Gebruiksvriendelijke websites zorgen voor meer conversie
Het hebben van een gebruiksvriendelijke website is van groot belang voor een bedrijf. Hier voorzie je potentiële klanten van de informatie en producten waar ze naar op zoek zijn. Tenminste, als ze het (snel genoeg) kunnen vinden. Mensen hebben online namelijk weinig geduld. Ze willen in een oogopslag zien dat ze bij jou goed zitten en hoe ze hun doel snel kunnen bereiken. Anders klikken ze weg naar de concurrent. In dit artikel leg ik uit hoe je de gebruiksvriendelijkheid van je website kunt verbeteren in 7 eenvoudige stappen, zodat je meer conversies genereert!
Inhoud
In dit blog behandel ik stap voor stap hoe je de gebruiksvriendelijkheid van je website kunt verbeteren. De inhoud:
“A brand is a voice and a product is a souvenir.”
Het belang van een gebruiksvriendelijke website
Het hebben van een gebruiksvriendelijke website wordt steeds belangrijker. Het helpt je je huidige klanten te behouden en nieuwe klanten binnen te halen. Websites die ongebruiksvriendelijk zijn, worden door gebruikers vaak vroegtijdig verlaten. Mensen hebben online namelijk weinig geduld. Als ze niet snel kunnen vinden wat ze zoeken, klikken ze weg. Dat betekent dat je door een ongebruiksvriendelijke website klanten mis kunt lopen. Dat zou natuurlijk zonde zijn. Een gebruiksvriendelijke website resulteert in meer conversies, positieve gebruikerservaringen en tevreden klanten. Daarnaast hebben zoekmachines zoals Google meer waardering voor gebruiksvriendelijke websites, wat je betere SEO-prestaties oplevert. Redenen genoeg dus om te investeren in het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Hoger ranken in Google
Wat mensen belangrijk vinden, vinden zoekmachines zoals Google ook belangrijk. Zoekmachines willen ons namelijk zo goed mogelijk helpen te vinden wat we zoeken. Wat zoekmachines niet willen, is een website aanraden die je een slechte gebruikerservaring geeft. Door je website gebruiksvriendelijker te maken, zorg je er dus automatisch voor dat zoekmachines, zoals Google, je website beter beoordelen. Een gebruiksvriendelijke website is dus ook een zoekmachinevriendelijke website. Door de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren, kom je dus ook hoger in Google. Dat betekent meer bezoekers op je website en meer potentiële klanten.
Wanneer is een website gebruiksvriendelijk?
De gebruiksvriendelijkheid van een website is een maatstaf voor hoe goed een websitebezoeker een website kan gebruiken om een specifiek doel op een efficiënte, effectieve en bevredigende manier te kunnen behalen. Als dit doel snel en makkelijk te halen is, zorgt dit voor een fijne bezoekerservaring. Wat het doel is, verschilt natuurlijk per website. Zo is het op de website van een fysiotherapeut van cruciaal belang dat websitebezoekers gemakkelijk een afspraak kunnen maken, moeten ze bij een cateraar gemakkelijk de gerechten van hun voorkeur kunnen bestellen en op de website van een taxibedrijf gemakkelijk een taxi kunnen reserveren. Als een websitebezoeker te lang moet zoeken naar de informatie die hij nodig heeft, zal hij afhaken. Niemand wil namelijk tijd en energie verspillen aan iets dat niet te vinden is. Zorg er daarom voor dat je de bezoeker zo snel en makkelijk mogelijk naar zijn doel leidt.
Wanneer is een website gebruiksvriendelijk volgens Google?
Hoe bepaalt Google of je website gebruiksvriendelijk is? Of juist niet? Wat voor zoekmachines zoals Google het zwaarst telt, is de gebruikersinteractie. Hoe meer positieve interacties op je website, hoe beter je website beoordeeld wordt. Weet dat Google heel zorgvuldig bijhoudt wat bezoekers op je website doen en hoe lang ze op je website blijven. Als Google constateert dat te veel bezoekers weinig tijd op je website doorbrengen, dan zal Google je website minder goed beoordelen. Aangezien de gebruiksvriendelijkheid van een website bijdraagt aan de gebruikersinteractie, is het ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat je de gebruiksvriendelijkheid van je website verbetert om zo een hogere positie in Google te bemachtigen.
De 7 stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
Wil je voorkomen dat mensen wegklikken doordat je website niet gebruiksvriendelijk genoeg is? En wil je er juist voor zorgen dat je website beter gevonden wordt in zoekmachines? Volg dan de volgende 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid en de vindbaarheid van je website te verbeteren.
