Google Search Console, Google Analytics

Google Search Console instellen tutorial

Google Search Console Tutorial

Geschreven door
Niels Kruitbosch

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Google search console instellen: laat je website sneller indexeren

Met de tools en rapporten van Google Search Console kun jij meer inzicht krijgen in het zoekverkeer vanuit Google naar je website en ervoor zorgen dat Google jouw webpagina’s en berichten optimaal indexeert voor de beste search prestaties. Wil je weten hoe je Google search console kunt instellen en gebruiken? Lees dan verder.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console (GSC) is een gratis dienst van Google waarmee je de prestaties van je website in Google kan bijhouden en controleren op fouten. Deze dienst stond tot Mei 2015 nog bekend onder de naam Google Webmaster Tools.

In dit blog lees je hoe je een website kan aanmelden bij Google Search Console, hoe je vervolgens Google search console kunt instellen om gebruik te maken van diverse tools om je website prestaties in Google te verbeteren!

Website aanmelden bij Google Search Console (Webmaster Tools)

Om gebruik te kunnen maken van Google Search Console heb je een eigen Google account nodig en heb je toegang nodig tot je website voor eigendomsverificatie. Als je aan deze punten voldoet lees dan verder hoe je in 2 gemakkelijke stappen kan starten met GSC.

Stap 1: Je website aanmelden bij Google Search Console

Om je website aan te melden bij Google maak je eerst een Google Search Console account aan.

Wanneer je bent ingelogd krijg je het welkomstscherm te zien en kies je een property type om je website bij Google te registreren.

In deze tutorial kiezen we voor het propertytype ‘URL-voorvoegsel’. Hiermee kunnen we de website aanmelden zonder DNS-verificatie.

  • Vul de volledige URL van je website in (voorbeeld: https://www.jouwbedrijf.nl);
  • Klik vervolgens op de ‘Doorgaan’ knop.

Search Console property toevoegen

Stap 2: Verifieer het eigendom van je website in Search Console

De volgende stap voor het instellen van Google search console is om het eigendom van de opgegeven website te verifiëren om. Dit kun je op vijf manieren doen.

  1. Verificatie door een speciaal HTML bestand te uploaden op je website;
  2. Verificatie door een HTML Tag plaatsen op je website;
  3. Verificatie middels een bestaand Google Analytics account;
  4. Verificatie middels een bestaand Google Tag Manager account;
  5. Verificatie middels de Domeinnaamprovider.

Heb je reeds een Google Analytics account of Google Tag Manager account gekoppeld aan de website? Dan kun je heel makkelijk Google Search Console verifiëren door te kiezen voor de bijbehorende verificatiemethoden.

LET OP: dit werkt alleen als het Google account waarmee je Google Search Console probeert te verifiëren ook toegang heeft tot de bijbehorende Google Analytics of Tag Manager property. In veel gevallen kiest Search Console automatisch voor verificatie via Analytics of Tag Manager en hoef je zelf verder niks te doen!

website eigendom verifieren in Google Search Console

Voor wie nog geen Analytics of Tag Manager account heeft ingesteld, laten we hier zien hoe je het eigendom van jouw website verifieert via de HTML-tag optie.

  • Kies onder ‘Andere verificatiemethoden’ voor HTML-tag;
  • Kopieer de unieke metatag en plak deze in de html code van je homepage of website header tussen de elementen <head> en </head>;
  • Sla vervolgens je html code met de toegevoegde HTML-tag op en klik op ‘Controleren’.
  • Als je bovenstaande stappen correct hebt uitgevoerd wordt aangegeven dat je eigendom van de website succesvol is geverifieerd.

Mocht dit niet lukken, of heb je geen toegang tot de html code van je website kun je een van de andere methoden proberen voor Google search console instellen.

Search Console verifiëren met HTML tag

Search Console eigendom geverifieerd

Search Console verifiëren met WordPress

Probeer je Search Console in te stellen voor een WordPress website? Dan kun je de bovengenoemde ‘metatag’ ook installeren via de Yoast SEO plugin, zonder dat je in de code hoeft te duiken! Hoe? Door Yoast te installeren en vervolgens de eerder genoemde HTML-tag te plaatsen in het veld ‘Google verificatie code’. Dit veld kun je vinden bij de algemene instellingen van Yoast onder het tabblad ‘Webmaster Tools’.

