Verbeter je online teksten
Lukt het je maar niet om een pakkende inleiding voor je webtekst te schrijven? Wanneer je tekst geen pakkende inleiding heeft, zullen de bezoekers van je site minder snel verder lezen. Ze klikken dan waarschijnlijk snel weer weg. Heb je dan al die moeite voor niets gedaan? Geen zorgen, pas gewoon de onderstaande PAS-formule toe bij het schrijven van inleidingen voor je webteksten. In een handomdraai schrijf jij dan ook pakkende intro’s voor je teksten!
Pakkende inleidingen schrijven met de PAS-formule
Iedereen kan leren om pakkende teksten te schrijven. Dat doe je door een aantal schrijftechnieken toe te passen. Met de PAS-formule heb je een richtlijn voor het schrijven van een goede intro voor je teksten. Wellicht ken je deze formule al, en zo niet, dan komt hij je ongetwijfeld bekend voor wanneer we hem uitlichten; de inleiding van dit blog is bijvoorbeeld geschreven volgens de PAS-formule.
Waar staat PAS voor?
- Problem: Je identificeert het probleem van je lezer. Daarvoor moet je kennis hebben van je doelgroep. Je moet namelijk weten wat er binnen de doelgroep speelt voor je weet met wat voor soort problemen leden van de doelgroep te maken hebben.
- Agitate: benadruk het probleem van je lezer. Strooi nog wat extra zout in de wond! Zo laat je zien dat je snapt waar je lezer zich zorgen over maakt.
- Solve: biedt de oplossing van het probleem met jouw product of service!
Drie werkende voorbeelden van de PAS-formule
Hoe ziet de PAS-formule er in de praktijk uit (behalve natuurlijk de inleiding van deze tekst)? Wij geven drie voorbeelden:
1. Interieurspecialist
Problem: Heb je al jarenlang hetzelfde interieur, en wil je eens wat anders?
Agitate: Dat kunnen we ons goed voorstellen, iedereen is immers wel eens toe aan afwisseling in huis. Van altijd maar hetzelfde interieur wordt je immers niet vrolijker! Het kan zelfs slecht voor je humeur zijn.
Solve: Schakel daarom de Bankenspecialist in. Met een van onze banken heb jij weer een stijlvolle woning waar je helemaal happy van wordt!
2. Autobedrijf
Problem: Heb jij een sterretje in je voorruit?
Agitate: Dat is niet alleen vervelend, maar kan ook erg gevaarlijk zijn. Voor je het weet is het kleine sterretje uitgegroeid tot een grote scheur!
Solve: Gelukkig bieden wij de oplossing. Automonteur Jansen repareert het sterretje in je autoruit in een handomdraai.
De PAS-formule is zeer compact. Dat maakt hem ideaal om er pakkende inleidingen mee te schrijven. Ook wordt hij ook vaak toegepast in reclames, zoals deze reclame van Carglass.
3. Snickers
Ook de reclame van Snickers past de PAS-formule toe:
Problem: Als je honger hebt, ben je niet jezelf.
Agitate: Hierdoor speel je rugby als een oude vrouw.
Solve: Door een Snickers te eten gaat je honger weg en ben je weer jezelf
Hoe schrijf je de rest van je tekst? Met het AIDA-model!
Door het toepassen van de PAS-formule schrijf je een lekker pakkend intro voor je tekst. De lezer is nu benieuwd naar wat er verder komen gaat. Maar hoe ga je verder? Ook daarvoor is een model dat je op weg helpt. Met het AIDA-model schrijf je ook na de eerste alinea een goed leesbare, pakkende tekst. Dit model wordt regelmatig in de marketing toegepast, en is je wellicht al bekend. Maar hoe gebruik je het AIDA-model in je teksten?
Wat is het AIDA-model?
AIDA staat voor ‘Attention’, ‘Interest’, ‘Desire’ en ‘Action’.
- Attention: trek de aandacht van je doelgroep. Aandacht trekken heb je zojuist gedaan door het schrijven van de pakkende inleiding met de PAS-formule.
- Interest: wek verdere interesse bij je lezer. Dit doe je door de positieve aspecten van je merk of je product te benoemen. Je kunt ook dingen benoemen waar je lezer zich mee kan identificeren.
- Desire: de interesse van je lezer in het product of de dienst moet omgezet worden naar een verlangen om het te hebben. Vertel waarom hij of zij niet zonder jouw product of dienst kan.
- Action: zet aan tot actie. Laat de lezer je product bestellen, contact met je opnemen en/of een offerte aanvragen. Dat kunt je aangeven in je slotalinea, maar een banner of call-to-action-button werken ook heel goed!
Onderstaand een voorbeeld van een uitgewerkt AIDA-model
En een beeldend voorbeeld:
Weet wie je klanten zijn
Wat bij zowel de PAS-formule als het AIDA-model centraal staat, is dat je moet weten wie je klanten zijn. Je kunt geen probleem presenteren in je inleiding, als je niet weet met welke problemen je doelgroep te maken heeft. Ook kun je geen verlangen creëren als je niet weet wat je doelgroep wil. Los daarvan is het sowieso goed om te weten wie je klanten zijn en wat hun behoeften zijn.
De rol van SEO in pakkende teksten
Natuurlijk speelt SEO ook een rol in het schrijven van je teksten. Je wilt namelijk dat je teksten goed scoren in zoekopdrachten. Maar ook al wordt je tekst goed gevonden; dat heeft alleen zin als de lezer een aansprekend verhaal te lezen krijgt. Anders klikt hij snel weer weg. Bovendien moeten de tekst aansluiten bij jouw doel: de lezer aanzetten tot kopen!
Met de PAS-formule en het AIDA-model heb je een handige houvast om pakkende teksten te schrijven. Verwacht niet meteen dat je hierdoor direct de beste teksten op het web schrijft. Daar is enige oefening en ervaring voor nodig. Hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt!
Hulp nodig met pakkende teksten schrijven?
Kun jij wel wat hulp gebruiken van specialisten op het gebied van pakkende teksten schrijven en SEO? Twijfel dan niet om eens contact op te nemen met de schrijvers van Saleswizard! Laat je gegevens bij ons achter via de onderstaande knop, of stuur een mailtje naar sales@saleswizard.nl.