Wat blijft en verandert in 2021 op het gebied van SEO?

Wat zijn de SEO trends in 2021? Wat blijft en wat verandert? Als er één ding duidelijk is, dan is het wel dat Google bezig is de spelregels ingrijpend te veranderen. Je denkt dat je alles goed doet. Je investeert in je website, content en extra links. En toch wil je website maar niet ranken. Of je website is langzamerhand aan het dalen in de zoekresultaten en je weet dat tij niet te keren. Wat is er veranderd? En wat kan je nog wel doen om te domineren in Google?

SEO is niet langer een combinatie van trucjes die je kunt toepassen. Machine learning en kunstmatige intelligentie maken zoekmachines namelijk veel minder afhankelijk van on page SEO factoren en links om te bepalen of een pagina hoog moet ranken. Maar welke SEO strategieën werken nog wel? Hoe kan je wel zorgen voor hoge posities in Google? Ontdek het door je te verdiepen in deze 17 SEO trends voor 2021.

SEO Trend 1: Focus op Zoekintententie

2021 staat nog meer in het teken van zoekintentie en gebruikersintentie. Wat is de achterliggende vraag van een zoekopdracht? Welke websites geven het beste antwoord op deze vraag? Welke websites zijn betrouwbaar en gemakkelijk te gebruiken. Google is steeds beter in staat deze factoren te begrijpen en te gebruiken om de beste websites bovenaan te plaatsen in de zoekresultaten.

Op 25 oktober 2019 introduceerde Google de Bert update. Dit nieuwe algoritme leert Google te begrijpen wat mensen echt bedoelen als zij bepaalde zoekopdrachten in Google typen. Door beter te begrijpen wat mensen zoeken (zoekintentie) kan Google ook betere zoekresultaten daarvoor geven. Als een website er beter in slaagt aan te sluiten bij de zoekintentie, zal deze automatisch ook hoger gaan ranken. Minder focus dus op woordjes tellen en meer op user intent.

Vaak gebruikte woorden per zoekintentie

SEO Trend 2: Google Web Vitals wordt een belangrijke ranking factor vanaf mei 2021

Google is zijn algoritme continu aan het bijstellen om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten zo goed mogelijk aansluiten bij jouw zoekintentie. Met Core Web Vitals heeft Google 3 nieuwe metrieken geïntroduceerd die iets zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Deze metrieken zijn LCP, FID en CLS.

  1. LCP (Largest Contentful Paint) meet de laadsnelheid van je pagina.
  2. De FID (First Input Delay) meet de tijd tot interactie, de tijd waarbinnen je website reageert op een klik.
  3. De CLS (Cumulative Layout Shift) meet de visuele stabiliteit van je pagina. Als tijdens het laden van je website knoppen verschuiven, dan geeft dat een vervelende gebruikservaring.

Vanaf mei 2021 wordt Core Web Vitals een belangrijke rankingfactor. Hoe jouw website hieraan voldoet, kan je met Google Search Console checken of via deze Webdeveloperstool van Google.

Google Core Webvitals

SEO Trend 3: Mobile First Webdesign

Aangezien de meerderheid van de zoekopdrachten via een mobiel apparaat plaatsvinden, is het niet meer dan logisch dat Google in juni 2019 is overgestapt naar mobile first indexing. Dat betekent dat niet langer de desktop versie van je website, maar de mobiele versie wordt gebruikt om je website te indexeren. Google zal steeds meer je desktop versie negeren om de posities van je website te bepalen. De mobiele versie is leidend voor de Google Index in 2021.

Het is daarbij niet meer voldoende dat de pagina zich qua formaat aanpast aan het formaat van het apparaat. Het design en de UX moet specifiek worden ontworpen op basis van mobiel gebruik. Bij het ontwerp en bouw van je website moet namelijk niet de desktop versie, maar de mobiele versie leidend zijn. Dit vraagt om geheel nieuwe werkwijze van webdesigners.

SEO Trend 4: EAT als ranking factor

Sinds de Medic Update in augustus 2018 heeft Google een serie updates uitgerold die in het teken staan van betrouwbaarheid van websites. Bij de uitbraak van Covid 19 kreeg deze update ook nog een belangrijke refresh omdat kennelijk toch onbetrouwbare zoekresultaten in Google werden getoond. Als het Google algoritme resultaten toont met een belangrijke invloed op de individuele gezondheid of financiën, dan wil het er wel voor zorgen dat deze bronnen berusten op Expertise, Authority en Trustworthyness (EAT).