HTML tag toevoegen via Yoast

De mogelijkheden van Google Search Console

Heb je het eigendom van jouw website geverifieerd? Dan kun je nu gebruik maken van de diverse tools en rapporten van Google Search Console! Bekijk allereerst de ‘Overzicht’ pagina van GSC voor een samenvatting van de prestaties van je website in Google Zoeken (Google Search). Op deze pagina vind je een overzicht van de belangrijkste statistieken en (fout)meldingen voor jouw website of ‘property’ zoals dit in GSC wordt genoemd.

Aan de linkerkant van de pagina vind je het navigatiemenu van Google Search Console. Hier kun je schakelen tussen verschillende websites/properties en kun je de diverse rapporten en tools van GSC openen.

Search Console Menu

Mogelijkheden van Google Search Console Dashboard

Prestaties van je website bijhouden in Search Console

In het eerste rapport, genaamd ‘Prestaties’ kun je diverse statistieken vinden die jou meer kunnen leren over de manier waarop je website wordt weergegeven in de zoekmachineresultaten van Google.

Uniek aan deze weergave is dat je kan zien hoe vaak je website is weergegeven in de zoekresultaten, hoe vaak er op links naar je website is geklikt, wat de click-through-rate (CTR) is en wat de gemiddelde positie van jouw website in de zoekresultaten was. Door te filteren kun je specifieke vragen beantwoorden zoals:

  • “Hoe vaak is mijn website vertoond in de zoekresultaten in de afgelopen 3 maanden?”
  • “Hoe vaak is er geklikt op links die verwijzen naar mijn nieuwe websitepagina?”
  • “Hoe hoog staat mijn nieuwe pagina gemiddeld in de zoekresultaten?”

In de tabbladen van het Prestaties rapport van Google Search Console kun je tevens terugvinden voor welke Zoekopdrachten jouw website is weergegeven in de zoekresultaten van Google, welke pagina’s het beste presteren, in welke landen het meest is gezocht en geklikt en welk soort apparaat de zoekers gebruiken.

Deze gegevens hebben alleen betrekking tot de resultaten van Google Search. Wil je meer weten over je website prestaties? Maak dan gebruik van Google Analytics!

Het is tevens mogelijk om de statistieken van Google Search Console te koppelen aan Google Analytics. Lees meer hierover aan het eind van dit blog.

Prestaties website meten in Search Console

Specifieke pagina’s controleren in GSC met URL-inspectie

Met de URL-inspectie tool van Google Search Console kun je live controleren hoe de bots van Google een specifieke website pagina zien. GSC vertelt je wanneer een pagina voor het laatst is bekeken of ‘gecrawld’ door de Google bots, of je pagina momenteel geïndexeerd is, in welke sitemaps de pagina voorkomt en of er nog mogelijke optimalisaties zijn voor de pagina.

Website pagina URL inspecteren met Google Search Console

Heb je het idee dat een pagina mogelijk problemen heeft (of heb je een melding ontvangen van Google Search Console over mogelijke problemen) dan kun je tevens de pagina ‘Live URL Testen’. Wie weet komen er opeens hele andere resultaten uit.

Problemen met website detecteren

Indexeringsstatus controleren met het Dekking rapport in Search Console

Vermoed je dat je website niet correct wordt geïndexeerd en getoond in de zoekresultaten van Google? Kijk dan eens naar het Dekking rapport in Google Search Console.

In dit rapport vind je een overzicht van alle pagina’s die zijn gecrawld door Google. Deze worden onderverdeeld in 4 categorieën:

  1. Pagina’s met fouten (rood)
  2. Pagina’s met verbeterpunten of ‘waarschuwingen’ (geel)
  3. Pagina’s zonder problemen of ‘geldige’ pagina’s (groen)
  4. Uitgesloten pagina’s (grijs)

Staan er pagina’s met fouten of waarschuwingen in dit rapport? Probeer deze dan op te lossen door je website aan te (laten) passen. Worden er pagina’s uitgesloten? Dan betekent dit dat de Google bots deze pagina niet mogen bezoeken of dat de pagina niet geïndexeerd mag worden door Google. Controleer altijd of de uitgesloten pagina’s daadwerkelijk uitgesloten zouden moeten worden voor de beste prestaties in Google!

Website dekking controleren

XML Sitemap uploaden in Search Console helpt Google jouw website vinden

De Sitemaps tool stelt je in de gelegenheid om XML sitemaps te uploaden. Dit zijn bestanden waarin alle pagina’s, berichten en andere bestanden die op jouw website staan worden weergegeven. Je kunt door deze bestanden te uploaden Google search console instellen om periodiek de content in deze sitemaps te lezen. Hiermee geef je Google een helpende hand bij het vinden van de interessante content op jouw website.

