Wat is een SEO landingspagina? Complete uitleg & handleiding!
Content Marketing, SEO

Wat is een SEO landingspagina? Complete uitleg en handleiding

Wat is een seo landingspagina

Geschreven door
Frank Krepel

Bijgewerkt op
19 februari, 2024

Meer bezoekers op je website? Ga aan de slag met SEO landingspagina’s

Je hebt een prachtige website, maar weinig tot geen bezoekers op je website? Als je in Google zoekt, vind je wel je concurrenten maar niet je eigen website? Grote kans dat je onvoldoende relevante inhoud op je website hebt toegevoegd. Als de inhoud op je website ontbreekt, hoe kan Google je website dan vinden? Niet dus. Je kan dat veranderen door aan de slag de gaan met SEO landingspagina’s. Wat landingspagina’s zijn en hoe je deze kan maken, vertel ik je hierna.

Wat zijn SEO landingspagina’s?

SEO landingspagina’s zijn pagina’s die als doel hebben om op één of meerdere woorden of zoekopdrachten in Google gevonden te worden. Voeg je meer SEO pagina’s toe aan je website, dan is je website online beter zichtbaar. Wordt je website op meer zoektermen vindbaar dan krijg je meer bezoekers op je website. Dit noem je wel organische bezoekers. Je hoeft niet te adverteren, klanten vinden je website door er naar te zoeken.

Het maken en toevoegen van extra SEO landingspagina’s is daarom een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie.

Welke soorten SEO pagina’s zijn er?

SEO landingspagina’s zijn er in verschillende vormen en hoeven echt niet allemaal direct via het hoofdmenu van je website zichtbaar te zijn. Denk aan de volgende pagina’s en categorieën die je kunt optimaliseren voor Google:

  1. blogs of nieuwsberichten
  2. tips en how-to’s
  3. testimonials en showcases
  4. kennisbank, faq’s , help of supportpagina’s
  5. dienstpagina’s
  6. product- en categoriepagina’s
  7. lokale pagina’s gericht op vindbaarheid in een plaats

SEO landingspagina en zoekintentie

Heb je een sportschool in Arnhem dan schrijf je bijvoorbeeld een:

  • blog over “Fit worden in 8 weken”. Je schrijft dat blog voor mensen die op zoek zijn naar dit soort informatie.
  • lokale pagina “Sportschool Arnhem”. Voor mensen die in hun buurt een sportschool zoeken.
  • nieuwsbericht: “Beste sportscholen in Arnhem”: Speciaal voor degenen die nog wat nader onderzoek online doen.
  • aanbodpagina met “Gratis proefes”. Gericht op mensen die over willen gaan tot actie.

Elk van deze pagina’s sluit aan bij een andere zoekintentie. Google onderscheidt de volgende zoekintenties:

  1. Informerend: “Fit worden in 8 weken”
  2. Navigerend: “Sportschool Arnhem”
  3. Commercieel: “Beste sportscholen in Arnhem”
  4. Transactioneel: “Gratis proefles”

Deze zoekintenties sluiten ook weer aan bij de verschillende fases van de customer journey (awareness, consideration, purchase). Eerst moet een klant bekend zijn met je bedrijf. Daarvoor gebruik je de blogs en lokale pagina’s. Dan overtuig je met klantbeoordelingen en erkenningen die je hebt behaald. En vervolgens doe je een goed aanbod. SEO landingspagina’s schrijf je dus niet alleen om meer bezoekers op je website te krijgen. Je ondersteunt er ook het aankoopproces mee.

Welke SEO landingspagina’s kan je toevoegen aan je website?

Ik zeg altijd hoe meer hoe beter. Maar natuurlijk, het schrijven van extra pagina’s kost tijd en geld. Dus waar te beginnen? En wat levert het op?

Om dat te kunnen bepalen analyseer je eerste de zoekwoorden waarop je doelgroep zoekt en de zoekwoorden waarop je concurrenten wel vindbaar zijn en jij niet. Dat heet respectievelijk een zoekwoorden analyse en een content gap analyse.

Zoekwoorden analyse uitvoeren

Voor het uitvoeren van een zoekwoorden analyse zijn veel verschillende betaalde tools beschikbaar zoals Ahrefs, Semrush maar je kunt ook de gratis zoekwoordenplanners gebruiken van Google Ads en Bings Ads. Voor de sportschool in Arnhem bijvoorbeeld, kan je via de zoekwoorden planner van Google maar liefst 1358 zoekwoorden vinden. Zie bijgaande afbeelding.