Bijna elke Google Update sinds augustus 2018 betreft een verbetering van dit algoritme. Duizenden quality raters beoordelen elke dag zoekresultaten. Input die wordt gebruikt om het zoekmachine algoritme beter en beter te maken. Fake nieuws en onwaarheden verliezen zo hun aandeel in de rankings. Alleen websites met een hoge kwaliteit en betrouwbaarheid behouden hun rankings. Bedrijven die gedurende lange termijn hun reputatie weten te verbeteren en werken aan goede en actuele content, zullen hun rankings behouden. Andere websites zullen beetje bij beetje afglijden.

SEO Trend 5: De allesomvattende knowledge graph

Uiteindelijk is Google niet meer dan een vraag- en antwoordmachine. Als Google dat goed doet, blijven we de machine gebruiken. De knowledge graph is de allesomvattende kennis database die Google daarvoor gebruikt. In deze database worden entiteiten, gebeurtenissen en hun onderlinge relaties vastgelegd. Google gebruikt deze database om verbanden tussen zaken te kunnen leggen en vragen te kunnen beantwoorden.

Een voorbeeld van een entiteit is jouw bedrijf. Zoek op de naam van je bedrijf en aan de rechterzijde verschijnt het Google Knowledge Panel met alle informatie die Google over jouw bedrijf heeft verzameld. Om opgenomen te worden in de Google Knowledge Graph is een vermelding In Google Mijn Bedrijf noodzakelijk. Maar ook de implementatie van Schema op je website is van belang. Jouw positie in de knowledge panel wordt belangrijker naarmate meer andere entiteiten (boeken, websites, etc.) naar jouw bedrijf verwijzen

SEO trend 6: Long form content loont in 2021

Sinds enkele jaren is de trend zichtbaar dat pagina’s die ranken, beschikken over veel content. Was vroeger een tekst van 300 woorden al voldoende om te
ranken, nu zijn meestal 1300-2000 woorden nodig. In 2021 wordt het schrijven van long form content nog eens extra aantrekkelijk. Google heeft namelijk aangekondigd niet alleen pagina’s maar ook passages van pagina’s als zoekresultaat te gaan tonen. Dit heeft naar verwachting impact op 7% van de zoekresultaten. Niet geheel onbelangrijk dus.

Uiteraard gaat het daarbij niet alleen om het aantal woorden. Het gaat vooral om de zaken die eerder zijn genoemd. Voegt de content echt wat toe boven
reeds bestaande content? Is de content wel betrouwbaar? En is deze smaakvol en prettig gepresenteerd zodat het lezers blijft boeien? En het belangrijkste: sluit de content aan bij de zoekintentie?

SEO trend 7: Google deelt geen straffen meer uit

Je kan nog steeds webspam rapporteren. En in Google Search Console kan je ook nog controleren of er sprake is van handmatige acties. Maar de praktijk is dat dit nog maar zelden gebeurt. Sinds 2015 heb ik geen enkele manuele straf meer waargenomen. Het internet is te groot geworden en het algoritme gewoon te goed.

Er zijn wereldwijd duizenden quality raters aan het werk om de kwaliteit van zoekresultaten te controleren. Deze input wordt minder gebruikt voor individuele acties maar vooral om het algoritme in zijn geheel te verbeteren. Het is daarom zeer de moeite waard om de 175 pagina’s door te lezen waarmee de quality raters de kwaliteit van zoekresultaten beoordelen. Het algoritme zal bijgeschaafd blijven worden, totdat quality raters uiteindelijk overbodig worden. Hierna zal het Google Algoritme blijven leren met behulp van Machine Learning.

SEO Trend 8: Focus op Longtail Keywords

Long tail keywords (of uitgebreide zoekopdrachten) nemen in belang toe voor content optimalisatie. Enerzijds omdat daarmee de zoekintentie beter kan worden afgeleid, anderzijds omdat de concurrentie op enkelvoudige zoekopdrachten te groot wordt. Daarnaast mogen we de opkomt van Voice Search niet vergeten. Gesproken zoekopdrachten zijn namelijk veel uitgebreider.

Stel je wil de content optimaliseren voor de zoekopdracht “SEO teksten”. Hierbij weet je nog niet wat de gebruiker zoekt. Wil hij informatie, uitleg of een handleiding? Optimaliseer je de content voor “SEO teksten laten schrijven” dan is het zoekvolume kleiner maar is wel direct duidelijk wat hij of zijn zoekt: iemand die SEO teksten kan schrijven in opdracht. Zoekwoorden analyse verschuift daardoor van het vinden van grote volumesnaar het ontdekken van waardevolle zoekwoorden combinaties.

