E-mailmarketing, Online Marketing, Zoekmachine Marketing

4 SEA trends voor 2025 om rekening mee te houden

4 SEA trends voor 2025 om rekening mee te houden

Geschreven door
Teun van Willenswaard

Bijgewerkt op
12 mei, 2025

De 4 SEA trends voor 2025 om rekening mee te houden

De wereld van SEA, Search Engine Advertising, is constant aan verandering onderhevig. In de loop van elk jaar vinden er weer nieuwe ontwikkelingen plaats en maken oude SEA trends plaats voor nieuwe. Door deze SEA trends te blijven volgen, blijf je als ondernemer op de hoogte van de manieren waarop je SEA nuttig in kunt inzetten voor je bedrijf of merk. Daarom bespreek ik in dit blog graag de 4 belangrijkste SEA trends voor 2025 om rekening mee te houden.

Wat kunnen we verwachten in 2025?

Enkele jaren geleden loonde het vaak om als bedrijf bijzonder specifieke advertenties te maken in Google. Ben je bijvoorbeeld een bouwbedrijf in Arnhem, dan moest je je specifiek op die zoekwoorden richten. Een trend van de laatste tijd is echter dat je steeds meer kan leunen op de automatisering die zoekmachines zoals Google bieden.

De AI die daarachter zit is inmiddels zo goed geworden dat je als ondernemer of professional steeds minder moeite hoeft te doen om bij jouw doelgroep binnen jouw bereik te komen. Overkoepelend binnen SEA trends voor 2025 is dan ook dat AI en Google het je als ondernemer steeds makkelijker maken om je zowel breed als geconcentreerd binnen de waardevolle segmenten van de markt te promoten door middel van SEA.

Trend 1: de groeiende trend van AI (Artificial Intelligence)

Zoals je waarschijnlijk wel gemerkt hebt, is er de afgelopen jaren al bijzonder veel te doen geweest rondom AI. De komst van programma’s zoals ChatGPT hielden de gemoederen flink bezig. Dat is dan ook niet zo vreemd want veel AI tools kunnen jou als ondernemer op een eenvoudige manier helpen je bedrijf extra goed te promoten. Zo kun je ChatGPT eenvoudig teksten voor je bedrijf laten genereren en nog veel meer. Binnen de SEA trends voor 2025 om rekening mee te houden, is dat zeker geen uitzondering.

Niet alleen mensen gebruiken Al toepassingen steeds meer, ook door bedrijven wordt het steeds meer gebruikt voor doelen zoals SEO (Search Engine Optimization) en om jou als ondernemer te helpen je doelen te bereiken. Functies voor AI zijn steeds vaker in de programma’s erachter inbegrepen. Zo is dan ook de verwachting dat AI-toepassingen creaties zoals advertenties en visuals uit zichzelf verder gaan creëren. Je kunt hierbij denken aan het Gemini-model van Google, dat compleet nieuwe ads maakt op basis van jouw input als gebruiker.

Daar komt als extra voordeel bij dat AI zelf steeds meer voor je gaat nadenken over hoe het jouw advertentie het beste bij jouw doelgroep kan krijgen. Als iemand bijvoorbeeld al 20 keer heeft gegoogeld op “Een nieuwbouwwoning bouwen”, dan is de kans groot dat hij of zij op zoek is naar een bouwbedrijf. AI kan er steeds beter voor zorgen dat de advertentie van jouw bouwbedrijf dan ook echt bij deze klant op het scherm in de zoekresultaten verschijnt. Ideaal als je als bedrijf snel gevonden wilt worden. Tot slot kan AI op basis van voorspellende analyses ook toekomstige trends identificeren en advertenties aanpassen voordat je concurrenten dat doen.

Binnen de SEA trends voor 2025 betekent dit dat je als ondernemer minder tijd en/of geld kwijt bent aan het nadenken over en regelen van dergelijke zaken. Zo heb je niet alleen meer tijd over om je op het runnen van je eigen bedrijf te richten, maar ook om efficiënter te werken door de betere resultaten die worden behaald door middel van steeds slimmere AI.

