Veel nieuwe functies en aankondigingen in Google Ads

Ieder jaar organiseert Google het evenement Google Marketing Live. Bij Google Marketing Live komen online marketing professionals van over de hele wereld samen om het te hebben over het vak. Een ander belangrijk onderdeel van het evenement is de presentatie van Google waar nieuwe producten en grote updates worden gecommuniceerd.

Ook dit jaar zijn er weer veel veranderingen aangekondigd die nieuwe kansen bieden voor ondernemers die zich bezighouden met online marketing.

In dit blog zet ik 9 van de meest ingrijpende veranderingen van Google Ads voor je op een rijtje.

1. Nieuwe advertentieruimte met Google Discovery Ads

Discovery ads is een handig nieuw advertentietype dat adverteerders in staat stelt om een doelgroep te bereiken met een carousel advertentie. Sinds de opkomst van Social Media is er een nieuwe manier om nieuws en entertainment tot je te nemen: de news-feed. Met een news feed worden nieuwsberichten en andere soorten content getoond op basis van jouw interesses.

Facebook bracht altijd nieuws van vrienden, kennissen en familie naar je newsfeed. Instagram richt zich op de nieuwsfeed van influencers en vrienden en de newsfeed van Pinterest brengt inspiratie en creativiteit in een nieuwsfeed. Daar waar we voorheen bepaalde websites bezochten om nieuws over een bepaald onderwerp tot ons te nemen, kunnen we nu simpelweg aangeven waar onze interesses liggen.

Google heeft al eens eerder geprobeerd aan te haken met Google Plus. Nu dit Google Plus officieel is verwijderd, komt Google met Google Discovery. Een newsfeed waar op basis van jouw interesses bepaalde berichten worden weergegeven. Met de komst van Discovery Ads kunnen we hier nu ook onze doelgroep bereiken.

Google Discover pagina

2. Met Gallery Ads kun je beeld toevoegen aan een advertentie

Google begint dit jaar met het uitrollen van de Gallery Ads. Met Gallery Ads kun je een advertentie met afbeeldingen weergeven in de zoekresultaten. Daar waar voorheen alleen tekst advertenties werden getoond in de Google zoekresultaten, krijgen we nu de optie om met afbeeldingen te adverteren. En dat biedt kansen.

Mensen onthouden 80% van wat ze zien en maar 20% van wat ze lezen. Daarnaast kan het menselijk brein een afbeelding 60.000 keer sneller verwerken dan een stuk tekst. Daarbij komt dat de Gallery Ads je de mogelijkheid bieden om je product of dienst in beeld te laten zien. Heb je een mooi product? Dan hoeven mensen niet langer eerst op de Google advertentie te klikken om het daadwerkelijk te zien. Ze zien het namelijk al meteen in de Google zoekresultaten.

Gallery Ads zullen de volgende elementen gaan bevatten:

  • Tussen de 4 en 8 afbeeldingen per advertentie
  • 70 karakters tekst per afbeelding
  • 1 tot 3 advertentie titels

Google Gallery Ads

3. Slim bieden wordt uitgebreid

Een van de grote revoluties in de online marketing van de afgelopen jaren is de adoptie van ‘machine learning’. Machine learning is het vermogen van computers om op basis van (grote hoeveelheden) data patronen te ontdekken. Vervolgens neemt de computer de juiste beslissing op basis van deze patronen.

Google Ads biedt al een hele tijd de mogelijkheid om gebruik te maken van machine learning in de vorm van ‘slim bieden’. Je kunt bijvoorbeeld de ‘maximaliseer conversies’ optie kiezen voor een Google Ads campagne. Met deze optie gaat de Google AI kijken hoe een campagne zoveel mogelijk conversies kan krijgen en past campagne instellingen automatisch aan om dit doel te bereiken.

De ‘slim bieden’ optie krijgt dus een update:

  • Conversies definiëren op campagne niveau, daar waar het voorheen alleen mogelijk was om conversies in te stellen voor een Google Ads account, kun je nu per campagne verschillende conversies definiëren.
  • Seizoensgebonden aanpassingen, om optimaal gebruik te maken van slim bieden komt er nu de mogelijkheid om de ‘slim bieden’ instellingen tijdelijk aan te passen.
  • Maximaliseer conversie waarde, deze nieuwe optie geeft de Google AI de opdracht om binnen een vastgesteld budget een zo hoog mogelijke conversie waarde te verkrijgen.

4. YouTube Bumper Machine maakt 6 seconden video’s

YouTube is bezig met een tool die video’s van 30 of 90 seconden omzet in een video van 6 seconden. Dit gebeurt geheel automatisch dankzij de inzet van machine learning.

De Bumper Machine zoekt automatisch naar de belangrijkste elementen in een video advertentie. Vervolgens knipt Bumper Machine de minder belangrijke stukjes weg en geeft je een video van 6 seconde.

Dit is ontzettend handig. 6 seconden ads zijn namelijk erg in trek. Bij de meeste YouTube advertenties kun je de advertentie na 6 seconden overslaan. Omdat de optie om een advertentie over te slaan veelvuldig wordt gebruikt door YouTube gebruikers kun je het beste alles binnen die 6 seconden vertellen.

Het is nog wel afwachten hoe goed de Bumper Machine gaat werken. Machine Learning is nog in ontwikkeling en zal daarom fouten maken. Een advertentie maken voor YouTube zal dus nog wel moeten worden begeleid door een mens.

De verwachting is dat de Bumper Machine 4 variaties geeft waaruit je kunt kiezen. Je kunt ze natuurlijk ook alle 4 gebruiken voor jouw advertentie campagne.