SEO Trend 9: Hoger klikaandeel van Google Ads en Shopping

Zoek iets in Google en het zal je niet verbazen dat het klikaandeel van advertenties in Google toeneemt. Advertenties worden talrijker, bestrijken een groter deel van de eerste pagina en weten met algoritmes steeds beter onze aandacht te trekken en houden. En dat gaat ten koste van de gratis (organische) kliks.

Slecht nieuws dus voor SEO? Niet helemaal. De concurrentie en algoritmes zorgen er namelijk voor dat klikprijzen de pan uit rijzen. Daardoor daalt het rendement op betaalde kliks en verbetert het rendement op SEO. Extra aantrekkelijk is dat het sinds oktober 2020 nu ook mogelijk is gratis zichtbaar tezijn in Google Shopping. Mogelijk verschuift de aandacht van SEO wel naar de customer journey fase waarbij mensen vooral op zoek zijn naar productinformatie en -reviews. Daar is de concurrentie minder en met remarketing (via Google ads) is de klant vaak alsnog tot conversie te bewegen

SEO Trend 10: De SERP verandert

De pagina met zoekresultaten (SERP) verandert in een rap tempo. Daarbij probeert Google steeds beter aan te sluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker. Bestond de eerste pagina in Google vroeger gewoon uit 10 websites waarvan de titel, URL en metabeschrijving werden getoond, in 2021 ziet deze er compleet anders uit.

Hierbij kan je denken aan het tonen van video’s, afbeeldingen, antwoorden, Google Maps, samenvattingen, forums en andere featured snippets zoals FAQ’s, reviews, prijzen en andere links die mogelijk relevant zijn. Het percentage zero kliks in de zoekresultaten neemt ook toe. De gebruiker hoeft steeds minder door te klikken naar een website voor het antwoord op zijn vraag. Goed of slecht voor het SEO resultaat van je website? Niet voor je betrouwbaarheid en online zichtbaarheid. Deze ontwikkeling kan wel weer nadelig zijn voor je bezoekersvolume.

Wil jij de kans vergroten om een Google zoekresultaat te verschijnen. Breid je SEO dan uit met Youtube, Image SEO en local SEO.

SEO Trend 11: Belang Domein Autoriteit vermindert

Sinds Google de Pagerank niet meer publiceert heeft elke zichzelf respecterende SEO tool zijn eigen metriek ontwikkeld. Domain authority, Trustflow, Domain Rank en Authority Score zijn bijvoorbeeld metrieken van Moz, Majestic, Ahrefs en Semrush. Zo zijn er nog veel meer. Websites met hoge autoriteit kunnen hogere prijzen vragen voor een artikel of backlink. De scores zijn echter vrij eenvoudig te manipuleren en dat gebeurt dan ook volop. Dit heeft gezorgd voor een gigantische deflatie van de waarde van deze metrieken.

De vraag of je een backlink wilt van een andere website, moet gewoon weer op basis van boerenverstand en toegevoegde waarde voor de gebruiker worden beoordeeld. Denk je dat een link of artikel op een website je reputatie verbetert? Dan plaats je de link en anders niet.

SEO Trend 12: Lokale SEO belangrijker dan ooit

Ongeveer 46% van zoekopdrachten in Google zijn lokaal gericht. Ook als de lock down roet in het eten gooit van restaurants, winkels en dienstverleners blijkt Google mijn Bedrijf meer dan ooit een bron van informatie. Is een winkel open, hoe worden de Corona maatregelen in acht genomen, zijn er afwijkende openingstijden en zijn er afhaal- of bezorgmogelijkheden? Shop local is een oproep die nu meer dan ooit wordt gedaan en wordt opgevolgd zo blijkt. In steeds meer zoekopdrachten verschijnen de Google Maps resultaten. Google (h)erkent daarmee kennelijk de behoefte dicht bij huis zaken te doen en speelt daarop in.

In jouw SEO strategie voor 2021 moet lokale SEO een voorname rol gaan spelen. Besteed je geen aandacht aan lokale SEO, dan ben je lokaal niet zichtbaar en loop je potentieel interessante omzet mis. Vooral in Voice gaat het hier om ‘the winner takes all’. Ga aan de slag met jouw Google Mijn Bedrijfsprofiel. Zorg voor actuele informatie, recente updates en posts en niet te vergeten: reviews.

SEO Trend 13: Kunstmatige intelligentie neemt het over

Zoals Google kunstmatige intelligentie gebruikt om de zoekresultaten te verbeteren, zo gebruiken bedrijven AI om hun website te verbeteren. Zo zijn er al tools op de markt die het schrijven van teksten (vooral productbeschrijvingen) uit handen nemen. Maar ook complexere teksten en zelfs romans of scripts kunnen geautomatiseerd worden geschreven. Betekent dat het einde van de tekstschrijver? Mogelijk.