Voorbeeld zoekwoorden analyse voor SEO

De concurrentie onderzoeken

Uiteraard kan je ook de concurrentie onderzoeken. Met verschillende SEO tools kan je onderzoeken waarop je concurrenten wel vindbaar zijn. En jouw website niet. Wij gebruiken daarvoor onder andere SEO powersuite, Ahrefs en Semrush voor. Voor de sportschool in Arnhem vindt Ahrefs honderden zoektermen waar de concurrentie wel op rankt en hun website niet. Zie bijgaande afbeelding.

Zoekwoorden Concurrenten voor het schrijven van landingspagina's

Zoekwoorden clusteren per landingspagina

Als resultaat van de zoekwoorden en concurrentie analyse heb je nu een hele lijst met zoektermen waarop je jouw website vindbaar wil maken. Dat kan een lijst van duizenden zoekwoorden zijn. Maar wees gerust, je hoeft echt niet voor elke zoekterm een aparte pagina te maken. Daarvoor moet je de zoektermen clusteren, ook wel genoemd keyword mapping. Dat wil zeggen dat je soortelijke zoekopdrachten bundelt en laat terugkomen op één en dezelfde pagina.

Keyword mapping bespaart je niet alleen heel veel werk (je hoeft immers niet voor elke zoekterm een pagina te schrijven) het verbetert ook de vindbaarheid van je website. Als je namelijke meerdere pagina’s op je website hebt die inhoudelijk (semantisch) over hetzelfde gaan, dan concurreren die met zichzelf. Dat heet keyword kannibalisatie. Twee dezelfde pagina’s gaan over hetzelfde en strijden met elkaar in Google. In plaats van een betere vindbaarheid leidt dat juist tot lagere posities. Aan de slag met mappen dus! Maar hoe doe je dat?

Hoe map je de keywords per SEO landingspagina?

Het is wel even een werkje waar je voor moet gaan zitten, maar keyword mapping levert je veel op. Je bespaart tijd en zorgt ervoor dat pagina’s onderling niet met elkaar concurreren. Om je keywords te mappen of clusteren, volg je deze stappen:

  1. Zet alle zoekwoorden in een lijst
  2. Deel elk zoekwoord in naar zoekintentie
  3. Stel de primaire zoektermen vast (dit zijn de belangrijkste woorden die de basis van je website vormen)
  4. Voeg per primaire zoekterm de gerelateerde en soortgelijke zoektermen toe

Voor de sportschool in Arnhem, zou het begin van keyword mapping er als volgt uit zien:

Wat leveren SEO landingspagina’s je op?

Na al dat werk, vraag jij je vast af hoeveel die SEO Pagina’s nou opleveren. Okay, meer zichtbaarheid en meer bezoekers. Maar hoeveel dan?

Alhoewel het geen exacte wetenschap is, kan je het verwachte aantal bezoekers van SEO landingspagina’s bij benadering wel berekenen. Elke positie in Google heeft namelijk zijn eigen verwachte CTR (Click Through Ratio). Een eerste positie in Google heeft een CTR van 34,2% en een positie 10 heeft een CTR van 2,7% zo blijkt uit onderzoek van Systrix (nog zo’n SEO tool als Semrush en Ahrefs).

De zoekplanner van Google geeft je inzicht in maandelijks zoekvolume. Dit maakt je rekensom compleet. Als voorbeeld nemen we de sportschool in Arnhem. Stel dat we een SEO pagina schrijven gericht op “Sportschool Arnhem” en het lukt ons om op positie 1 te geraken. Dan is het aantal bezoekers als volgt te berekenen:

  • Aantal maandelijks bezoekers: 1900
  • CTR van de eerste positie in Google: 34,2%
  • Aantal verwachte bezoekers per maand: 649,9

Het is zelfs mogelijk om het aantal verwachte klanten te berekenen. Gemiddeld is de conversie ratio (het percentage bezoekers dat een transactie doet of contact opneemt) 0,67- 2,86%. Het aantal verwachte klanten is dan in dit voorbeeld van de sportschool:

  • Aantal bezoekers per maand: 649,9
  • Conversie percentage: 2,86%
  • Verwacht aantal klanten of leads: 18,58

In totaal is het relevante zoekvolume voor de sportschool in Arnhem 608.890. Stel dat het lukt om voor al deze zoekopdrachten op nummer één te ranken, dan is het verwachte aantal bezoekers (608.890 x 34,2%) 208.240 en het aantal klanten 5.956. Gigantisch en indrukwekkend natuurlijk, maar in de praktijk is het niet natuurlijk zomaar mogelijk om voor alle zoektermen op nummer één te ranken. Behalve dat je een enorme hoeveelheid SEO pagina’s moet schrijven, moet je ook nog eens je concurrenten verslaan. Prioriteiten stellen dus. Maar hoe doe je dat?

