Conversie Optimalisatie

13 tips om de conversie van je landingspagina te verhogen

Conversie landingspagina verbeteren

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Wel bezoekers maar geen conversies op je landingspagina?

Je adverteert met Google Ads, bent actief op social media en zelfs de organische posities van je landingspagina in Google zijn goed. Je landingspagina krijgt echt wel voldoende bezoekers, maar conversies blijven uit….

Je vraagt je af hoe het toch kan dat je landingspagina niet converteert. En belangrijker, wat je moet aanpassen zodat je landingspagina wėl conversies oplevert. In dat geval heb je zeker wat aan dit blog waarin ik je stap voor stap uitleg hoe je landingspagina’s maakt die wel converteren.

Wat is de gemiddelde conversie van een landingspagina?

Voordat je een probleem gaat oplossen dat er helemaal niet is, accepteer dat het merendeel van de bezoekers je landingspagina verlaat zonder je call to action te zien of conversie. In het blog “Wat is een goed conversiepercentage?” kan je lezen dat het gemiddelde conversiepercentage over alle branches 3,96% is. Ook het Amerikaanse bedrijf Wordstream bevestigt deze gemiddelde conversie zoals blijkt uit de onderstaande grafiek.

Conversiepercentage landingspagina's per branche

Gemiddeld verlaat minimaal 96% je landingspagina dus zonder te bellen, een chat op te starten of een formulier in te vullen. Deze bepaalde actie die jij als doel instelt, is de conversie. Neem je genoegen met een gemiddelde conversie? Nee, natuurlijk niet. Dus hoe kan je de conversie op je landingspagina verbeteren? Hoe maak je een converterende landingspagina?

Anatomie van de perfect geoptimaliseerde landingspagina

Een landingspagina bevat 13 belangrijke voorwaarden voor conversion rate optimization (conversie optimalisatie). De afbeelding hierna ‘ontleedt’ de pagina en laat zien aan welke onderdelen jij kan sleutelen om een goede landingspagina te maken:

Elementen van conversie optimalisatie

1. Perfect aansluitende titel

Gemiddeld wordt de koptekst 5 keer meer gelezen dan de rest van je landingspagina. Hierna zie je een voorbeeld van eye tracking waaruit duidelijk blijkt dat de titel veel meer aandacht krijgt dan de rest van je landingspagina. De titel van je landingspagina moet dus 100% zijn doel treffen en in één oogopslag duidelijk maken wat jij precies te bieden hebt. Het loont dus zeker de moeite om de perfecte koptekst te bedenken en te onderzoeken welke voor jou het beste werkt.

Optimaliseer de titel van je landingspagina

Maar hoe schrijf je dan een goede koptekst? Hierna 7 tips om je kopteksten te verbeteren:

  1. zorg dat de titel volledig aansluit op de zoekopdracht of advertentie
  2. focus op het probleem, de oplossing of het resultaat
  3. gebruik cijfers in de titel
  4. schrijf in spreektaal
  5. beperkt het aantal woorden tot 8
  6. maak handig gebruik van formules om kopteksten te schrijven
  7. Test, test, test

In mijn eerdere blog “Pakkende titels: 7 waardevolle tips voor een pakkende titel”, lees je hier meer over.

 

2. Subtitel van je landingspagina

De subtitel staat meestal vlak onder de koptekst en heeft een kleiner lettertype. De subtitel krijgt na de headline de meeste aandacht. De subtitel biedt je de mogelijkheid de aandacht vast te houden en de bezoeker van je landingspagina je verleiden tot het klikken op de CTA (Call-to-action) van je landingspagina.

Je kunt de subtitel gebruiken:

  • om meer te vertellen over je aanbod
  • extra voordelen te benadrukken
  • onmiddellijke actie te stimuleren

 

3. De juiste call to action van je landingspagina

De call-to-action (CTA) is de knop (met tekst) waarmee je de bezoeker van je landingspagina de gewenste actie laat uitvoeren. De actie die tot de conversie leidt zoals bellen, bestellen of het aanvragen van een offerte.

Helaas bestaat er niet zoiets als de ultieme CTA voor álle landingspagina’s. Afhankelijk van je doel, de zoekintentie en de fase van de customer journey, kies je de best passende CTA. Hierna zie je enkele voorbeelden voor elke type CTA voor je landing page.

