Google Expanded Tekst Ads
Op 24 mei 2016 vond de jaarlijkse Google Performance Summit plaats. Tijdens deze bijeenkomst presenteer Google nieuws, wijzigingen en nieuwe mogelijkheden binnen Google Analytics en Google AdWords. Het grote nieuws van dit jaar was dat Google de advertentie formaten van de advertenties gaat wijzigen. Deze update is door Google gepresenteerd als Expanded Tekst Ads (ETA)
Wat gaat er veranderen?
In de huidige situatie kan er voor een advertentie één titel gekozen worden van maximaal 25 karakters. In de nieuwe situatie krijgen adverteerders de mogelijkheid om twee titels te gebruiken van maximaal 30 karakters. Daarnaast is er een verandering wat betreft de beschrijvingsregels. In de huidige situatie bevat een advertentie namelijk twee afzonderlijke beschrijvingsregels van 35 karakters. In de nieuwe situatie wordt dit één beschrijvingsregel van 80 karakters. Google heeft aangekondigd dat deze wijzigingen later dit jaar doorgevoerd zullen worden.
Eerste update sinds 15 jaar
Bovenstaande criteria zijn al 15 jaar (!) ongewijzigd! Dat deze update grote gevolgen heeft voor adwordsbeheerders moge duidelijk zijn. Door deze veranderingen zijn adverteerders in staat om door de extra tekstruimte hun advertentie beter te laten aansluiten op de zoekopdrachten van (potentiële) klanten. Google verwacht dat dit weer zal resulteren in een hoger click-trough-rate (CTR). Met andere woorden: Google verwacht dat er met deze update vaker op een advertentie geklikt wordt.
Organische resultaten minder zichtbaar
Als we kijken naar de veranderingen valt op dat zowel in de titel als in de beschrijving meer karakters gebruikt kunnen worden. Hierdoor zal de ruimte die de advertenties innemen op een zoekresultaten pagina ook groter worden. De organische zoekresultaten zullen hierdoor, in veel gevallen, lager op de pagina terecht komen
Adwordsbeheer Saleswizard
Bij SalesWizard houden we alle updates en veranderingen met betrekking tot Google AdWords nauwlettend in de gaten. Op deze manier zijn wij goed voorbereid wanneer de veranderingen doorgevoerd worden. Wilt u meer lezen over de updates die zijn aangekondigd tijdens het Google Performance Summit? U kunt alles over dit onderwerp lezen op het Google Inside AdWords blog.