Facebook Ads tutorial
Adverteren op Facebook werkt! Het is momenteel een van de meest efficiënte online marketing kanalen. Dat komt aan de ene kant door het grote aantal gebruikers dat Facebook heeft (10,800,000 waarvan 7,600,000 dagelijks). Aan de andere kant biedt Facebook ontzettend veel mogelijkheden om jouw doelgroep op Facebook te bereiken.
Om Facebook adverteren succesvol in te zetten in 2019 heb je echter wel de nodige kennis van zaken nodig. Vandaar dat ik voor jou een praktische handleiding voor Facebook adverteren heb gemaakt. Een handleiding waar in 3 delen de creatie wizard van Facebook Ads wordt uitgelegd. Achtereenvolgend behandel ik in een serie van 3 blogs de volgende onderwerpen:
- Campagnes;
- Advertentiesets;
- Advertenties.
Nu is het dus de beurt aan Campagnes. Hoe werken ze en wel soorten zijn er?
Wat zijn Facebook campagnes?
Wanneer je een Facebook advertentie maakt, begin je met het selecteren van een campagne. Welke campagne je kiest is afhankelijk van wat je doelstelling is. We hebben 3 ‘soorten’ campagnes, namelijk: bekendheid, overweging en conversie.
Deze werken niet los van elkaar, maar vullen elkaar aan en sluiten aan bij de fasen die een klant doorloopt in zijn customer journey. Alhoewel voor de meeste ondernemers het doel is om meer te verkopen, werkt een conversie gerichte campagne beter als die is voorafgegaan door een campagne gericht op bekendheid en en overweging.
Waarom is het belangrijk de juiste campagne te selecteren?
De campagne die je uiteindelijk uitkiest heeft veel invloed op de vorm van de advertentie en de manier waarop Facebook jouw campagne weergeeft en optimaliseert.
- De uiteindelijke call-to-action knop in de advertentie wordt deels bepaald door de campagne die je selecteert.
- De kosten om een x aantal personen te bereiken zijn verschillend per campagne type.
- De vorm van de advertentie varieert per campagne type.
- Facebook optimaliseert campagnes. De doelstelling die jij kiest bepaalt waarvoor Facebook de campagne optimaliseert.
- Het campagne type bepaalt waar je uiteindelijk voor betaalt.
Het is dus ontzettend belangrijk om de juiste campagne te kiezen. Wil je graag meer leads, maar geniet je nog maar weinig bekendheid bij je doelgroep? Dan kan het slim zijn om eerst voor naamsbekendheid te gaan om vervolgens een leadgeneratie campagne uit te rollen.
Of wil je graag video weergaven? Vraag jezelf dan af waarom je dit wilt. Wil jij uiteindelijk je product verkopen? Maar moeten mensen eerst inzicht krijgen in je product? Maak dan een videocampagne gevolgd door een campagne die mensen die de video hebben bekeken benadert met een voorstel. Of ben je op zoek naar personeel? Zorg dan voor een laagdrempelige manier om te solliciteren met een leadgeneratie campagne. Wanneer je meer producten wilt verkopen kun je weer kiezen voor een verkeer campagne in combinatie met een aanbieding.
Om erachter te komen welke campagne het beste past bij jouw situatie is het belangrijk dat je eerst weet wat alle campagnes inhouden. Vandaar dat ik ze voor je op een rijtje zet.
De verschillende Facebook Ads campagne typen
Verschillende campagnes brengen verschillende unieke eigenschappen met zich mee. Zo krijg je bij een bereik campagne veel meer bereik voor je geld dan wanneer je een verkeer campagne kiest. Een verkeer campagne zorgt op haar beurt weer voor meer website bezoekers dan een bereik campagne. n
Welke campagne sluit het beste aan bij jouw bedrijfsdoelstellingen? Hieronder geef ik bij iedere campagne soort een korte toelichting.
Bereik als campagnedoelstelling
Met de bereik campagne laat je een advertentie aan het maximale aantal mensen zien. Je krijgt dus veel kwantiteit voor je geld. Dit is een goede keuze wanneer je nog maar weinig bekendheid geniet en je bedrijf wilt voorstellen aan de doelgroep.
Merkbekendheid als campagnedoelstelling
De merkbekendheid campagne is helemaal gericht op de advertentie herinnering. Wil je dat mensen je bedrijf kennen en onthouden? Dan kies je voor deze campagnedoelstelling. Merkbekendheid als doelstelling lijkt erg op de bereik doelstelling. het verschil tussen de twee is dat je bij bereik meer mensen bereikt voor je geld. Bij merkbekendheid als doelstelling ligt de focus op advertentie herinnering. Deze campagne zorgt er vaak voor dat mensen een advertentie vaker te zien krijgen, zodat ze je minder snel vergeten.
