Europees verbod op gepersonaliseerde advertenties
Het zat er al een poosje aan te komen en op 1 november 2023 was het dan eindelijk zo ver: de European Data Protection Board (EDPB) heeft Meta verboden persoonlijke advertenties te laten zien! Voor adverteerders klein en groot natuurlijk een ramp, want adverteren op Facebook wordt zo weer ouderwets schieten met hagel. Maar ook voor gebruikers lijkt me dit geen feest. Want jonge ouder of niet, we krijgen straks weer allemaal advertenties van luiers te zien…..
Hoe werken gepersonaliseerde advertenties
Meta houdt alles bij wat je op Facebook en Instagram doet. Welke video je bekijkt, welk bericht je liket, waar je naar zoekt, waar je op klikt en welke website je bezoekt. Zo bouwt Meta een zeer gedetailleerd profiel over je op waarmee het adverteerders in staat stelt persoonlijke advertenties te maken. Bezoek je een website met auto’s, krijg je advertenties van auto’s te zien. Kijk je naar een video over de Malediven, krijg je vakantie advertenties te zien.
Binnen 2 weken geen gepersonaliseerde advertenties
De EDPB heeft een bindend besluit opgelegd aan Meta waarin het verbiedt om zonder toestemming persoonlijke data van gebruikers te verwerken met als doel persoonlijke advertenties te tonen. Dit verbod geldt voor de hele Europese Unie. Hiermee wordt de privacy van gebruikers beter gewaarborgd. Dit besluit legt natuurlijk een bom onder het hele verdienmodel van Meta. Vorig jaar boekte Meta maar liefst een omzet van $25,8 miljard uit advertenties in Europa…

Meta komt met betaalde en gratis versie
Het antwoord van Meta liet niet lang op zich wachten. Meta kwam binnen 7 dagen na het verbod met het aanbod van een betaalde versie van Facebook en Instagram zonder advertenties voor een maandbedrag van €12,99. De gratis versie blijft mogelijk, maar daarmee geef je dan wel expliciet toestemming voor persoonlijke advertenties. Ik denk dat jij net als ik en 99% van de Facebookgebruikers hebt gekozen voor de gratis versie.
Mag Facebook nu gepersonaliseerde advertenties blijven tonen?
Het lijkt erop alsof Meta wegkomt met deze oplossing. Meta wil namelijk niet dat mensen voor de betaalde versie kiezen en heeft het maandbedrag daarom zo hoog gemaakt, dat vrijwel niemand hiervoor kiest. Omdat 99% voor de gratis versie kiest, kan het persoonlijke advertenties blijven tonen. Facebook verdient ongeveer € 70,- per jaar per gebruiker, dus het heeft heel wat te verliezen. Maar komt Facebook hiermee weg?
Meta misleidt gebruikers met de betaalde versie
Alle Europese De vraag is echter of dit stand houdt. Bij de Oostenrijkse privacy autoriteit is namelijk al een klacht ingediend tegen de ‘omzeiling’ door Meta van de Europese privacy regels. De kans is groot dat deze en andere klachten gegrond wordt verklaard en dat Facebook alsnog moet stoppen met persoonlijke advertenties.