Penguin 4.0 is Live! Houd je website in de gaten! | Saleswizard
Linkbuilding, Google Updates

Penguin 4.0 is Live! Houd je website in de gaten!

google update

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
26 februari, 2024

Google bevestigt: Penguin 4.0 is live

Het is eindelijk zover: Penguin 4.0 is live!! Dit heeft Google zojuist bevestigd op haar blog. Vanaf nu maakt Penguin integraal onderdeel uit van het zoekmachine algoritme van Google en wordt het effect van linkbuilding Real Time verwerkt. Een belangrijke verandering in SEO land met enorme veranderingen van posities van websites tot gevolg.

Eerste Penguin Update sinds 2014

De laatste Penguin Update is al van een poosje geleden, namelijk 17 oktober 2014. Ruim 2 jaar lang werd uitgekeken naar deze belangrijke update van Google, omdat zowel goede als slechte links zo’n enorme invloed hebben op de positie van je website. En omdat het lang wachten was op deze update, was voor niemand duidelijk of nieuwe links nu als linkspam of als kwaliteit werden gezien. Nu is dat wel duidelijk en wordt tegelijk een inhaalslag van 2 jaar gemaakt. En dat niet alleen! Voortaan kun je het effect van links real time na gaan.

Wat is er nu veranderd?

Sinds de introductie van Penguin in 2012 volgden updates elkaar met regelmaat op. Dat is nu definitief verleden tijd. Penguin is integraal onderdeel geworden van het zoekmachine algoritme dat uit circa 200 factoren bestaat. Daardoor is Google nu in staat:

  • real time te herkennen of er sprake is van linkspam of een kwaliteitslink naar je website
  • deze informatie real time te verwerken in hogere of lagere posities van je website
  • acties die je onderneemt om je linkprofiel op te schonen en te verbeteren, real time te verwerken

Daarnaast verzacht Google het effect van spamlinks en keyword stuffing. Voortaan wordt alleen nog maar een pagina ‘gestraft’ met een lagere positie en niet de website in zijn geheel.

Wat kan je van de Penguin Update merken?

Google geeft aan dat de Penguin Update in alle talen tegelijk is uitgerold. Eerdere ervaringen geven echter aan dat het effect de komende weken pas echt duidelijk zal worden. Heb je te maken met een plotselinge stijging of daling van je posities, dan weet je hoe het komt. Houd je rankings de komende weken dus goed in de gaten!

Hoogste tijd om je backlinks te controleren

Het is nu echt de hoogste tijd om nog eens kritisch door je linkprofiel te gaan. Misschien heb je bewust of onbewust je website veel schade toegebracht door te veel:

  • artikels te posten met links naar je website
  • links te ruilen met anderen
  • startpaginalinks met een lage autoriteit
  • te focussen op voor jouw belangrijke zoekwoorden
  • links te kopen van SEO boosters of agressieve linkbuilders
  • aan te melden bij niet relevante websites of gidsen

Tools om je backlinks te controleren

Er zijn verschillende tools beschikbaar om je backlinks te bekijken en te analyseren. Daarmee kun je als het ware ‘door de ogen van Google’ kijken of het gaat om natuurlijke linkbuilding. Zie je bijvoorbeeld veel backlinks van 1 website, dan is dat verdacht. Of heeft de website niets met jouw bedrijf of branche te maken? Dan is dat ook verdacht. Enkele tools die je daarvoor kunt gebruiken zijn:

Majestic
Cognitive SEO
Moz

Via de tool van MOZ kun je direct bekijken wat je spamscore is. Hoe hoger deze score, hoe lager dus je posities zullen zijn.

Hulp of advies nodig?

Heeft je website te maken met plotselinge dalingen van bezoekers of posities? Of wil je juist weten hoe je deze posities kunt verbeteren zonder te worden ‘gestraft’ door Google? Laat het ons weten!

Gerelateerde artikelen

  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren