zijn, zijn dat ook. Het kost veel tijd en energie om startpagina’s, blogs, etc. te onderhouden. En ook het plaatsen van de links op een goede manier is arbeidsintensief. Koop dus nooit 1000 links voor €5,-. Wees ook voorzichtig met bedrijven die openlijk adverteren met het kopen van links. Zij liggen vaak onder het vergrootglas van Google en hun links worden als eerste ontdekt.

Waar kan je links kopen?

Er zijn ook verschillende soorten aanbieders van links:

  • Startpagina’s en beheerders (Startpagina.nl en klonen zoals Expertpagina.nl);
  • Uitgeverijen (gesponsorde artikelen op online magazines en websites);
  • Bedrijvengidsen (zoals https://www.isolatiebedrijvengids.nl);
  • Eigenaren van Private Blog Netwerken (PBN’s);
  • Seo bedrijven met eigen en externe linkbronnen;
  • Bloggers of Vloggers die tegen betaling schrijven over je product of bedrijf.

Meestal kan je linkaanbieders achterhalen door een contactverzoek achter te laten (en veel geduld te hebben). Je onderzoekt het linkprofiel van je concurrenten en gaat dan pagina voor pagina langs.

Links kopen zelf doen of uitbesteden?

Het is een flinke klus, maar als je over voldoende tijd beschikt is het niet moeilijk om uit te vinden waar je allemaal terecht kunt. Het is ook mogelijk om het kopen van links uit te besteden aan Saleswizard. Zo ben je verzekerd van een goede kwaliteit en verminder je de risico’s op een Google Penalty. Wij bieden links aan uit verschillende bronnen:

Dat linkbuilding nog steeds werkt, is wel duidelijk. Bijna alle bedrijven met een hoge positie in Google, maken er gebruik van. Dat er risico’s aan kleven is ook wel duidelijk. Het risico van een Google Penalty is alom aanwezig. Maar ook bedrijven die zich van geen kwaad bewust zijn, lopen dat risico. Voor Google blijven links noodzakelijk om websites te kunnen positioneren. En Google slaagt er onvoldoende in om het effect van linkbuilding helemaal uit te bannen.

Gratis concurrentie analyse

Zolang dit het geval is, zien wij linkbuilding daarom als belangrijk onderdeel van een goede seo strategie. Wil je meer weten wat linkbuilding voor jouw website kan doen? Wij analyseren vrijblijvend het linkprofiel van jouw website en vergelijken dat met je belangrijkste concurrenten. Zo weet je wat je doen staat! Vul het formulier in op deze website en we nemen direct contact op.