Trend 2: video en Demand Gen campagnes

Video blijft een stijgende trend

Video is al sinds jaar en dag een steeds verder groeiende SEA trend. De SEA trends voor 2025 zijn daar dan ook geen uitzondering op. We krijgen de hele dag door een boel informatie op ons afgevuurd, vooral online. Onze spanningsboog is hierdoor een stuk korter geworden. De tijd om een lang bericht te lezen of om een complete video te kijken, nemen we steeds minder en minder.

Hierdoor dient jouw boodschap kort, duidelijk en krachtig te zijn. Hierdoor zijn video-advertenties, en dan vooral in de vorm van korte video’s, veel populairder dan tekstuele ads. Zodra je een bepaald onderwerp opzoekt op YouTube, wordt de kans dan ook steeds groter dat je steeds vaker korte video’s bij de bovenste resultaten ziet staan.

Video's worden steeds belangrijker binnen SEA trends voor 2025

Video’s en interactieve content spelen een steeds prominentere rol binnen SEA-campagnes. Met platformen zoals YouTube Shorts en de groeiende populariteit van Performance Max-campagnes heb je als ondernemer nieuwe en creatieve mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Dynamische en interactieve elementen in video’s vergroten niet alleen de betrokkenheid, maar verbeteren ook de conversieratio’s, wat ze essentieel maakt voor een moderne online strategie.

Ruim 80% van de online gebruikers herinnert zich video’s van de afgelopen 30 dagen. Er wordt dus een herinnering van de video gemaakt bij de gebruiker. Niet voor niets zul je dit jaar dan ook steeds meer reels op Instagram voorbij zien komen. Video is dus niet alleen dé manier om ervoor te zorgen dat je SEA goed werkt, het zal in de lijn van SEA trends voor 2025 alleen maar belangrijker worden. Dat brengt me meteen op het volgende: Demand Gen.

Demand Gen

Demand Gen staat voor Demand Generation en dit gaat in feite over het genereren en vergroten van de klantvraag. Waar de meer traditionele manieren van je bedrijf promoten gebaseerd zijn op het inspelen op de behoefte van de klant, is de Demand Gen aanpak meer gericht op het genereren van de behoefte zelf. Door middel van Demand Gen ben je je klant dus een stap voor: je zorgt zelf voor de vraag naar je product of dienst.

Bij Demand Gen zorg je zelf voor de vraag naar je product of dienst

Dit wordt vaak gedaan door middel van bijvoorbeeld korte, krachtige video’s. Zo zijn vooral de zogenaamde shorts populair op bijvoorbeeld YouTube, TikTok en Instagram. Korte en pakkende video’s waar je als gebruiker doorheen scrollt zonder dat je er zelf stil bij staat. Deze video’s kunnen ook eenvoudig in de vorm van ads worden ingezet in combinatie met andere visuele hulpmiddelen.

Het grote voordeel van een dergelijke aanpak is dat het als het ware een wat meer zelfverzekerde indruk wekt. Je vraagt immers niets van je klant, je bent er gewoon en wel op een fantastische manier. Je klant zou toch gek zijn om niet voor jouw product of dienst te kiezen?

Shorts zijn razend populair op sociale media zoals TikTok

Trend 3: belang van first party data en server side tracking

Misschien heb je ooit al weleens van first party data, second party data en third party data gehoord. Simpel gezegd bedoelen we met first party data alle gegevens die je zelf van klanten en websitebezoekers verzamelt en combineert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan cookies die door je eigen domein worden geplaatst en die je vervolgens gebruikt voor het bijhouden van gebruikersgedrag door je doelgroep op je website.

Second party data kan ten eerste slaan op gegevens die je van andere bedrijven kunt krijgen. Zo zijn er bedrijven die klantgegevens doorverkopen aan bedrijven die daar baat bij hebben. Als jij zeilboten verkoopt kunnen klantgegevens van een bedrijf dat zeilboot accessoires verkoopt natuurlijk erg handig zijn voor je.

Second party data kan ten tweede slaan op gegevens die je kunt bemachtigen via een partnerschap of een samenwerking. Denk maar een aan marketing project waarbij je met een samenwerkende partij klantgegevens en data deelt.