Sitemap toevoegen aan Google Search Console

Maak je gebruik van een WordPress website? Met de eerder genoemde Yoast SEO plugin worden deze XML sitemaps automatisch aangemaakt. Je kunt jouw XML sitemap vinden via www.jouwdomein.nl/sitemap.xml

Yoast XML Sitemap

Optimaliseer je website met behulp van de Search Console optimalisatie rapporten

Wil jij goed ranken in Google? Dan is het een goed idee om fouten en mogelijke optimalisaties op te sporen via de optimalisatie rapporten van Google Search Console.

Een van de belangrijkste rapporten is het “Mobiele bruikbaarheid” rapport. In hoeverre je webpagina’s voldoen aan de guidelines van Google voor correcte weergave op mobiel. Ook geeft Google aan wanneer er nog punten te verbeteren zijn. Zo kun je foutmeldingen krijgen als:

Gebruikt incompatibele plug-ins
Denk hierbij aan plugins zoals Adobe Flash die niet worden ondersteund door mobiele browsers.

Viewport is niet ingesteld & Viewport is niet ingesteld op ‘device-width’
De html eigenschap ‘viewport’ geeft jouw browser de instructies die nodig zijn om content op de juiste grootte weer te geven voor jouw scherm. Heb je geen viewport ingesteld dan is je website mogelijk slecht leesbaar op mobiel. Je kunt je website het beste ‘responsive’ maken. Dat houdt in dat je de weergave van je website wordt aangepast aan de grootte van het scherm van de bezoeker, dit is meestal afhankelijk van de breedte of ‘device-width’ van het apparaat.

Content breder dan scherm
Website inhoud die buiten beeld kan frustrerend zijn voor bezoekers. Google houdt daarom rekening met de aanwezigheid van content die niet geschikt is voor mobiel bij het bepalen van de mobiele rankings!

Tekst te klein om te lezen
Kleine tekst die op je computer of tablet prima leesbaar is, kan op mobiel opeens onleesbaar klein zijn. Ook dit is een fout die je snel wilt verhelpen.

Klikbare elementen te dicht bij elkaar
Heb je meerdere linkjes in een tekst of buttons naast elkaar? Zorg dan dat er voldoende ruimte tussen deze elementen zit. Een dikke vinger drukt immers een stuk sneller op de verkeerde knop dan je kleine muiscursor.

Rapport mobiele bruikbaarheid Mobiel optimalisatie

Gestructureerde gegevens in Google Search Console

Heb je specifieke typen content op je website zoals producten, recepten, evenementen en vacatures? En zijn deze gedefinieerd met gestructureerde gegevens / structured data? Dan kun je ook gebruik maken van statusrapporten voor ‘uitgebreide resultaten’.

Met gestructureerde gegevens kun je Google vertellen wat voor soort data de content op je website is. Neem bijvoorbeeld de content van een product op je website. Hierbij kun je Google aangeven welk veld overeenkomt met de prijs, munteenheid, productbeoordeling, beschikbaarheid, merk en reviews voor je product.

Dit helpt Google een beter idee te krijgen van jouw product en verhoogt de kans dat jouw product prioriteit krijgt in de zoekresultaten.

Structured data website

Website gezakt in Google? Maak gebruik van de GSC Rapporten

Google behoudt het recht om jouw website gedeeltelijk of helemaal uit de zoekresultaten te weren. Wanneer jouw website plotseling sterk is gezakt dan kan er sprake zijn van beveiliginsproblemen of heb je mogelijk te maken met een handmatige actie van Google, ofwel een Google Penalty.

Beveiligingsproblemen en Handmatige acties

Rapport Beveiligingsproblemen

Is jouw website gehackt en staat deze vol met virussen? Of worden bezoekers doorverwezen vanaf jouw website naar dit soort gevaarlijke websites? Dan is er sprake van een of meerdere beveiligingsproblemen op jouw website.  Beveiligingsproblemen die door Google zijn opgemerkt kun je terugzien in het rapport Beveiligingsproblemen van Search Console. Hiernaast kan Google jou als geverifieerde webmaster ook een bericht sturen als er iets mis is met je website. Door gebruik te maken van Google Search Console krijg je dus eerder bericht over problemen met je website en kun je deze sneller herstellen!

Handmatige acties / Google Penalties

Google wil gebruikers van de zoekmachine de meest relevante resultaten tonen. Is jouw website volgens Google schuldig aan het oneerlijk manipuleren van de zoekresultaten dan kan Google dit bestraffen met een handmatige actie of ‘Google Penalty’.

