Google Advertenties groter en groter
Sinds afgelopen maand is het mogelijk de tekst in je Google Advertenties nog meer uit te breiden. Je kan aan je Google advertenties nu 1 extra kopregel en 1 extra beschrijving van 90 karakters opnemen. In mei 2016 werd het aantal kopregels al uitgebreid van 1 naar 2 kopregels (introductie expanded tekst ads). Dit is nu uitgebreid tot 3 kopregels in Google Ads. Ook wordt het aantal karakters in de beschrijving uitgebreid tot maximaal 90 (dit was 80). Daarnaast is het nu mogelijk een 2e beschrijving op te nemen. Door deze wijziging vergroot je de ruimte die je advertentie op de eerste pagina in Google inneemt. De organische (niet-betaalde zoekresultaten) zullen nog verder in belang afnemen en de CTR (Click Through Rate) op je advertenties neemt toe.
Google advertenties blijven maar groter en groter worden
De afgelopen jaren heeft Google het advertentieformaat geregeld gewijzigd. In 2010 zag je nog meer organische resultaten dan advertenties zonder te scrollen. In 2016 zorgen advertentie extensies en de introductie van expanded tekst ervoor dat je alleen nog maar advertenties ziet. En nu neemt de zichtbaarheid van advertenties nog meer toe met de introductie van de 3e kopregel en de 2e advertentie omschrijving.
Extra kopregel en tekst toevoegen in Google Ads
Let op, je kan de 3e kopregel en extra omschrijving alleen toevoegen als je gebruikmaakt van de nieuwe versie van Google Ads. In de oude versie van Google Adwords is deze mogelijkheid niet meer beschikbaar. Sowieso is het verstandig om voortaan alleen nog maar gebruik te maken van de nieuwste versie van Google Ads. Als je op ‘advertentie bewerken’ klikt of ‘nieuwe advertentie’, kan je de extra teksten toevoegen aan je Google Ads. Zie als voorbeeld onderstaande afbeelding.
Tips voor het schrijven van Google Expanded Tekst Ads
De extra tekst is bedoeld om gebruikers meer informatie te geven voordat ze op een advertentie klikken. Vooral voor mobiele gebruikers is dat prettig. Adverteerders staan voor de uitdaging hun advertenties zo te herschrijven dat de extra tekstruimte optimaal wordt benut en de klikratio (CTR) toeneemt. Hierna vind je een aantal tips die je kunt gebruiken voor het herschrijven van je Google Ads:
- Gebruik je belangrijkste kopregel altijd als eerste en zorg dat deze 100% aansluit bij de zoekopdracht.
- De 2e kopregel kan je gebruiken om je te onderscheiden van de concurrentie. Noem hier je belangrijkste voordeel of USP (Unique Selling Point).
- De 3e kopregel is geschikt voor je call-to-action en het vermelden van een eventuele aanbieding.
- Gebruik de 1e beschrijving om je belangrijkste USP meer kracht bij te zetten. Geef aan wat gebruikers op de bestemmingspagina kunnen verwachten of doen (download, lees, koop, vraag informatie aan, bekijk, etc).
- Net als de 3e kopregel zal je extra beschrijving niet altijd worden vertoond. Zorg dus dat je belangrijkste call-to-action (CTA) in je eerste omschrijving is vermeld. Gebruik ook in je 2e omschrijving een duidelijke CTA.
- Maak minimaal 3 verschillende advertenties aan per advertentiegroep. Het Google Ads systeem maakt gebruik van Machine Learning en toont de beste advertenties meer. Als je onvoldoende variaties aanmaakt, maak je te weinig gebruik van Google’s Machine Learning en presteert je advertentiegroep ondermaats.
Binnenkort: Responsive Ads!
Met deze expanded tekst update is Google nog niet klaar. Google introduceert binnen afzienbare tijd de mogelijkheid van Responsive Ads. Met Responsive Ads beschik je als adverteerder over de mogelijkheid om maar liefst 15 kopregels en 4 beschrijvingen per advertentie op te geven. Google’s advertentieplatform stelt daarmee voor elke zoekopdracht de best passende en presterende advertentie samen. Responsive Ads zijn nu nog in Beta (zie de pagina “about responsive ads” op de supportpagina van google), maar zullen nog dit jaar mogelijk worden.
Vrijblijvende Adwords Check
Het nieuwe Google Ads beschikt over steeds meer en betere mogelijkheden om meer rendement te halen uit je Google Ads. Wil je weten welke mogelijkheden je nu laat liggen of waar je onnodig veel kosten maakt? Vraag dan nu een vrijblijvende adwords check aan. Ik eet mijn schoen op als ik niets weet te vinden. Stuur mij een mail of vraag hieronder een gratis check aan!
Vrijblijvende Adwords Check?
Wil je weten welke mogelijkheden je nu laat liggen in Google Ads (voorheen Google Adwords)?. Vraag dan nu vrijblijvend de gratis Adwords Check aan!