1. Maak je website op elk apparaat toegankelijk
Tegenwoordig worden websites niet meer alleen bekeken vanaf grote beeldschermen, zoals computers of laptops. Steeds meer mensen surfen op hun mobiele telefoon of tablet. Je website moet daarom responsive zijn. Dit houdt in dat je website ook goed te bekijken moet zijn op een wat kleiner schermpje. Dat bereik je bijvoorbeeld door voldoende witruimtes te gebruiken en je alinea’s kort, maar krachtig te houden. Zo blijft je website ook op kleinere apparaten overzichtelijk en voorkom je dat het een grote muur van tekst wordt. Onthoud ook dat je menustructuur anders uitvalt op mobiele apparaten. Zorg ervoor dat je een menustructuur gebruikt die ook op mobiele telefoons en tablets werkt. Wanneer je website voor elk apparaat toegankelijk is, heb je een gebruiksvriendelijke website.
2. Zorg voor een duidelijke call-to-action
Websitebezoekers willen direct weten hoe ze een bepaalde actie kunnen ondernemen. Als je een eigen taxibedrijf hebt, willen de bezoekers van je website direct een taxi bij je kunnen reserveren. Bied je schilderwerkzaamheden aan? Dan wil een bezoeker waarschijnlijk een offerte aanvragen of contact met je opnemen voor meer informatie. Het is van groot belang dat je deze stap zo eenvoudig mogelijk maakt voor je websitebezoekers. Dit doe je met een duidelijke call-to-action (CTA) in je tekst en door gebruik te maken van opvallende call-to-action knoppen. Deze maken in één oogopslag duidelijk wat er van je websitebezoekers verwacht wordt. Denk bij duidelijke call-to-actions aan:
- Bestel nu
- Vraag een gratis offerte aan
- Neem contact op
- Maak een afspraak
- Reserveer direct
Een goede call-to-action maakt direct duidelijk wat websitebezoekers zouden moeten doen. Zorg er daarom voor dat je call-to-action button goed opvalt. Deze mag best een maatje groter zijn en heeft bij voorkeur een opvallende kleur, zodat hij extra goed opvalt. Hierdoor wordt je website gebruiksvriendelijker en krijg jij het gewenste resultaat!
3. Speel in op de behoeften van je doelgroep
Je wilt met je bedrijf een bepaalde doelgroep bereiken. Welke doelgroep is dat voor jou? Het is belangrijk dat je duidelijk hebt hoe je doelgroep eruit ziet, voordat je aan de slag gaat met je website. Je wilt immers dat zij van je diensten of producten gebruikmaken. Door een persona te maken, kun je je doelgroep in kaart brengen. Bedenk vervolgens wat zij willen weten, hoe ze willen dat deze informatie gecommuniceerd wordt en waar je lay-out aan moet voldoen om de gewenste informatie goed op je doelgroep over te brengen. Je kunt er zelfs voor kiezen om deze vragen rechtstreeks aan je doelgroep te stellen. Door je website aan te passen aan de behoeften van je doelgroep, wordt je website automatisch gebruiksvriendelijker.
4. Zorg voor leesbare tekst
Hoe goed een tekst leesbaar is, is van invloed op hoe snel lezers afhaken. Of juist niet. Bij een tekst die lastig te lezen is, zullen er meer websitebezoekers wegklikken. Een slecht leesbare tekst is namelijk een van de grootste ergernissen onder websitebezoekers. Het is daarom belangrijk dat je ervoor zorgt dat de informatie op je website goed leesbaar en eenvoudig te begrijpen is. Denk daarom goed na voordat je een lettertype uitkiest. Het is belangrijker dat het lettertype goed leesbaar is, dan dat deze mooi op je website staat. Zorg er ook voor dat de kleur van het lettertype een goed contrast heeft met de achtergrond van je website en dat de tekst groot genoeg is.
En ook nu komt het gebruik van witruimtes weer om de hoek kijken. Een pagina die rustig oogt, is makkelijker om te lezen. Hierbij wil ik je nog meegeven dat uit onderzoek is gebleken dat witruimte rondom titels en teksten ervoor zorgt dat de aandacht van een websitebezoeker met 20% toeneemt. Het is dus zeker de moeite waard om hier aandacht aan te besteden! Kies daarom voor korte alinea’s met duidelijke tussenkoppen. Maak ook gebruik van bulletpoints. Dit zijn allemaal kleine details, maar ze dragen zeker bij aan de leesbaarheid van een tekst. Daarnaast kun je ook nog diverse copywriting formules toepassen voor het verbeteren van je tekst. Met deze praktische tips creëer je eenvoudig een toegankelijke website.
5. Zorg ervoor dat alles gemakkelijk te vinden is
De mensen die je website bezoeken doen dit met een doel en dit doel willen ze zo snel mogelijk behalen. Ze zijn dus op zoek naar specifieke informatie. Dan is het natuurlijk erg irritant als ze niet in een oogopslag kunnen zien waar ze die informatie op je website kunnen vinden. Zorg er daarom voor dat alles gemakkelijk vindbaar is. Dit doe je met een logisch opgebouwde menustructuur. Een duidelijk menu laat websitebezoekers direct zien wat er op je website te vinden is. Zorg ook voor een goed werkende zoekfunctie. Hierdoor hoeven de bezoekers van je website niet je hele website door om de specifieke informatie te vinden die ze zoeken. Hoe sneller iemand kan vinden wat hij zoekt, hoe minder groot de kans is dat diegene je website vroegtijdig verlaat. Daarbij houden niet alleen websitebezoekers van een fijne en makkelijke structuur op een website, ook zoekmachines vinden dit fijn. Zo begrijpt Google beter waar je website over gaat. Een heldere indeling en duidelijke navigatie zijn dus ook direct mooi meegenomen voor je SEO!
