Hoe maak je een Facebookpagina?
Facebook is met 2,8 miljard gebruikers wereldwijd een belangrijk middel om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. Het is dan ook belangrijk om als bedrijf zijnde een goed ingerichte Facebook bedrijfspagina te hebben. Met Facebook-pagina’s kun je je bedrijf laten groeien. Lees in dit blog hoe je het beste je Facebook pagina kunt maken.
Waar moet je beginnen met het opzetten van een goede Facebook bedrijfspagina? In deze handleiding behandelen we stapsgewijs alle belangrijke elementen van de Facebook bedrijfspagina. Uiteindelijk krijg je nog wat handige tips om Facebook ten volle te benutten.
Een Facebook bedrijfspagina aanmaken
Je hebt een persoonlijk Facebook-profiel nodig om een Facebook bedrijfspagina aan te kunnen maken. Informatie van je Facebook-profiel wordt niet weergegeven op je Facebook-pagina. Jouw persoonlijke profiel en Facebook bedrijfspagina worden op Facebook los van elkaar gezien. Heb je nog geen persoonlijk Facebook account? Dan kun je die hier aanmaken.
Wanneer je bent ingelogd in Facebook, kun je een Facebook bedrijfspagina aanmaken door de volgende stappen te volgen:
- Klik in de balk bovenaan op de 9 bolletjes en selecteer onder maken ‘pagina’.
- Vervolgens vul je al je gegevens in, zoals de naam van je pagina, de categorie en optioneel een biografie (informatie over wat jouw bedrijf doet).
- Vervolgens krijg je 5 stappen die je kan voltooien om de rest van je bedrijfspagina invulling te geven. Bijvoorbeeld het invullen van je website, telefoonnummer en locatie. Maar ook het koppelen van Whatsapp en je doelgroep voor de bedrijfspagina bepalen. Je krijgt ook de mogelijkheid om een profielfoto en omslagfoto toe te voegen. Je kunt dit ook overslaan en later pas doen. Gefeliciteerd je pagina is nu aangemaakt!
Een profielfoto en omslagfoto toevoegen aan je bedrijfspagina
Bij het toevoegen van een profielfoto of omslagfoto dien je rekening te houden met de afmetingen van de afbeelding. De profielfoto wordt rond afgesneden, hier moet je rekening mee houden.
Profielfoto: De profielfoto moet 180 x 180 pixels zijn. Wanneer je iets post op Facebook zal deze foto bij de post zichtbaar zijn.
Omslagfoto: De omslagfoto moet 820 x 462 pixels zijn. De omslagfoto is zichtbaar bovenaan je bedrijfspagina en heeft veel invloed op de look & feel van de bedrijfspagina. Zorg er daarom voor dat het beeld aansluit bij jouw merk.
Heb je geen goed beeldmateriaal? Bekijk dan onze blog over gratis stockfoto websites.
Een Facebookpagina sjabloon selecteren
Facebook heeft een aantal verschillende pagina sjablonen gemaakt. Zo heb je bijvoorbeeld een sjabloon voor diensten en een sjabloon voor winkels. Het pagina sjabloon heeft invloed op de vorm en indeling van je Facebook pagina. Wil je weten welk pagina sjabloon het beste bij jouw organisatie past? Lees dan onze blog over Facebook pagina sjablonen.
Je stelt een pagina sjabloon in door, wanneer je op je Facebook bedrijfspagina bent, bovenaan op ‘instellingen’ te klikken en vervolgens in het menu aan de linkerkant op ‘sjablonen en tabbladen’ te klikken.
Je kunt ook instellen welke tabs worden weergegeven. Deze tabs worden aan de linkerkant van je bedrijfspagina weergegeven. Je kunt de volgende tabs toevoegen aan het linkermenu op je Facebook bedrijfspagina:
- Diensten, laat zien welke diensten je organisatie aanbiedt.
- Recensies, mensen kunnen een recensie schrijven op je Facebook pagina.
- Shoppen, je kunt producten aanbieden op Facebook.
- Aanbiedingen, communiceer aanbiedingen ook op je bedrijfspagina.
- Foto’s, geeft foto’s weer die je hebt gepost.
- Video’s, een overzicht van alle video’s die zijn gepost.
- Live video’s, een overzicht van jouw live video’s.
- Berichten, een overzicht van alle posts die op je pagina zijn geplaatst.
- Evenementen, geeft alle geplande evenementen van je bedrijf weer.
- Info, alle algemene informatie van jouw organisatie.
- Community, een lijst van jouw vrienden die je pagina leuk vinden.
- Informatie en advertenties, laat alle lopende Facebook advertenties van jouw pagina zien.
- Groepen, een overzicht van alle Facebook groepen die door jouw bedrijf worden beheerd.
- Notities, Geeft ruimte om bepaalde notities onder de aandacht te brengen.
Na het selecteren van de tabbladen die je op de bedrijfspagina wilt weergeven moet je ze natuurlijk nog wel invullen.
Vul de Facebook bedrijfspagina zo volledig mogelijk in
Midden op je nieuwe Facebook bedrijfspagina staan een aantal tips met informatie die je nog moet invullen.