CTAs voor je landingpage

Alhoewel er dus voor elk doel verschillende CTA’s gebruikt kunnen worden, zijn de volgende zaken conversie verhogend:

  • Gebruik altijd één dezelfde CTA per pagina
  • Laat je CTA voldoende opvallen
  • Zorg dat je CTA altijd zichtbaar is zonder te scrollen (above the fold)
  • Maak duidelijk wat het resultaat is van de CTA
  • Gebruik voor je CTA knop een kleur met contrast

Gebruik je verschillende CTA’s op je landingspagina (bijvoorbeeld brochure downloaden en offerte aanvragen), dan verwar je de bezoeker alleen maar. Valt je CTA niet op (bijvoorbeeld door een weinig opvallende kleur), dan ziet de bezoeker de CTA zomaar over het hoofd. Is je CTA niet zichtbaar omdat je eerst moet scrollen, dan scheelt dat zomaar de helft in conversie. Is je CTA onvoldoende duidelijk (bijvoorbeeld “verzenden”, “aanvragen”, “klik hier”) dan zal men er ook minder op klikken. Wees duidelijk in wat de bezoeker mag verwachten na de CTA (bijvoorbeeld Download Brochure of Gratis Checklist). Tot slot als jouw CTA knop niet opvalt, maak je de kans dat iemand erop klikt natuurlijk kleiner.

 

4. Unique Selling Points op je landingspagina

Wellicht is je headline zo krachtig dat verdere overtuiging niet nodig is. Maar de meeste mensen hebben wel wat extra overtuiging nodig. Een beknopt lijstje met USP’s van 4 tot 5 USP’s kan de bezoeker van je landingspagina net dat zetje geven dat hij nodig heeft om te converteren.

USP’s moeten echter wel concreet, onderscheidend en uniek genoeg zijn en aansluiten bij de pijnpunten van de klant. De beste USP’s vind je door te weten waar je echt goed in bent, je concurrent niet en wat je klan belangrijk vindt.

Welke USP's verhogen de conversie

Voorbeelden van zwakke USP’s zijn:

  • goede kwaliteit
  • prijs/prestatieverhouding
  • snelle levering
  • persoonlijk advies
  • telefonisch bereikbaar

Goede voorbeelden van USP’s zijn:

  • 7 jaar volledige fabrieksgarantie (Kia)
  • made for professional athletes across sports worldwide (Nike)
  • bezorging dezelfde dag (bol.com)
  • moeiteloos luisteren (Sonos)
  • klanten waarderen ons gemiddeld met een 8,8 uit 3677 reviews! (AOC Snijders)
  • hoogste slagingspercentage van Den Haag (Verkeersschool de Ridder)
  • laagste prijsgarantie (Hornbach)

Neem daarom echt even de tijd om 4 tot 5 echt onderscheidende USP’s te bedenken. En de beste? Die gebruik je natuurlijk voor je headline!

5. Een pakkende inleiding

Alhoewel de meeste mensen je headline, USP’s en CTA zullen scannen, mag je het belang van een korte en overtuigende inleiding niet onderschatten. Met een goede inleiding hou je de aandacht vast. Een saaie langdradige inleiding laat de lezer afhaken. Hoe zorg je nou dat je de aandacht vasthoudt?

PAS en conversie optimalisatie

Ik ben een enorme fan van de PAS formule. PAS staat voor Pain, Agitate en Solution. Je begint met het probleem waar de klant mee worstelt, vervolgens maak je dat groter en daarna bied je de perfecte oplossing. En dat in zo weinig mogelijk woorden.

Hierboven een voorbeeld van PAS van Elementor in hun blog over mobile landingpages. Probleem: 80% van het websitebezoek is mobiel. Agitate(verergeren): Wat als je website daar niet klaar voor is? Solution: Deze gids helpt je een mobiele versie van je website te ontwerpen die wel converteert.

6. De juiste afbeelding

Waarom zijn afbeeldingen en video zo krachtig? En waarom kan een afbeelding de conversie op je landingspagina maken of breken?
Dat is te wijten aan de manier waarop ons brein werkt. Ons brein kan afbeeldingen in 13 milliseconden verwerken. En dat is 60.000 keer sneller dan tekst! Daarnaast is 65% van de mensen visueel ingesteld en verwerkt visuele informatie veel beter en sneller dan tekst of spraak.