Verkeer als campagnedoelstelling
Met deze campagnedoelstelling ga je voor website bezoekers. Dit is een van de meest gebruikte doelstellingen voor Facebook Ads, vanwege de flexibiliteit die deze campagne biedt. Website bezoekers kun je vervolgens op je website triggeren om klant te worden. Wanneer je kiest voor verkeer als doelstelling heb je ook de mogelijkheid om Facebook de campagne te laten optimaliseren voor website bezoekers. De Facebook AI gaat dan kijken welke mensen het beste reageren op de advertentie en voert kleine aanpassingen door in de campagne instellingen om de effectiviteit van de campagne te verhogen.
Chatberichten als campagnedoelstelling
Soms is het belangrijk dat je als organisatie in contact komt met potentiële klanten. Met de doelstelling “chatberichten” stuur je mensen van de advertentie naar een chatgesprek. Hierdoor kun je dus in direct contact komen met mensen en ze in de chat voorzien van de nodige informatie.
Tip: maak gebruik van een chatbot om zelf tijd te besparen en mensen direct te voorzien van antwoorden op hun vragen. Chatbots zijn de laatste tijd erg populair en maken een stormachtige ontwikkeling door. Tegenwoordig zijn er tal van chatbots die gemakkelijk in te stellen zijn.
Leads genereren als doelstelling
Met deze campagne doelstelling biedt Facebook je de mogelijkheid om op Facebook zelf leads te verzamelen. Geïnteresseerden die op de advertentie klikken krijgen een contactformulier te zien. Jij bepaalt zelf welke informatie allemaal dient te worden ingevuld. Het grote voordeel van een leadformulier op Facebook is dat dit formulier voor het grootste deel al is ingevuld. Facebook heeft immers al bepaalde gegevens van gebruikers. Denk aan je naam, leeftijd, woonplaats, telefoonnummer en e-mail adres.
Betrokkenheid als doelstelling
Wil je meer likes, volgers en reacties op je advertentie of bedrijfspagina? Dan kies je voor betrokkenheid als doelstelling. Met deze doelstelling is je advertentie helemaal gericht op het verkrijgen van betrokkenheid bij berichten, pagina vind-ik-leuks en reacties op een event of aanbieding. Hoewel deze campagne niet direct gericht is op het verkrijgen van leads, krijg je wel meer mensen die jou gaan volgen op Facebook. Dit zorgt ook weer voor meer zichtbaarheid van jouw posts wanneer mensen een post liken, delen of iemand taggen.
Videoweergaven als doelstelling
Heb je een video over jouw bedrijf of product en wil je dat mensen deze video zien? Dan kies je voor videoweergaven als campagnedoelstelling. Facebook optimaliseert de campagne vervolgens om zoveel mogelijk videoweergaven te verkrijgen. Je hebt natuurlijk wel eerst een goede video nodig.
Appinstallaties als doelstelling
Heb je een app die je graag aan de man wilt brengen? Dan kies je voor appinstallaties als campagnedoelstelling. Niet alleen zorgt deze optie ervoor dat de call-to-action knop direct doorverwijst naar jouw app pagina in de appstore/playstore. Facebook ziet ook wie de app uiteindelijk aanschaffen en optimaliseert met deze informatie de campagne om app installaties tegen lagere kosten te realiseren.
Verkopen uit catalogus als doelstelling
Met deze doelstelling zorg je ervoor dat Facebook automatisch artikelen uit je catalogus weergeeft op basis van jouw doelgroep. Bijzonder aan deze campagne is dat de Facebook AI uitzoekt welke producten aan wie moeten worden getoond.
Conversies als doelstelling
Met deze campagnedoelstelling geef je eerst aan wat voor jou een conversie is. Dit kan een actie op je website zijn, in je app of in Facebook Messenger. Ook gebeurtenissen in een app kunnen worden ingesteld als conversie. Vervolgens gaat Facebook, samen met de Facebook pixel, de campagne optimaliseren om zoveel mogelijk conversies tegen zo laag mogelijke kosten te krijgen.
Winkelbezoeken als doelstelling
Heb je geen webwinkel maar wel een fysieke winkel? Kies dan altijd voor winkelbezoeken als doelstelling. De advertentie bevat dan ook de adresgegevens van de winkel. Hiermee kun je mensen in de buurt triggeren om een bezoek aan je winkel te brengen.
Hulp bij het kiezen van de juiste Facebook campagne
Wil je gebruik maken van Facebook Ads, maar weet je niet zeker welk campagne type je het beste kunt gebruiken? Bedenk je dan eerst wat jouw doel is. Het is vaak niet verstandig om bij wildvreemden om een lead te vragen. Wanneer je nog maar weinig bekendheid hebt, kun je dit vaak het beste eerst opbouwen met een bereik campagne. In een later stadium kun je dan meer gaan aansturen op website bezoeken of conversies. Wil je leren hoe je succesvolle Facebook Campagnes bouwt?
Alle ins- en outs van Facebook marketing leren!
Wil je graag alles weten over Facebook adverteren? Word dan een Facebook master met de 1-op-1 training van Saleswizard. Tijdens dit traject leer je alle ins- en outs van Facebook adverteren en kijken we samen hoe we jouw product het beste onder de aandacht kunnen brengen met Facebook ads. Meer informatie over de 1-op-1 training vind je hier.