Wanneer je klikt op ‘alle tips bekijken’ krijg je een overzicht met alle nodige informatie die nog moet worden ingevuld.
Een andere manier alle informatie in te vullen is op ‘instellingen’ klikken en dan naar ‘pagina informatie’ te gaan.
- Beschrijving, laat mensen weten waar je bedrijfspagina over gaat.
- Categorieën, het invullen van een categorie helpt mensen jouw pagina vinden.
- Contact informatie, zorg dat mensen contact met je kunnen opnemen of je website bezoeken.
- Locatie, als je een fysieke winkel hebt of diensten levert op je bedrijfslocatie is het verstandig om de bedrijfslocatie in te vullen.
- Openingstijden, zorg dat je altijd up-to-date openingstijden weergeeft. Het is erg frustrerend als Facebook onterecht zegt dat een zaak open is.
- Parkeergelegenheid, geeft aan wat voor parkeergelegenheden er in de buurt zijn.
- Openbaar vervoer, hier kun je zelf aangeven hoe men met het openbaar vervoer bij de bedrijfslocatie komt.
Al deze details zullen zichtbaar zijn in het ‘info’ tabblad, aan de linkerkant van de Facebook pagina. Je kunt hier meer informatie invullen zoals het verhaal van jouw organisatie, gewonnen awards, de menukaart (mits je een restaurant hebt), en nog veel meer.
Geef je pagina een gebruikersnaam en aangepaste URL
Je kunt je Facebook bedrijfspagina een gebruikersnaam geven. Wanneer je een gebruikersnaam toevoegt, blijft de naam van je bedrijfspagina hetzelfde. De gebruikersnaam zorgt ervoor dat mensen je Facebook pagina gemakkelijker kunnen vinden met de zoekbalk en heeft invloed op de URL van jouw Facebook bedrijfspagina. De URL van de bedrijfspagina is gelijk aan de gekozen gebruikersnaam. Zo heeft de Facebook pagina van Saleswizard de gebruikersnaam @Saleswizard en de URL https://www.facebook.com/Saleswizard.
Een gebruikersnaam instellen voor je Facebook bedrijfspagina
- Ga naar je Facebook bedrijfspagina.
- Klik op @gebruikersnaam voor pagina maken aan de linkerkant van de pagina.
- Voer een gebruikersnaam in.
- Als de gebruikersnaam nog niet in gebruik is kun op de knop ‘gebruikersnaam maken’ klikken.
Wat is een goede gebruikersnaam?
De gebruikersnaam is voornamelijk voornamelijk in het leven geroepen om bedrijfspagina’s beter vindbaar te maken in Facebook zelf. Zorg er dus voor dat je gebruikersnaam minstens je bedrijfsnaam bevat. Is deze al in gebruik? Dan zorg je voor een variant die erop lijkt. De naam @Saleswizard was nog beschikbaar, een andere optie was @Sales-wizard of @Saleswizards geweest. Het belangrijkste is dat mensen die op zoek zijn naar jouw bedrijf op Facebook snel bij de bedrijfspagina uitkomen.
Voeg een call-to-action button toe aan je bedrijfspagina
Onder de omslagfoto van je bedrijfspagina vind je de knop ‘+ Knop toevoegen’.
Wanneer je hierop klikt kun je verschillende knoppen toevoegen. Het plaatsen van een effectieve knop zorgt ervoor dat bezoekers van je Facebook pagina contact opnemen, naar je website gaan of een andere gewenste actie uitvoeren.
Je kiest het doel van de knop, vervolgens krijg je een aantal button teksten die op de knop worden weergegeven.
Voeg medebeheerders toe aan je Facebook bedrijfspagina
Als je van plan bent om de Facebook marketing taken te delen met een team dan kun je verschillende mensen verschillende pagina rollen toekennen. Verschillende rollen geven verschillende mogelijkheden.
Hieronder alle rollen die je kunt toewijzen:
- Beheerder, volledige toegang tot alles, ook het beheren van de pagina rollen.
- Redacteur, kan de bedrijfspagina aanpassen, berichten sturen namens de organisatie, zien welke medebeheerder een post heeft geplaatst en paginastatistieken bekijken.
- Moderator, kan reageren op reacties, reacties verwijderen, berichten sturen namens de organisatie, zien welke medebeheerder een post heeft geplaatst, advertenties opzetten en statistieken bekijken.
- Adverteerder, kan zien welke medebeheerder een post heeft geplaatst, advertenties opzetten en statistieken bekijken.
- Analist, kan zien welke medebeheerder een post heeft geplaatst en statistieken bekijken.
Het toewijzen van een bepaalde paginarol aan een medewerker gaat als volgt:
- Ga naar de Facebook bedrijfspagina.
- Klik bovenaan op ‘instellingen’.
- Klik in het rechtermenu op ‘paginarollen’.
- Onder ‘een nieuwe paginarol toewijzen’ kun je een persoon zoeken en de gewenste paginarol selecteren.