6. Maak je website snel
Als je op zoek bent naar informatie, wil je deze informatie zo snel mogelijk vinden. Daar draagt niet alleen een duidelijke structuur aan bij, maar ook de snelheid van een website. Zorg ervoor dat je website snel laadt en dat gebruikers eenvoudig en snel door je website heen kunnen klikken. Dit doe je bijvoorbeeld door je afbeeldingen niet groter te maken dan nodig is, te kiezen voor snelle hosting en de inhoud van je pagina’s beperkt te houden. Dit zijn allemaal Core Web Vitals, dus snelheidsindicatoren van je website die Google gebruikt om een oordeel toe te kennen aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Als je website een snelle laadtijd heeft, heb je een gebruiksvriendelijke website. Laadt je website traag? Dan is de kans groot dat bezoekers afhaken en snel, in tegenstelling tot de laadtijd van je website, je website verlaten.
7. Wees consistent
Niets is zo vervelend als steeds weer in een andere lay-out terechtkomen als je op een website aan het zoeken bent naar specifieke informatie. Een gebruiksvriendelijke website is overzichtelijk en duidelijk. Daarom is consistentie in de opmaak ontzettend belangrijk. Kies voor een vast kleurenpalet voor je hele website. Gebruik bovendien dezelfde structuur voor de verschillende pagina’s op je website. Zorg er ook voor dat de koppen in dezelfde stijl zijn. Zo houd je je website overzichtelijk voor je bezoekers en is het makkelijker voor ze om de gewenste informatie te vinden. Consistentie zorgt voor herkenning en is daarom uiterst belangrijk om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren.
Hotjar en Mouseflow
Heb je de bovengenoemde stappen genomen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren? Dan wordt het tijd om te testen of je websitebezoekers het hier mee eens zijn. Dit kun je doen met Hotjar of Mouseflow.
Hotjar
Hotjar is een analysetool dat data verzamelt over het gehele bezoek op je website en die data converteert naar een overzichtelijk warmtebeeld. De heatmaps van Hotjar verzamelen data als scrolls en muisklikken, waardoor je kunt zien wat je websitebezoekers op je website doen. Zo zie je bijvoorbeeld op welke van de twee buttons richting je contactpagina je websitebezoekers het meeste klikken. Ook zie je of ze helemaal naar beneden scrollen om de informatie op je website te lezen, of juist niet. Dit levert handige statistieken op, zoals de interactietijd per pagina, het gemiddeld aantal pagina’s dat bekeken wordt per sessie, klik ratio’s etc. Verder kun je met Hotjar ook het aantal bezoekers per pagina bijhouden, vragenlijsten op pagina’s tonen om de gebruikservaring te verbeteren en feedback ontvangen naar aanleiding van de gemaakte heatmaps, zodat je je website gericht kunt optimaliseren. Een handige tool dus om erachter te komen op welke punten je de gebruiksvriendelijkheid van je website kunt verbeteren.
Mouseflow
Ook Mouseflow is een analysetool die je helpt het gedrag van je websitebezoekers te monitoren om je conversies te vergroten door video-opnamen van je website bezoeken te maken. In principe geven Hotjar en Mouseflow je dezelfde informatie over je website. Het verschil zit hem voornamelijk in de prijs. Mouseflow is aanzienlijk goedkoper dan Hotjar. Het aantal rapporten is bij Mouseflow wel gelimiteerd. Zowel Hotjar als Mouseflow zijn uitstekende analysetools om te ontdekken wat werkt voor je website en wat niet. Ze zijn een handig hulpmiddel bij het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Conclusie: blijf werken aan je website
Onthoud dat het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je website een doorlopend proces is. Blijf luisteren naar de feedback van je klanten en houd de trends en ontwikkelingen in de gaten voor een succesvolle website. Door je website regelmatig te evalueren en dit stappenplan te volgen, zorg je ervoor dat je websitebezoekers een positieve en probleemloze ervaring op je website hebben. Dit resulteert in meer conversies en dat is waar het allemaal om draait! Wil je onze hulp bij het creëren van een gebruiksvriendelijke website? Vraag meer informatie aan via het contactformulier.
Hulp nodig bij het verbeteren van je website? Hulp nodig bij het verbeteren van je website?
Kunnen wij je helpen bij het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je website? En het verhogen van je conversies? Laat het ons weten door contact met ons op te nemen en je ontvangt van ons een vrijblijvend advies!
Ja, neem contact op