7 tips voor het schrijven van pakkende titels

Heb je een geweldig goed verhaal online gezet dat iedereen moet lezen? En vraag je je af waarom er zo weinig mensen op klikken? Dan staat er waarschijnlijk geen pakkende titel boven je tekst. Pakkende titels schrijven is geen kunst, het is een kunde. Je kunt het dus leren. Hoe schrijf je dan een pakkende titel? Lees deze 7 tips en schrijf voortaan ook pakkende titels!

Een pakkende titel is een echte scrollstopper

Vroeger waren het de krantenkoppen die ons vanuit de kiosk toeriepen; vandaag de dag zijn het de zoekresultaten in Google die hun best doen om de meeste kliks te krijgen. Een goede titel maakt het verschil of mensen doorklikken naar je website of niet. Uit onderzoek blijkt dat een pakkende titel voor 75% bepaalt of je klikt op de link en verder leest, of dat je verder scrollt. Een goede titel is daarom ook een scrollstopper: je zorgt dat de lezer stopt met scrollen en doorklikt naar je website. En weet je wat er gebeurt als er relatief meer mensen doorklikken naar je website? Je website komt hoger in Google!

Met een hogere Click Through Rate (CTR) ook hoger in Google

Er zijn meer dan 180 rankingfactoren in Google, waarvan Click Through Rate (CTR) een belangrijke factor is. Google weet op grond van alle data en statistiek die het verzamelt welke CTR bij welke positie in Google hoort. Zo heeft de eerste positie in Google normaal gesproken 31,73%, de tweede 24,71% en de derde 18,66%. In de grafiek hierna zijn alle CTR’s per positie in Google weergegeven (bron: https://backlinko.com/google-ctr-stats). Heb je een lagere CTR dan je op grond van de positie zou verwachten, dan zal Google je website lager ranken. Andersom geldt dat ook. Is je CTR hoger, dan zal Google je waarschijnlijk belonen met een hogere positie. Daarom is een pakkende titel ook zo belangrijk!

CTR per positie in Google

Hoe schrijf je een pakkende titel?

Merk je dat je website wegzakt in de Google ranking, of deed je artikel het in de ranking vanaf het begin al niet zo goed? Wat kun je dan doen om je CTR te verhogen? Maak het voor zoekers nóg aantrekkelijker om op je webpagina te klikken! Zorg dus voor een pakkende titel. Maar hoe schrijf je een pakkende titel? Wat maakt dat men op de ene titel wel klikt maar op de andere niet? Er is helaas geen gouden formule, maar deze 7 tips kunnen er wel voor zorgen dat je betere titels schrijft!

Tip 1: Sluit aan bij de zoekopdracht en je doelgroep

Zorg dat je duidelijk bent en dat de titel niets te wensen overlaat. Mensen die op je titel klikken, willen snel informatie en antwoord(en) op hun vraag. Maak in de titel duidelijk dat je ze die informatie geeft. Stel jezelf daarbij de vraag WIE de informatie zoekt en WAT ze willen weten.

Als je in Google bijvoorbeeld de zoekterm ‘tuinhuis plaatsen’ intypt, krijg je verschillende suggesties over dit onderwerp (zie de bijgaande afbeelding). Deze suggesties komen voort uit echte zoekopdrachten. Dit willen de mensen dus weten in relatie tot ‘tuinhuis plaatsen’. Kies een zoekopdracht waar je antwoord op wil geven en schrijf een pakkende titel die daarbij past.

Pakkende titels sluiten aan bij de zoekintetie

Mensen die meer willen weten over het plaatsen van een tuinhuis kun je zo specifiek bedienen met de informatie die ze zoeken.  De bonus die krijgt is dat op je deze manier nieuwe blog ideeën opdoet. De titels zijn niet zeer creatief, maar wel heel duidelijk. Hoe zorg je nou dat een titel niet alleen duidelijk is, maar ook pakkend??