Tot slot gaat third party data over grote hoeveelheden informatie die je kunt kopen bij gespecialiseerde third-partydataproviders. Is jouw gemiddelde klant een man van tussen de 35 en de 50 jaar? Dan kan third party data je enorm veel vertellen over deze groep. Denk maar aan welke media ze het meest gebruiken, hoe vaak ze uit eten gaan, hoeveel geld ze gemiddeld waaraan besteden en nog veel meer. Kortom, third party data kan je een boel vertellen over je huidige klanten en over potentiële toekomstige klanten. Zo is third party data, na first party data en second party data een uitstekend hulpmiddel voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Helaas zorgt de steeds strenger wordende wetgeving rondom privacy ervoor dat third party data steeds lastiger te verkrijgen wordt. Zo is er in maart 2024 een wijziging in de cookiewet doorgevoerd volgens de Europese wetgeving (Digital Markets Act, DMA). Dit maakt third party data lastig en hierdoor is het dus moeilijker geworden voor adverteerders om via advertenties data van gebruikers te verzamelen. Daar komt ook nog eens bij dat steeds meer browwsers third party cookies blokkeren en dat zo’n 25% van de internetgebruikers cookies weigert bij een eerste bezoek aan een website. Dit maakt het verzamelen van first party data een stuk belangrijker voor het effectief adverteren van je bedrijf in 2025 en verder. Hiermee kun je zelf diverse doelgroepen voor je advertenties creëren. Daarnaast kun je deze doelgroepen ook gemikt segmenteren om je advertenties er beter op aan te passen.

In 2025 zullen daarom server-side tracking en verschillende AI systemen alleen maar interessanter worden voor ondernemers die succesvol willen adverteren. Dergelijke methoden zorgen ervoor dat adverteerders klantgedrag kunnen voorspellen en hiermee de optimaal ads kunnen optimaliseren door middel van bijvoorbeeld personalisatie. Met het optimaliseren van advertenties kom ik dan ook bij de laatste van het lijstje SEA trends voor 2025.

Trend 4: hyper-personalisatie van advertenties

Waar hyper-personalisatie de afgelopen jaren nog een trend was, is het in 2025 in feite de standaard. Het meer en meer personaliseren van ads in zoekmachines zoals Google en Bing en op sociale media zoals Facebook en Instagram is een trend die de afgelopen jaren al flink aan het toenemen was.

Vooral de opkomst van sociale media en third party data, maakten het makkelijk om je advertenties steeds gerichter te maken voor je doelgroep. Dit opende de deur naar meer relevantie en gepersonaliseerde advertenties, waar ondernemers inzichten uit activiteiten zoals webbrowsen en eerdere aankopen konden gebruiken om ads te maken die meer en meer in de smaak vielen bij de doelgroep.

Door de eerder genoemde trends, zoals AI en de ontwikkelingen rondom de privacywetgeving, verwacht je doelgroep steeds meer en meer advertenties die beter op maat zijn en zijn afgestemd op hun behoeften. Met de extra inzet die nodig is door de strengere privacywetgeving, wordt het lastiger en belangrijker om SEA campagnes op te zetten die niet alleen tot postcodeniveau zijn gepersonaliseerd, maar zelfs tot op het individu. Met andere woorden: hierdoor zijn er straks steeds minder brede zoekwoorden nodig.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde sequential advertenties op bijvoorbeeld YouTube en Facebook. Hierbij wordt de doelgroep niet één advertentie getoond, maar een reeks van korte, gepersonaliseerde ads. Waar deze verschillen van de standaard advertenties, zit hem in de volgorde waarin je deze ads aan je doelgroep kunt tonen. Je bepaalt dus op voorhand dat een bepaalde gebruiker advertentie 2 pas te zien krijgt als je zeker weet dat hij of zij advertentie 1 heeft gezien. Hierdoor is sequential advertising perfect om jezelf bekend te maken onder je doelgroep.