Youtube Bumper Ads

5. Advertentie targeting op ‘affiniteit’ en ‘intentie’

Google Ads biedt adverteerders al de mogelijkheid om mensen op basis van interesse te bereiken met display ads. Google ziet welke websites iemand bezoekt en maakt het voor adverteerders mogelijk om mensen met bepaald surfgedrag te targeten met een advertentie. Denk bijvoorbeeld aan een badkamer showroom die mensen target die de laatste tijd veel badkamer design websites bezoekt.

Naast de mogelijkheid om mensen met een bepaalde interesse te targeten geeft Google je ook al de mogelijkheid om een doelgroep te targeten op basis van hun intentie. Is iemand op zoek naar inspiratie voor hun tuin? Of is diegene op zoek naar een tuinset om aan te schaffen?

Deze twee verschillende manieren om een doelgroep te definiëren worden door Google samengevoegd en gaat ‘aangepaste doelgroepen’ heten.

6. Bereik meer potentiële klanten met de doelgroep uitbreiding tool

Aansluitend op de ‘aangepaste doelgroepen’ functionaliteit komt er een doelgroep uitbreiding tool. Heb je een aangepaste doelgroep gemaakt die erg goed werkt? Dan kun je Google vragen een soortgelijke doelgroep aan te maken.

De doelgroep uitbreiding tool wordt al met veel succes ingezet bij Facebook. Daar kun je op basis van een ingevoerde doelgroep een nieuwe groep mensen bereiken met advertenties. Google gaat deze functie nu dus ook aanbieden.

7. Google Shopping wordt zelf een webshop

Met Google Shopping kan een webwinkel producten tentoonstellen in de zoekresultaten. Tot op heden moest men echter eerst doorklikken naar de webwinkel van de aanbieder om een bestelling te plaatsen. Daar komt verandering in. Google Shopping gaat mensen de mogelijkheid bieden om in Google zelf een winkelwagen te vullen en af te rekenen.

Met deze wijziging maakt Google het voor shoppers een stukje gemakkelijker om iets bij aanbieders te kopen.

Heb je een webwinkel? Zorg dan dat jij je voorbereidt op de update van Google Shopping.

Google Shopping afrekenen

8. Lokale campagnes voor iedereen beschikbaar

Voor fysieke winkels is online marketing een belangrijk middel om meer klanten te krijgen. Google wil mensen die online zoeken naar producten en diensten helpen om lokale bedrijven te vinden. Dat doen ze door lokale campagnes uit te breiden. Zo kun je als adverteerder straks ‘Store Explore’ en ‘Promoted Pins’ gebruiken om mensen in de buurt te bereiken die op Google Maps zitten.

Google lokaal adverteren

8. Promoot een hele productgroep met Shopping showcase ads

Google Shopping showcase ads is de nieuwste advertentievorm voor Google Shopping. Showcase Ads worden weergegeven bij brede zoekopdrachten waar geen merknaam bij wordt gebruikt. Denk aan zoekopdrachten als: zomerjurken, nieuwe smartphones of muurverf. Voorheen werden alleen de klassieke shopping resultaten weergegeven, nu komen daar showcase ads bij.

Showcase ads zullen helemaal bovenaan de zoekresultaat pagina van Google Shopping komen te staan. Een showcase ad verwijst mensen door naar een product catalogus in plaats van naar de webwinkel die het product aanbiedt.

Dat is handig. Want wanneer iemand zoekt op ‘hardloopschoenen’ is duidelijk dat diegene in een oriënterende fase zit en nog geen model heeft uitgekozen. Een product catalogus met alle hardloopschoenen in je assortiment past dan bij de behoefte van degene die zoekt. Showcase ads worden dan ook niet getoond wanneer iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘Nike Air Zoom Pegasus 35’ (een specifiek hardloopschoen model van Nike).

Goed om te weten: bij een showcase ad betaal je niet voor de eerste klik. Je betaalt pas wanneer in de catalogus doorklikt en naar je website gaat.

Google Shopping Showcase ads

Conclusie: veel nieuwe functies in Google Ads en Machine learning wordt belangrijker

Het is duidelijk dat Google producten steeds meer gebruik maken van Machine learning en Automation. Dit biedt veel nieuwe kansen voor ondernemers en online marketeers en is een belangrijke trend zoals je ook al kun lezen in ons blog “Dé 22 online marketing trends in 2019” . Zo gaan we steeds meer hulp krijgen van computers die slimmer zijn doordat ze gemakkelijk gigantische hoeveelheden data kunnen interpreteren. Belangrijk is om up-to-date te blijven met alle veranderingen en dat je begrijpt hoe je optimaal van machine learning en automation kunt profiteren. Alleen zo blijf je de concurrentie een stapje voor.

De nieuwe advertentiemogelijkheden zoals Discovery Ads, Gallery Ads, adverteren in Google Maps en direct kopen in Google shopping zullen in de loop van 2019 worden uitgerold. Wij houden je op de hoogte!

Benut jij wel alle online kansen?

Wil je voor jouw organisatie ook inspelen op de vele veranderingen in de online marketing wereld? We helpen je er graag mee. Je kunt voor een afspraak mailen naar sales@saleswizard.nl. Maak je nog geen gebruik van Google Ads? Dan ben je misschien geïnteresseerd in het Google Ads Starter pakket.

Ja, ik heb interesse!

Over de auteur

Tim is online marketeer bij Saleswizard. Tim heeft een voorliefde voor Social Media marketing en praat hier graag over. Vandaar dat hij de Social Media trainingen en workshops geeft aan ambitieuze ondernemers.