Tip 2: Combineer de zoekterm gevolgd door een mooi resultaat of belofte

Deze tip kun je perfect gebruiken als je gevonden wil worden op een bepaalde zoekterm. Je gebruikt de zoekterm in je titel gevolgd door een mooi resultaat of belofte. Als je in Google bijvoorbeeld zoekt op [seo teksten laten schrijven] dan zie je weliswaar de website van Saleswizard, maar andere websites staan hoger 😳 😳. Hier wordt door tekstmeester de formule [zoekterm + belofte] gewoon beter gebruikt.

Pakkende seoteksten

Tip 3: Gebruik cijfers in je titels

Ook al heeft je leraar Nederlands je geleerd dat je cijfers in teksten voluit moet schrijven, vergeet die les als je pakkende titels wilt schrijven. Op titels met cijfers wordt meer geklikt dan op titels zonder cijfers. En gek genoeg werken oneven cijfers beter dan even getallen. Als je percentages gebruikt, werkt het als je cijfers achter de komma gebruikt. Waarschijnlijk omdat het wetenschappelijk klinkt.

Lijstjes in blogs doen het altijd super goed: Titels met ‘7 tips om… ‘ vallen goed op en zijn lekker concreet: de lezer weet wat hij mag verwachten. Aan de hand van het getal bepaalt hij zelf of dat aantal tips voldoende is. Geef je 7 tips of 35 tips? Dat kan uitmaken voor de lengte van je verhaal. Heeft jouw doelgroep behoefte aan veel of weinig informatie? Titels met percentages vallen ook op: ‘Deze 7 tips voor pakkende titels zorgen voor 20,67% meer bezoekers op je website’. (succesformule: cijfer + zoekterm + percentage + belofte)

Tip 4: Maak gebruik van deze 16 triggers die ons brein direct prikkelen

Het brein werkt voor de meeste mensen op dezelfde manier. We worden getriggerd door dezelfde dingen en het zijn deze elementen in titels die onze aandacht trekken:

  1. Problemen: “Klikt niemand op je advertentie? Het zou zomaar aan je titel kunnen liggen.”
  2. Belofte: “Pas deze 7 tips toe en je blogs worden 10 keer meer gelezen.”
  3. Geheimen: “9 psychologische motieven die je nog niet kent en jouw succes in de weg staan”
  4. Verrassing: “Dit blog kan je maar beter niet lezen. Tenzij je meer bezoekers op je website wilt.”
  5. Hoe: “Hoe schrijf je pakkende titels?”
  6. Nummers: “7 manieren om goede titels te schrijven”
  7. Autoriteit: “Onderzoek toont aan: de titel bepaalt voor 75% of je artikel wordt gelezen.”
  8. Verlies: “Zonder deze 7 tips loop je duizenden websitebezoekers mis.”
  9. Fouten: “8 fouten die je maar beter niet kunt maken in Google Ads.”
  10. Erbij horen: ‘Succesvolle ondernemers investeren in hun merk.”
  11. Lijstjes: “11 manieren om een pakkende titel te schrijven”
  12. Vragen: “Wat is storytelling?”
  13. Schaarste: “Nog maar 3 kamers beschikbaar.”
  14. Tijd: “Je huis laten bouwen in 3 weken.”
  15. FOMO: “Meld je nu aan: ik deel mijn kennis over pakkende titels alleen vandaag gratis.”
  16. Negatief: “Nooit meer slechte titels schrijven.”

Verwerk één of meerdere van deze elementen in je titels en je zult er zeker succes mee boeken. Combineer er lekker op los en probeer vooral dingen uit.

