SEO

Schema.org: wat is het en hoe maak je er gebruik van?

Schema.org- wat is het en hoe maak je er gebruik van

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Steeds vaker hoor je ‘Schema’ rondzoemen als SEO 2.0

Schema.org bestaat al een poosje (sinds 2011) maar sinds enkele jaren hoor je Schema Markup (of structured data) steeds vaker en luider rondzoemen.

Maar wat is Schema.org eigenlijk? En waarom is Schema belangrijk? Heeft Schema invloed op SEO? En hoe implementeer je Schema Markup op je website?

Vragen die ik in dit artikel ga beantwoorden!

Wat is Schema.org?

Schema.org is een initiatief van Google, Bing en Yahoo waarmee data op websites kan worden gestructureerd en gedefinieerd. Deze eenduidigheid maakt het zoekmachines eenvoudiger het internet te doorzoeken en informatie op een bepaalde manier weer te geven.

Je kan de website Schema.org zien als een soort woordenboek voor structured data. Van allerlei dingen, boeken, films, recepten, personen, organisaties, relaties en activiteiten is op deze website beschreven wat je daarvan kan vastleggen.

Op de website van Schema.org staan alle voorkomende schema’s. Bijvoorbeeld voor:

  • https://schema.org/Organization
  • https://schema.org/JobPosting
  • https://schema.org/LocalBusiness
  • https://schema.org/HomeAndConstructionBusiness
  • https://schema.org/BlogPosting
  • https://schema.org/AggregateRating
  • https://schema.org/Event

Laten we inzoomen op 1 type namelijk Event (evenement). Van een evenement kun je o.a. vastleggen de:

  • naam
  • beschrijving
  • prijs
  • datum
  • locatie
  • organisator

Deze informatie kun je met structured data toevoegen aan je website met voorgedefinieerde Schema tags. Voor een evenement ziet de Schema Markup er als volgt uit:

Voorbeeld Schema Markup Event

Waarom is Schema zo belangrijk?

Plugin bouwer WP Auto Schema claimt de volgende voordelen door het gebruik Schema Markup op je website:

  • 23% toename in clicks
  • 32% toename van het aantal vertoningen
  • 26% hogere Click Through Ratio
  • 164% meer time spent on rich content pagina’s
  • 4,2% meer interactie
  • 7 posities hoger in Google
  • Optimalisatie for Voice Search

Persoonlijk lijken mij de claims wat aan de hoge kant, maar duidelijk is wel dat het gebruik van Schema voordelen biedt. Schema is belangrijk voor zoekmachine optimalisatie (SEO) omdat het:

  1. helpt meer relevante informatie uit te lichten en op te vallen (Rich Snippets);
  2. de positie van je website in Google kan verbeteren (SEO);
  3. zoekmachines helpt informatie sneller te verwerken (bijvoorbeeld voor Voice Search)

Hierna licht ik dit toe.

Opvallen door Rich Snippets met Schema Markup

Het gebruik van Schema of structured data is belangrijk omdat jouw website daarmee meer opvalt tussen alle andere resultaten. Het is mogelijk om meer relevante informatie uit te lichten dan de titel, URL en metabeschrijving. Deze extra informatie wordt ook wel een Rich Snippet genoemd.

Hierna het voorbeeld van de website van het Concertgebouw. Zodra je zoekt op de kalender van het Concertgebouw, worden de geplande concerten onder de URL getoond. In deze tijd van corona zou dus eigenlijk ook de eigenschap EventStatus moeten worden vertoond, aangezien alles is afgelast.

Voorbeeld Schema Markup Events in Google

Het is zelfs mogelijk om met Rich Snippets boven of rechts naast de gewone zoekresultaten te staan (positie 0). Dat heet dan een zogenaamde featured snippet. Zie het onderstaande voorbeeld als je zoekt op “how to add schema in wordpress”.

Voorbeeld Featured Snippet

Ook is het mogelijk veelgestelde vragen onder een URL weer te geven zoals onderstaand voorbeeld weergeeft. Andere zoekresultaten verdwijnen verder naar beneden en jouw resultaat trekt meer de aandacht en er wordt vaker op geklikt.

Voorbeeld FAQ Snippet

Overigens is het mogelijk dat bovenstaand voorbeeld valt in de categorie Rich Result Spam en binnenkort wordt verwijderd. Google hanteert namelijk wel bepaalde Guidelines voor het gebruik van Rich Snippets.

Ook producten kun je opvallender maken door gegevens te markeren met Structured Data. Hierna zie je dat met Schema Markup de prijs en voorraad worden weergegeven.

Voorbeeld product snippet

Met Schema je posities in Google verbeteren (SEO)

Alhoewel er (nog) geen direct verband bestaat tussen het gebruik van Schema en je posities in Google, helpt het gebruik van Schema wel degelijk. Enerzijds vanwege een hogere CTR (Click Through Ratio) en anderzijds vanwege de extra informatie die met Schema aan zoekmachines wordt geboden. Dat werkt als volgt.

CTR is onderdeel van het Google algoritme. Als de CTR van een zoekresultaat hoger is dan op grond van de positie verwacht mag worden, lijkt het resultaat relevanter voor de zoekopdracht. Google beloont dat met een hogere positie. Indirect helpt Schema Markup dus bij het behalen van een hogere positie in Google.

Als op een webpagina extra informatie wordt geboden met Schema, hoeft de zoekmachine de tekst niet alleen te interpreteren. De Schema informatie geeft eenduidige informatie die bovendien sneller te verwerken is. Dat draagt dus zeker bij aan een betere vindbaarheid van je website in Google.