Goede voorbeelden van oneerlijke manipulaties zijn:

Keyword stuffing
Heb jij jouw website helemaal volgestouwd met zoektermen? Dan kan Google dit als onnatuurlijk beschouwen en een straf uitdelen. Wil je zoektermen gebruiken in je content, doe dit dan met mate en kies logische zoekwoorden (< 2% is een goed richtpercentage).

Verborgen tekst of afbeeldingen
Heb jij tekst of afbeeldingen op je website staan die onzichtbaar zijn voor gebruikers maar niet voor Google? Ook dit wordt als onnatuurlijk beschouwd.

Oneerlijk of onnatuurlijk verkregen links
De Google Penguin update van 2012 heeft ervoor gezocht dat malafide linkbuilding technieken hard worden bestraft. Denk hierbij aan automatische linkuitwisseling, overmatig inkopen van links van diverse websites en andere manieren om in rap tempo veel links te vergaren. Deze manier van linkbuilding wordt door Google eveneens als onnatuurlijk gezien en mogelijk bestraft.

Spam content
Automatisch gegenereerde onzin content voor je website die geen toegevoegde waarde heeft voor bezoekers, gekopieerde content van andere websites en andere vormen van waardeloze content lopen het risico om door Google opgemerkt en bestraft te worden.

Onverwachte redirects
Als bezoeker lees je de titel en beschrijving van een pagina in Google om een idee te krijgen van de inhoud van de website. Als je op een Google resultaat klikt en je wordt vervolgens doorverwezen naar een compleet ongerelateerde pagina dan zorgt dit voor een negatieve ervaring. Om dit te voorkomen kan Google je mogelijk bestraffen voor verkeerde redirects. Voorbeeld: je klikt op een website in Google over het correct gebruik van Search Console en je wordt doorverwezen naar een gokwebsite.

Google Search Console instellen en koppelen aan Google Analytics

Google Search Console is op zichzelf al een geweldige tool die je diverse inzichten kan verschaffen over jouw website, maar het werkt nog beter door search console te koppelen aan Google Analytics. Via het rapport Acquisitie -> Search Console kun je met een gekoppeld search console account bijvoorbeeld zien:

  • Welke zoekopdrachten hebben geleid tot een bezoek aan jouw website
  • Waar je bezoekers vandaan komen
  • Welk apparaat gebruikt is om jouw website te bekijken
  • Welke pagina bezoekers het eerst op binnenkwamen (bestemmingspagina)?

Search console koppelen aan Google Analytics doe je als volgt:

  1. Zorg dat jouw gebruikersaccount toegang heeft tot zowel je geverifieerde Google Search Console account als Google Analytics
  2. Ga in Analytics naar de beheerdersinstellingen en vervolgens naar je Propertyinstellingen.
  3. Klik onder het kopje Search Console op ‘Search Console aanpassen’
  4. Klik vervolgens op ‘Toevoegen’ om je gegevens uit Search Console te importeren naar Google Analytics
  5. Selecteer in het volgende scherm je Search Console account en klik op opslaan.

Pagina’s verwijderen uit de Google Search Index met GSC

Google Search Console kan je helpen om pagina’s geïndexeerd te krijgen, maar je kan ook een verzoek indienen bij Google om pagina’s (tijdelijk) te verwijderen uit de zoekresultaten.

Momenteel is dit met de nieuwe versie van Search Console nog niet mogelijk. Ga dus naar de oude versie van Search Console. Onder het kopje ‘Google Index’ vind je de optie URL’s verwijderen. Met deze tool kun je Google vragen om jouw geverifieerde pagina’s (dus alleen van jouw eigen website) tijdelijk te verwijderen uit de zoekindex.

Om je pagina permanent uit de zoekindex te weren zul je de pagina moeten verwijderen of kun je de pagina markeren als noindex voor de Google bots (en bots van andere zoekmachines).

Zoekresultaten verwijderen uit Google Search Index

Hulp bij het instellen van Google Search Console?

Met de bovenstaande tutorial kun je zelf een aantal gebruik maken van enkele nuttige en belangrijke functies van Google Search Console om jouw website beter te beheren. Wil je daarnaast meer tips of hulp bij het beter vindbaar maken van je website? Neem dan contact met ons op!

Meer weten over het gebruik van Google Search Console in combinatie met Google Analytics?
Meld je aan voor onze gratis Workshop Google Analytics voor Beginners!

Hulp nodig bij Google search console instellen?

Neem dan contact op met Saleswizard. Wij kunnen je helpen bij Google Search Console instellen en jouw website de top 10 resultaten helpen bereiken met SEO Zoekmachineoptimalisatie.

Maak mijn website goed vindbaar

Gerelateerde artikelen

  • Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
    Content Marketing, SEO
    Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]