Zorg snel voor meer volgers en likes door vrienden uit te nodigen
Het kan erg lastig zijn om een goede volger basis op te bouwen voor je bedrijfspagina. Begin daarom met het uitnodigen van jouw Facebook vrienden om je pagina leuk te vinden. Je kunt medewerkers vragen hetzelfde te doen.
Begin met posten op je Facebook bedrijfspagina
Om meer volgers en likes te krijgen voor je Facebook bedrijfspagina zul je ook interessante content aan moeten bieden in de vorm van foto’s, video’s, live video, gedeelde posts en content op je website. Als bedrijf kun je posten over bijvoorbeeld:
- Behind the scenes beelden van jouw organisatie.
- Een topic waar je medewerkers voorstelt aan je volgers.
- Relevant nieuws.
- Belangrijke mijlpalen die zijn behaald.
- Grappige content, humor past goed bij Social Media.
Kies altijd onderwerpen die bij je organisatie passen en relevant zijn voor de doelgroep. Niemand zit te wachten op een inspiratieloze post die niets toevoegt aan hun tijdlijn. Daarnaast onthoudt Facebook hoe mensen reageren op jouw posts. Post je vaak dingen waar maar weinig mensen naar kijken of op doorklikken? Dan verdwijn je rustig van de tijdlijn van je volgers.
Deel je berichten met je persoonlijke Facebook profiel
Je kunt berichten die door de Facebook bedrijfspagina zijn gepost delen op je persoonlijke profiel. Hierdoor krijgt je bericht meer bereik, je kunt medewerkers van je organisatie vragen het bericht ook te delen met hun persoonlijke netwerk.
Plaats een Facebook Story
Met Facebook Stories heb je een andere mogelijkheid om foto’s en video’s te posten. Facebook Stories staan net als Instagram Stories bovenaan de tijdlijn van mensen die je pagina volgen. Met de Facebook in-app camera kun je foto’s voorzien van filters en lenzen. Verder kun je visuele geolocatie tags toevoegen aan foto’s en video’s. Mensen kunnen reageren op foto’s of video’s in je story.
Een Facebook Story plaatsen gaat als volgt:
- Open de mobiele app van Facebook (Stories kunnen alleen op mobiel worden geplaatst).
- Ga naar de tijdlijn van je Facebook bedrijfspagina.
- Klik bovenaan op ‘Maak story’.
Tips om alles uit je Facebook bedrijfspagina te halen
Nu je een goed ingerichte Facebook bedrijfspagina hebt en de eerste post is geplaatst is het belangrijk regelmatig te zorgen voor verse content en gebruik te maken van de voordelen die Facebook biedt.
Zorg voor verse content
Post minstens 2 keer per week. Door regelmatig te posten op Facebook houd je contact met je volgers. Zorg er wel voor dat de dingen die je post waarde hebben voor je doelgroep.
Houd je pagina informatie up-to-date
Zorg ervoor dat de informatie op je bedrijfspagina up-to-date is. Veranderen je openingstijden? Dan moet je dat ook op Facebook aanpassen. En wanneer je bedrijf verhuisd moet je ook niet vergeten om het adres te wijzigen en volgers op de hoogte te brengen met een post.
Maak gebruik van Facebook Messenger
Facebook biedt je de mogelijkheid om in contact te komen met je doelgroep. Mensen maken steeds vaker gebruik van de mogelijkheid om via de Facebook Messenger een vraag te stellen aan een organisatie. Op jouw bedrijfspagina komt ook te staan hoe snel je doorgaans reageert op chatberichten. Het is dus belangrijk om snel te reageren wanneer iemand iets vraagt via Facebook Messenger. Heb je hier geen tijd voor? Dan is het inzetten van een chatbot een goed idee. Hiermee worden vragen van mensen automatisch beantwoord.
Zorg voor kwalitatief beeldmateriaal
Het gebruik van aansprekende beelden op je Facebook pagina zorgt voor meer betrokkenheid van je volgers. Als je geen dure software hebt om afbeeldingen te bewerken of te voorzien van een stukje tekst (zoals Photoshop), dan kun je gebruik maken van de gratis dienst Canva. Hiervoor hoef je alleen maar een gratis account aan te maken. Dat kun je hier doen.
Test met verschillende buttons onder de omslagfoto
Het is vooraf lastig inschatten wat voor button je onder de omslagfoto moet plaatsen. Test daarom met verschillende buttons. Zo kom je er meteen achter of mensen bijv. liever direct contact opnemen door te bellen, eerst je website willen bezoeken of de voorkeur geven aan het starten van een chatgesprek via Facebook Messenger. Meten is weten. En Facebook biedt voldoende handvatten om te leren van de statistieken.
Doe marktonderzoek d.m.v. polls
Facebook biedt ook de mogelijkheid om een poll te houden onder volgers. Dit is een perfecte manier om eens wat vragen te stellen aan je doelgroep of klantenkring.
Hulp nodig bij het maken van een Facebookpagina?
Wij helpen je graag met het opzetten van je Facebookpagina. Zo heb jij straks ook de perfecte bedrijfspagina. Bovendien ontvang je dan nog veel meer Facebooktips!