Schema verbetert de vindbaarheid met Voice Search

Het aantal zoekopdrachten via Voice Search neemt flink toe. Reden te meer om ook aandacht te besteden aan de vindbaarheid van je website met Voice Search. Diverse onderzoeken tonen aan dat het gebruik van Schema een voorwaarde is voor Voice Search resultaten. Meer over Voice Search kun je lezen in het blog “Hoe optimaliseer je jouw website voor Voice Search?”.

Hoe voeg je Schema Markup toe aan je (WordPress) website?

Nu je weet wat Schema.org is en waarom het zo belangrijk is, wil je natuurlijk direct Schema Markup toevoegen aan je website. Dat kan op verschillende manieren:

  1. Handmatig pagina voor pagina
  2. Dynamisch via Google tagmanager
  3. Via een SEO plugin zoals Yoast of Rank Math
  4. Met Schema Plugins

1. Handmatig Schema Markup toevoegen aan een pagina

Schema is niets anders dan een stukje code dat je kan genereren met de website Schema.org en het gedeelte van de Developers Guide van Google dat gaat over structured data.

Stel dat je bijvoorbeeld vragen en antwoorden willen markeren op een FAQ pagina van je website, dan ga je als volgt te werk:

Stap 1: Zoek in de Developers Guide van Google de ondersteunde code en kopieer deze.
Stap 2: Bewerk je website pagina in tekstmodus en plak onderaan de Schema Markup.
Stap 3: Vervang de voorbeeldvragen en antwoorden door jouw content.
Stap 4: Test je code met Google’s Structured Data Tester
Stap 5: Login op het Google Search Console en laat de pagina opnieuw indexeren
Stap 6: Zoek in Google de betreffende pagina op en controleer of de snippets zichtbaar zijn.

Het is ook mogelijk om Schema Markup toe te voegen met behulp van de Structured Data Markup Helper. In het blog ”Hoe voeg je structured data toe aan je website?” is dat verder uitgelegd.

2. Dynamisch Schema Markup toevoegen via Google Tagmanager

Met Google Tag Manager kun je dynamisch Schema toevoegen. Dat heeft als voordeel dat je Schema Markup niet pagina voor pagina hoeft toe te voegen. Als je nog niet weet hoe Google Tag Manager werkt, lees je eerst de handleiding “Google Tag Manager Tutorial”. Ken je de basics wel al, dan volg je deze stappen:

Stap 1: Zoek in de Developers Guide van Google de ondersteunde code en kopieer deze.
Stap 2: Plak de code in een HTML Tag met Google Tag Manager
Stap 3: Maak met Google Tag Manager variabelen aan die je wilt gebruiken in je schema (bijvoorbeeld productnaam, -prijs en -reviews)
Stap 4: Vervang de vaste velden van de HTML tag door de aangemaakte variabelen
Stap 5: Maak een trigger aan voor de pagina’s waarop de HTML tag getoond moet worden
Stap 6: Test je Trigger, HTML tag en variabelen met de preview functie van Google Tag Manager en, indien in orde, publiceer de code
Stap 7: Login op het Google Search Console en laat de betreffende pagina’s opnieuw indexeren

3. Schema toevoegen met SEO Plugins als Yoast of Rank Math

De meeste websites maken gebruik van SEO Plugins zoals Yoast of Rank Math. Via Yoast is het mogelijk om in beperkte mate Schema toe te voegen. Zo is het mogelijk het organisatietype te gebruiken en, als je gebruikmaakt van de betaalde versie, het local business type.

Rank Math gaat verder dan Yoast en ondersteunt per pagina meerdere types zoals boek, cursus, evenement, vacatures, etc. Maak je gebruik van Yoast en wil je overstappen, dan biedt Rank Math een handige overstap wizard.

Schema toevoegen met Rank Math

4. Schema toevoegen met gespecialiseerde Plugins

Wil je aan de slag met Schema Markup dan is het ook mogelijk om daarvoor gespecialiseerde plugins te gebruiken. We noemen er een aantal:

https://schema.press ($199,- per jaar)
https://wpschema.com ($55,- per jaar)
https://wpsemplugins.com ($49,- per jaar)
https://structured-data-for-wp.com/ ($99,- per jaar)
https://wpsso.com/extend/plugins/wpsso-schema-json-ld ($49,- eenmalig)
https://www.schemaapp.com ($30,- per maand)
https://wpautoschema.com ($9,95, per maand)
https://rich-snippets.io/ ($77,- eenmalig)

De beste ervaring hebben we nu met https://wpsemplugins.com. Maar welke plugin het meest geschikt is voor jouw website is per situatie en website thema verschillend. Stuur mij een mailtje als je vrijblijvend advies wilt.

Is Schema.org voor mijn website zinvol?

Dat is de vraag die veel website eigenaren met je delen. Mijn mening is dat het zeker zinvol is. Je maakt zoekresultaten opvallender, verhoogt je CTR en helpt zoekmachines je content beter te begrijpen. Schema Markup is nu al zinvol en in de toekomst waarin Voice Search en Semantische SEO belangrijker worden, nog meer.

Wil je weten of en hoe je aan de slag moet met Schema Markup? Laat het mij weten en ik geef je vrijblijvend advies!

Meer informatie over Schema.org en Schema Markup?

Wil je weten welke SEO en Snippet kansen jij nu laat liggen? Wil je meer halen uit je website en in Google je organische positie verhogen? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons vrijblijvend meer informatie!

ik heb interesse

Gerelateerde artikelen

  • Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
    Content Marketing, SEO
    Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]