Landingspagina’s en zoektermen prioriteren

Zoektermen en landingspagina’s kan je prioriteren aan de hand van de volgende criteria:

  1. relevantie
  2. zoekintentie
  3. klikprijzen
  4. zoekvolume
  5. moeilijkheidsgraad

Relevantie is niet voor niets het eerste criterium. Voor de sportschool in Arnhem is bijvoorbeeld het zoekvolume van “fitness” met 33.100 veel hoger dan “fitness Arnhem” (zoekvolume 480). Als je echter “fitness” intypt in Google kan je op zoek zijn naar fitnesskleding, informatie of fitness in een andere plaats. De zoekopdracht “Fitness Arnhem” leidt niet tot enige twijfel, je bent op zoek naar Fitness in Arnhem. Veel relevanter dus.

En dat niet alleen. Ook is de zoekopdracht “Fitness Arnhem” qua zoekintentie navigerend en zit zelfs  dicht tegen de transactie aan. Transactionele en navigerende zoekopdrachten zijn doorgaans duurder als je daarop wilt adverteren in Google. Dat komt omdat de conversie op dit soort zoektermen hoger is.

Meer resultaat leidt tot hogere biedingen van adverteerders en dus hogere klikprijzen. Daarom zijn klikprijzen ook een criterium. Hoe meer men bereid is te betalen om te adverteren op een zoekterm, hoe aantrekkelijker het voor jou is om daar een SEO landingspagina voor te schrijven.

Pas als laatste criterium geldt het zoekvolume. Niet alleen omdat de relevantie lager is, de zoekintentie vaak informerend en de klikprijzen laag, maar ook omdat het enorm moeilijk is om op dit soort woorden te ranken. De moeilijkheidsgraad ofwel keyword difficulty is dus ook een belangrijk criterium. Staar je dus niet blind op een verleidelijke zoekterm met een hoog volume. Kies eerder voor een relevantere zoekterm, met de juiste zoekintentie, een hoge klikprijs en lage moeilijkheidsgraad.

In het voorbeeld van de sportschool zet je bijvoorbeeld “Sportschool Arnhem” (zoekvolume 1.900) hoger in de prioriteitenlijst dan “Sportschool” (zoekvolume 74.000).

Tips voor de perfecte SEO landingspagina

Zijn de prioriteiten helder en weet je voor welke zoektermen je SEO landingspagina’s wilt toevoegen, dan kan je aan de slag. Begin je dan gewoon met schrijven? Of gebruik je alleen het groene bolletje in Yoast? Helaas. Je zult nog wat voorbereidend werk moeten doen voordat je aan de slag kunt.

Google hanteert meer dan 200 rankingfactoren en allerlei algoritmes gebaseerd op kunstmatige intelligentie en machine learning om pagina’s te ranken. Ingewikkeld, geavanceerd maar in de kern terug te brengen tot 3 belangrijke factoren:

  1. Techniek
  2. Autoriteit
  3. Content

De  factor techniek wordt steeds belangrijker. Indexeerbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en snelheid zijn van belang. Zeker na Google’s Core Web Vitals Update. Als je over de techniek van je website twijfelt, laat dan een technische audit uitvoeren.

Autoriteit wordt bepaald aan de hand van EAT (Expertise, Authority, Trust). De meest eenvoudige manier om wat aan de autoriteit van je website te doen is linkbuilden. Met linkbuilding zorg je ervoor dat andere websites met een link verwijzen naar jouw website. De kwantiteit en kwaliteit van deze links resulteert in een hogere autoriteit.

Content, de inhoud van de pagina, is de belangrijkste factor. Hoe is de pagina geschreven? Hoeveel worden bevat de pagina? Sluit de pagina aan bij de zoekintentie? Is de pagina verrijkt met afbeeldingen en video? En hoe vaak komen de woorden voor? Allemaal zaken die voor een hoge positie van belang zijn.

