Hoeveel rankingfactoren zijn er?
Als je met de SEO van je website bezig bent geweest, heb je waarschijnlijk meerdere malen gelezen dat er ruim 200 ranking factoren zijn. Overal in blogs, infographics of tijdens workshops wordt dit verkondigd. Laten we vooropstellen dat niemand 100% zeker weet dat er zoveel ranking factoren zijn. Google is erg geheimzinnig over het zoekmachine algoritme en bevestigt of ontkent op zijn hoogst dat iets een rankingfactor is. Ook wordt het algoritme regelmatig gewijzigd zoals onlangs nog op 1 augustus 2018 met de grootste Google Update sinds tijden.
Maar enkele zaken zijn wel zeker over de Google rankingfactoren. In dit blog zet ik 8 zekerheden over het Google algoritme op een rij.
1. Een veilige website is een ranking factor
Het hebben van een SSL certificaat voor jouw website is een ranking factor. Google bevestigde dit zelf in 2014.
Een SSL certificaat zorgt ervoor dat alle communicatie die via de website loopt wordt versleuteld. Na de ingang van de AVG wet in mei dit jaar, is de noodzaak van het installeren van een SSL certificaat op je website alleen maar hoger geworden.
Heb je nog geen SSL certificaat? Zorg dat deze zo snel mogelijk wordt gekoppeld aan je website!
2. De snelheid van je website is een ranking factor
Het is een feit dat de snelheid van je website invloed heeft op de positie van jouw website in de zoekresultaten van Google. In 2010 zei Google al het volgende:
“Je hebt misschien wel gehoord dat we bij Google geobsedeerd zijn met snelheid, in onze producten en op het internet. Als onderdeel hiervan hebben we besloten per vandaag een nieuw ranking signaal toe te voegen aan het algoritme: website snelheid”.
Sinds juli dit jaar is website snelheid ook een ranking factor voor zoekopdrachten op smartphones.
Benieuwd naar de snelheid van jouw website? Vraag vrijblijvend een page speed test aan!
3. De title tag is een ranking factor
De title tag van een pagina of bericht is een ranking factor. Dit werd door John Mueller van Google bevestigd tijdens een videogesprek met SEO professionals een aantal jaar geleden.
Wat is een title tag?
De title tag is een stuk tekst dat fungeert als de titel van een link in de Google zoekresultaten. Daarnaast vormt het de link naar jouw website. De title tag is ontzettend belangrijk, niet alleen voor de vindbaarheid van je website. De title tag is hetgeen mensen als eerste zien van jouw website. Een goede title tag zorgt uiteindelijk ook voor meer website bezoekers.
4. Jouw mobiele website is een ranking factor
Omdat de meeste mensen tegenwoordig vooral op hun mobiel websites bezoeken, maakt Google de kwaliteit van jouw website op mobiel steeds belangrijker. De mobiele versie van je website wordt sinds maart van dit jaar zelfs gebruikt als basis voor de indexatie door Google. Voorheen was dat de desktopversie van je website. Dit werd in maart 2018 naar buiten gebracht door Google zelf.
5. Links zijn een ranking factor
Het aantal links naar jouw website, de relevantie van de links en de kwaliteit van die links beïnvloeden de positie van jouw website in de zoekresultaten. Simpel gezegd: een link is een stem, en een stem van een sterker domein is meer waard.
Linkbuilding is daardoor nog steeds een van de belangrijkste ranking factoren. In sommige gevallen kun je zelfs niets bereiken zonder eerst veel aandacht aan linkbuilden te hebben besteed.
6. Domein autoriteit is een ranking factor
Hoewel hier ontzettend veel discussie over is en het niet direct wordt bevestigd door Google, durf ik te zeggen dat domein autoriteit een ranking factor is.
Domein autoriteit is een waarde die aan een website wordt toegekend op basis van het aantal links (en kwaliteit, etc…) en de leeftijd van het domein van de website. Domein autoriteit of site autoriteit zijn bedacht door partijen die proberen het Google algoritme te ontcijferen. Het concept van domein autoriteit bestaat al sinds 1999, toen Jon Kleinberg, een amerikaanse computer wetenschapper die veel bezig was met algoritmen, een publicatie uitbracht genaamd Authoritative Sources in a Hyperlinked Environment. Maar genoeg daarover.
Wat kun je doen om de domein autoriteit van jouw website te verbeteren?
Domein autoriteit wordt, zoals ik eerder al zei, grotendeels bepaald door links en leeftijd. Zorg er daarom voor dat jouw website een sterk linkprofiel heeft. Let wel op! Te veel links of teveel ‘spam links’ worden er gemakkelijk uitgeplukt door Google en bestraft. Het verbeteren van domein autoriteit is dan ook een langdurig proces waar geduld het sleutelwoord is.
Er zijn enkele websites waar je de domein autoriteit van jouw website kunt checken. Ahrefs is er een van, hiervoor moet je echter betalen. Daarom kun je het beste gebruik maken van de ‘Open Site Explorer’ van Moz. https://moz.com/researchtools/ose/. Let wel op. Per 30 augustus 2018 is de Open Site Explorer niet meer. Na 30 augustus 2018 moet je de ‘link explorer’ van Moz gebruiken en hiervoor dien je een account te creëren.
7. Fysieke locatie is een ranking factor
Wanneer je zoekt naar een leuk restaurant om te gaan eten, dan zoek je natuurlijk wel iets in de buurt. Het heeft voor Google daarom ook geen zin om jou restaurants in Hong Kong te laten zien wanneer je zelf in Arnhem zit. De locatie van degene die zoekt en de locatie van jouw bedrijf beïnvloedt dus jouw positie in de zoekresultaten van Google.
8. Overoptimaliseren is een (negatieve) ranking factor
Als laatste wil ik je er op attenderen dat je ook te ver kan gaan met SEO. Wanneer jij teveel optimaliseert, zal dat worden bestraft door Google. Dat komt omdat Google als doel heeft mensen de beste zoekresultaten te geven wanneer ze iets zoeken. Met overoptimalisatie kun je denken aan het teveel toevoegen van zoekwoorden in jouw teksten. Pas daarom op met het overdrijven van je SEO werkzaamheden en zorg voor waardevolle content.
De belangrijkste ranking factoren op een rijtje
Er is niet één bepalende rankingfactor voor Google en er zijn echt wel meer dan 8 rankingfactoren in Google. Maar zorg er eerst voor dat je de basis op orde hebt. En dat zijn dus zaken als veiligheid, snelheid, trust, autoriteit, mobiel en SEO vriendelijkheid en relevantie. Overoptimalisatie, te veel focus op één zoekterm, is nooit goed. Schrijf gewoon goede teksten. Pas als je deze zaken voor elkaar hebt, is het zinvol je te verdiepen op alle andere 200 mogelijke rankingfactoren in Google….