Het gezegde “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden” is dus meer dan waar zo blijkt uit onderzoek van MIT (Massachusetts Institute of Technology). Maar hoe kunnen afbeeldingen de hogere conversie van je landingspagina verhogen? Conversion Sciences onderzocht het en kwam met de volgende statistieken:

  • Afbeeldingen die de voordelen belichten, verhogen de conversie met 17%
  • Grotere afbeeldingen kunnen de conversie met 68% verhogen
  • Lachende mensen verhogen de conversie gemiddeld met 10%
  • Het gebruik van echte foto’s in plaats van stockfoto’s verhoogt de conversie met 45%
  • Gebruik je de juiste kleur dan kan je de conversie met 132% verhogen
  • Past je foto goed bij de inhoud van je landingspagina, dan neemt je conversie met 108% toe
  • Het gebruik van een korte overtuigende video op landingspagina’s kan de conversie met 80% verhogen.

7. Above the fold or below the fold?

De meest genoemde best practice is wel dat je CTA ‘above the fold’ moet staan. Above the fold (verwijzend naar boven de vouw van de krant) omvat de content die zichtbaar is op je landingspagina zonder te te scrollen.

Maar hoe belangrijk is het dat je CTA zichtbaar is zonder te scrollen (beter bekend als ‘above the fold’)? Voor 2010 was dat antwoord onbetwist cruciaal! 80% van de gebruikers toen scrolde niet. Dus als je je CTA below the fold stond, miste je 80% conversie. Zo simpel was het. En nu dan?

Percentage kijktijd above the fold

We gebruiken nu naast de desktop meerdere apparaten; smartphone, tablet, laptop en desktop. De smartphone heeft inmiddels zelfs het grootse aandeel. Deze diversiteit in apparaten en bijbehorende schermgroottes heeft het scrollgedrag flink veranderd. De Nielsen Norman Group onderzocht dit en kwam met de volgende uitkomsten:

  • het aandeel in de kijktijd van het gedeelte above the fold is gedaald van 80% tot 57% (zie het diagram hierna)
  • gebruikers starten al met scrollen voordat de pagina volledig is geladen
  • 90% van de gebruikers start met scrollen binnen 14 seconden
  • just above the fold is nog steeds het gedeelte waar de meeste conversie wordt behaald

Meer gebruikers zijn dus gaan scrollen met als logisch gevolg dat de beste plek voor je CTA niet altijd meer above the fold is. Soms kan je de conversie zelfs verhogen als je de CTA juist below the fold plaatst. Het is dus wat genuanceerder geworden. Het hangt af van het type bezoekers, type aanbod en fase in de customer journey.

Is jouw aanbod eenvoudig en zijn bezoekers al bekend met je bedrijf, dan is de kans op conversie sowieso al hoog. Een CTA above the fold is de juiste plek. Zijn bezoekers nog niet bekend met je bedrijf, maar is je aanbod zo eenvoudig en laagdrempelig? Ook dan is een CTA above the fold de juiste keuze. Is je aanbod complex of zitten er nogal wat haken en ogen aan? Dan is het logisch dat je CTA below the fold staat. Je bezoeker zal immers eerst meer willen weten.

Of je bezoeker wel of niet scrolt, de CTA above of below the fold staat, deze tips gelden eigenlijk altijd:

  • Vermeld altijd je belangrijkste content above the fold;
  • Voorkom de indruk dat je niet verder kunt scrollen (fals floors)
  • Focus op de mobiele weergave van je website en CTA
  • Vermijd afleidingen en zorg dat je CTA voldoende zichtbaar is
  • Test altijd je design en de optimale plaatsing van de CTA

8. Reviews op je landingpage

Maar liefst 98% leest eerst de online reviews voordat het een bedrijf inschakelt of een aankoop doet. Slechts 2% geeft aan nooit reviews te bekijken, zo blijkt uit het meest recente onderzoek van Bright Local. Er blijkt zelfs een directe lineaire relatie te bestaan dus het aantal reviews en de conversie van je landingspagina (The impact of review volume on conversion rate). Al na 10-30 reviews neemt de conversie met maar liefst 102,9% toe!