Tip 5: gebruik bewezen formules om pakkende titels te schrijven

Om je titels pakkend, informatief en relevant te maken, kun je gebruik maken van een van de succesvolle formules die hun werking reeds bewezen hebben. Hierna vind je er 10 op een rij:

  1. Zoekterm + leesteken + cijfer + belofte (Bouwbedrijf nodig? 15 tips om een goed bouwbedrijf te vinden)
  2. Cijfer + bijvoeglijk naamwoord + zoekterm + belofte (7 succesvolle tips om pakkende blogtitels te schrijven)
  3. Hoe + zoekterm + belofte (Hoe je jouw huis CO2-neutraal maakt en bespaart op je energierekening)
  4. Probleem + zoekterm + oplossing (Daklekkage? Binnen 1 uur opgelost!)
  5. Cijfers + waarschuwing + manieren om te voorkomen (3 oorzaken waarom jouw Facebookadvertenties niet werken)
  6. (Social) proof + zoekterm + resultaat (1379 cursisten gingen je voor en schrijven nu pakkende titels)
  7. Geheim/hack + zoekterm  (Het verborgen geheim om meer volgers te krijgen op Facebook)
  8. Fouten + zoekterm (Dit zijn de 7 ergste SEO fouten die je kunt maken)
  9. Tijd + zoekterm + resultaat (In 5 minuten je Instagrambedrijfsprofiel aanmaken)
  10. Zoekterm + doen + inspirerend voorbeeld (Schrijf power headlines zoals Neil Patel)

Heb je nog meer formules nodig? In dit blog vind je nog 30 andere headline formules.

Tip 6: Neem de tijd voor het bedenken van de perfecte titel

Zoals ik in de inleiding al aangaf, is de titel van je verhaal enorm belangrijk. Als de titel niet deugt, wordt je tekst niet gevonden en dus ook niet gelezen. Neem daarom de tijd voor het schrijven van een goede, pakkende en wervende titel. En als dat net zoveel tijd kost als het schrijven van je webpagina of blog, dan is dat maar zo. Het is zonde van je tijd en energie als je verhaal niet gelezen wordt.

Tot slot tip 7: Test welke titel het beste werkt!

Voor het schrijven van een goed blog of artikel is vaak best wel wat tijd nodig. Dat kan afhankelijk van je kennis en schrijfvaardigheid zomaar twee tot acht uur zijn. Zoals je hiervoor hebt kunnen lezen, zijn er talloze manieren om een pakkende titel te schrijven. Maar ‘the proof of the pudding is in the eating’. Testen dus. Er zijn meerdere manieren om te testen. Je kan bijvoorbeeld meerdere titels aan je collega’s voorleggen. Of beter nog, aan je doelgroep, je klanten en relaties dus.

Maar er is nog een slimmere manier: je kan je titels testen met  Google of Facebook advertenties! Voordat je het artikel deelt op je website en social media maak je advertentievarianten aan in Facebook met verschillende titels. Facebook laat automatisch de best werkende advertentie (en dus beste titel) het vaakst zien. Met een klein budget weet je daardoor binnen een dag welke titel het beste is. Hieronder de resultaten van de test die ik heb uitgevoerd met de titel van dit blog. En wat blijkt? De slechtste titel werkt een factor 3,29 minder goed. Met het zelfde advertentiebudget krijg je dus bijna 3,5 meer bezoekers op je website. Het is dus zeer de moeite waard om te testen met verschillende titels.

Titels testen in Facebook

Hulp nodig met schrijven van pakkende titels?

Hulp nodig van onze specialisten op het gebied van pakkende titels, pakkende koppen en SEO? Neem dan gerust contact op met de schrijvers van Saleswizard! Laat je gegevens bij ons achter via de onderstaande knop, of stuur een mailtje naar sales@saleswizard.nl.

Wil je ook weten hoe je een pakkende inleiding schrijft of de perfecte SEO tekst? Lees dan verder op ons blog en klik op één van deze artikelen:

10 Tips voor de perfecte SEO tekst
Zo schrijf je in een handomdraai pakkende teksten!
SEO teksten laten schrijven en hoger scoren in Google

Schrijf goede titels en ontvang meer bezoekers op je website

Wil je weten of je jouw titels wel prikkelend genoeg zijn? Of is het schrijven van goede titels iets wat je liever uitbesteedt? We nemen dit graag voor je uit handen. Laat via onderstaande knop je gegevens achter voor meer informatie.

ik heb interesse

Over de auteur

Frank is online marketing specialist en heeft er veel plezier in zijn kennis te delen. Dagelijks helpt hij ondernemers met online marketing. Ook is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.