Maar in de nabije toekomst ligt het meer voor de hand die zaken geautomatiseerd te doen, waar de mens steeds minder toegevoegde waarde heeft. Dat geldt vooral voor eenvoudige productbeschrijvingen, metatags en andere tijdrovende SEO klussen. De verwachting is dat AI voor meer SEO taken zal worden ingezet. Kunstmatige intelligentie met de mens ‘voorlopig’ nog in control.

SEO Trend 14: Gedrag en betrokkenheid meten

De introductie van het nieuwe analytics (Google Analytics 4) geeft inzicht in de factoren die van belang zijn om de toegevoegde waarde van jouw website te bepalen. Het oude analytics bood vooral inzicht in het aantal bezoekers en paginaweergaven. Het nieuwe analytics focust vooral op het gedrag (events) van de gebruiker. Wat doet een gebruiker op je website, (scrollen, klikken, kopen, etc)? En in hoeverre slaag je erin bezoekers terug te laten komen?

Deze statistieken zeggen meer over de ervaring van de gebruiker op jouw website dan de oude statistieken. Door te sturen op de gebruikservaring in plaats van aantallen, sluit je beter aan bij de zoekintentie. Dat leidt uiteindelijk ook weer tot hogere posities in Google. Het is daarop ook zinvoller te sturen op gebruikersinteractie dan op paginaweergaven alleen.

Sinds de lancering van Google Discover in 2017, is fors op machine learning ingezet op het kunnen voorspellen van wat je zoekt. Je zult het vast gemerkt hebben dat Google met steeds zinvollere suggesties komt als je iets zoekt. Ook in het nieuwe analytics heeft deze voorspellende kracht een belangrijke rol gekregen.

Google gebruikt je locatie, zoekgeschiedenis, interesses en demografische informatie om te bepalen wat interessant voor je is. Zo wordt Google dus meer een persoonlijke zoekmachine en minder een generieke en algemene zoekmachine. Zoekresultaten zullen dus meer en meer van persoon tot persoon gaan verschillen.

Google wil minder afhankelijk zijn van trackingcookies. Chrome verwacht binnen een periode van twee jaar volledig te stoppen met het ondersteunen van advertentie cookies. Apple’s webbrowser Safari blokkeert al sinds maart 2020 cookies van derden. Om adverteerders toch goed van dienst te kunnen zijn, zal predictive search grotere rol innemen.

SEO Trend 16: Holistische SEO

De holistische benadering van SEO is sterk in opkomst. Holistisch staat voor één geheel, alles is met elkaar in verbinding en alles moet kloppen. Het volstaat niet meer om te excelleren in één aspect van SEO. Techniek, content, autoriteit en online aanwezigheid, alles hangt met elkaar samen. Zogenaamde trucjes werken niet meer, althans niet op de lange termijn. Het optimaliseren van één pagina helpt niet als er op de rest van je website nog fouten staan. Heb je nog nooit over een onderwerp geschreven of (online) aan een discussie deelgenomen, verwacht dan niet als een expert te worden gezien.

Duurt het laden van je website te lang, dan haken mensen af en wordt jouw geweldige content niet gelezen. Holistische SEO vraagt dus om een geheel nieuwe kijk op je bestaande website, techniek en content. En de wil en commitment om dit stapje voor stapje te verbeteren. Strategie dus.

SEO Trend 17: Zonder strategie geen verbetering

Het was opvallend stil na de laatste Google Core Algoritme Update in december 2020. Updates gaan namelijk niet langer over één enkele ranking factor of branche. En dan blijft het stil, want wat kan je doen? Er is geen quick fix meer…. Updates zijn er vooral om het algoritme, dat steeds meer leunt op kunstmatige intelligentie, verder te verbeteren.

Het zijn verbeteringen waarbij Google beter begrijpt wat wij zoeken als we iets intypen in Google. En verbeteringen waardoor het content beter kan begrijpen en kan matchen aan de zoekintentie. Een succesvolle SEO strategie kan in 2021 dus ook niet meer zijn gebaseerd op één enkele factor zoals een nieuwe en snellere website, meer content of meer links. Het is tijd voor holistische SEO en een duurzame SEO Strategie.

Google verandert de spelregels in 2021

Wil je weten aan welke knoppen jij moet draaien? In dit E-book lees je hoe Google de spelregels ingrijpend verandert in 2021 en wat jij kunt doen om met je website te domineren in Google.

E-book Downloaden

Over de auteur

Frank is online marketing specialist en heeft er veel plezier in zijn kennis te delen. Dagelijks helpt hij ondernemers met online marketing. Ook is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.