Sequential advertising is perfect om jezelf bekend te maken onder je doelgroep

Een ander goed voorbeeld is gepersonaliseerde e-mailmarketing. Met de hulp van de juiste gegevens van eerdere aankopen, website-interacties en demografische informatie, kun je als ondernemer super gepersonaliseerde e-mailcampagnes creëren die qua tekst en afbeeldingen optimaal inspelen op de interesses en behoeften van elk individu die deel uitmaakt van je doelgroep. Zo kun je op de gebruiker nauwkeurig de juiste advertenties in bijvoorbeeld een nieuwsbrief verwerken.

Zo kreeg ik bijvoorbeeld de onderstaande E-mail van TivoliVredenburg. Omdat ik al eerder een keer naar een concert van een bepaalde artiest was geweest, kreeg ik een extra persoonlijke mededeling met voorrang op kaartjes.

Zo doet TivoliVredenburg aan gepersonaliseerde E-mailmarketing

4 SEA trends voor 2025: speel er slim op in!

Om als ondernemer je bedrijf of merk zo goed mogelijk te promoten binnen de online marketing, is het dus een goed idee om binnen je SEA strategie rekening te houden met deze 5 SEA trends voor 2025. Door slim gebruik te maken van AI kun je steeds betere advertenties maken, beheren en optimaliseren. AI-modellen van Google kunnen eenvoudig uit zichzelf advertenties maken en afstemmen op jouw doelgroep. Zo houd jij als ondernemer meer tijd over voor het daadwerkelijk runnen van je bedrijf.

Daarnaast wordt video en Demand Gen steeds belangrijker. Performance Max-campagnes en korte video’s, zoals YouTube Shorts en Instagram Reels, zijn veel beter in het vasthouden van aandacht dan de ‘ouderwetse’ tekstuele ads. Vooral als het aankomt op een jongere generatie. Door middel van Demand Generation speel je hierop in door niet alleen in te spelen op bestaande behoeften, maar ook juist door pakkend video-content te maken voor de potentiële klant.

Een derde SEA trend is het groeiende belang van first party data en server-side tracking. Strengere privacywetgeving en het toenemende gebruik van cookiewalls maken het lastiger om klantdata te verzamelen. First party data zal dan ook steeds noodzakelijker worden om de broodnodige informatie van de doelgroep in handen te krijgen en je producten/diensten aan de man te brengen.

Verder wordt binnen de SEA ook hyper-personalisatie in advertenties steeds belangrijker. Klanten verwachten steeds relevantere content en door AI en first party data kunnen advertenties binnen zoekmachine marketing steeds beter worden afgestemd op individuele gebruikers. Sequential advertising, waarbij advertenties in een specifieke volgorde worden getoond, blijkt dan ook al een effectieve strategie om ervoor te zorgen dat je als ondernemer de juiste advertentie op het juiste moment binnen de klantreis aan het juiste individu binnen je doelgroep toont.

Al met al komen de trends voor SEA voor 2025 neer op AI-gestuurde automatisering, gepersonaliseerde targeting en goede videocontent. Door deze trends te volgen en op de juiste manier in advertising SEA te investeren, zorg je ervoor dat je SEA een onmisbaar onderdeel is en blijft van je marketingmiddelen. Zo kun je als ondernemer je online advertenties optimaal inzetten onder je doelgroep om zo nog beter je bedrijf, product of dienst via jouw kanalen te promoten.

Hulp bij het inzetten van SEA?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van een SEA strategie? Wij kunnen een compleet Google Ads account opzetten met alles erop en eraan op het gebied van Search Engine Advertising. We bespreken met jou als klant wat je met SEA wil bereiken en welke diensten je op deze manier wil promoten. We kunnen dit per regio specificeren. In lijn met je budget en op basis van je website, zetten we een complete SEA campagne voor je op. Rekening houdend met de laatste trends uiteraard. We ontzorgen je volledig hierin. Neem dus gerust contact op met Saleswizard!

Gerelateerde artikelen

  • 4 SEA trends voor 2025 om rekening mee te houden
    E-mailmarketing, Online Marketing, Zoekmachine Marketing
    4 SEA trends voor 2025 om rekening mee te houden
  • Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
    Content Marketing, SEO
    Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024