Google lanceert de Maccabees Update
Vlak voor de feestdagen heeft Google nog een belangrijke update gedaan van het Google Algoritme: De Google Maccabees Update. Deze nieuwste Google update is vernoemd naar een groep Joodse rebellen genaamd de Makkabeeën. Dit omdat de dag van de lancering 12 december samenviel met de Joodse viering van de de herovering van Jeruzalem door de rebellie op dezelfde dag 167 jaar voor Christus. Mooi die achtergrond, maar wat houdt de Maccabees Update in?
Wat is er veranderd met de Maccabees Update?
Google verandert jaarlijks meer dan 300 keer het zoekmachine algoritme. Vaak zijn dat kleine dingen die je niet of nauwelijks merkt. In dit geval blijkt dat anders te zijn. Sommige websites hebben te maken met een gigantische daling van het organische zoekverkeer in Google. Uit de eerste analyse van getroffen websites, blijkt dat de Maccabee Update consequenties heeft voor websites met veel afzonderlijke pagina’s voor:
verschillende long-tail-keywords, bijvoorbeeld:
- goedkope loodgieter Amsterdam;
- deskundige loodgieter Amsterdam;
- loodgieter spoed Amsterdam;
alle soorten zoektermen variaties, bijvoorbeeld:
- loodgieter;
- loodgietersbedrijf;
- loodgieters;
- installatiebedrijf;
verschillende plaatsen zonder goede waardevolle content, bijvoorbeeld:
- Loodgieter Amsterdam;
- Loodgieter Amstelveen;
- Loodgieter Hoorn.
Hoe kan je zien of de positie van jouw website is beïnvloed door een Google Update?
Als je wilt zien of de vindbaarheid van je website is beïnvloed door een Google Update, controleer dan het aantal organische bezoekers van je website met behulp van Google Analytics. Als het aantal bezoekers plots is gedaald op 1 of meerdere van de onderstaande data, dan heb je waarschijnlijk te maken met de gevolgen van een Google Update:
- 12 december 2017: Google Maccabees Update;
- 8 maart 2017: Google Fred Update;
- 21 april 2015: Mobiel Friendly Update
- 25 april 2012: Penguin Update;
- 24 februari 2011: Panda Update.
Wat kan je doen als je website is getroffen door de Maccabees Update?
Het kopiëren van de inhoud van een pagina en aanpassing van enkele zoektermen is een praktijk die niet of minder goed gaat werken. Als je meerdere pagina’s hebt op je website voor verschillende zoektermen variaties en of long-tail-keywords, dan doe je er goed aan deze pagina’s samen te voegen tot 1 goede pagina. Het is ook mogelijk meer waarde aan de afzonderlijke pagina’s toe te voegen. In de praktijk betekent dat vaak meer content en meer tekst die voor de lezer ook echt wat toevoegt. Ga dus voor kwaliteit en voor langere pagina’s met meer inhoud waarin je verschillende zoektermen variaties allemaal aanbod komen.
Meer weten?
Wil je meer weten over de Google Maccabees Update en wat deze update voor jouw website betekent? Neem dan contact met ons op via het formulier op deze pagina. Volg ons blog en blijf van alle belangrijke online marketing ontwikkelingen op de hoogte! Aan de slag met online marketing? Volg dan deze veelomvattende online marketing cursus!