Correlatie aantal reviews en conversie optimalisatie

Reviews op je landingspagina verhogen dus de conversie, dat is wel duidelijk. Meer beide onderzoeken vermelden nog meer interessants en ik kan het niet laten deze als tips te vermelden:

  • 89% vindt het belangrijk dat het bedrijf reageert op beoordelingen
  • 81% gebruikt Google reviews voor het nemen van een besluit
  • maar 3% schakelt een bedrijf in met 2 of minder sterren in Google
  • 73% neemt alleen recente beoordelingen mee in de overwegingen
  • 62% herkent een fake review vrijwel direct

Kortom, reviews en beoordelingen verhogen de conversie van je landingspagina. Maar zorg wel dat je reageert op beoordelingen, dat ze op Google zijn geplaatst, tenminste 3 of hoger zijn, recent en zeker niet fake zijn!

Minder links is meer conversie

Maar liefst 96% van de landingpages hebben uitgaande links (zie To Link or not to link). Het meest wordt er gelinkt naar interne pagina’s zoals de privacy policy of de homepage. Maar ook wordt er veel gelinkt naar social media.

Eigenlijk best vreemd want al in 2014 toonde Hubspot al aan dat het verwijderen van links op je landingspagina leidt tot 28% meer conversie. Mijn advies?: vermijd alle onnodige uitgaande links en zeker die naar social media!

Conversie verhogen met je formulier

10. Voorkom deze 14 conversiekillers in je formulier

Het belangrijkste doel van je landingspagina is meestal dat je formulier wordt ingevuld. Alleen, aan het design van het formulier heb je waarschijnlijk het minste tijd besteed. Klopt dat? Grote kans dat jouw formulier dan één van deze meest gemaakte fouten bevat:

  1. geen goede titel van het formulier (waarom zou je het invullen?)
  2. het formulier is niet links en in 1 kolom uitgelijnd
  3. te veel (verplichte) velden worden opgevraagd
  4. je formulier gebruikt captcha
  5. verzendknop is te algemeen bijv. “aanvragen of “verzenden” i.p.v. het resultaat (bijvoorbeeld “vraag offerte aan”)
  6. alleen placeholder informatie in velden (geen label boven veld)
  7. foutafhandeling bovenaan formulier en niet bij het veld met de fout
  8. geen contrast en duidelijk gemarkeerd invoerveld
  9. formulier is beneden de fold en/of weinig opvallend
  10. ongeschikt voor mobiele apparaten
  11. te weinig ruimte tussen velden
  12. te veel ‘toelichtende’ tekst in formulier
  13. geen multistep / splitsing bij meer dan 3 vragen
  14. het contactformulier staat op een andere pagina

Elk van deze fouten in je formulier kan zomaar een drop van 25% in de conversie van je landingspagina veroorzaken. Best confronterend want zelf maken we ook minimaal 3 van deze fouten in ons formulier….

Correlatie websitesnelheid en conversie

11. 5 keer meer conversies met een snellere website

Een website die in 1 seconde of minder laadt, heeft 2,5 keer meer conversies dan een website die in 5 seconden laadt. In vergelijking met een website die er 10 seconden over doet, behaal je zelfs 5 keer meer conversies. Voor elke seconde dat je website er langer over doet om te laden, neemt je conversie met 0,3% af (zie de studie van Portent).

Websitesnelheid heeft een gigantische invloed op de kosten per conversie. Een rekenvoorbeeld maakt dit duidelijk.

Je website laadt nu in 5 seconden. Stel dat jouw kosten per klik € 2,56 zijn en je conversie is nu 3,71%. Je hebt dan 27 kliks nodig voor 1 conversie. Je betaalt dus € 69,- voor 1 lead (27 x € 2,56).

Het lukt je om de laadtijd van je website te versnellen naar 1 seconde. Dit verbeter jouw conversie naar 9,23% (2,5 x 3,71%). Je hebt nu nog maar 11 kliks nodig voor 1 conversie. Je betaalt nu nog maar € 28,16 voor 1 lead (11 x € 2,56). Een kostenreductie van maar liefst 40%.

