Stap-voor-stap handleiding Instagram Stories maken
Als je een sterke band wilt opbouwen met jouw doelgroep, een betrokken groep volgers wilt krijgen en meer ogen op jouw product of dienst wilt hebben, dan moet je Instagram Stories in je strategie implementeren.
Instagram Stories geeft je de mogelijkheid om korte video’s of afbeeldingen te posten. Deze reeks foto’s/video’s blijven 24 uur lang zichtbaar voor jouw volgers en niet-volgers. Het geeft je een fantastische mogelijkheid om content te delen dat meer ‘in het moment’ leeft. Alles gaat steeds sneller. Zo ook de consumptie van online content. Stories stellen je in staat jouw verhaal te vertellen. Heb je een drukke dag? Veel afspraken? Of een vette klus? Laat zien waar je bent, wat je doet en maak mensen enthousiast met jouw Instagram story.
5 redenen waarom je nu met Instagram Stories moet starten
Instagram Stories worden door steeds meer bedrijven ingezet. En dat is niet voor niets want:
- 500 miljoen mensen gebruiken Instagram Stories dagelijks (Bron Instagram januari 2019)
- Een derde van de meest bekeken stories zijn van bedrijven!
- 50% van bedrijven met een Instagram Bedrijfsprofiel maken elke maand minimaal 1 story.
- Medio 2019 zal het aantal story views het aantal views van de gewone berichten overstijgen.
- Stories hebben een factor 5 hogere betrokkenheid dan gewonen berichten.
Instagram Stories speelt in op de fear of missing out (FMO). De content is morgen al verdwenen, je bent bang om wat te missen en kijkt toch snel even. Je kan Instagram Stories gemakkelijk inzetten om mensen een blik achter de schermen te geven, een evenement, mijlpaal, gebeurtenis of een promotie te delen. En stories van bedrijven worden dus wel gewoon bekeken…
Maar laat ik duidelijk zijn: zoals ik altijd zeg, degenen die het meeste succes hebben met Instagram weten wat ze wel en niet moeten delen. Ieder beeld moet iets toevoegen aan de Instagram beleving van de kijker. Jouw Instagram Story content moet overeenkomen met wat je nog meer post en moet relevant zijn voor jouw vakgebied en doelgroep.
Instagram Stories hoe werkt het?
Om Instagram Stories te kunnen maken, heb je een Instagram Account nodig. Wil je dit inzetten namens je bedrijf? Maak dan een zakelijk Instagram account aan.
Zodra je de Instagram App opent, zie je bovenaan in het scherm een overzicht alle stories, te beginnen met je eigen story, gevolgd door de stories van pagina’s die je volgt.
Om een story te bekijken tap je simpelweg op het rondje behorende bij de story waar je in geïnteresseerd bent. Vanuit daar kun je de volgende dingen doen:
- TAP op het scherm om snel naar het volgende beeld in de story te gaan
- VEEG NAAR LINKS om de gehele story over te slaan en de volgende story te bekijken
- Klik op de “chatbericht sturen” om een privébericht te sturen naar het account die de story heeft geplaatst”
- Klik op de ‘X’ rechts bovenin het scherm om uit Instagram Stories te gaan.
Zelf een Instagram Story maken
Wanneer je op de Home feed van je eigen Instagram bent kun je zelf een story gaan maken. Om dat te doen swipe je simpelweg naar rechts om de Instagram Story camera te openen. Vervolgens maak je een foto of video.
- Een foto maken doe je door op de grote ronde knop onderaan het scherm te klikken
- Een video maak je door de grote ronde knop ingedrukt te houden
Je kunt ook een foto die al op je telefoon staat gebruiken. Dat doe je door eerst de camera te openen door naar rechts te swipen en op de knop helemaal links onderin te klikken. Vervolgens kies je de foto of video uit die je wilt gebruiken.
Nu je een foto of video hebt gemaakt/geselecteerd kun je het beeld voorzien van filters, tekst, GIFs, emoji’s en nog veel meer. Als je klaar bent klik je links onderin op ‘Je verhaal’.
Je kunt je story uitbreiden door opnieuw een foto of video te maken, te bewerken en weer toe te voegen aan je verhaal.
Instagram Story filters gebruiken
Je kunt een foto of video voorzien van een filter. Er zijn 2 soorten filters. Je hebt de filters die elementen toevoegen aan de foto, zoals bijvoorbeeld honden oren en een hondenneus, een filter dat make-up toevoegt. Of een filter die het laat lijken alsof er een oude camera is gebruikt.
Als voorbeeld heb ik onderstaande foto genomen. Door op de ronde smiley bovenin te klikken kun je filters selecteren.
Hieronder een aantal voorbeelden van filters die je kunt toepassen op een foto of video voor jouw Instagram story.
Dan zijn er nog kleurenfilters. Deze filters verander je door naar links of naar rechts te swipen. Met deze optie voeg je geen elementen toe aan de foto maar verander je simpelweg de kleurinstellingen van de foto. Zo kun je een foto zwart wit maken:
Tekst, emoji’s en andere elementen toevoegen aan je Instagram Story
Naast de optie om filters over een beeld te plaatsen kun je ook losse elementen toevoegen. Denk hierbij aan:
- Tekst
- Emoji’s
- GIFs
- Afbeeldingen
- Andere foto’s
Je kunt elementen toevoegen via 1 van onderstaande knoppen.
GIFS en andere elementen voeg je toe met de meest linker knop. De middelste knop geeft je de optie om zelf iets te tekenen/krabbelen, de rechter knop voegt een tekstblok toe.
Tekst toevoegen en aanpassen in Instagram Stories
Je kunt de tekst nog aanpassen. Dit doe je als volgt:
- Klik op de ‘Aa’ knop rechts bovenin
- Type een stuk tekst
- Klik bovenin precies in het midden op het lettertype om het te veranderen
- Je kunt links bovenin klikken om de tekst te voorzien van een achtergrond
Wil je, zoals in het voorbeeld hierboven, verschillende lettertypen gebruiken? Dan moet je de tekst in losse delen toevoegen.
Een story maken van je Instagram Post
Heb je even geen inspiratie maar wel verschillende leuke Instagramposts? Dan kan je deze eenvoudig toevoegen aan je verhaal:
- Klik op 1 van je berichten;
- Kies het papieren vliegtuigje onder je bericht;
- Selecteer “toevoegen aan je verhaal”
- Klik onder in je scherm op “Je verhaal”
- Je bericht is toegevoegd aan je verhaal.
Instagram Stories Tips
Uiteindelijk is het aan jou om creatief gebruik te maken van alle functionaliteiten die worden geboden. Begin daarom snel met het maken van stories en test alles uit. Als er iets fout gaat is dat niet erg. Na 24 uur zijn de beelden voor eeuwig verdwenen.
Wil je graag meer weten over de inzet van Social Media voor jouw organisatie? Maak dan gebruik van onze 1-op-1 trainingen en workshops. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het Social Media beheer in zijn geheel uit te besteden aan Saleswizard.
Social Media uitbesteden?
Wil je graag met de tijd meegaan? Maar heb je geen tijd om alles uit Sociale media te halen? Besteed het dan uit aan Saleswizard. We vertellen je graag alles over onze verschillende Social Media beheer pakketen. Mail ons op: sales@saleswizard.nl of gebruik de knop.