On page pagina optimalisatie
Om gevonden te worden door Google is het verstandig je pagina’s één voor één te optimaliseren met de juiste tekst, afbeeldingen, koppen en zoektermen. Dit noemt men ook wel ‘pagina optimalisatie’ of ‘on page optimalisatie’. Wil je jouw website laten optimaliseren? Saleswizard vertelt wat daarbij komt kijken.
Pagina optimalisatie in 9 stappen
Wil je pagina’s optimaliseren? Dan maak je van tevoren een plan van alle pagina’s die je wilt toevoegen aan je website. Dit plan vormt de basis en je contentstrategie voor je website. Daarmee kun je elke pagina optimaliseren voor Google. Als je een pagina wilt optimaliseren, volg dan dit 9 stappenplan. Deze 9 stappen behandelen de belangrijkste factoren van een goed geoptimaliseerde pagina en zijn een key onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
Maatwerk design
Waarom kiezen voor pagina optimalisatie bij Saleswizard?
- Je pagina’s of website volledig op maat gemaakt ontworpen & ontwikkeld;
- Pagina optimalisatie op basis van keyword en concurrentieanalyse
- Webdesign geoptimaliseerd voor conversie;
- Ruim 1100 opdrachtgevers gingen jou voor.
1. Focustrefwoord
De eerste en belangrijkste stap is het bepalen van je focustrefwoord. Dit woord of deze woordencombinatie beschrijft waar je pagina over gaat. De meest gemaakte fout bij het kiezen van het trefwoord is het gebruik van vakjargon. Niet datgene wat jij wilt zeggen, maar datgene wat je klanten zoeken is van belang bij het bepalen van het juiste trefwoord. Je moet dus denken vanuit de klant in plaats van alleen jouw bedrijf of aanbod. Zodra je het trefwoord hebt bepaald maak je een lijst van synoniemen, meervoudsvormen, variaties en veelgebruikte combinaties. Al deze woorden kan je gebruiken bij het schrijven van de geoptimaliseerde pagina.
Voor deze pagina bijvoorbeeld is het focustrefwoord: ‘pagina optimalisatie’. Een synoniem is ‘on page optimalisatie’. Meervoud is ‘pagina’s optimaliseren’, een variatie is ‘pagina optimaliseren’ en een combinatie is bijvoorbeeld ‘pagina’s optimaliseren voor Google’. Je kunt daarvoor je eigen boerenverstand gebruiken of Google zoeken gebruiken. Google zoeken geeft namelijk terwijl je typt suggesties. Ook onderop de pagina staan vaak meerdere alternatieve zoekopdrachten.
2. De paginatitel en on page optimalisatie
De paginatitel is het belangrijkste onderdeel van je pagina optimalisatie, dus zorg dat deze goed is. De paginatitel wordt in Google in het blauw weergegeven. Standaard is de paginatitel in Google dezelfde als de paginatitel van je website. Met behulp van de plug-in Yoast kan je de paginatitel zoals deze in Google verschijnt, aanpassen. Zorg ervoor dat je focustrefwoord aan het begin van je titel voorkomt. Gebruik minder dan 70 letters in je titel en zorg ervoor dat elke paginatitel op je website uniek is. Een goed geschreven paginatitel zorgt ervoor dat je opvalt tussen de zoekresultaten in Google. Zorg dus voor een onderscheidende en opvallende titel.
3. De metabeschrijving
De metabeschrijving verschijnt onder de paginatitel in Google. Het aantal karakters dat je hiervoor kunt gebruiken is onlangs verhoogd van 156 naar 320. Ook de metabeschrijving kan je gebruiken om mensen te overtuigen om op je link te klikken. Het moet daarnaast je belangrijkste zoekwoord bevatten en mogelijk enkele variaties of zoekwoordencombinaties.
4. De URL
De URL is de tekst in je browser die de locatie van je pagina binnen je website aangeeft. Deze pagina bijvoorbeeld staat op de URL https://www.saleswizard.nl/zoekmachine-optimalisatie/pagina-optimalisatie. Ook de URL moet je focustrefwoord bevatten en bij voorkeur niet zo lang zijn. Vermijd onleesbare code en tekens in je URL die mogelijk door je website worden gegenereerd. De URL moet voor elke gebruiker leesbaar en te gebruiken zijn. Bij de meeste content management systemen is de URL aanpasbaar.
