Hoe werkt de Advertentie Creatie Wizard?
In dit derde deel van de Facebook Ads Tutorial reeks behandel ik de laatste stap van de advertentie creatie wizard. In dit deel ga je de advertentie ontwerpen. Begin je net met het opstellen van een campagne? Bekijk dan eerst de blogs over: Facebook Campagne doelstellingen en Advertentiesets. Lees hierna verder als je met behulp van Facebook Advertentiebeheer je eerste Facebook advertentie wilt maken.
Facebook Advertentie indeling kiezen
Als eerste kies je wat voor advertentie indeling je wilt gebruiken. Zo kun je voor een enkele afbeelding of video kiezen, een carrousel indeling en een collectie indeling kiezen. Welke het beste werkt? Daar kom je achter wanneer je gaat testen met verschillende varianten.
Carrousel indeling: De carrousel indeling zorgt ervoor dat je meerdere afbeeldingen met ieder een eigen kop en korte omschrijving kunt toevoegen. Mensen kunnen gemakkelijk schakelen tussen de verschillende afbeeldingen.
Daarbij komt dat de Carrousel indeling de optie biedt om een Google Maps kaart toe te voegen aan de advertentie.
Één afbeelding of video indeling: Deze indeling geeft je de mogelijkheid om één foto of één video toe te voegen aan de advertentie. Hoewel deze optie minder mogelijkheden biedt dan de andere indelingen is dit vaak een goede keuze. Een advertentie hoeft niet ingewikkeld te zijn om goed te werken.
Collectie indeling: Met de collectie indeling kun je meerdere afbeeldingen toevoegen. Alle toegevoegde afbeeldingen zijn zichtbaar in de advertentie. Men kan op een afbeelding klikken om de afbeelding groter weer te geven.
Een afbeelding voor je advertentie toevoegen
Je kunt via verschillende wegen een afbeelding of video toevoegen aan je advertentie.
Afbeeldingen uploaden: Hiermee kun je een video of afbeelding van je computer uploaden voor de advertentie.
Bladeren door bibliotheek: Deze knop brengt je naar het overzicht van in het verleden gebruikte afbeeldingen in Facebook.
Gratis stock afbeeldingen: Facebook geeft adverteerders de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van een (groot) deel van de Shutterstock database. Deze database bevat ontzettend veel foto’s. Wanneer je de advertentie publiceert verdwijnt het watermerk dat in de foto’s te zien is.
Je kunt de juiste foto’s vinden door zoektermen in te typen in de zoekbalk.
Afbeeldingen bijsnijden voor bepaalde plaatsingen: Wanneer bij de advertentieset voor hebt gekozen voor verschillende plaatsingen dan is het soms nodig om een afbeelding bij te snijden voor een plaatsing. Zo heeft Instagram een andere beeldverhouding dan een Facebook overzicht advertentie.
De advertentietekst invullen
Er zijn verschillende onderdelen van de advertentie die je kunt invullen. Wanneer je een veld invult zie je telkens aan de rechterkant van het scherm hoe de advertentie eruit komt te zien.
Je kunt voor iedere plaatsing de advertentie bekijken. Zo zal de advertentie er bijvoorbeeld op Instagram Stories anders uitzien dan in het Facebook overzicht. Let dus goed op dat de advertentie voor alle plaatsingen die je hebt gekozen goed wordt weergegeven.
Advertentietekst: Als eerste schrijf je de advertentie tekst. Deze tekst wordt zichtbaar boven de advertentie afbeelding. Hier heb je genoeg ruimte om de belangrijkste informatie uit je advertentie weer te geven.
Website-URL: Wanneer je kiest voor een advertentie met een button naar de website, kun je hier de website URL invullen waar je mensen naartoe wilt sturen.
Achtergrondkleuren voor Stories bewerken: Voor Instagram Stories en Facebook Stories kun je 2 achtergrondkleuren kiezen. Vervolgens kun je kijken hoe het eruit ziet wanneer je bij het advertentievoorbeeld ‘Stories’ aanklikt.
Zichtbare link: De zichtbare link is een link die in de advertentie wordt weergegeven. Het hoeft echter geen bestaande URL te zijn. Het invullen van de zichtbare link is optioneel.
Beschrijving van nieuwsoverzichtlink: Dit is van toepassing voor advertenties in Facebook op desktop. De informatie wordt op mobiel niet weergegeven.
Meerdere talen: Facebook geeft je de mogelijkheid om een advertentie in verschillende talen te maken. Zo kun je ook mensen die geen Nederlands spreken benaderen met een campagne.
Aanzet tot actie: Hier bepaal je welke tekst er op de button komt te staan. Pas wel op. Vraag niet te snel om een aankoop of registratie. Het is verstandig om een laagdrempelige call-to-action te plaatsen. Hierdoor klikken mensen er sneller op.
Facebook Advertentie voorbeeld
Hieronder zie je een aantal advertentie voorbeelden op verschillende formaten:
Weergave op Mobiel:
Weergave op Desktop:
Weergave op Instagram:
Meer Facebook Adverteren Tips?
Heb je hulp nodig met het ontwerpen van een Advertentie? Of wil je graag alles leren over Facebook Marketing?
Neem dan contact op met Saleswizard. We kunnen je op verschillende manieren helpen met
succesvol adverteren op Facebook.