Voorbeeld SEO Landingspagina

Voordat je aan de slag gaat met het schrijven van je landingspagina, check je de concurrentie op de punten techniek, autoriteit en content. Dan weet je waar jouw SEO landingspagina aan moet voldoen. In het algemeen gelden de volgende richtlijnen:

  1. Pagespeed: Zorg dat de pagina snel en veilig laadt
  2. Titel (H1, H2 tags): Laat de zoekterm in de titels terugkomen.
  3. Metabeschrijving: Zorg dat de zoekterm(en) in de metabeschrijving staan)
  4. Alt tekst: Geef aan afbeeldingen een Alt (Alternatieve) tekst mee met de zoekterm
  5. Keyword density: Gebruik de zoekterm regelmatig in je tekst (1,25-2,5% van alle woorden)
  6. Prominence: Verwerk de zoekterm in de eerste alinea en zo hoog mogelijk in de tekst
  7. Visueel: Is de pagina aantrekkelijk vormgegeven en sluit de CTA (call-to-Action) aan bij de zoekintentie?
  8. Schema: Met Schema maak je het zoekmachines makkelijker je pagina te begrijpen. Pas dit toe.
  9. Aantal woorden: Bevat de pagina voldoende tekst? Afhankelijk van de concurrentie is dat 400-1200 woorden.
  10. Links: Zorg voor inkomende links op de pagina.
  11. Autoriteit: Is er veel concurrentie, zorg dan eerst voor een hogere Domein Autoriteit.

Voor de sportschool in Arnhem heb ik deze richtlijnen gecheckt op de eerste 3 resultaten in Google op de zoekterm “Sportschool Arnhem”.

SEO Landingspagina voorbeelden

De 1e kolom bevat de positie in Google. De 2e kolom betreft de pagespeedscore. Dit is een score van 0 tot 100 (0 is slecht 100 is goed). De pagespeedscore is van alledrie de pagina’s niet zo best. Snelheid is dus geen beslissende factor voor deze zoekopdracht. De zoekterm sportschool is wel in de titels (m.u.v. de 2e website) en in metabeschrijvingen verwerkt. Geen van de websites gebruikt alt-teksten of heeft de zoekterm daarin verwerkt. Het aantal woorden is minimaal 300 en maximaal 1200. De zoekterm sportschool komt bij de nummer 1 in Google 1,47% voor en Arnhem 1,47%.  Zowel sportschool als Arnhem komen in de eerste alinea voor. Het aantal inkomende links is minimaal 48 en is belangrijker dan de Domein Autoriteit.

SEO pagina’s zelf schrijven

Zodra je alles op een rijtje hebt, is het schrijven van een SEO pagina een fluitje van een cent. Toch? Of toch niet? Wij vinden van wel, maar we doen dan ook niets anders. Bij het schrijven van een tekst, denken we in SEO en dan wordt het gewoon leuk. Hoe anders is dat voor iemand die voor het eerst een SEO tekst schrijft of een SEO landingspagina optimaliseert. Misschien begrijp je de essentie van een SEO landingspagina wel, maar kost het je gewoon te veel moeite om maar één letter op papier te krijgen. Of duizelt het je gewoon met al die termen.

Is dat het geval dan kan je zowel de zoekwoorden analyse en het schrijven van SEO teksten uitbesteden.

Advies over jouw website?

Heeft je website te weinig bezoekers? Of lukt het maar niet om gevonden te worden op bepaalde zoektermen? Laat mij dan je website bekijken. Ik analyseer de techniek, de autoriteit en de content van je website en geef je praktisch advies waar je direct wat mee kunt. Zit je ergens aan vast of is vrijblijvend echt vrijblijvend? Geen zorgen, advies is echt vrijblijvend. Aan jou de keus om zelf aan de slag te gaan of ons in te schakelen voor je SEO landingspagina’s!

SEO landingspagina’s laten maken?

Wil je weten welke content op je website ontbreekt? Wat extra landingspagina’s jou kunnen opleveren? Laat ons weten hoe we contact met je opnemen en je ontvangt van ons een vrijblijvend advies en prijsopgave.

ik heb interesse

Gerelateerde artikelen

  • De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
    webdesign
    De 17 belangrijkste webdesign trends van 2024
  • De beste ai tools
    Content Marketing, Online Marketing
    De 10 beste AI tools voor marketing [2024]
  • 7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
    Content Marketing, Conversie Optimalisatie, webdesign
    7 eenvoudige stappen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren
  • einde van persoonlijke advertenties op Facebook & Instagram
    Facebook
    Is dit het einde van gepersonaliseerde advertenties op Facebook & Instagram?