Investeren in een hogere websitesnelheid kan je dus zomaar een rendementsverbetering van tientallen procenten opleveren! Lees hier hoe wij de snelheid van je website kunnen verbeteren.

Aantal woorden en conversie

12. Minder tekst resulteert in hogere conversie

Landingspagina’s met minder tekst, hebben een hogere conversie. Unbounce, een bedrijf gespecialiseerd in software voor landingspagina’s, onderzocht het effect van het aantal woorden op de conversie en kwam met de volgende statistieken:

  • Landingspagina’s met minder tekst hebben gemiddeld 27,3% hogere conversie.
  • Landingspagina’s met minder dan 100 woorden converteren gemiddeld 50% beter dan pagina’s met 500 woorden.

Uit oogpunt van conversie adviseer ik je het aantal woorden op je landingpage altijd tot het minimum te beperken. Gaat het om complexe materie of zijn bezoekers al verder in de customer journey, dan kan je wel gebruik maken van meer tekst. Ook voor SEO is het soms nodig meer tekst te gebruiken (zie Wat is een SEO landingspagina? Complete uitleg en handleiding) Maak de tekst dan wel makkelijk leesbaar door het gebruik van koppen, vet en schuin gedrukte woorden, opsommingen en voldoende witruimtes.

AB testen voor conversie optimalisatie

13. Blijf continue A/B testen

Met A/B testen kan je varianten van je website testen. Bijvoorbeeld met verschillende afbeeldingen, headlines, CTA’s, kleuren of USP’s. Zonder A/B testen ben je eigenlijk gewoon aan het gokken op het beste resultaat zonder te weten of het beter kan.

Er zijn verschillende tools op de markt waarmee je vrij eenvoudig A/B testen kan opzetten. Er zijn zowel gratis als betaalde tools:

  • Google Optimize (gratis)
  • VWO (vanaf $199 per maand)
  • Omniconvert ($167 per maand)
  • AB Tasty ($40 per maand)
  • Crazy Egg ($29 per maand)

Mocht je huiverig zijn voor het extra werk en de extra kosten, dat snap ik best. Maar is dat nou wel slim? Laten we even gaan rekenen. 

Stel je geeft € 1000 per maand uit aan advertenties en weet daarmee € 6000 omzet te boeken. Mooi natuurlijk maar door te gaan A/B testen weet je al snel de conversie met 30% te verbeteren. Misschien alleen maar door een andere kleur knop van je CTA. Met dezelfde € 1000 aan advertentiekosten boek je nu € 8000 omzet. 

A/B testen is daarmee de belangrijkste tip om de conversie van je landingspagina te verhogen.

Je landingspagina optimaliseren voor conversie

Als de conversie van je landingspagina tegenvalt, zijn er dus een flink aantal zaken waar je aan kunt sleutelen. Vraag je zelf af of de:

  • titel en subtitel wel goed aansluit bij de zoekintentie
  • tekst de aandacht kan vasthouden en tot actie aanzet
  • USP’s voldoende concreet en onderscheidend zijn
  • CTA opvalt en consistent wordt gebruikt
  • afbeelding wel aansluit bij je aanbod
  • belangrijkste content en je CTA wel boven de fold staat
  • kracht van reviews wordt gebruikt
  • verleiding om op externe links te klikken niet te groot is
  • indeling van je formulier is geoptimaliseerd
  • laadsnelheid van je website minder dan 2 seconden is
  • hoeveelheid tekst niet de veel is
  • mogelijkheid van A/B testing wel worden benut

Beantwoord je één of meer vragen met nee, dan weet je het: je moet aan de bak! Elke dag dat je niet werkt aan conversie optimalisatie en wel adverteert, betaal je te veel voor je leads en laat je conversies zomaar aan je neus voorbijgaan.

Wil je weten of de conversie van jouw landingspagina kan worden verbeterd? Laat je gegevens achter en ontvang vrijblijvend advies!

Wil jij een vrijblijvende conversie audit?

Wil je weten hoe jij de conversie van je landingspagina kunt verbeteren? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvende en volledige conversie audit!

Ja, neem contact op

Gerelateerde artikelen

  • Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
    Content Marketing, SEO
    Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
  • header blog social media trends 2024
    Content Marketing, Social Media
    De 7 belangrijkste social media trends van 2024
  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2025]