De afgelopen weken heeft Google weer flink wat veranderd in haar zoekmachine. Net als bij de eerste Penguin update eerder dit jaar, lijkt dit bewust gedaan om het de seoprofessionals lastig te maken. Achtereenvolgens bemerkten wij nu de volgende updates:
- 27 september Panda Update
- 28 september EMD Update
- 29 september Image Update
- 5 oktober Penguin Refresh
- 9 oktober Page Layout Update
Panda Update
Vlak voor, tijdens en na de EMD update(zie hierna), heeft Google ook een update gedaan van het Panda Algoritme. Panda had en heeft als doel om lage kwaliteit websites lager te laten scoren. Bijvoorbeeld websites met gekopieerde inhoud, websites met veel advertenties. Deze Panda update wordt wel Panda 20 genoemd omdat sinds de eerste Panda versie dit nu nummer 20 is.
EMD Update
EMD staat voor Exact Match Domain. Deze EMD update zat er al een poosje aan te komen en is gericht op websites met een slechte kwaliteit die gericht zijn hoog te scoren op een zoekwoord(encombinatie)en waarvan de URL exact overeenkomt met die zoekterm. De EMD Update staat los van Panda of Penguin maar heeft wel een flinke invloed gehad. Matt Cutts geeft aan dat ongeveer 0,6% van de sites zijn beïnvloedt maar als je ze alle forums erop naslaat lijkt dat percentage eerder rond de 3% te liggen.
Image Update
Nauwelijks merkbaar tussen het update geweld vond er ook nog een image/afbeeldingen update plaats op 29 september. Vooral voor webshopeigenaren is deze update van belang omdat steeds meer webshoppers gebruikmaken van de zoekfunctie in Google naar afbeeldingen.
Penguin Updates:
De eerste Penguin Update vond plaats op 24 april 2012. Op 24 mei vond de eerste refresh plaats. En op 5 oktober dus de derde. De verwachting was hoog gespannen rondom deze update omdat na de eerste implementatie van Penguin deze update rond de 2,6% van de zoekmachineresultaten zou beïnvloeden. Deze update is vooral van belang voor webshops. Steeds meer internetshoppers zoeken hun weg via afbeeldingen. Ook bij deze update gaat het Google om originele content.
Page Lay-out update
Als laatste in de rij werd op 9 oktober ook nog even de page layout update ingevoerd. Deze update werd begin van dit jaar aangekondigd en heeft betrekking op de hoeveelheid tekst die ‘above the fold’ (de tekst die de gebruiker ziet voordat hij moet scrollen) zichtbaar is en relevant is ten opzichte van wat de gebruiker als zoekresultaat heeft ingevoerd. Als daar bijvoorbeeld veel advertenties of foto’s staan en geen relevante inhoud, dan scoort je website minder goed.
Website gezakt, wat nu?
Het kan natuurlijk zijn dat 1 of meerder websites van jou gezakt zijn. Wat je daaraan moet doen, hangt af van de update waardoor je bent getroffen. De genoemde data in dit artikel, maar ook in eerdere artikels over Google Updates helpen jou de oorzaak te herkennen. Als je de oorzaak weet, kan je ook de oplossing bedenken zoals het verbeteren van de inhoud van je website, je linkprofiel of een combinatie daarvan.
Vind je dit artikel nuttig? Help ons en Like het artikel of Tweet het verder!