Pinterest advertenties vanaf vandaag beschikbaar

Alle zakelijke Pinterest accounts hebben vandaag op 4 april 2019 een mail ontvangen van Pinterest. Het zat er al een poosje aan te komen, maar het is nu eindelijk zover: Adverteren op Pinterest is nu ook mogelijk in Nederland. In andere landen was het al langer mogelijk, maar tot op vandaag dus in Nederland niet. Adverteren op Pinterest is zo aantrekkelijk vanwege de enorme toename in het gebruik enerzijds en de belangrijke rol die Pinterest heeft in de customer journey van de klant anderzijds. Wij konden dan ook niet wachten en hebben direct onze eerste advertentie campagne op Pinterest live gezet. Het is verrassend eenvoudig. Lees hierna hoe jij je eerst Pinterest advertentie activeert!

Omschakelen naar een zakelijk Pinterest account

Om te kunnen adverteren op Pinterest, moet je eerst overstappen naar een zakelijk Pinterest account. Met een zakelijk Pinterest account hoef je geen voor- en achternaam als gebruiker in te vullen, maar gewoon je bedrijfsnaam. Daarnaast krijg je ook de beschikking over interessante statistieken. En nu kan je dus net als op Facebook, Linkedin en Twitter met je zakelijke account adverteren.

Pinterest advertentie account maken

Voordat je aan de slag kunt met je eerste advertentie, stel je eerst je Pinterest advertentie account in. Dat verloopt zeer eenvoudig in 5 stappen:

  1. Klik op [Sign up]
  2. Selecteer het juiste land
  3. Accepteer de advertentie overeenkomst
  4. Completeer je facturatiegegevens
  5. Voeg je creditcard toe (op een andere manier betalen is nog niet mogelijk)

En je Pinterest advertentie account is gereed om je eerste Pinterest advertentie te maken.

Marketingdoelstelling Pinterest

Kies je campagnedoelstelling

Net als je gewend bent van Facebook, Linkedin en Google, kies je als eerste het doel van je campagne. Je kunt kiezen uit:

  1. merkbekendheid opbouwen;
  2. productoverweging vergroten;
  3. verkopen, leads of conversies genereren.

Alhoewel het verleidelijk is om alleen campagnes in te richten gericht op de verkoop, blijkt dat het meeste rendement wordt behaald bij goed uitgedachte customer  journey marketing. Dat doe je door klanten eerst bekend te maken met je bedrijf/product, vervolgens de betrokkenheid te stimuleren om daarna pas met gerichte aanbiedingen te komen.

Kies doelgroepen en zoektermen

Nadat je een campagnedoelstelling hebt geselecteerd, kan je de doelgroep, plaatsing en zoektermen waarop je wilt adverteren verder invullen.

Zo is het mogelijk je doelgroep verder te verfijnen met de volgende criteria:

  • man, vrouw of beide;
  • specifieke leeftijden (dit wordt alleen nog in de VS ondersteund, kies alle leeftijden);
  • de locatie waarop je doelgroep zich bevindt;
  • de taal;
  • specifieke apparaten (mobiel, Iphone, Android).

 

Doelgroepen op Pinterest

Doelgroepen en interesses

Naast deze demografische gegevens, kan je ook selecteren welke interesses je doelgroep heeft. Bijvoorbeeld trouwen, mode, knutselen, educatie, reizen, gezondheid, etc. Hoe beter jij de doelgroep weet te definiëren, hoe gerichter en relevanter je advertenties zullen zijn.

De plaatsing van je advertentie kan zijn in:

  • alles;
  • bij het bladeren;
  • als mensen gericht ergens naar zoeken.

Trefwoorden op Pinterest gebruiken

In Pinterest kan je gericht zoeken. Bijvoorbeeld op lampen, kleding, etc. Pinterest is eigenlijk ook meer een zoekmachine dan een social media kanaal. Als mensen zoeken naar een type of soort product dat jij aanbiedt met jouw bedrijf, dan is het natuurlijk zeer relevant als jouw advertentie in beeld komt. Dat kan je doen door de juiste zoektermen toe te voegen.

Selecteer de Pin waarmee je wilt adverteren

Als laatste selecteer je de Pin die je wilt promoten. Een Pin is een foto die je eerder hebt geupload en kent een titel, omschrijving en een link naar je website. Andere Pinterest gebruikers kunnen dan je Pin bewaren en erop reageren. Door de Pin te promoten verhoog je de merkbekendheid, stimuleer je de betrokkenheid of verkeer naar je website.

In principe kan je alle soorten afbeeldingen en foto’s voor een Pin gebruiken.  De aanbevolen afmeting voor een pin is 735 x 1102 pixels. Dat is een ratio van 2:3. Verticale Pins zijn over het algemeen populairder dan horizontale.

Advertentie overzicht Pinterest

Pinterestadvertenties monitoren en beheren

Zodra je advertentie actief is, kan je de resultaten monitoren via het advertentieoverzicht van Pinterest. Je kan dan per campagne, doelgroep of advertentie zien wat je hebt uitgegeven, hoeveel mensen je hebt bereikt, wat het aantal reacties was en kliks naar je website. Het advertentie overzicht van Saleswizard ziet er nu wat leeg uit, maar dat gaat zeker veranderen de komende tijd!

Adverteren op Pinterest?

Wil je ook adverteren op Pinterest? Laat ons jou helpen. We koppelen je zakelijke Pinterest account aan je website, richten je advertentie account in en helpen je bij het maken van je Pinterest campagnes en advertenties. Snel aan de slag dus!

Ja, ik heb interesse

Over de auteur

Frank vindt zijn passie in het helpen van ondernemers bij online marketing. Hij houdt zich dagelijks bezig met Google en Facebook campagnes en adviseert klanten. Daarnaast is Frank directeur van Saleswizard en frequent bijdrager aan het blog van Saleswizard.