5. H1, H2, H3, H4 en H5 tags
Op je pagina maak je waarschijnlijk gebruik van koppen en subkoppen om je tekst leesbaar te maken. Het is niet voldoende om deze alleen vetgedrukt, cursief of groter te maken. De kopteksten moeten voor Google worden gemarkeerd met headings H1, H2, H3, H4 en H5. In HTML is bijvoorbeeld een H1 tag te herkennen als <h1>Dit is is de paginatitel</h1>. Het nummer heeft het niveau aan waarbij H1 gebruikt wordt voor titel van de pagina. Deze mag maar 1 keer voorkomen op een pagina. De tekst in deze kopjes tellen zwaarder mee voor de vindbaarheid. Je kunt dus H2, H3, H4 en H5 kopteksten uitstekend gebruiken om variaties en zoekwoorden combinaties vindbaar te maken.
6. Content
De content of inhoud van je pagina is de volgende belangrijke factor van pagina optimalisatie. In de tekst moeten je focustrefwoord en variaties daarvan in voldoende mate voorkomen. Voor de meeste pagina’s volstaat een aantal woorden van 300. Niet zelden zijn er echter wel meer dan 1500 woorden nodig voor een pagina om goed gevonden te worden. Om te bepalen hoeveel woorden er nodig zijn voor jouw focustrefwoord, check je in Google de bovenste 3 resultaten en tel je het aantal woorden. Dat moet je een aardige indicatie geven. Niet alleen het aantal woorden, maar ook de kwaliteit is van belang. Om te checken of je tekst goed leesbaar is, kan je gebruikmaken van de Flesh Reading Ease test.
7. Keyword density en pagina optimalisatie
Keyword density ook wel genoemd trefwoordendichtheid is een belangrijke factor waarmee je je pagina’s kunt optimaliseren. De keyword density is het aantal keren dat jij je trefwoord hebt gebruikt gedeeld door het totale aantal woorden op de pagina. Nog maar enkele jaren geleden was het mogelijk om je trefwoord gewoon vaak te noemen en daarmee hoog te ranken. Dat heet ook wel keyword stuffing. Na de Penguin Update weet Google deze tactiek steeds beter te herkennen en straft pagina’s juist af bij overmatig trefwoordengebruik.
Als vuistregel kan je gebruiken dat je trefwoord 1 tot 2,5% mag voorkomen. Als het een trefwoordencombinatie betreft, moet dat percentage iets lager zijn(minder dan 1%).
8. Links
Het is voor je pagina optimalisatie verstandig deze niet als een losse pagina op het internet en binnen je website te positioneren. Zorg er daarom voor dat andere websites naar je pagina linken, andere pagina’s binnen je website naar deze pagina linken en dat je mogelijk naar een externe pagina (een autoriteit) linkt als onderbouwing van de inhoud van je pagina. Deze links heten inkomende, interne en externe links. De manier om meer links naar je pagina te verkrijgen, heet linkbuilding.
9. Voeg altteksten toe aan je afbeeldingen
Altteksten ook wel ‘alt tags’ genoemd, is de tekst die je kan toevoegen aan je afbeelding. Het vertelt Google waar je afbeelding overgaat. De alt tekst is dus iets anders dan de naam van het bestand van de afbeelding. Het beste voor pagina optimalisatie is dat de bestandsnaam wel geheel of gedeeltelijk overeenkomst met de alttekst. Zorg ervoor dat de eerste afbeelding op je pagina het focustrefwoord bevat. De overige afbeeldingen kunnen eventueel gebruikt worden voor variaties.
Pagina optimalisatie uitbesteden
Heb jij een goede website met goede teksten, maar word je niet gevonden door Google? Ga dan aan de slag met het optimaliseren van je pagina’s voor Google. Heb je geen zin of geen tijd omdat zelf te doen? Dan kan je deze tijdrovende klus ook aan ons uitbesteden. Saleswizard is een allround online marketingbureau met een specialisatie in SEO. Wil je meer advies over on page optimalisatie of een offerte? Bel 088-7709999 of mail ons sales@saleswizard.nl.
Wil je jouw website laten optimaliseren voor Google?
Laat je gegevens achter en Rob neemt vrijblijvend contact met je op.